{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

Undrer mig (debat) {{forumTopicSubject}}

Her i julemåneden skriver ekstrabladet ofte om fattige familier som ikke har råd til julemad gaver osv. Jeg læste en artikel om en enlig mor til 2 hvor den ene gik i dagpleje/vuggestue og den anden i børnehave eller skole.. Hun havde hverken råd til det ene eller det andet, jeg tænker lidt at kan det virkelig passe? Er det ikke hende selv der gør noget forkert.?
Hun var på kontanthjælp og mener der stod i annoncen at hun havde 3000 kr når alle regninger var betalt..
Men kontanthjælpen er da forholdsvis høj når man er forsørger, hun får sikkert tilskud til institutionerne, og sin lejlighed, og vel også bidrag fra fædrene.. Jeg kan bare ikke se hvordan det skal lade sig gøre at hun så er så fattig som det fremgår. Så må det da være hende selv der sidder i en for dyr lejlighed? Eller prioriterer forkert?

Jeg har slet ikke lyst til at donere penge til sådan noget, jeg synes lidt det virker til at være selvforskyldt. Jeg kommer lidt til at tænke på det med at man er sin egen lykkes smed.

Tråden her er ikke lavet for at rakke ned på nogen som helst.. Det er bare noget jeg har undret mig over.

Hvad er jeres mening om det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Undrer mig (debat)
  • #1   6. dec 2010 der kan jo være mange grunde til at man sidder som man gør, jeg synes det er rigtig synd for dem der sidder i sådan en situation

• #2   6. dec 2010 og nej så høj er KH altså ikke hvis den skal bruges til at forsørge tre mennesker

• #4   6. dec 2010 Jeg har samme tanke som trådstarter .. 300 burde godt kunne forsørge 1 voksen og 2 børn.
    Dde 3000 var EFTER regningerne er betalt ..

Herhjemme er vi 2 voksne og 1 barn og vi har 3000 (:

• #5   6. dec 2010 Jamen hvis hun har et højt lån eller andet, så er det da lige netop hendes egen fejl.. Det skal andre da ikke gi deres penge til..

Tanja det er da lige netop meget nemt selv at styre om man vil være fattig eller ej. Man bestemmer da selv om man vil ta en uddannelse, man bestemmer selv hvor meget tid og hvor intenst man vil søge job..

• #6   6. dec 2010 ja 3000 hver måned, det er da ikke meget til tre mennesker til, mad, klipning, tøj og alt andet man har brug for, hvis man så også skal ud og købe julegaver osv

• #7   6. dec 2010 Mira
    lån/gæld kan jo også være manden der er død/skredet og huset de sad i er faldet under krisen så hun er kommet ud med gæld efter det

• #10   6. dec 2010 Tror også det var i sidste uge der var et indslag i tv om en enlig mor og en ældre dame.

Den enlige mor var netop på kontanthjælp, havde 1 eller 2 børn og boede i en stor lejlighed.

Den ældre dame boede i et lille rækkehus og levede af sin pension.

Det viste sig at efter endte udgifter havde pensionisten mindre end den enlige mor, men i kraft af at den enlige mor havde en stor telefonregning og brugte penge på mange ikke nødvendige ting. For tog man det beløb pensionisten havde til sig selv og det den enlige mor havde til sig og sne børn, var beløbet pr. mand ca. det samme.

Vores nabo er enlig mor (skolelære) og har tit brokket sig over ikke at have penge til noget, men bliver så også lidt sur når hun så lige er 14 dage på sommerferie sydpå med 3 børn, en uge i disneyland med 3 børn i efterårsferien og nu skal til Berlin i 4 dage her til jul igen med 3 børn... Samtidig har hun fået nye møbler, nye vinduer og dør ud til haven, pudset huset og anden bil.

Det har vi som familie med 2 indtægter med snart 2 børn da ikke lige penge til.. Så jeg tager også let på at enlige ikke har samme beløb som dem som lever sammen og har bestemt ikke ondt af dem.

• #13   6. dec 2010 Jeg synes det handler om hvordan man priotere sine penge..... punktum....

• #15   6. dec 2010 uanset om det er ens egen skyld eller ej, så er det desværre stadig børnene der kommer i klemme og sys det er synd og de har ihvertfald ingen skyld i det, så derfor vil jeg gerne støtte.

• #16   6. dec 2010 Mon ikke det er fordi hun har en "masse" gæld.
    Og så er jeg enig i det med at prioritere.. Det kommer man altså langt med.

• #17   6. dec 2010 Tania mor til 2 smukke prinsesser: Ja .. Og det køber vi bleer, mad, sæbe osv. for.

• #18   6. dec 2010 Tania - det fint du ikk synes det, men det synes jeg.... tingenebehøver jo ikke være så dyre... man kan jo købe små gaver i stedet forat skulle bruge mange penge på dem...
    Man kan jo starte allerede i januar til januar udsalget med at købe gaverne? derfor så jo, for mig handler det om priotering af pengene... og hvis man starter i januar md at spare 100kr om måneden sammen, så er der alligevel 1200kr til julemad, og hvis man så sørger for at være en tilbuds jager, så kan det gøres fint til billige penge, også kan man jo priotere at købe gaver til bedsteforældre, og børn, også holde der, fordi pengene er små... Derfor jo, det kan sagtens klares til billige penge, hvis bare man priotere julen...

Ditte - ja, mit hjertegræder også for de børn der er kommet i klemme i sådan en situation.. alle børn fortjener en ordenlig jul... smiley

• #19   6. dec 2010 Camilla
    nej ingen har tvunget nogen til at tage et lån, men de færreste har vel råd til at købe et hus kontant.
    forestil dig at du har fundet dit livs kærlighed, I får et par børn og vil gerne have noget mere plads, og ganske fornuftigt vælger i at LÅNE til et hus i stedet for at smide penge ud af vinduet på husleje, manden i dit liv, finder en yngre model og skrider, du kan ikke sidde i huset alene, han vil ikke, og det skal derfor sælges, desværre er det pga finans krisen faldet 400.000 siden i købte det og efter salget skal i så dele den gæld.

hvordan kan man sige, ja det er hun da bare selv uden om?
    det forstår jeg ikke

og uanset hvad så er det sgu synd for børnene at der ikke er råd til at holde jul, uanset hvor selvforskyldt deres forældre så er, det er min mening

• #20   6. dec 2010 Lene: Er du på KH?

• #21   6. dec 2010 Lene: Har du forsøgt at søge tilskud til specialkost hos kommunen?

• #22   6. dec 2010 Nå okay ..

• #23   6. dec 2010 jeg er nu enig med dig trådstarter, når man er alene så får man altså meget hjælp og i mine øjne har man det meget godt som alene forsøger.

Da jeg var alene havde jeg os et lån der skulle betales fra et dyrt indskud på lejligheden med min eks, men jeg havde altså stadig penge til at rejse, ja mig og marco var på mallorca 6 gange inden han blev tre år, jeg havde hest og tøjet var som regel altid de dyre mærker, jeg kunne tage ud og spise og i bio meget ofte.
    Nu er vi så to med tre børn, og jeg kan nu kigge langt efter alle de goder, hesten har jeg måtte sælge, rejse har jeg kun været 2 gange i de snart 7år vi boet sammen og tøjet er absolut ikke af mærkevarer længere ;o)

• #26   6. dec 2010 mange banker er villige til at man ikke betaler i december måned. vores bank har bla, sendt brev ud til os om vi ville udsætte vores lån i december og januar, det koster ikke noget men lånet er jo så selvfølgeligt forlænget i to måneder og det er altså noget banken selv har tilbudt så den mulighed har man ;o)

• #28   6. dec 2010 syntes oz det er trist a læse så mange tråde om folk ikk synte a folk som har brug for hjælp ska ha det .. og det er fokl engens skyld må da håbe i aldrig havner i sådan en sitration selv.. er sikker på alle gør og spare hvor de kan... jeg kommer selv fra et hjem hvor vi ikk havde mange penge og det har vi heller ikk men vil da til hver en tid hjælp andre hvis jeg kan .. hvis i klare det så godt så hvorfor ikk gi en skillig til dem som har det værre ind jer.. og i øvrigt er det slet ikk så nemt a få hjælp a komunen som nogen tror.. hvis alle hjalp hinanden er jeg sikker på a der ikk var så maange som havde brug for a søge hjælp forskellig steder..

• #30   6. dec 2010 altså vi er 5 og har 4000kr til ALT om måneden, og vi har også en der bruger ble og får MME og vi har det ganske fint.
    ja vi har faktisk mindre om måneden end den omtalte mor i starten af tråden, er vi fattige absolut ikke.

• #31   6. dec 2010 Linda: de penge som går til mandens "nye" barn kan i ikke trække det fra i fradrag på en eller anden måde, mener jeg nemlig man kan :o)

• #33   6. dec 2010 camilla.. det tror jeg faktis er et meget få fokl som prioterer sådan når de ikk har så meget.. og hvor mange penge tror du lige de fattige i afrika som du gerne vil sende penge til får man høre så tit om a de penge aldrig kommer frem..

og i øvrigt behøver man jo ikk a gi penge .. men isten for a smide ting som man ikk bruger mere ud aflevere dem i mødre hjælpen elæler andre genbrugs butikker eller måske bare gi dem vidre..

• #39   6. dec 2010 hvor ville det da bare være dejligt hvis folk ku hjælp hinanden i steden for a dømme og se ned på andre..

• #40   6. dec 2010 Man er ikke altid skyld i den situation man sidder i. Vi har været ret uheldige gang på gang.

Bare to eksempler. kommunen havde kommet til at sætte 4000 noget ind på mandens konto, og i den periode havde vi ikke netbank, og vi enten bare brugte vores kort i butikken eller hævede i en automat, og der i en automat kan man ikke se hvor og hvem pengene kommer fra, så vi kom sku til (uden overhoved at ane de havde sat de 4000 ind) at bruge hele mulivitten, har jo bare kørt kortet igennem når vi handlese, og de elektroniske regninger betalte sig selv. Så kæmpe smæk til os der, og det var deres fejl, vi kunne ikke i den situation have opdaget det..

Vi søgte om boligstøtte engang, var til møde , gav dem ALLE papier, smed det hele på bordet og alt blev der hevet frem i, for at de ikke manglede noget og ingen fejl blev lavet. Ja, vi får os afvide vi endelig skal komme igen når Malou var født, så skulle vi da lige have lidt mere !!! Men så langt når vi aldrig, da vi har fået boligstøtte i x antal måneder, får vi et brev om at vi IKKE VAR BETETTIGET BOLIGSTØTTE??? WHAAAAT? Så skulle betale 4000 noget tilbage og er først lige for nylig sluppet ud af det, IGEN DEEEERES FEJL ! Jamen det er bare det ene efter det andet. Og vi var IKKE selv skyld i de sager, og det var bare for at nævne de to ! Og jeg har ikke et eneste lån på somvittigheden, ingenting kan jeg stemples for, UDOVER de fejl som kommunen selv laver !

• #41   6. dec 2010 Sarah : uhh ha, det lyder godt nok hårdt smiley Føler med jer. Det må ikke være nemt ;(

• #42   6. dec 2010 Lene, det er slet ikke for at støde nogen og er ked af du føler dig ramt, for det var ikke meningen.. Jeg synes bare når man både kan få omkring 3000 kr i boligstøtte forhøjet børnepenge og i dit tilfælde penge fra maries far, så selvom hendes mad er dyr, så kan du vel ikke ha så få penge.. kan huske du har snakket om at flytte, det kan ik lade sig gøre evt at finde noget billigere? Det er bare heller ikke sådan en som dig jjeg tænker på, for du virker ikke til at beklage dig og skriver ikke til ekstrabladet. og ynker.. For det syns jeg det er, det nogle af dem som de skriver om .. Selvfølgelig er det synd for børnene, det er da sørgeligt at de skal bøde for at forældrene har været uheldige eller taget forkerte valg.. Og så er det også ok at søge julehjælp..

Henne- Det er overhovedet ikke for at pege fingre, jeg har bare undret mig over hvorfor det er sådan, synes meget af de de skriver på EB virker lidt grådigt..

Liane - jeg synes ikke jeg har råd til at gi en skilling til nogen af dem.. De har da åbenbart taget forkerte valg en gang, så må de da tage ved lære af det. Børnene er da sikkert ligeglade om de får fin julemiddag, maden havde hvert fald ik den store interresse fra min side da jeg var lille, bare de får lidt gaver.. Jeg synes ellers det virker rimelig nemt at fp tilskud fra kommunen, måske ikke engangydelserne. Men alle de normale som boligsikring friplads og forøjet børnetilskud..

Vi vælter os heller ikke i penge. Manden har et forbrugslån som er kommet fra 150 ti 70.000 og vi har et billån hvor bilen reelt kun er halvdelen værd af hvad vi har købt den for. Vi har en hund der er syg og har brugt omkring 15000 kr i løbet af de sidste 5 måneder på dyrelæge regninger plus hun nu får medicin der koster 500 kr om måneden og allergifoder til 650 kr.
    Vi knokler da os for at komme af med gælden, men har ikke søgt om tilskud til barnevogn julehjælp (vi ville sikkert heller ik være berettiget til det) eller noget andet.. Synes bare hvis man har taget et forbrugslån og nu må leve af pasta og ketchup så er det ris til egen røv, og for det ik skal gå ud over børnene så må man selv ofre sig.
    Vi har valgt at ha hund, vi har så været uheldige at hun har allergi og vi har sku bruge en del penge på at få hende frisk igen. Hvis man ikke har råd til at ha hund og hvad det indebærer af ordenligt foder forsikring seler halsbånd osv så må man jo lade være med at anskaffe sig sådan en.
    Mira mangler da heldigvis ingenting på nogen måde, men jeg tror ik jeg har købt noget nyt tøj til mig selv i hvert fald 8 måneder. . Sådan er det bare, det må vi jo selv bøde for.

Malou, nu bliver jeg måske haglet ned. Men jeg synes det er jeres egen fejl.. Godt nok er det kommunens fejl at de udbetaler for mange penge, men man skal da selv ha styr på hvor mange penge man har og bruger.. Lige så vel som det er ens egen fejl hvis en regning ikke bliver betalt og man så bliver sendt til inkasso..

• #43   6. dec 2010 Det er ikke noget med folk søger julehjælp, for jo man kan da være uheldig,
    jeg undrer mig bare over de tilfælde hvor folk får så meget fra kommunen men alligevel klager.. Alle kan jo ikke være så uheldige
    Og så dem som har rigeligt men alligevel søger julehjælp så ´der ikke er noget til dem som havde mere brug for det..
    Som hvis jeg f.eks. selv søgte julehjælp, det ville ikke være iorden når vi har råd til at ha bil købe lækkert tøj til mira eller nye telefoner.

• #44   6. dec 2010 mira.. for mig er hjælp ikk altid lig med penge det kan da lige så godt være man gir sine ting til genbrug osv .. ville oz gerne dele mit måltid hvis jeg stod og så en anden sulte..

ja ved godt jeg jeg skriver en skilling det ville jeg oz grene gi hvis jeg havde lidt til overs og andre manglet .. og i øvrigt hvis folk har prioteret deres penge forkert og viser de gerne vil uda det så mener jeg da helt sikker oz de fortjener en chance til a vise de har lært a det.. man gider jo heller ikk hjælpe hvis folk bare bliver ved med a gøre det samme..

men sådan er jeg bare og det er der guskelov nogen som oz er.. men syntes der er nogen herinde som er meget egoistiske hva sådan noget angår .. desværre..

• #45   6. dec 2010 mira ..er rimlig sikker på de ikk gir til nogen som ikk har brug for det man ska aflever de verse papir og dukomenter på indtægt og udgifter og man er enlig eller har en saml lever eller ægtefælle og der indtægt bliver regnet med..

• #46   6. dec 2010 Ja det har du ret i. Jeg giver også det tøj til genbrug som jeg ikke sælger..
    Jeg har bare ik lyst til at donere til noget hvor jeg ik kan se om pengene går til nogle der har brug for det.. Så ku jeg lige så godt gå ind og gi dem til naboen.
    Selvfølgelig fortjener folk en chance, men man ved jo aldrig om de har lært lektien..

Modsiger måske også mig selv nogle gange.. Men bliver os lidt splittet, for jeg synes da ikke om børnene der får en dårlig jul (det er vel os hvad man gør det til) dem vil jeg gerne støtte, det er jo aldrig deres skyld. Men har ikke lyst til at støtte så forældrene kan købe nye ting til dem selv..

• #47   6. dec 2010 Mira. synes ikke det kan sammenlignes. Vi havde ikke mulighed for at se de penge var kommet ind, kunne da få en konto udskrift af banken, men hvad ville det hjælpe. Vi har senere hen IGEN fået netbank, (det var pga ny computer vi ikke havde netbank i en periode, og skulle be om ny kode, installeringer mm) men har alligevel ikke kunne se på netbanken at de penge nogensinde er gået ind ! Så fup og fidus fra deres side af, men betale måtte vi jo,selv om man ingen steder kan se de er gået ind ....... Og mener stadig ikke idag at vi har fået en krone af dem, så havde vi opdaget det. Men ja, gider ikke ligge i splid og krig med kommunen, de vinder alligevel sikkert bare. og nu er der betalt "tilbage"

• #48   6. dec 2010 mira.. så er vi jo enige.. dejligt.. :=) personlig bliver jeg mere glad for ting ind for penge så ved man oz de er givet med hjertet :=)

• #49   6. dec 2010 Tja vores store computer er også i stykker for tiden, så vi kan heller ikke komme på netbank da log on ligger der på.. Jeg har sørget for at ta i banken og få ordnet så jeg får seneste posteringer på sms og ellers tjekket i hæve automaten. Men man ved jo nogenlunde hvor mange penge man har at gøre godt med hver måned, så må man jo holde styr på hvor mange man bruger.Men det jo nemt for mig at skrive, det er jo altid nemt at være bagklog.

• #50   6. dec 2010 mira: nej men som sagt kan jeg se de aldrig er gået ind, der er intet bevis på de overhived har rørt kontoen, men de ville have deres penge, hvad kunne vi gøre, ja vi valgte at betale. Selv om vi IKKE EN KRONE har modtaget. Så det bunder ud i det jeg mente til start, kommunen har lavet en fejl som vi hang på bagefter. Og jeg mener IKKE det er vores fejl. Havde vi fået nogle penge, ja så måske, men det fik vi ikke, så er gpdt trætte af dem efterhånden...

• #51   6. dec 2010 Jamen hvis du mener i ik har betalt hvorfor banker du så ik i bordet og beder om et bevis på at de har overført de penge, de må jo ha en kvittering på overførsel et sted? 4000 er da mange penge når man ikke har så meget at gøre med.

• #52   6. dec 2010 Mira: jamen fordi jeg ikke "orkede" at ligge i krig med dem. Så er det nemmere at betale end at ligge i krig med dem og renterne/rykkerne ville stige, og det i sidste ende ville blive værer end det var til at starte med, følte ikke vi havde andet valg, så og sige, så for at komme ud må man jo betale. Har os så sent som idag, endnu engang, prøvet at finde ud af om det med Boligsikringen/støtten ikke var deres fejl, men de kan intet gøre og vil intet gøre, er ikke til at hugge eller stikke i, det var jo os lige 4000 noget vi måtte trække op af lommen der pga en fejl de havde lavet.

Kommentér på:
Undrer mig (debat)

Annonce