DP eller Vuggestue hvad syntes i?? {{forumTopicSubject}}
ja som emnet siger hvad fortrækker i DP eller vuggestue, begrund evt hvorfor (: Min datter har pladsgaranti i Juni mdr men vi ved ikke hvor endnu, men vi går og grubler lidt over om vi skal holde os til DP.
Jeg har hørt at i vuggestue spiser og sover de på faste tidspunkter som maskiner nærmest, min datter kan altså ikke bare sove og spise når hun liver bedt om det.. men at der til gengæld bliver holdt bedsteforældre dag og andre angementer for de små..
DP har jeg hørt at det noget møg når DP er syg eller på kursus. men at hun tilgengæld er mere fleksibelt med hensyn til mad og sovetide (HUSK LIGE DET NOGET JEG HAR HØRT FRA ANDRE OG IKKE NOGET JEG SELV VED) Bare inden i går til andgreb (:
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 29 Svar: 487
ud over vigtigheden af at vores børns trivsel og velvære, er de pædagogiske principper, børnesyn mm noget jeg personlig vægter højt. Jeg tror helt sikkert på at vuggestuer på det område får stillet større krav til deres pædogogik - hvorfor gør de tingene som de gør, og hvad skal børnene lære, rent udviklingsmæssigt, af det de gør (håber du forstår).
jeg tror på der er flere udviklingsudfordringer i en vuggestue, og et højere fagligt nevieau eftersom meget personale har brugt flere år på at uddanne sig netop inden for barnets udvikling. (ved godt der er uddannede dagplejer).
udover det, føler jeg mig også mere sikker med flere voksne omkring mit barn. der er en regel i en vuggestue om, at der minimum skal være en voksen på stuen, hvis en anden fx skal skifte et barn. den sikkerhed får du ikke hos en dagpleje medmindre de er i legegruppe fra åben til luk, hvilket de sjældent er.
mht forgår det i omgivelser i eget hjem. en hypotese er, at jeg tror mange dejplejer har svært ved at skelne mellem det personlige og faglige og kommer for tæt på børnene. Ikke at personlalet i vuggestuer tager afstand fra børnene, men tror det betyder enormt meget, at man har lært at skelne mellem de to ting - og her kommer den pædagogiske uddannelse også ind.
jeg kan nævne mange flere ting, men jeg ville i hvert fald selv vælge vuggestueog ikke hvilken som helst. Jeg stiller selv høje krav til det sted hvor sofie er skrevet op, og synes det er vigtigt de har gjort sig nogle overvejelser angående børnesyn og læring. hvordan lærer børn og hvad skal de have ud af at gå i institution?? hvad er det vi gerne vil ruste dem til videre i livet.
så stor et medansvar institutionerne har i dag for vores små guldklumper, er det vigtigt at stille nogle krav til stedet. de gør det samme til os forældre..
puha, det blev langt
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 1 Emner: 65 Svar: 224
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 18 Svar: 133
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 2 Emner: 19 Svar: 115
MEN ulempen er så når dagpleje moderen er syg, så skal hele flokken splittes ad og sendes ud til andre DP'ere ude i området og det kan være hårdt for både barn og voksne da det kan ske at det er hos en man ikke kender, men tit er det hos faste dagplejer, som barnet godt kender.
Ang. hvert enkelt barns behov, så bliver de tilfreds stillet syntes vi i vores gruppe plus 2 gange om ugen er de til gymnastik og lege stue hvor de så mødes med andre DP'ere til en fælles stor lege dag.
Vi er tilfredse og vuggustue har vi fravalgt pga. meget støj, alderes forskel og afstanden er 7 km også.
mar 2008
mar 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
men min stedmor har arbejdet mange år i en vuggestue hvor jeg tit har været med (i ferier osv når jeg var på besøg ved dem)
selvfølgeligt prøver de på at få børnene til at spise på samme tider osv og sove på de samme tider. men det er fordi det er det der er sundest for et barn og derfor prøver de bare at fortsætte en jævn rytme i vuggestuen. sådan at barnet ikke bliver forvirret at der er fast rammer og tider der hjemme men i vuggestuen er det som barnet gerne vil have det. det er den eneste grund til at de prøver at holde faste tider. men derfor får barnet stadig mulighed for at spise hvis det ikke spiste på det tidspunkt hvor der var mad.
begge mine små søskende (5 og 7 år) har gået i dagpleje men det var fordi vuggestuerne var fyldt helt op. de var ofte hjemme osv fordi dp-moderen skulle have fri, var syg eller andet og det undgår du i en vuggestue da der der altid er reservepersonale hvis en skulle blive syg.
i vuggestuerne har de også mange faciliteter som de ikke har i dagplejen. de har f.eks. de fleste steder deres egen legeland osv en stor legeplads og masser af forskelligt legetøj.
jeg ville også klart vælge vuggestue frem for dagpleje. da vuggestuerne har ekstra specielle kurser og uddannelser indenfor området. og det er ikke værre med pasningen osv end folk gør det til. for børnene knytter sig stadig altid til den ene af passerne og det er så dem der for meste står fpr pasningen og de ligger jo også stadig mærke til hvis barnet fejler noget.
håber du kan finde hoved og hale i det indlæg
mar 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
jeg har også lidt den holdning lad dem endelig får de forskellige børnesygedomme emns de er unge for hvis de får dem når de er ældre kan de blive livstruende. bare tag det eksempel om skoldkopper. de er ganske harmløse for børn men livsfarlige for voksene.
mar 2008
mar 2008
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 35
eg synes det er vigtigt at når brnet/børnene er sm de får tigeligt med omsorg og at den voksne har tid til den/dem..
I en dagpleje er der maks 4 børn og en voksen...
I en vuggestue er de lissom en børne have jo...
Så jeg vil anbefaæe dagpleje:)
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 18 Svar: 611
Eller i en vuggestue gruppe, hvor de er 12 børn.
Jeg syntes de er vældigt flekible hvad angår min den mindstes sovertider osv.
Og at hun ikke kan være så længe med på legepladsen osv osv.
Og at storebror der er et år ældre også er en vildbassen, ja ham tager de også hensyn til og ved han skal have "alene" tid osv osv.
( lang historie gjort kort
Har dog ingen erfaring med DPére
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 18 Svar: 611
mar 2008
mar 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Babyer: 2 Emner: 339 Svar: 5.489
Jeg har haft gende i komunal dagpleje men gør det aldrig mere, der blev hun slebt rundt i hele byen 4 uger klemt sammen i en tvillinge barnevogn, der var hun sku ked af at være, hun ville med hjem hverdag..
Vuggestue ville jeg nu heller ik bryde mig om da det er som et samlebånd, og sådan skal mit barn ik behandles-
Den private dagpleje vi har er vi så glade for og min datter er så glad for hende og de bliver ik slebt med rundt i hele byen, og det synes jeg er betryggende.
mar 2008
men der er ulember ved privat der er ingen der tager over, men nu har jeg haft vores siden okt. og hun har kun skulle ha fri lidt før om fredgaen fordi hun skulle til lægen.
mar 2008
For mig er mit barns trivsel og velvære selvfølgelig det vigtigeste af alt, men der det ikke værd at lægge vægt på hvordan vores børn bliver udviklet ved at de tilbringer tid med voksne som har faglig viden og hensigter???
mar 2008
mar 2008
mar 2008
jeg synes simpelthen det er så fantastisk at jeg kan vælge et sted til mit barn, hvor de voksne i form af uddannet personale, ved hvad de vil med børnene, ved hvad de tænker om barnet (børnesyn) og udfra det giver mit barn den bedste mulige start på livet.
mar 2008
mar 2008
mar 2008
jeg kan bare ikke forstå at man ikke vil udnytte at ens barn kan blive passet af voksne som også har en faglig viden udover alt det andet. så tror jeg bestemt også at børnene bliver bedre rustet til at begå sig i børnehaven og videre. jeg har i hvert fald set en del statistikker, som siger at børn fra vuggestuer indgår hurtige i sociale sammenhænge og bedre kan takle konflikter i forhold til dagpleje børn. og er det egentlig ikke det vi gerne vil have vores børn kan - altså begå sig i samfundet med andre mennesker på en hensigtsmæssig måde???
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
men selvfølgelig skal man også som forældre føle sig tryg ved at aflevere sit barn. gør man ikke det i en vuggestue, skal man selvfølgelig vælge noget andet...
vil lige sige til dig christina, at jeg synes det er en fed diskussion vi har:-))))
min kæreste og jeg snakkede meget frem og tilbage da vi skulle vælge - fordele og ulemper, og jeg kan sagtens forstå at AMSK er forvirret over hvilken slags hun skal vælge:-)))
mar 2008
Men der er jo vuggestue, komunal dagpleje, og privat dagpleje.. og der er i hvert fald prisforskel på det hele hvis man bla. tænker på prisen. Jeg ved da min datter startede i komunal dagpleje kostede det 2200kr. selv om måneden og nu er vi skiftet over til privat da vi kender dagplejmoren.. Der skal vi selv betale 1500. Så får man jo resten af kommunen i tilskud. men aner ik lige hvad prisen på vuggestue er, er det ik noget med 2400-2800kr man selv skal betale?
mar 2008
Men ejg har ik noget imod dagpleje, men min datter var jo i starten i en komunal, de havde kun gangen at lege i og de var ude hele dagen og spiste også tit ude lige meget hvordan vejret var, da min datter i forvejen var meget syg, med øréne bla. blev dette bestemt ik bedre og vi var mere hjemme end på arbejde og dagpleje, så vi skiftede til privat, jeg tror ik nogen andren børn kunne komme et bedre sted hen end der (jo der er også flere der er søde) men hun er så sød og mild og børnene kommer ik ud hvis en lige har lagt med lungebetændelse eller lige døjet med ørene hun tager hensyn til dem alle. og der bliver ik skiftet hvor de spiser .. hun er bare super duper var jeg barn ville jeg gerne være der...
Men tror man skal være heldig med at finde en der er så sød-
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 88 Svar: 1.060
mar 2008
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 88 Svar: 1.060
Ja hvis jeg ik ka lide stedet/dagplejemoren så vil jeg heller ik have mit barn der. Og jeg har masser a tid til a finde ud a det i. Og ellers går faren hjemme så han ka tage ham til vi finder en plads en god plads..!!!
Men nu må vi se hvad der dukker op og har os en veninde herude omkring som ka anbefale osv. har bare ik fået spurgt hende inu..
mar 2008
DP eller Vuggestue hvad syntes i??