5.040 visninger
|
Oprettet:
forvirret? HCG? {{forumTopicSubject}}
Hej piger Har fulgt meget med fra sidelinien den sidste tid men nu vil jeg gerne spøger jer om noget
Jeg var ved lægen i mandags og få taget en blodprøve for at se om jeg skulle være gravid. Jeg fik så svaret i går om at mit hcg tal lå på 6 og hva jeg kan læse mig frem til skulle det jo være utrolig lavt? Men er helt forvirret over alt det her og har slet ikke styr på om det er et meget dårligt tegn. ? Havde sidste mens den 28 dec. Og skulle ha æl den 14.
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 188
Ville lægen ikke tage en BP igen om et par dage og se om det stiger/falder?
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 43 Svar: 187
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 17 Svar: 188
Har du selv testet positiv? For så kan du evt. teste samme tid om morgenen og se om den bliver svagere eller tydeligere, streg nr. 2
jul 2010
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 2 Emner: 73 Svar: 1.557
Men jo 6 er meget lavt men igen hvis du kun er 3 uger henne ved jeg ikke hvad tallet skal ligge på.
Kunne måske tyde på en biokemisk abort.
Håber det bedste for dig.
jul 2010
nov 2008
jul 2010
nov 2008
Alle resultaterne i denne artikel går ud fra en 28. dages cyklus
Omkring 21 dagen i din menstruations cyklus (ca. en uge efter undfangelsen) er ægget enten implanteret i din livmoder eller også er det ved at implantere sig i din livmoder og moderkagen er ved at blive dannet.
På dette tidspunkt vil der i en normal graviditet være ca. 5 mIU/ml i både dit blod og i din urin, men det er stadig så lidt, at de forskellige tests ikke kan måle det som en graviditet. (Graviditetsteste som måler HCG i urinen, og som sælges i Danmark, måler først fra ca. 20-25 mIU/ml.)
Man har lavet undersøgelser, der viser at ca 5 % af alle kvinder som er gravide, vil have nok HCG i blodet ca. 8 dage efter undfangelsen, til at man kan konstatere, at de er gravide. Og næsten alle af de resterende 95 % vil man kunne konstatere en graviditet hos ca 10 dage efter undfangelsen.
Er mængden af HCG i blodet under 5 mIU/ml, regner man med at kvinderne ikke er gravide, men man vil dog foretage yderligere tests for at være helt sikker på dette resultat.
Selv om mængden af HCG er meget lille, er det dog nok til at få din krop til at producere progesteron, som er med til at bevare graviditeten. HCG- mængden vil nu forøge sig selv hastigt, og vil fordoble sig selv ca hver anden dag. (I ca. 85 % af alle normale graviditeter fordoble sig selv hver gang der er gået ca. 48 timer.)
På 28. dagen i cyklus (tidspunktet hvor du forventer at få din menstruation) vil HCG mængden være ca. 10-100 mIU/ml, og vil dermed som regel kunne opdages af alle de graviditetsteste du kan købe i Danmark. Dette er også grunden til at producenterne skriver, at du kan tage en test på dagen for forventet menstruation. Men der er store variationer i mængden af HCG i urin/blod på dette tidspunkt.
Nogle kvinder har kun 5 mIU/ml mens andre har helt op til 450 mIU/ml.
Et godt eksempel er en sand historie om en kvinde som var i barnløshedsbehandling (IVF) , og som 14 dage efter ægoplægningen, fik taget den obligatoriske blodprøve, hvor man måler mængden af HCG.
Resultatet var at mængden af HCG var så lav, at det umuligt kunne dreje sig om en normal graviditet. Ikke desto mindre fødte kvinden ca. 9 måneder senere et sundt, normalt og velskabt barn.
jul 2010
nov 2008
Der er sådan en tabel om HCG
nov 2008
maj 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 196 Svar: 1.442
Og hvis den fordobler sig hver anden dag ca. og du er gravid skulle du ha gode chancer for en positiv test på lørdag
jul 2010
jul 2010
Var ved lægen igen fredag og få taget en blodprøve, fik svar mandag om at mit hcg tal lå på 52 så den er steget og kan nu teste posetivt på g test her hjemme
Lægen sagde at jeg skulle ha taget endnu en prøve på torsdag så vi kan være helt 100% på at den er der og så kommer jeg nok os til en tidlig scanning
nov 2008
jul 2010
forvirret? HCG?