1.656 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Gisela H
Gisela H
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 19

Sædefødsel eller kejsersnit ?? :/ Sædefødsel eller kejsersnit ?? :/

Hej igen... I går lavede jeg et indlæg om fostervendning som folk var så søde til at give nogle respons på ... - Tak for det smiley

I dag har jeg/vi så været til jm-konsultation og fået af vide at vores lille ikke har vendt sig. Da jeg er gravid i uge 35+5 har jeg fået en ny tid hos hende igen d 2aug. Skal lige siges at det er mit 1. barn smiley
Til jm i dag spurgte hun om vi havde overvejet sædefødsel eller kejsersnit, hvis h*n ikke vender sig. Hertil svarede jeg ret hurtigt, kejsersnit - Da jeg selv var en sædefødsel for min mor for 33 år siden. Dette har min mor ikke talt varmt om, hvilket jo ikke er mærkeligt.

Jm fortalte om risikoer og komplikationer ved både sædefødsel og kejsersnit og der var da en del ting som jeg faktisk ikke var bevidst om. Er blevet liiiidt nedtrykt efter mit besøg men ikke overdrevet eller panisk *lille smil*

Derfor vil jeg gerne spørge jer til råds om, hvad i tænker ? Sædefødsel eller kejersnit ??
Er der evt. nogen af jer der har prøvet en sædefødsel og vil dele lidt erfaringer mig mig ??? - For tænker jo at der er sket meget med udviklingen siden min mor fødte mig i sædefødsel-stilling.

Håber virkelig at der er nogen der vil være så søde at skrive lidt til mig på denne også smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Miele vaskemaskine W1 selektion aktive - fejlkode 138. 1.000 kr.
  • Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • levering og skift af gasslange til Weber Q300 gasgrill 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sædefødsel eller kejsersnit ?? :/
  • #1   19. jul 2012 Jeg ville til hver en tid forsøge at føde mit barn selv. Men nu kender jeg ikke diverse risici ved de to typer som du nævner, så måske en Pro/con liste kunne hjælpe dog lidt på vej?

• #2   19. jul 2012 Jeg ville klart vælge kejsersnit lige meget hvad :0) .... Ikke at det er smertefrit men heller det end hvis der skulle ske dig eller den lille noget under fødslen !!!!

• #3   19. jul 2012 Det frarådes på det kraftigste at 1. grngs fødende gennemgår en sædefødsel.

Jeg står som sagt selv overfor vendingsforsøg på tirsdag... Lykkes det ikke bliver det kejsersnt d. 7 august.

Grunden til valget bliver kejsersnit er alle de ting der kan gå galt i en sædefødsel, lige fra brækkede arme, øget risiko for hofteskred, til hjerneskade ved for længe afklemt navlesnor og det der er værre.

Jeg har derfor valgt at kan hun ikke vendes, så vil jeg hellere "ofre" mig selv, end risikere der sker hende noget, det vil jeg aldrig kunne leve med.

Selvom jeg har født før, ville de på svangerskabsambulatoriet bestemt ikke råde mig til sædefødsel, da Mikkel var en lille dreng på kun 2720g da han kom ud, og han kom ved hjælp af sugekop da det var ved at gå galt under fødslen. Og lillesøster er allerede ved scanning her 35+6 skønnet til at veje 3154g.

• #4   19. jul 2012 Mikkel lå også med numsen nedad og jeg blev rådet til at få et kejsersnit !!!!!

Barnet kan blive kvalt !!!! den risiko ville jeg ikke tage !!!!

• #5   19. jul 2012 Pernille G.P *MOR* <:

Lige de 5 mest nævnte risikoer ved sædefødsel. For lidt ilt / iltmangel er jo så det der kan medføre hjerneskade elelr i værste fald døden.

1.Navlesnorsfremfald
    Det betyder, at navlesnoren falder ud, inden barnet har sat sig fast i bækkenindgangen. Det kan medføre afklemning af navlesnoren og dermed mindre ilt til barnet.

2.Fastsiddende hoved
    Barnets hoved er den del af kroppen, der har det største omfang. Når hovedet kommer sidst ved en sædefødsel, er der risiko for at hovedet sidder fast.

3.Traume
    Ved en sædefødsel er der risiko for, at en arm brækker, og at der sker en nervebeskadigelse ved halsen for eksempel pga. forløsning med tang.

4.Skuldre sidder fast
    At barnets arme slås op over hovedet og skuldrene derved bliver svære at forløse.

5.Iltmangel
    Hvis fødslen kompliceres af de ovennævnte tilstande, forstørres risikoen også for iltmangel til barnet.

• #7   19. jul 2012 Klart kejsersnit! Der er vel en grund til at nogle sygehuse slet ikke tillader sædefødsler.

• #8   19. jul 2012 Jeg synes du skal lytte til hvad din jordmor fortæller, høre hende hvad det bedste ville være lige for dig, med det du står i. Og så lytte rigtig godt og grundigt til dig selv, og gøre hvad du føler er bedst (:

• #9   19. jul 2012 du skal bare føde et sted hvor du ved de kan klare det smiley min jm sagde at det havde de aldrig haft problemer med , men de skulle stadig sige at ks var bedst

• #10   19. jul 2012 nogle fødesteder lader ikke 1. gangs føde sædefødsel...

• #11   19. jul 2012 Kettner-- ja så ville jeg da også vælge KS. Anede ikke at der var så høj risici ved det.

• #12   19. jul 2012 Jeg ville normalt sige at man til hver en tid burde føde barnet selv hvis man skulle vælge mellem kejsersnit og fødsel.
    Mit kejsersnit var ikke særlig sjovt. Jeg havde veer hele dagen som normalt og lige inden fødslen blev hun taget ved akut kejsernit i fuld narkose og jeg havde ikke noget valg. Næste gang skal jeg føde normalt står der i min fødselsjournal så håber ikke der sker noget næste gang for jeg VIL bare føde normalt!

Men ud fra hvad de andre skriver der kan ske selvom jeg aldrig har hørt om det før og det er gået fint for de andre jeg kender der har født ved sædefødsel så ville jeg nok vælge kejsersnit alligevel hvis der kan ske de ting med barnet og så selv overleve kejsersnittet og de psykiske ting efterfølgende. Så langt hellere at der ikke sker noget og I begge har det godt.

For hvis du går og er nervøs med veer og bange under forløbet for at der skal ske nogle af de ting så er det heller ikke særlig sjovt.

• #13   19. jul 2012 min nummer to vendte også forkert jeg, skulle føde i fredericia og fik valget mellem kejsersnit i frederia eller sæde fødsel i kolding og i og med at jeg så skulle tilknyttes kolding kunne jeg godt selv tænke mig til at det jo var pga de komplikationer der pludseligt ville være med den fødsel, så mit valg var meget simpelt og endte selvfølgeligt med kejsersnit :O)

• #14   19. jul 2012 Kejsersnit jeg ville udsætte migselv og lille mus for anden risiko...

• #15   20. jul 2012 jeg valgte kejsersnit da min lillemand lå i sædestilling og det er jeg glad for

har hørt mange ting om det med selv at føde i sædestilling og om hvor smertefuldt det kan være

vi fik også af vide at man netop kunne resikerer akut kejsersnit hvis man valgte selv at føde

• Gisela H
    Gisela H Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 19
    #16   20. jul 2012 1000 tak alle sammen smiley

jeg fortalte også til vores jm at jeg uden tvivl ville vælge kejersnittet men, så begyndte hun at fortælle om komplikationer ved næste barn (hvis man en dag ville være interesseret i at få en lille til. og, det er jeg) og at det ar der kommer inde i ens livmoder ved et ks kan skade næste foster og ved helt slemme tilfælde give så mange komplikationer at (i mit tilfælde) nr.2 baby kan risikere at dø - Hertil blev jeg faktisk ret forskrækket og derfor kom jeg i tvivl mellem de to fødselsmuligheder. Men, øv altså smiley

Nu går jeg bare og håber på at vores lille vender sig inden d. 2aug smiley
    D.5 juli fik jeg én øvelse med hjem som går ud på at lille i ´doggystyle´ ... altså på alle fire og gynge mig lidt frem og tilbage - Dette skulle jeg gøre 3 gange om dagen i ca 10 min for at hjælpe vores lille på vej til at vende sig ved at babyen skulle lave en lille kolbøtte. Det har jeg s'følgelig gjort og bliver ved med at gøre i al håb om at h*n vender sig.

• #18   20. jul 2012 Medmindre det var helt vanvittigt og fødselslægen frarådede det, ville jeg til hver en tid vælge sædefødsel.

Børn har bedst af at blive født naturligt, og ks er i min verden en nødløsning.

• #20   20. jul 2012 Tania,
    det synes jeg helt sikkert også.

Jeg er f.eks en ret hurtig og effektiv føder, så jeg kan ikke forestille mig at jeg ikke skulle få lov at føde - sædestilling eller ej. Men der er forskel på kvinder, og på hver enkelt situation.

Så en snak med fødselslægen, og en vurdering derefter smiley

• #21   20. jul 2012 Jeg tænker at når det er din første fødsel vil man jo ikke kunne vide hvor længe den vil tage ...... i forhold til hvis det var din fødsel nr 2 og den hurtig og unden nogen problemer !!!

Jeg synes også at KS er en nødløsning men i sådan et tilfælde ville jeg vælge KS og det gjrode jeg jo også med Mikkel ...... ! Og jeg kan ikke se hvorfor det skulle give nogen problemer med den næste !!!

• #22   20. jul 2012 ACS: JA børn har bedst af at blive født nartutligt men hvorfor tage den risiko ??? der kan ske ved at føde en baby i sædefødsel ...... det er da en go grund til at få et KS !!!

• #23   20. jul 2012 Stine,
    der er altid risici ved fødsel, og ved ks. Jeg ville vende den med en fødselslæge, og ville kun fravælge hvis jeg decideret blev frarådt at føde selv.

• #24   20. jul 2012 ACS : OK !!! der er vi jo forskellige

• #25   20. jul 2012 kejsersnit har risici, men har da aldrig aldrig hørt det kan give komplikationer for næste barn? jeg har fået 3 kejsersnit og alle mine børn er kommet problemfrit til verden smiley det er kun min mave der ikke har det godt, da der var komplikationer under det 3.

af de 2 ville jeg helt klart vælge ks.

• #26   20. jul 2012 Det jeg har læst mig til - og fået fortalt på svangerskabsambulatoriet, er at har man fået kejsersnit en gang, så er der øget risiko for at livmoderen sprænger med næste barn UNDER FØDSLEN, så det derfor øger risikoen for at man kommer til at stå overfor et akut kejsersnit.

Har ikke læst / hørt nogen steder, at det kan give specielle komplikationer under selve graviditeten - det er først når fødslen går igang.

• #27   20. jul 2012 nårh ja det vidste jeg godt. troede bare det var under selve graviditeten eller efterfølgende. smiley men i så fald vil der jo igen blive taget en vurdereing om hvorvidt man skal føde naturligt eller ved ks ved nr 2.

Kommentér på:
Sædefødsel eller kejsersnit ?? :/

Annonce