2.615 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 134 Svar

Hvorlænge er det ok at amme?? Hvorlænge er det ok at amme??

Har lige set programmet 'på egen krop' om amning, og der var nogle der først stoppede med amningen da barnet var over 3 år, og der var videoer med meget større børn.
Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning til 6 mdr og delvis til 12 mdr. Hvad er jeres mening og hvor længe fortsatte I? Og hvorfor?
jeg spørger kun fordi jeg synes at det er et meget interesant emne..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorlænge er det ok at amme??
  • #1   25. apr 2013 Jeg vil sige til 1 år :-).

• #2   25. apr 2013 Har ik selv ammet særlig længe. Men alt over 12 mdr sys jeg er færdig slut. Ligesåvel som man oftest stopper flaskebørn der. Fair nok man gerne vil give sit barn mælk så længe men kan ik se hvorfor det ik kan gives af kop osv. 2 3 4 årig børn i mors patværk er ik lige mig :-\

• #5   26. apr 2013 Så længe mor og barn er glade ved det smiley

Dog vil jeg sige at dem jeg kender som blev ammet da de var over bh-alder er lidt flove over det.

Og så er jeg øvrigt sikker på at st's anbefaling er til "mindst" 12 mdr hvilket jeg finder ret relevant i debatten her.

Jeg havde planer om at amme i mindst et år og gerne mere smiley

• #6   26. apr 2013 Jeg synes man skal amme/give flaske så længe man selv er tryg ved situationen og skide på hvad andre synes!

Den intimitet amning giver kan ikke erstattes og jeg forstår godt det kan være svært at give slip på det - og jeg tvivler på det skader barnet !

• #7   26. apr 2013 Jeg har ikke født i nu, men vil da lige bidrage med mine tanker/ønsker til amningen... smiley

Jeg vil håbe jeg kan amme, og jeg vil som udgangspunkt hvertfald amme det første år, og nok også længere... Hvis alt "flasker" sig omkring amningen.. smiley

Jeg har intet problem eller negativ holdning til mødre der ammer børn ældre end 1år, det må være op til den enkelte, og ens holdning, synspunkt, tanker omkring lige hvorfor deres barn skal have mælk så længe.. smiley

• #8   26. apr 2013 Lige på det punkt er jeg mega sippet. smiley Jeg synes max er 9-12 måneder. Derefter er det bare ikk længere en baby, og barnet er altfor stort (fysisk) til det. Jeg synes selv jeg ammede længe og hun var da kun 5 måneder da det var helt slut. For mig var det bare helt naturligt at stoppe da hun begyndte på grød/mos.

Dog vil jeg tilføje at hvad andre vælger rager mig en høstblomst. Så længe de selv har det godt med det, og jeg selv kan få lov at have den mening jeg har.

• #9   26. apr 2013 Max 1 år smiley

• #10   26. apr 2013 Jeg fuldammet 2 af mine 4 børn til de var seks mrd, derefter tilskud af grød etc. Til hhv. 8 mrd og 10 mmrd, ingen mme.

En er blevet fuldammet 4.5 mrd derefter tilskud af vælling og grød, slutttede amning efter 6 mrd.

Anton er fuldammet til han var 4 mrd derefter ganske lidt tilskud af grød til han var 6 mrd, ingen mme, han blev ammet rigtig meget til han var 20 mrd.

Jeg er pro amning, men ikke længere end max 2 år. Det der med selv at komme og finde babsen frem syns jeg ikk så godt om, heldigvis har anton aldrig gjort det, men er blevet måltidsammet. Da han aldrig har brugt sut har jeg dog også trøsteammet ham, hvis han havde slået sig el.lign på samme måde som når man stikker en narresut.

Jeg syns egentligt det er et større problem at mange amninger mislykkedes end os få der ammer ( for) længe

• #11   26. apr 2013 Bonnie,
    helt enig.. Jeg synes det er lidt ærgerligt at der er så forholdsvis meget fokus på hvornår det bliver upassende at amme, i stedet på hvor godt og dejligt det er, og på at hjælpe nybagte mødre i gang med en god og ordentlig amning.

• #12   26. apr 2013 Det interessante ved Cherry Heleys program om amning (som jeg går ud fra er edt TS har set?) er at det tager udgangspunkt i hende selv. Og hendes virkelig dårlige samvittighed over at hun ikke ammede sin datter.
    Hun følte sig mislykket som mor, og forsøgte egentlig at afdække om hun burde være det.

Og det skal man selvfølgelig ikke, men det er immerværk lettere at have det godt med sit valg om at stoppe amning, hvis man har gjort alt hvad man kunne, og har modtaget den rette støtte!

• #14   26. apr 2013 Synes max 12 mdr så vil jeg gerne have mine bryster for mig selv igen ! Min datter fik bryst til hun var 3 mdr og denne gang vil jeg gerne gøre det fuldt ud til hun er 6 mdr . Min datter på 2,5 år har en veninde på samme alder hun bliver ammet i søvne synes det er vildt !!!

• #15   26. apr 2013 Nej programmet er med Sarah Louise, men handler lidt om det samme om at hun måtte stoppe på et tidspunkt og det havde hun det dårligt med..

Jeg selv har ammet Silje fuldt til hun var 7mdr. hun ville kun ha' bryst intet andet, så vi måtte da hun blev 7,5mdr. droppe al amning om dagen så hun forstod at den rigtige mad nu var det hun skulle ha', jeg ammer hende nu aften, nat og tidlig morgen og hun bliver 8 mdr idag.
    Jeg elsker at amme og vil gerne forsætte lidt endnu, men min grænse er nok ved 1 1/2 års alderen..

• #16   26. apr 2013 Max 12 mdr.. Synes det virker helt forkert at amme børn over 1 år.. De har ikke behov for det der heller.

• #18   26. apr 2013 Seriøst jeg synes det er KLAMT når de ammer en på 7½ år.. det er jo perverst!

• #20   26. apr 2013 Jeg ammede kun fuldt et par uger og delvist til 4 måneder, havde masser af mælk men den var for tynd og trolden blev ikke mæt men hang der 1-1,5 time hver gang og kunne så stadig spise mme bagefter (og hun har aldrig været det mindste tyk, faktisk altid til den slanke side) til sidst grad hun bare hun så brystet fordi hun drak til hun fik mavepine i håb om at blive mæt..
    Samtidigt gjorde det mega ondt på mig, selv om hun suttede korrekt og jeg ikke fik sår eller lignende..
    Forsøger igen med lillesøster, men denne gang stopper jeg før hvis det ikke fungere, for vil hellere være en glad mor med et mæt barn end at amme for enhver pris..
    Min grænse går umiddelbart ved 9-10 måneder, derefter er barnet simpelthen for stort og forstår for meget, men det er jo min personlige grænse.. Egentlig synes jeg det er op til mor og barn, men må indrømme at jeg føler det er sært at amme efter 1,5 år..
    Nu undersøgelser viste noget med at meget næring forsvinder ved 4 måneders alderen og en del børn der stadig fuldammes efter 6 måneder får vitamin mangel, så spørgsmålet er også om det faktisk er bedst at amme så længe som muligt.. Her i vesten indtager vi jo desværre også en del usunde ting der udskilles i mælken..
    I fattige lande hvor mad mangler, det er svært at sterelisere flasker og økonomien også gør mme svært at skaffe og man måske fortynder lidt ekstra, jamen der tror jeg amning så længe som muligt er en god ting ..
    Min jordmoder sidst var for amning, men mente at "tiderne" herhjemme burde ændres til fuldamming til 4 måneder og derfra langsom tilvænning til andet og delvis amning til 6-9 måneder alt efter barnet

• #22   26. apr 2013 Jeg ammede Gustav til 3 måneder og så fik han erstatning. Viktor, min mindste dreng er ammet til 10,5 måneder.

• #24   27. apr 2013 Jeg synes egentlig det spøjst - og skræmmende , at folk ser det som forkert at amme når barnet er ældre end 6-8 mdr men samtidig finder det okay at give flaske 12+ mdr . I bund og grund er det jo sundere for barnet at ammes og det giver tryghed og omsorg.

Og det skal lige siges at jeg ikke kunne få amningen op og kører med Emma og hun fik flaske til hun var 1 1/2 år smiley

• #28   27. apr 2013 Ja man skal tænke over hvad man spiser mens så længe man ammer sådan er det jo bare smiley

Jeg ammede min søn til han var godt 1,5 år. Han er født for tidligt, så havde meget brug for trygheden og næringen. Jeg fik testet mit mælk, og det var faktisk lige efter bogen selvom jeg ammede så lang tid, så de anti stoffer osv der er i det, stopper altså ikke bare selvom man ammer i lang tid. smiley

• #30   27. apr 2013 Nej jeg skulle tænke over hvad jeg spiste. Mens jeg var gravid kunne jeg godt spise stærk mad og jordbær, det var ikke godt at spise mens jeg ammede.

• #32   27. apr 2013 Det er det også i mine øjne Tania, kunne ikke drømme om at give mine børn det smiley

• #33   27. apr 2013 Jeg skulle virkelig også kæmpe for at amme, men er glad for at sygehuset overbeviste mig om at det var det rigtig for os begge smiley

• #35   27. apr 2013 Har intet skrevet med at forældre er dårlige fordi de giver mme. Skrev at jeg ikke kunne drømme om at mine børn skulle have det, jeg synes det er fyldt med alt mulig som jeg ikke har lyst til at proppe i mine børn.

• #37   27. apr 2013 Og det er faktisk dig der kalder det gift.

Du har din mening om det og jeg har min mening om det. Vi har hver i sær valgt hvad vi synes der var det bedste for vores børn.

Gider ikke altid at diskutere med dig.

• #38   27. apr 2013 Jeg synes da det er fint at mme findes, jeg kunne bare ikke drømme om at give mine børn det.

Hvad andre gør er jeg sku helt ærlig ligeglad med, og har ingen steder skrevet at folk er dårlige forældre eller andet fordi de ikke kan amme.

• #40   27. apr 2013 Altså jeg fuld ammede til han var omkring 8 måneder og derefter begyndte vi ligeså stille på grød i stedet for en amning. Sådan kørte vi stille og roligt op i grød / mos måltider. Og fra han var omkring 13 måneder ammede jeg kun morgen og aften/ nat. Og derefter kun aften og nat. Og da han så var 1,5 stoppede jeg helt smiley

• #42   27. apr 2013 Mor til vera. Jamen så kunne jeg jo have været nød til at give mme. Det var rigtig hårdt og svært at få amningen igang, og holde ved det. For Hjalte skulle spise hver 2 time døgnet rundt. Så det var ingen leg for mig at amme.

Ville bare meget nødig give mme fordi jeg synes der er tilsat så mange trælse ting. Så derfor kæmpede jeg ekstra hårdt for det, og for spillede det også ind at Hjalte er født for tidlig, så han havde ekstra brug for min mælk smiley

Og nej er fuldstændig enig i at en god mor ikke sidder i brysterne smiley

• #45   27. apr 2013 Nej der er desværre rigtig mange der er nød til at opgive det, og mange gange tror jeg som du slev også skriver at det ville hjælpe hvis folk fik mere hjælp til det. Nu lå vi jo så længe på sygehuset, så derfor fik jeg også meget hjælp til det. Havde vi været hjemme, og der havde været de samme problmer med det havde jeg opgivet.

Tania jamen jeg kunne ikke drømme om at give mine børn det når nu jeg kunne amme. Jeg havde bestemt mens jeg ventede mig, at jeg ikke ville amme mere end 3 måneder, men da jeg så læste om mme var jeg bare slet ikke i tivivl om at Hjalte ikke skulle have det.

Desværre ser jeg rigtig mange gange at når børn får mme så kan de jo lige ligge i liften eller barnevognen mens de spiser, så derfor synes jeg slet ikke at det giver den sammen nærkontakt med barnet.

• #49   27. apr 2013 Det kan godt være dine piger har haft trygheden Tania. Men derfor er det ikke sådan for alle

Har en veninde der ikke ammede ved hendes den 1, men gør det med nr 2 og hun siger at hun har en helt anden nærkontakt med barn nr 2 som med den første også selvom det kun har været mor og far der har givet flasken.

Og har en anden veninde der har ammede den første men ikke hendes nr 2, hun siger hun savner helt vild den nærkontakt med nr 2 som hun havde med nr 1.

Og jeg ser virkelig mange der bare giver flasken mens barnet ligger i barnevognen, og kan slet ikke forstå dem smiley men hvis det fungere for dem så fred være med det, kunne bare ikke drømme om at gøre det selv smiley

• #51   27. apr 2013 Mange giver flaske "forkert". Barnet ligger for sig selv, eller ligger på benene med ryggen til mor. Og så snart de kan holde flasken, får de den alene.
    Det gør så ondt mig, når jeg ser det, for hvor er nærheden og intimiteten??

Jeg har altid betragtet flasken som en erstatning for brystet. Så Vito blev lagt på ammepuden tæt op af mig, mens jeg holdt flasken. Da han blev større lå vi ved siden af hinanden, mens hans hoved støttede sig til min arm.
    Han var omkring 1 år, før han selv fik natflasken i hånden, indtil da holdt jeg den altid - ligesom han heller ikke ville have ligget alene med mit bryst smiley

Jeg er glad for at jeg fik ammet fuldt de første 2mdr. Jeg er overbevist om at det er bedst for båndet, og bedst for barnets sundhed. Mme er ikke gift - men det er altså ikke lige så godt som mm!

Jeg mærkede ingen forskel på mit bånd til Vito, efter jeg stoppede med at amme i øvrigt. Men Vito brød sig jo heller ikke om amningen - måske det havde noget at sige??

• #52   27. apr 2013 Mor ril vera. Nej det kan jeg heller ikke forstå, det gør så ondt på mig når folk giver flaske på den måde, men åh hvor ser jeg det tit..

• #53   27. apr 2013 Enig med ACS. Det giver ingen mening at små babyer ligger med deres flasker for sig selv i sengen eller barnevognen.
    Har set det utallige gange, og jeg undre mig hver gang, hvordan man kan komme på den idé.

Og nej. Mme er ikke lige så godt som mm. Det burde give sig selv.
    Så vidt jeg har hørt er der også rigtig mange babyer der får ondt i maven af det.

• #54   27. apr 2013 Min datter har aldrig ligget alene med flasken, ikke engang da hun var 1 år (og kun fik godnat flaske) hun har altid ligget hos mig (til sidst siddet) og de første mange måneder med øjenkontakt og hud mod hud, senere var hun ikke altid lige opmærksom på mig, men ok så længe det var hendes valg..
    Her gav amning ingen glæde, tryghed eller nærhed, både pga problemerne, men også pga jeg har meget store bryster så følte ikke jeg havde den store kontakt, havde meget bedre kontakt når hun fik flaske

• #57   27. apr 2013 Der er ingen der skriver at det er gift, så vidt jeg kan se.

• #59   27. apr 2013 Utroligt at man som ammende mor skal føle sig stødt hver gang sådan tråde her kommet i forumet! smiley Det er bestemt ikke kun flaskemødre som føler det..

Får ondt i maven hver gang og ville enlig ikke læse med nu, og har sprunget tråden over, men fik så alligevel kigget ind smiley

Mine er med blod, sved, tårre og flere gange smertefuld brystbetændelse ammet:

Nr 1: fuld til 6 1/2 måned - delvist få gange og derefter 1 gang til 1 1/2 år
    Nr 2: fuld til 7 mdr ca- delvist og med forsøg på nedtrapning og kun natamning til 9-10 mdr (ikke nemt)
    Nr 3: ammer endnu, han er 4 mdr imorgen, ønsket var at amme mindre end med nr 2, men det må godt ske stille og roligt og i samarbejde med os begge.

Folk må gøre hvad de vil, amning er intet andet end mad, og så længe det er mad,tryst osv så skal mødrene da amme til mor og barn sammen mener det må være fint.

• #61   27. apr 2013 Det er bare generelt samlet set i alle de "mælke-tråde" hvor der bliver snakket amning VS flaske.

• #64   27. apr 2013 Modermælk kan sagtens være værre end mme når man snakker kemikalier. Det handler ik kun om hvordan du spiser under og efter din graviditet men bestemt også hva man har i kroppen længe før. Læste en artikel engang at ammebørn har 4% flere kemikalier end mme børn. Men man skal jo som man selv synes er bedst. Føler mig absolut ik som en dårlig mor fordi de ik er blevet ammet så længe smiley

• #66   27. apr 2013 Hvem har skrevet flaske ikke giver tryghed og omsorg - nogen her vil bare læse noget mellem linierne som ikke står der !

• #68   28. apr 2013 Tania er du virkelig så blank som du lyder til siden alt skal skæres ud i pap ?!

1: amning er som hovedregelen sundere end flasken - der er dog undtagelser som der er som alting !

2: jeg skrev " det giver tryghed og omsorg" - jeg har INGEN steder skrevet flasken IKKE giver der samme ! Jeg konstaterede blot at det gav tryghed og omsorg .

Og for 117. Gang så lad være med at kommentere direkte til mig - jeg gider dig ikke og det fandme ikke være så svært at fatte!

• #72   28. apr 2013 Må altså indrømme at jeg tildels er enig med fru nøhr.

Synes virkelig tit at det ender i en diskussion med med dig Tania. Du laver tit dine helt egen konklusioner udfra det andre skriver

• #74   28. apr 2013 Lineas mor: tusind tak, det er sødt sagt smiley

• #77   28. apr 2013 Jeg læser nu altså også fleres indlæg som at de mener at bryst giver mere kontakt, tryghed og samhørighed end flaske gør..

• #80   28. apr 2013 Kathrine + 1 ! smiley

• #81   28. apr 2013 Selvfølgelig kan man ikke det Tania.

• #82   28. apr 2013 Tania-- Jeg er sikker på du en dejlig tæt kontakt til dine to piger, men faktum er at man med en flaske ikke har den samme fysiske kontakt som når man ammer. Det kan du altså ikke benægte.

• #84   28. apr 2013 Tania-- Jeg ved godt det er et meget ømtåleligt emne for dig. Men det er jo sandt hvad Kathrine skriver.

• #87   28. apr 2013 Er fuldstændig enig med Kathrine og Pernille, det er og bliver bare aldrig den samme tryghed som ved amning.

• #88   28. apr 2013 Så Tania når i var ude ved andre mens dine piger var små, så smed du blusen hver gang ??

• #91   28. apr 2013 Jeg har både ammet og givet flaske og det er IKKE det samme!
    Det jo logik for burhøns..

• #94   28. apr 2013 Tania-- Du er noget nær umulig at debattere med når du blir så skråsikker.

• #97   28. apr 2013 Jeg har i øvrigt også gjort begge dele, eftersom jeg toppede amning da Clara var knap 5 måneder, og derefter fik flaske til hun var 14 måneder. Så jo, jeg har faktisk også prøvet begge dele.

Og det er mindst ligeså hyggeligt at give flaske, men det ER ikke den samme intime nærkontakt man har.

• #100   28. apr 2013 Tania-- Og der er ingen der betvivler din kontakt med dine piger.

• #101   28. apr 2013 Dit intelligens niveau minder ellers om dem!

• #105   28. apr 2013 Tania-- Du læser slet ikke hvad der bliver skrevet, og nu går jeg i seng. Godnat.

• #106   28. apr 2013 Jeg har sådan set også prøvet begge dele, Hjalte fik mad igennem sonde i lang tid og selvom det var mig der gav ham det havde vi slet ikke den nærkontakt sammen, som vi havde mens jeg ammede.

Og Tania når vi var ude sad jeg i et andet rum, har aldrig set at folk tager blusen af når de er byen og den lille skal have en flaske.

• #107   28. apr 2013 Jeg vil nu os give kathrine ret, jeg har os prøvet begge dele jeg ammede min søni en måned hvor jeg derefter gik over på flaske, og nej det er ikke den samme fysiske kontakt ligegyldigt hvordan man giver flasken!

• #111   28. apr 2013 Man sidder med blusen af når man giver de små mad igennem sonde. Så det er stor set det samme som at give flaske. Har bare aldrig i mit liv set nogen der smider blusen for at give en flaske.

På sygehuset hvor Hjalte er født sagde de også at man aldrig kunne give 100 % den samme nærkontakt som når man ammer, lige netop derfor anbefalde de mig at få den amning op at kører.

• #112   28. apr 2013 Og ja Kathrine, synes altså heller ikke man smider hele blusen for at amme, har aldrig gjort det hverken her hjemme eller i andres hjem smiley

• #115   28. apr 2013 Læs igen hvad der bliver skrevet Tania, har ingen steder skrevet det var forkert du gjorde det, har bare aldrig set det før.

Og ang sonde sad vi også op men derfor kan en sygehus bluse godt være knappet op så barnet ligger på ens bryst. Det er netop vigtigt at de vender sig til at man får mad når man ligger ved brystet.

Og det er jo ikke bare mens de er helt små de hr brug for hud mod hud kontakt

• #117   28. apr 2013 Må indrømme at nogle af jer faktisk også støder mig nu, hvordan kan i tillade jer at udtale jer om andre mødres kontakt og nærhed med deres børn, en ting er hvordan det var for jer, men hverken alle børn eller alle forældre er ens..
    Synes i er grove at rotte jer sammen og lege ammemafia.. Og så endda faktisk beskylde for at lyve fordi i ikke ville have gjort sådan..
    Personligt så har jeg prøvet begge dele og her var der langt større nærhed og kontakt ved flaske.. Følte faktisk intet positivt ved amning og min datter var heller ikke glad for amningen.. Jeg kunne som sagt ikke have den store kontakt ved amning da mine bryster gjorde jeg nærmest måtte holde hende ud fra kroppen og jeg kunne ikke have øjenkontakt..
    Ved flaske holdt jeg hende tæt og næsten altid hud mod hud (selvfølgelig ikke offentligt) men hjemme havde jeg næsten altid kun bh på (og det måtte folk så leve med) og også hos familie og nære venner.. Amme kunne jeg faktisk ikke når vi var ude, da jeg pga problemerne ikke kunne amme under noget og jeg hiver ikke bare brystet frem..
    Min datter har altid fået ros af alle (også sp og læge) over hvor tryg hun var og hvor fin kontakt hun havde.. Så jo jeg bliver stødt når i påstår at ingen kan give lige så god kontakt og nærhed med flaske..

• #119   29. apr 2013 Det med at smide trøjen, er vel op til dem man er hos.
    Nu er jeg ikke typen som ville bryde mig om det, men havde jeg haft behov for at smide trøjen, havde jeg bare gjort det, hos flere af mine venner og familie. Det havde de ikke set skævt til.
    Min ene veninde da jeg fødte kom af en hippie-familie, og de havde nok endda syntes det var fedt gjort..

Men nok om det.

• #130   29. apr 2013 Har aldrig smidt blusen for at amme, men sådan er vi jo så forskellige smiley

• #132   29. apr 2013 Jeg havde skam ikke en eneste ammebluse, jeg trak bare op i min bluse og brugte så amme bh smiley

• #134   29. apr 2013 der er som regel altid fejl i selv de mest gennemtænkte systemer smiley sfl er der super gode ting i modermælk, men at påstå hårdnakket at det ER det aller bedste at amme, skal nok tages med et gran salt. Jeg har ikke en chance for at vide hva min krop indeholder af nasty kemikalier. og selvom der også er kemikalier i mme så blir det i det mindste lavet under kontroleret forhold (må man ihvertfald gå udfra smiley
    vi vil jo alle sammen det bedste for vores børn og hvis an mener det er amning eller man mener det er flaske vælger vi jo selv. men at sige det ene er bedre end det andet tror jeg ikke man kan smiley

• #136   29. apr 2013 Jeg fik gennem testet min mælk op til flere gange fordi Hjalte har en med født sygedom, så jeg ved at det bedste for ham var at amme smiley også derfor jeg gjorde det så længe. smiley

• #137   29. apr 2013 Er der nogen grund til at tro at køers mælk ikke indeholder det samme eller andre rester af kemikalier.... Jeg tænker bare landbruget plejer vel ikke at være så nærige med pesticider, medicin og sprøjtemidler. Hvis det ophobes hos kvinder gør det det nok også hos køer......

• #138   29. apr 2013 Og køer æder så meget skrammel, at de får magneter i maven til at holde noget af det samlet..

• #140   29. apr 2013 Lige sakset lidt rundt på nettet - mest som modvægt til den der med gift i modermælk

På baggrund af analyserne har sundhedsmyndighederne vurderet, at kvindemælk stadig er den bedste ernæring til børn fra fødslen, og indtil barnet er ½ år. Man undersøger ikke på tilsvarende måde indholdet af giftstoffer i modermælkserstatninger, hvilket man kan undre sig over.

"MSG bliver anvendt i utallige fødevarer i dit supermarked, lokale restauranter, skolecafeteriaer og andre steder.

Du finder smagsforstærkeren i alt fra suppe og kiks til kød, fordi MSG, selvom det er så farligt, får maden til at smage godt, og så er det meget meget billigt – ligesom sukker.

Utroligt nok, så findes denne gift endda i modermælkserstatning til spædbørn og i babymad"

Hvis man giver sit barn modermælkserstatning i mere end et halvt år, øger man barnets risiko for blodkræft med 16 pct. Det viser en undersøgelse fra USA's selskab for cancerforskning, American Association for Cancer Research. Og ifølge undersøgelsens leder, professor Jeremy Schraw, øges barnets risiko for at få blodkræft desuden yderligere med 14 pct. for hver måned, hvor barnet efter sine seks måneder ikke får fast føde.

- Det er rigtigt, at børn får uønskede stoffer via modermælken, men vi ved ikke, om de også ville blive tilført forurenende stoffer gennem modermælkserstatning, der ville være alternativet for det helt lille barn. Fremstillingsprocessen og indpakningen medfører, at der også er uønskede stoffer i modermælkserstatning, men vi mangler viden på området, siger Christine Brot.

• #141   29. apr 2013 Mht. modermælkens indhold af tungmetaller så advarer forskerne imod at tro at dette skulle være mindre i modersmælkserstatning. Samtidig skriver de at der er en del forskning er tyder på at modersmælk beskytter imod de negative effekter af tungmetaller i kosten – f.eks. ifht. hjernens udvikling, samt at visse stoffer i modermælken hjælper med at udrense tungmetallerne fra organismen, bl.a. ved hjælp af en bedre tarmflora. De fleste tungmetaller er bundet i knoglevævet og moderen kan afhjælpe hvor meget hun overfører til spædbarnet – både under graviditet og amning – ved at undgå afkalkning, f.eks. ved at tage dagligt kalktilskud (inkl. magnesium og D-vitamin) (EHP).

• #142   29. apr 2013 Hvorfor er det så vigtigt for nogle at fremstille MME som den rene gift ? det kommer til at virke meget "jeg har ammet, du har givet dit barn gift, jeg er bedre end dig" agtigt smiley
    Der er jo ingen der skriver at MM ikke er bedst for barnet, hvis det vel og mærke fungere.. min mælk var ikke bedst for min datter, for den var for tynd og kunne ikke mætte hende og gav hende ondt i maven.. hun havde aldrig maveproblemer af nogen art på MME selv om jeg var så ond en mor at købe den helt alm i supermarkedet..
    Det er jo logisk at nogle ting udskilles med mælken, så har man indtaget rigtig meget usundt, ja så kan ens mælk indeholde en del.. så helt rent og evigt saligtgørende er det ikke.. men det er tilpasset det bestemte barn og barnets alder (igen hvis det fungere) og ser ingen der påstår andet..
    Men jeg tror simpelthen ikke på at MME lavet til små børn er fyldt med gift.. og forstår ikke jeres behov for at påstå dette..

• #143   29. apr 2013 Jeg er nok cirka ligeså træt af at høre på den med giftstoffer i modermælken som du er af det andet smiley For min skyld må man tage det lige så personligt som man har lyst til, men ingen af mine indlæg er møntet på nogen bestemte så syns i det står det for egen regning.
    Jeg er af den mening at modermælk er til babyer og at mme er et godt alternativ hvis man ikke kan eller vil amme, men det ændre overhovedet ikke på at jeg syns modermælk er det bedste. Al den snak med tryghed og kontakt har jeg ikke deltaget i fordi jeg syns det er noget fis, nærhed og kontakt ligger så mange andre steder end i det at give mad.

• #145   30. apr 2013 Den gamle krage: Jamen det er jo fakta at hvad vi indtager eller har i kroppen udskilles med mælken.. men jeg ser ingen der skriver at man derfor ikke skal amme eller at MME derfor er bedre, kun at man bare skal huske at især her i vesten er MM desværre ikke så ren som man kunne ønske..
    Synes bare det virker sådan lidt "vi kan ikke tåle at MM ikke er 100% perfekt, så derfor så skal MME da svines dobbelt til".. som sagt der er vel ingen tvivl om at MM er bedst hvis det fungere og der ikke er noget galt med ens mælk/produktion.. men derfor er MME også helt fint..

• #146   30. apr 2013 Lineas mor , du skal "bare" i det store hele følge sundhedsstyrelsens råd omkring amning;-) de er nok i virkeligheden klogere end os på bg smiley
    Så gerne fuld amning 6 mrd og fortsæt i det omfang du selv og dit barn har lyst. Man kan jo ikke helt bruge hvad man gjorde i gamle dage, da jeg var baby var det ikke usædvanligt at man bare fik sødmælk tyndet med vand og lidt sukker i smiley og jeg fik f.eks kogte tomater fra jeg var 8 uger, i dag ved man jo de er højallergene..... Vi bliver jo trods alt klogere med tiden, og nogen gange måske lige kloge nok.

• #147   30. apr 2013 Lineas mor: Her fik min datter tynd vælling fra 3½ måned, vælling og lidt tynd mos/grød fra 4 måneder.. op til 4 måneder fik hun bryst + MME, derefter kun MME, dog ikke pga undersøgelser men fordi amning bare ikke fungerede..
    Hun har aldrig haft problemer af den ene eller anden art og hun havde brug for noget der mættede mere der da hun var på mere MME end anbefalet samt begyndte kun at sove kort fordi hun var sulten..
    Synes nu ikke man skal gå i panik over undersøgelsen, men gøre som man finder bedst og hvad der fungere for en.. jeg kan dog ikke se problemet i at starte med lidt frød/mos nu så længe din datter ikke reagere negativt på det..

• #150   30. apr 2013 Linea,
    På dit barn er du i sidste ende selv den kloge smiley

Men amning er i min optik bedst, og jeg synes det er rigtig fornuftigt hvis du vil fuldamme til hun er omkring 6 mdr..

• #151   30. apr 2013 Linea,
    På dit barn er du i sidste ende selv den kloge smiley

Men amning er i min optik bedst, og jeg synes det er rigtig fornuftigt hvis du vil fuldamme til hun er omkring 6 mdr..

• #152   30. apr 2013 Tania. Det er mig der har skrevet at jeg ikke kunne drømme om at give mit barn mme. Hvorfor i alverden er det så svært for dig at forstå, at jeg ikke synes om mme. Jeg kunne amme, og gjorde det og ja jeg synes mme er det rene gift fordi jeg kunne amme.

Havde jeg ikke kunnet det havde jeg været nød til at bruge mme.
    At amme var utroligt svært for mig i starten, og det var bestemt ikke den nemmeste vej at gå. Men jeg var frygtelig ked af hvis jeg kunne blive nød til at bruge mme, og derfor gav jeg ikke op.

• #156   30. apr 2013 Mor til: Jeg må indrømme jeg også har det svært ved din måde at formulere dig på.. kun godt du ville gøre meget for at amme (gør de fleste af os) og jo super det kom til at fungere.. men når du så direkte kalder MME gift og alt muligt andet, så er det faktisk at træde på os der ikke fik amningen til at fungere..
    Giver en følelse af at vi nok bare ikke forsøgte nok og valgte gift i stedet..

• #157   30. apr 2013 Lineas mor: Når det nu fungere fint, så fortsæt som du føler er rigtigt smiley jeg ville personligt begynde at tilbyde lidt andet en gang om dagen, men det er jo helt personligt hvad man finder bedst smiley

• #159   30. apr 2013 Signe. Jeg kalder det ikke alt mulig andet, jeg kalder det gift. I min verden er det ikke særlig godt, jeg synes det er fyldt med alt mulig, og bare det at det kan holde sig så længe synes jeg er ret skræmmende.

Og synes ikke jeg på nogen måder hentyder til at andre giver let op, jeg kender jer ikke og kender ikke jeres kamp/ valg for at give mme. At nogle giver det til deres børn, fred være med det jeg ville bare ikke gøre det.

• #160   30. apr 2013 Og ja som mor til vera også siger så fik jeg meget hjælp til det da vi lå på sygehuset i knap 2 måneder. Synes det er synd at man slet ikke får nok hjælp til det, for det er ikke bare noget man gør.

Mit mælk blev gennem testet op til flere gange fordi Hjalte har en medfødt sygedom, så for mig skulle amningen faktisk bare i gang, da sygehuset ikke troede at han kunne tåle mme pga mange de ting der er i.

• #162   30. apr 2013 Mor til Hjalte: Jeg synes simpelthen ikke du kan tillade dig at kalde andres eneste mulighed for at ernære deres børn for gift smiley synes faktisk du er enormt grov og nedladende.. kom da ned af din høje hest, fedt du kunne amme, det gør dig ski ikke bedre end andre eller ret til at sige at andre giver deres børn gift smiley føj
    Jeg kunne ikke have ammet uanset hvad hjælp jeg fik.. min datter suttede fint, og jeg havde masser af mælk, faktisk var problemet for meget mælk, hun kom aldrig længere end til den tynde mælk (den der slukker tørsten) uanset at hun drak 1-1,5 time i træk og til sidst fik hun mavepine fordi hun indtog alt for meget..
    Forsøgte at malke den tynde mælk ud, men det fungerede bare ikke, derfor fik hun bryst først til at slukke tørsten (og give de gode ting i modermælken) og derefter MME til at mætte hende og tage på af (da hun var meget lille)..
    Hun har altid trivedes godt og sjældent været syg.. og både sp og læge sagde det var det rette at gøre.. så gider jeg da ikke høre på at jeg har givet mit barn gift smiley
    Selvfølgelig laver de ski da ikke babymad der er giftigt, tror du ikke der er ret hård kontrol med sådan noget

• #163   30. apr 2013 Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg er bedre end andre, for min søn var mme gift, han kunne ikke tåle det og den enste mulighed var at amme. De lavede mange test på ham på sygehuset og han ville have kunne tåle mme.

Og det var faktisk Tania der startede med at kalde det gift, jeg sagde bare at FOR MIG var det gift da Hjalte ikke kunne tåle det

• #165   30. apr 2013 Der er rigtig mange der skriver at de synes det er klamt når man ammer et barn over 6 eller 12 måneder, jeg ammede Hjalte indtil han var 1,5 år. Skulle jeg så også tænke " ej hvor er det klamt at jeg gjorde det så længe" bare fordi andre synes det. Jeg gjorde hvad der var bedst for Hjalte. Og du gjorde sikkert hvad du fandt bedst for din datter

• #167   30. apr 2013 Okay folk har ikke lige brugt ordet klamt men mange synes det bør stoppe når barnet når de 1 år.

Og ja Hjalte var / er lille men derfor var han stadig 1,5 år.

• #169   30. apr 2013 At mme er gift er også bare min mening og ikke en ordre til at andre ikke skal give deres børn det. Det er heldigvis helt op til folk selv hvad de vil give deres børn.

Og børn kan sagtens smage på andet mad selvom man ammer til de er mere end de 6 måneder.

• #170   30. apr 2013 Mor til Hjalte,
    jeg vil bare gerne have lov at sige, at jeg synes det er FEDT at du ammede så længe. Det var også min plan at amme i mindst et år, og eftersom jeg stadig har mælk selvom min søn er 22 mdr. ville jeg måske have ammet længere? Hvem ved?

amningen gik ikke her, Jeg havde for meget og Vito trivedes ikke med det. Han græd og græd, og altid kun ved amningen. Han var så glad en baby, men ammede jeg ham kunne det tage op til ti minutter at trøste ham. Så en dag sagde jeg stop, det var simpelthen ikke det værd.

Jeg har ALDRIG fortrudt at jeg stoppede med at amme, men havde jeg vidst så meget om MME og komælk dengang, som jeg gør nu, havde jeg pumpet ud, frem for at give MME. Ingen tvivl om det. Men dengang syntes jeg ikke det var vigtigt, for mig var det "alt eller intet".

Jeg føler mig ikke trådt på af dine udtalelser, og jeg føler ikke at du nedgører mig, for mit valg af ernæring til min søn..
    Bare lige for at få det på det rene!

• #172   30. apr 2013 Tania,
    det kan man jo ikke vide vel??? jeg tror personlig at vi var sluppet for en del MØB og dræn, hvis han kun havde fået MM til han blev 6 mdr.

Det hjalp meget på hans MØB, da jeg droppede komælk fra hans diæt. Men den har vi jo også haft før, og jeg mener ikke at komælk er sundt til mennesker.

• #174   30. apr 2013 Acs tusind tak smiley

Sjovt du skriver det med møb.

Jeg er selv ørebarn og fik mme. Min mand er ørebarn og fik mme. Min søster har 3 børn, hvor af de to fik delvist mme og mm, og de har begge været hårdt ramt af møb. Den sidste ammede hun indtil han var 2 år og han har ikke haft det. Hjalte har heller aldrig problemer med ørene.

Jeg har gluten allergi, og det har min lille søster også og vi fik begge mme tidligt mens min storesøster blev ammet længere end vi gjorde og har det ikke.. Lægerne på sygehuset i Herning mener klart der er en sammenhæng, men om det passer aner jeg ikke smiley Hjalte er blevet testet for gluten allergi og har det ikke, synes det er lidt tankevækkende smiley

• #175   30. apr 2013 Tania,
    jeg svarede såmænd også bare. intet der..

Mor til Hjalte,
    altså, uanset HVAD man mener om komælk så ER det slimdannende. Det kan ikke diskuteres, for det er et faktum.. og snot på luftvejene som udvikler sig til møb, ja, det er jo slim?

jeg har i årevis døjet med at være meget snottet. Jeg har ret irriterede slimhinder, og det har jeg altid haft. Jeg reagerer i perioder som en allergiker og jeg er ALTID snottet. I vinterhalvåret har jeg store sår i næsen, som ville gøre en kokain-misbruger til skamme, simpelthen fordi jeg er så snottet.

Efter at jeg har skåret drastisk væk af komælk i vores kost, er det ikke et problem, og denne vinter har jeg ikke haft sår i næsen smiley Jeg er stadig lidt mere snottet end gennemsnittet dog smiley

Jeg var i øvrigt selv ørebarn big time, og blev ammet delvist til jeg var 1½ men fik mme fra jeg var omkring 2-3 mdr. Min søster fik ligeledes mme og havde dræn.
    Min søn har jo dræn, og har fået mme fra han var 2 mdr (fuldt fra han var 3).
    Min niece er også big time ørebarn, dog var hun 4 mdr før hun fik mme. Hun blev ammet supplerende til hun var 8 mdr., og de er helt klart ikke enige i mit synspunkt på komælk, så hun fik, og får, rigeligt med mejeri-produkter smiley

• #176   30. apr 2013 Hjalte får ikke ret meget ko mælk, da han har problemer med maven. Han spiser så mange andre mejeri produkter, da han har problemer med maden ( det skal helst ikke være noget der skal tygges for meget )

• #178   30. apr 2013 Vito spiser alt, og har aldrig haft problemer med maven eller noget som helst. Heller ikke selvom han startede på skemad allerede da han var 4½ mdr.

men ja, han får stadig ikke meget komælk. Nu får han mere, han får smør og ost på brødet i weekenden, og i dag hos min moster fik han flødeskum på desserten.

men ellers er det på et minimum, og han har f.eks aldrig fået serveret mælk herhjemme (af og til er de kommet til at give ham mælk i vuggestuen, hvis der f.eks er ny pædagog på stuen).

• #180   30. apr 2013 Tania,
    ja, din læge tager fejl. det ER slimdannende. Det er soyamælk i øvrigt også, hvilket er lidt et problem, da det er et ret brugt alternativt, og så er man jo lige vidt!

Lineas,
    du har helt ret. Nutramigen ER komælk, men det er splejset på et niveau, hvor alle mælkeenzymerne er helt væk smiley

man kan desværre ikke få lov at bruge gedemælk i DK som de gør i andre vestlige lande, selvom det skulle være lidt bedre til vores unger.

Vito får i øvrigt Nan HA, som ikke er lige så godt som nutramigen, men også er splejset så der er få mælkeenzymer i smiley

• #181   30. apr 2013 Og helt enig, børn er forskellige. Og et MME-barn kan være 100% sund og rask, ligesom at et amme-barn kan have forskellige sygdomme. Ofte tror jeg dog at man kan trække en rød streg, for hvor der er fleste af de forskellige typer problemer smiley

• #184   30. apr 2013 Jo Tania. har du aldrig læst HVAD det er???

"NUTRAMIGEN er fremstillet på kasein delen af almindelig komælk. Forskellen på den og almindelig komælk er, at proteinerne er slået så meget i stykker, at de ikke længere ligner komælk, og derfor ikke kan medvirke til at udvikle allergi over for komælk."

Det er måden det behandles på, som er afgørende.

• #185   30. apr 2013 (link fjernet)

• #187   30. apr 2013 Tania,
    tjah, tjoh, det ER jo komælk, men ja, mælkeenzymerne som er de "farlige" er nedbrudte smiley

Var bare ret overrasket over at du ikke vidste det...

• #189   30. apr 2013 Det er der vidst heller ikke der har skrevet Camilla smiley

• #190   30. apr 2013 Camilla,
    vi snakker om hvorvidt der er en sammenhæng.

Jeg tror personligt at der er en sammenhæng, men det er jo ikke ensbetydende med at ammebørn altid er raske og at flaskebørn altid er syge.

• #191   30. apr 2013 Her har der aldrig været noget med ørene (hvilket overraskede mig for så mange børn i familien, og de blev i øvrigt fuldt ammet alle sammen, der havde øre problemer troede jeg alle børn fik det ind imellem) på noget tidspunkt.. som sagt er hun generelt sjældent syg.. kun lidt feber og lidt forkølelse og så en enkelt dag hvor hun var sådan rigtig syg og kastede op..
    Men børn er altså forskellige, nogle får hård mave af MME, nogle børn er meget syge andre ikke ret meget, umiddelbart så hænger dem jeg kender ikke sammen med om de ammes eller ej..

Mor til Hjalte: Nej du har på intet tidspunkt skrevet at det ville være gift for din søn, men at du mente det var gift.. og det synes jeg er ondt, du har intet belæg for at kalde det gift og de fleste af os der har brugt det ville jo gerne amme og i dagens Danmark hypes amningen i sådan en grad at man i forvejen føler et enormt nederlag når man ikke kan amme, så det sidste man har brug for er at få påskrevet at man giver sit barn gift smiley
    Jeg står og skal føde igen snart.. og jeg vil forsøge at amme igen, men jeg vil ikke køre mig selv så langt ned som sidst for at gennemføre, for nu er der 2 børn der altså har behov for mig, så jeg kan ikke amme 1-1,5 time med max 2,5 times pause imellem hele døgnet samt et barn der stadig skriger af sult.. så hellere give flaske og have et mæt barn og en mor der kan fungere..

• #192   30. apr 2013 Næh skriver bare at det er en sjov sammenhæng i min familie. At sygehuset så mener det har noget på sig, det kan jeg jo ikke gøre for.

Men ja børn er forskellige så det er ikke til a vide, synes bare det er meget tankevækkende smiley

• #193   30. apr 2013 Jo har skrevet at det ville være gift for Hjalte, da han ikke kunne tåle det. Og du aner intet om hvorvidt tingene er testet på Hjalte eller ej så du aner ikke hvorvidt jeg har belæg for min udtalelse.

Om du vil amme næste gang er dit valg, det vil jeg slet ikke kommenter på.

Jeg ammede hver 2 time døgnet rundt i de første mange måneder så det er hårdt og tager meget tid.

• #194   30. apr 2013 Lineas mor: vi fik at vide på sygehuset at mm er sammensat af de forskellige ting for at styrke barnet senere i livet. smiley men om hvorvidt det passer osv ved jeg ikke.

• #195   30. apr 2013 Mor til Hjalte: Ja her senere skrev du for din søn, men du har flere gange blot skrevet at du mener det er gift, og det kan man vel ikke antage som andet end generelt.. jeg skriver intet om at du ikke har belæg for det angående din søn, men jeg tror ikke du har belæg for at kalde det gift generelt..
    Og kan godt være du ammede hver 2 time, men næppe i 1-1,5 time pr gang og med et ulykkeligt barn der havde ondt bagefter men stadig var sulten..

• #196   30. apr 2013 Jeg ser ingen grund til hvorfor jeg skulle fortælles Hjaltes historie før, nogle mener man skal stoppe med at amme når barnet er 6 måneder, nogle andre mener noget andet. Nogle mme er det bedste for deres børn og andre mener ikke det er.

Jeg ser mme som gift og hvorfor jeg gør det, kan i andre da være ligeglad med.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at i andre skal stoppe med at give det, eller at i er dårlig forældre fordi i giver det. JEG HAR SKREVET HVAD JEG MENER om det, intet andet. Og jeg har heller ikke skrevet at det er gift generelt men at jeg synes det er gift.

Du har truffet dit valg udfra hvad du mener der er bedst for din datter, og hvordan min amning har kørt og hvordan det har været ved du intet om.

• #199   30. apr 2013 Mor til hjalte: Jeg kan ikke være ligeglad med at du skriver at jeg har givet min datter gift.. lige som du jo tydeligvis ikke er ligeglad med at nogle mener at man bør stoppe med amning efter 6 måneder..
    Jeg er personligt ligeglad med hvor længe andre ammer, så længe vi snakker rimelige grænser (synes ikke det er "normalt" at amme et skolebarn).. at jeg så har nogle personlige grænser er ikke noget jeg trækker ned over andres hoved..
    Det er også fint du ikke selv ønsker at give MME (det ville jeg da heller ikke have gjort hvis min mælk havde været nok) men at kalde det gift ja det er for mig at gå over stregen og sparke til folk der i forvejen ligger ned..
    Og med mindre du igen og igen formulere dig helt forkert så har du jo ordret skrevet at det er gift i dine øjne, når man skriver sådan er det jo generelt ikke kun for din søn..
    Svarende til at jeg fx er allergisk over for vindruer, jeg kan godt skrive vindruer er gift for mig (dvs for min krop, mig personligt ikke andre) men skriver jeg "jeg synes vindruer er gift" eller "vindruer er gift i mine øjne" så gælder det alle (altså så er det en generel konstatering om at vindruer er gift)..
    Jeg tror ikke på at du ammede 1-1,5 time med max 1 times pause og et ulykkeligt og sultent barn bagefter, for havde du gjort det så havde du jo ikke ammet så længe.. man ammer kun så længe hvis det fungere for især barnet..

• #200   30. apr 2013 Mor til Hjalte: Ja selvfølgelig mener jeg det er bedst når min datter skriger af smerte efter hver amning og ikke får nok næring.. kan du komme med nogen som helst anden mulighed ?

• #202   1. maj 2013 Signe du kan da være total ligeglad med hvad jeg mener om mme. Det har fungeret for jer, hvilket jo er fint.

Og jo jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk mener om amning, jeg gjorde hvad der var bedst for min søn, og forsatte så længe han havde brug for det.

• #205   1. maj 2013 Mor til Hjalte: Enig med Tania, jeg er ligeglad om andre folk ikke ønsker at give flaske om MME (hvis bare de gør det hvis barnet behøver det) men jeg kan ikke acceptere eller være ligeglad med at folk skriver at jeg har givet mit barn gift og at hun har fået mindre tryghed.. Det tvivler jeg på at ret mange mødre ville bryde sig om

• #206   1. maj 2013 Jeg har lige så meget ret til min holdning som andre har til deres holdning.

Det er gift i mine øjene også er det ikke længere

• #210   1. maj 2013 Tak lineas mor smiley

• #213   1. maj 2013 Mor til Hjalte: Sorry men du bringer virkeligt mit pis i kog, synes simpelthen du er så grimt et menneske over for folk der er nød til at give flaske, det er super hellige jeg ved bedst og er bedre end jer andre mødre som dig der gør at andre mødre føler sig forkert på den.. heldigvis er jeg "voksen" nok til bare at blive godt gal på dig..
    Men havde jeg siddet som ung nybagt mor som var nød til at give MME af den ene eller anden grund, så var jeg blevet rigtig rigtig ked af dine indlæg..
    Hvad pokker får du ud af at komme med så radikale påstande og sparke til folk der med garenti allerede er nede ?
    MME er ikke gift for pokker, for din søn måske, ja, men dine påstande er generelt og jo direkte forkert..

• #214   1. maj 2013 Ja og du bringer mit pis i kog Signe. Jeg har sku rart til at have min holdning.

At du føler dig trådt på er ikke mit problem, det handler nok mere om at du har det svært med at du ikke kunne amme.

Jeg har på Intet tidspunkt sagt at jeg er bedre end andre bare fordi jeg kunne amme.

Og jeg har på intet tidpunkt skrevet at det er generelt jeg har som sagt skrevet at i mine øjne er det er det gift. Min søn kunne ikke tåle det, og jeg var læst og snakket med fagfolk omkring hvad det indeholder og synes det er vildt alle de ting de har tilsat i det.

• #215   1. maj 2013 Og et grimt menneske kan kun grine fuck hvor er du barnlig

• #217   1. maj 2013 Det lugter af dårlig selvværd og selvtillid sådan som orderne tolkes af nogle herinde!

• #218   1. maj 2013 - og det er skrevet fra en "flaskemor" som slet ikke føler jeg stødt.

• #219   1. maj 2013 Så enig fru nøhr., skriver det ikke for at såre nogen men jeg har ret til at have min holdning.

• #220   1. maj 2013 Tænkte det samme som fru Nøhr.
    Men det nytter jo ikke at skrive noget, det bliver alligevel fejlfortolket eller overdrevet.

• #222   1. maj 2013 Jaa?... Jeg kan virkelig ikke se, hvad der er galt med den sætning.

• #224   1. maj 2013 Haha vi bliver bare aldrig enige og sådan er det bare smiley

• #225   1. maj 2013 At du skriver sådan til mig, Tania - siger mere om dig end om mig.
    Sjovt når du altid beder folk om at skrive i en ordentlig tone.

• #226   1. maj 2013 Mor til Hjalte: Ja jeg har jo netop skrevet at jeg var meget ked af ikke at kunne amme, da man konstant får tudet ørene fulde om at det er det eneste rigtige osv.. heldigvis er jeg voksen og nej min selvtillid fejler intet, derfor bliver jeg gal over dine (og andres) meget nedladende kommentare omkring brug af MME..
    Men havde jeg fx siddet og lige måtte opgive amningen eller været en ung og usikker førstegangs mor, så havde det med garenti gjort rigtig rigtig ondt..
    Jeg synes det er at sparke til folk der ligger ned i forvejen, da langt de fleste ønsker at amme.. og igen både påstandende og at det ikke giver nærheden og at det er gift er jo helt uden belæg (og ja ja ja har forstået at din søn ikke tålte det, men det gør det altså ikke til gift)

• #228   2. maj 2013 Der er også gift i tandpasta og en masse andet, og man dør ikke af den gift vi indtager i dagligdagen, MEN det giver skader, men noget er værre end andet. Og en så vigtig ting som mad til et lille barn i den alder, ja hva skal jeg sige. Der er en grund til at man for børns skyld anbefaler amning de første 4-6 mdr i hvert fald-og intet andet, bla pga allergi og fremtidig helbred, at nogen amme børn så har været rigtig syge , ja og hva så? Det betyder ikke at amningen ikke virker, for den er skam helt perfekt sammensat til et lille barn, men det betyder at, så skulle du godt nok se sygdom hvis barnet netop ikke var ammet. Og det er ikke for og sige noget dårligt om mme men det er bla en af grundende til amning. Amning skal anerkendes for det det formår og gøre, det kan være dit livs kamp med dig selv og få det op og køre og du tænker hvor meget og hvor længe smerte må jeg dog igennem, og anning bør ikke nedgøres fordi den er oppe imod mme, amning er naturligt og vil altid blive brugt og det skal det sandelig også, af både dyr og mennesker, for tidlig fødte på sygehusene osv.

Kan godt forstå mor til Hjalte siger Gift for hendes søn, det er 1 : kunstigt fremstillet, og indeholder mange ting som moder natur ikke lige har opfundet
    2 : hendes søn kunne ikke tåle det.

La hende ha den mening, det er forståeligt.

Og så kan man købe sig til ammenælk hvis man vil udenom mme, så der er altså muligheder

• #230   2. maj 2013 Den var nu heller ikke til dig Tania:)

Jeg siger heller ikke det er gift, men indeholder gift som så meget andet.

• #234   2. maj 2013 Men skal vel amme så længe man selv synes, ens barn har behov for det.. Amningen giver også et trygt barn vis alt andet rundt om selvfølgelig også fungere.. Personligt vil jeg amme min søn til han får tænder.. Og efter tænderne stryger han på ammemælk i flaske til han er et år.. Men jeg vil langsomt trappe ham ud af mælken når der er gået et år.. Kan personligt ikke se det fede eller trygheden i at så er mælken bum færdig væk fra den ene dag til den næste.. Personligt tror jeg bare det giver et barn der ikke kan finde ud af det.. Men han ender nok med at få mere eller mindre mælk til han er et år og ca 3 måneder

• #236   2. maj 2013 Du bestemmer sku ikke hvad vi skal kalde det Tania, du kan bare endnu engang ikke klarer at folk ikke er enige med dig.

• #237   2. maj 2013 Tania, jeg ved ikke engang hvorfor, men jeg prøver igen: den sætning du hentydede til, var jo totalt subjektiv, "i mine øjne" - hvad var der galt i det?

Og så skriver du at jeg ikke fatter noget. Du er sgu meget sjov.
    Og nej, man er ikke NØDT til at skrive i en grim tone. Det er et valg man tager.

• #243   2. maj 2013 undskyld men synes sku det er noget fis i en hornlygte og skrive som nogen gør, der er absolut ingen der skal komme og fortælle mig at jeg ikke har kunne knytte mig til min den mindste fordi hun ikke er ammet,
    Vi har knyttet os fint og jeg er IKKE en dårlig mor fordi hun ikke kunne ammes i og med at hun ikke kunne lave et vacum med hendes tunge og derfor måtte bruge mme til hende så hun ikke sultede ( i samråd med SP og kolding sygehus) desuden kan det os undre mig at hvis mme skulle være det rene gift at de babyer som lå i isolation osv da vi var indlagt blev tilbudt mme.
    Jeg har tre børn og kun et er ammet fuldt uden mme og hun er så den eneste der har døjet med mellemøresbetændelse og har fået lagt dræn, nummer 1 som aldrig er blevet ammet har aldrig haft så meget som ondt i sine øre og han er nu 12.

(link fjernet)

• #244   2. maj 2013 This is SOOO funny! smiley

• #245   2. maj 2013 Tania og Sabrina: Opgiv det, har jeg gjort.. Desværre er der et par personer der tydeligt tror sig hævet over alle andre og som føler ret til at hævde sig ved at nedgøre andre på et meget følsomt punkt under undskyldning af at det jo blot er deres mening..
    Håber ikke der sidder nogle usikre første gangs mødre som netop har måtte opgive amningen og læser med smiley og gør der så luk ørene for de negative madammer, MME er ikke gift men en udemærket måde at made sit barn hvis ikke MM er en mulighed og man kan sagtens have samme tryghed og nærvær..

• #246   3. maj 2013 Wow tråden er kørt langt ud. det lyder til at jeg har forgiftet min søn i 6 måneder smiley men heller det end at lade ham sulte. Nu har jeg kun lige læst bunden af tråden, men jeg syns godt nok i er lidt hårde ved Tania, når hun ligsom mig var tvunget til at give mælke erstatning i en periode ;-). Og min søn har aldrig været syg, (han har haft lidt feber om aften efter hans 3 måneders stik ellers ikke andet) han er er 1 år idag smiley <3. Jeg er ikke i tvivl om at alle vil fortrække at give bryst, også fordi det give et helt unikt bånd med sin baby, men når det ikke er muligt er der kun 1 mulighed, og så kan man mene at det er "gift" eller ej ;-).

• #247   3. maj 2013 Jeanette så prøv at læse hele tråden, så tror jeg du vil få er andet syn på tråden, og tillykke med jeres dreng smiley

• #248   3. maj 2013 Ja okay nu forstår jeg bedre smiley

Kommentér på:
Hvorlænge er det ok at amme??

Annonce