{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

DP eller Vuggestue hvad syntes i?? {{forumTopicSubject}}

ja som emnet siger hvad fortrækker i DP eller vuggestue, begrund evt hvorfor (: Min datter har pladsgaranti i Juni mdr men vi ved ikke hvor endnu, men vi går og grubler lidt over om vi skal holde os til DP.

Jeg har hørt at i vuggestue spiser og sover de på faste tidspunkter som maskiner nærmest, min datter kan altså ikke bare sove og spise når hun liver bedt om det.. men at der til gengæld bliver holdt bedsteforældre dag og andre angementer for de små..

DP har jeg hørt at det noget møg når DP er syg eller på kursus. men at hun tilgengæld er mere fleksibelt med hensyn til mad og sovetide (HUSK LIGE DET NOGET JEG HAR HØRT FRA ANDRE OG IKKE NOGET JEG SELV VED) Bare inden i går til andgreb (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DP eller Vuggestue hvad syntes i??
  • #1   26. mar 2008 først vil jeg sige at vi virkelig er priviligieret, når vi først og fremmest frit kan vælge hvilken slags institution vores børn skal gå i og derefter lige præcis hvilken institition vi gerne vil have. i mine øjne er der fordele og ulemper ved både dagpleje og vuggestue, men jeg vil helt sikkert vælge vuggestue.
    ud over vigtigheden af at vores børns trivsel og velvære, er de pædagogiske principper, børnesyn mm noget jeg personlig vægter højt. Jeg tror helt sikkert på at vuggestuer på det område får stillet større krav til deres pædogogik - hvorfor gør de tingene som de gør, og hvad skal børnene lære, rent udviklingsmæssigt, af det de gør (håber du forstår).
    jeg tror på der er flere udviklingsudfordringer i en vuggestue, og et højere fagligt nevieau eftersom meget personale har brugt flere år på at uddanne sig netop inden for barnets udvikling. (ved godt der er uddannede dagplejer).
    udover det, føler jeg mig også mere sikker med flere voksne omkring mit barn. der er en regel i en vuggestue om, at der minimum skal være en voksen på stuen, hvis en anden fx skal skifte et barn. den sikkerhed får du ikke hos en dagpleje medmindre de er i legegruppe fra åben til luk, hvilket de sjældent er.
    mht forgår det i omgivelser i eget hjem. en hypotese er, at jeg tror mange dejplejer har svært ved at skelne mellem det personlige og faglige og kommer for tæt på børnene. Ikke at personlalet i vuggestuer tager afstand fra børnene, men tror det betyder enormt meget, at man har lært at skelne mellem de to ting - og her kommer den pædagogiske uddannelse også ind.

jeg kan nævne mange flere ting, men jeg ville i hvert fald selv vælge vuggestueog ikke hvilken som helst. Jeg stiller selv høje krav til det sted hvor sofie er skrevet op, og synes det er vigtigt de har gjort sig nogle overvejelser angående børnesyn og læring. hvordan lærer børn og hvad skal de have ud af at gå i institution?? hvad er det vi gerne vil ruste dem til videre i livet.
    så stor et medansvar institutionerne har i dag for vores små guldklumper, er det vigtigt at stille nogle krav til stedet. de gør det samme til os forældre..

puha, det blev langt

• #2   26. mar 2008 lyder meget fornuftigt, kan godt følge dig.. sådan har jeg ikke tænkt.. jeg hører bare så meget fra højre og venstre altid.. jeg blev bare meget skræmt da jeg fik afvide de blev lagt til at sove og spise på de samme tidspunkter i vuggestuen, og jeg vil have det dårligt med at tænke på at nu kæmper de måske en kamp med at få hende til at sove fordi hun ikke vil når tiden er eller går hun nu sulten rundt fordi hun ikke var sulten da de spiste.. ja ved jeg måske overdriver, men det er bare alle de ting der bliver sagt.. i det hele taget jeg er VILDT nervøs, men det vel normalt eller der det.. ja er sku lidt forvirret..

• #3   26. mar 2008 jeg ville nu mere tro at de i en dagpleje spiste på samme tid og kom ud og sove på samme tid, da der kun er én voksen til mellem 3-5 børn. i en vuggestue er hænderne flere og kan, vil jeg tro, bedre kun tilfredsstille hvert enkelte barns behov i forhold til søvn og mad

• #4   26. mar 2008 men kan godt forstå du er forvirret. der er også mange ting at tænke over. men man kan sige at det på en eller anden måde alligevel er vigtigt før børn i den alder med en lidt struktureret hverdag i form af gentagelser på gentagelser - også mht til spisning og søvn - og tro mig, uanset og du vælger dagpleje eller vuggestue kommer dit barn ikke til at sulte:-)) det tror jeg simpelthen ikke på

• #5   26. mar 2008 synes det er SÅ fint du tager stilling. bliver selv lidt øv, over de forældre som bare vælger ud fra det der er tættest. ved godt at der også er praktiske ting at tage hensyn til, men synes det er positivt når man gør sig nogle overvejelser og ikke bare tager et valg, men også vælger fra. det er trods alt vores kæreste eje det drejer sig om

• #6   26. mar 2008 vores lille Noah kommer i dagpleje da hans far selv blev passet der som lille. har overvejet vuggestue. men må indrømme jeg synes begge dele er fint nok. der er self mere åben i en vuggestue men vi valgte dagp da Noah kunne komme derhen.. synes det er meget sjovt.

• #7   26. mar 2008 DP er det vi har til vores knægt. Der er mere ro omkring dem, masser af tid omkring dem, mere hjemmeligt da det jo er i hjemmet hos den pågældne person.
    MEN ulempen er så når dagpleje moderen er syg, så skal hele flokken splittes ad og sendes ud til andre DP'ere ude i området og det kan være hårdt for både barn og voksne da det kan ske at det er hos en man ikke kender, men tit er det hos faste dagplejer, som barnet godt kender.

Ang. hvert enkelt barns behov, så bliver de tilfreds stillet syntes vi i vores gruppe plus 2 gange om ugen er de til gymnastik og lege stue hvor de så mødes med andre DP'ere til en fælles stor lege dag.

Vi er tilfredse og vuggustue har vi fravalgt pga. meget støj, alderes forskel og afstanden er 7 km også.

• #8   26. mar 2008 bonnie, du skriver mht sygdom i vuggestue at der nok er flere bakterier end i en dagpleje. jeg kom til at tænke på, hvis dagplejerne tit er i legestue og er sammen med andre børn, er der vel egentlig lige så stor risiko for sygdom som i en vuggestue?? bare en tanke

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #9   26. mar 2008 jeg vil lige starte ud med at skirive at jeg ikke har læst alle svar.

men min stedmor har arbejdet mange år i en vuggestue hvor jeg tit har været med (i ferier osv når jeg var på besøg ved dem)

selvfølgeligt prøver de på at få børnene til at spise på samme tider osv og sove på de samme tider. men det er fordi det er det der er sundest for et barn og derfor prøver de bare at fortsætte en jævn rytme i vuggestuen. sådan at barnet ikke bliver forvirret at der er fast rammer og tider der hjemme men i vuggestuen er det som barnet gerne vil have det. det er den eneste grund til at de prøver at holde faste tider. men derfor får barnet stadig mulighed for at spise hvis det ikke spiste på det tidspunkt hvor der var mad.

begge mine små søskende (5 og 7 år) har gået i dagpleje men det var fordi vuggestuerne var fyldt helt op. de var ofte hjemme osv fordi dp-moderen skulle have fri, var syg eller andet og det undgår du i en vuggestue da der der altid er reservepersonale hvis en skulle blive syg.

i vuggestuerne har de også mange faciliteter som de ikke har i dagplejen. de har f.eks. de fleste steder deres egen legeland osv en stor legeplads og masser af forskelligt legetøj.

jeg ville også klart vælge vuggestue frem for dagpleje. da vuggestuerne har ekstra specielle kurser og uddannelser indenfor området. og det er ikke værre med pasningen osv end folk gør det til. for børnene knytter sig stadig altid til den ene af passerne og det er så dem der for meste står fpr pasningen og de ligger jo også stadig mærke til hvis barnet fejler noget.

håber du kan finde hoved og hale i det indlæg smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #10   26. mar 2008 og nå ja. den risiko for sygdom har du overalt. den risiko har du selv hvis barnet bar e er hjemme hos dig. så får du problemerne bare når barnet skal starte i børnehave eller skole. det er ganske naturligt at børn bliver syge. nogle mere end andre. der findes f.eks. nogle naturdråber du kan komme i din barn drikkelse som styrker deres emunforsvar rigtig meget det kan du evt prøve hvis du vil. det er fuldstændig på naturbasis så det skader ikke.

jeg har også lidt den holdning lad dem endelig får de forskellige børnesygedomme emns de er unge for hvis de får dem når de er ældre kan de blive livstruende. bare tag det eksempel om skoldkopper. de er ganske harmløse for børn men livsfarlige for voksene.

• #11   26. mar 2008 hold da op en oplevelse.... jeg må sige, at du nok har været utrolig uheldig med din dagplejer, men som du skriver, ingen ved hvad der sker bag lukkede døre...

• #12   26. mar 2008 jeg kan kun være helt enig.-)) synes også, hvis man tænker rent fagligt, at det er bedre med flere øjne på ens barn. man får et mere alsidigt billede ens hvis der kun er en enkelt til at vurdere, hvis du forstår

• #13   26. mar 2008 Dagpleje...

eg synes det er vigtigt at når brnet/børnene er sm de får tigeligt med omsorg og at den voksne har tid til den/dem..

I en dagpleje er der maks 4 børn og en voksen...

I en vuggestue er de lissom en børne have jo...

Så jeg vil anbefaæe dagpleje:)

• #14   26. mar 2008 Mine de 2 små går i vuggestue.

Eller i en vuggestue gruppe, hvor de er 12 børn.

Jeg syntes de er vældigt flekible hvad angår min den mindstes sovertider osv.
    Og at hun ikke kan være så længe med på legepladsen osv osv.

Og at storebror der er et år ældre også er en vildbassen, ja ham tager de også hensyn til og ved han skal have "alene" tid osv osv.
    ( lang historie gjort kort

Har dog ingen erfaring med DPére

• #15   26. mar 2008 Nå ja, finder det også trygt de er i de samme rammer og ikke skal sendes i gæste DP hvis DP moren er syg eller på kursus.

• #17   26. mar 2008 SABRINE, jeg er rimelig sikker på at børnene også får omsorg i en vuggestue, og mht tid til det enkelte barn, skriver du selv, at en dajplejemor er alene med 4 børn. i en vuggestue er normeringen altså anderledes end i en børnehave. afhængig af kommune, kan der være 4 voksne til 12 børn, så ud fra din begrundelse er regnestykket ligetil.-)))

• #18   26. mar 2008 min datter er i en dagpleje (privat)
    Jeg har haft gende i komunal dagpleje men gør det aldrig mere, der blev hun slebt rundt i hele byen 4 uger klemt sammen i en tvillinge barnevogn, der var hun sku ked af at være, hun ville med hjem hverdag..
    Vuggestue ville jeg nu heller ik bryde mig om da det er som et samlebånd, og sådan skal mit barn ik behandles-

Den private dagpleje vi har er vi så glade for og min datter er så glad for hende og de bliver ik slebt med rundt i hele byen, og det synes jeg er betryggende.

• #19   26. mar 2008 med egen og andres erfaringer så er komunale dagpeleje mere syge en private... fordi de som realt kan tillade sig at ligge syg bare de hoster 1 gang. (så kommer børn i gæste dagpleje)
    men der er ulember ved privat der er ingen der tager over, men nu har jeg haft vores siden okt. og hun har kun skulle ha fri lidt før om fredgaen fordi hun skulle til lægen.

• #21   27. mar 2008 er jeg den eneste, hvor pædagogikken og det faglige betyder rigtig meget for, i forbnidelse med mit barns udvikling og læreprocesser???
    For mig er mit barns trivsel og velvære selvfølgelig det vigtigeste af alt, men der det ikke værd at lægge vægt på hvordan vores børn bliver udviklet ved at de tilbringer tid med voksne som har faglig viden og hensigter???

• #22   27. mar 2008 beklager stavefejl og trykfejl:-)) kan se der er en del

• #23   27. mar 2008 mine børn skal jo ik opdrages efter en bog (vuggetue) de skal have omsorg hygge osv. og det ved jeg hun får i den dagpleje hun er ik. de lærer ohgså hinandne noget og prøver ting hører musik sang og leg med dem.

• #24   27. mar 2008 det har intet med at blive opdraget efter en bog, men at de voksne i instututionen har gjort sig nogle overvejelser om hvad de egentlig vil lære børnene og hvordan børnene lærer det bedst muligt - imellem omsorg og hygge, hvilket jeg ikke er i tvivl om de op lever i en vuggestue.

jeg synes simpelthen det er så fantastisk at jeg kan vælge et sted til mit barn, hvor de voksne i form af uddannet personale, ved hvad de vil med børnene, ved hvad de tænker om barnet (børnesyn) og udfra det giver mit barn den bedste mulige start på livet.

• #25   27. mar 2008 i en vuggestue synger de også. men forskellen er, at de her tænker over hvorfor det er godt for børn at synge, hvorfor er det godt for børn med omsorg og hvorfor er det godt for børn at lege - og så sætter laver deres aktiviteter med en bagtanke og ikke kun fordi det er hyggeligt eller sjovt

• #27   27. mar 2008 jeg ved min dagpeleje gør da meget for deres moterik og laver sangelege det er da også for deres udvikling og ik bare sjov , men det skal jo være sjov for at børn gider at lære.

• #28   27. mar 2008 men hvorfor laver hun sanglege?? hvad er det børnene skal have ud af det?? Det er lidt det jeg mener, og ikke kun fordi det er sjovt eller hyggeligt, hvilket det selvfølgelig også skal være.

jeg kan bare ikke forstå at man ikke vil udnytte at ens barn kan blive passet af voksne som også har en faglig viden udover alt det andet. så tror jeg bestemt også at børnene bliver bedre rustet til at begå sig i børnehaven og videre. jeg har i hvert fald set en del statistikker, som siger at børn fra vuggestuer indgår hurtige i sociale sammenhænge og bedre kan takle konflikter i forhold til dagpleje børn. og er det egentlig ikke det vi gerne vil have vores børn kan - altså begå sig i samfundet med andre mennesker på en hensigtsmæssig måde???

• #29   27. mar 2008 jamen de klapper og laver bevægelse med hænderne osv, det er da godt for deres moterik og udvikling, men de synes du måske ik?

• #30   27. mar 2008 øhhhhh ang at begå sig i samfundet.... hmmm jeg begår mig fint her i livet og kommer fra en privat dagpleje selv... så det er da noget pis du siger det.... det vil sige at stort set over halvdelen af danmarks befolkning kan ik begå sig i samfundet? kan du ik se det lyder dumt?

• #31   27. mar 2008 nu en af drengene fra min datters dagpleje haren mor der er pædago har arbejdet i vuggestue, som hun selv sige hun kunne aldrig drømme om at have sit barn der. hun vil hellere have passet hende børn i en dagpleje især privat. der er hun sikker på de har det godt.

• #32   27. mar 2008 ang musik og snaglege ... jamen de danser også, og det er da godt for dem, at træne deres moterik osv. jeg ville da være ked af hvis hun kom et sted hen hvor de ik sang dansede og lavede sangelege, da jeg ved det styrker deres moterik

• #33   27. mar 2008 nu siger jeg bestemt heller ikke at hvis man går i en dagpleje at man ikke kan begå sig i samfundet. som du selv skriver, er du et bevis på dette. jeg mener at bare, at de voksne gerne må gøre sig nogle overvejelser omkring børns udvikling. vuggestuen er jo ikke kun et pasnings og omsorgssted, men et udviklingsområde for vores børn - og statistikker kan man vel ikke sige imod?? nu skal det hele selvfølgelig ikke gøres op i statistikker, og jeg er da udemærker klar over at der findes super gode dagplejer og super dårlige pæadgoger og vuggestuer og omvendt super dårlige vuggestuer og super dårlige dagplejer - netop derfor synes jeg bestemt man skal være lidt mere kritisk i forhold til hvor ens barn skrives op.

• #34   27. mar 2008 super gode vuggestuer skulle der selvfølgelig stå i anden sidste linie

• #35   27. mar 2008 men til AMSK, som har oprettet denne tråd, findes der jo andre alternativer. fx fritvalgsordninger. der kan man sige, at du får en blanding af dagpleje og vuggestue:-))

• #36   27. mar 2008 er der forældrebestyrelse i en dagpleje??? hvis ikke, er det endnu en grund til at vælge vuggestue. at kunne være med til at præge sint barns hverdag som forældre i de timer vi ikke er sammen med dem.

• #37   27. mar 2008 nej for det er der ik behov for er der noget så siger vi bare og så biver det lavet om på her er vi til at snakke med alle sammen de 4-5 børn der er der og voksne. og vi kender næsten alle hinanden det er da en fordel også....

• #38   27. mar 2008 det lyder også som en god dagpleje du har. jeg har bare erfaringer med at det er svært at præge hverdagen i en dagpleje, så kom bare til at tænke på om der var en slags forældrebestyrelse...

men selvfølgelig skal man også som forældre føle sig tryg ved at aflevere sit barn. gør man ikke det i en vuggestue, skal man selvfølgelig vælge noget andet...

vil lige sige til dig christina, at jeg synes det er en fed diskussion vi har:-))))
    min kæreste og jeg snakkede meget frem og tilbage da vi skulle vælge - fordele og ulemper, og jeg kan sagtens forstå at AMSK er forvirret over hvilken slags hun skal vælge:-)))

• #39   27. mar 2008 sofiesmor ja det er godt nok at diskutere engang imellem heheh, men ja hun kan jo tage ud og opleve en vuggestue hvis det er tilladt....

Men der er jo vuggestue, komunal dagpleje, og privat dagpleje.. og der er i hvert fald prisforskel på det hele hvis man bla. tænker på prisen. Jeg ved da min datter startede i komunal dagpleje kostede det 2200kr. selv om måneden og nu er vi skiftet over til privat da vi kender dagplejmoren.. Der skal vi selv betale 1500. Så får man jo resten af kommunen i tilskud. men aner ik lige hvad prisen på vuggestue er, er det ik noget med 2400-2800kr man selv skal betale?

• #40   27. mar 2008 venter nr. 2 okay du har vist også været temmelig uheldig..
    Men ejg har ik noget imod dagpleje, men min datter var jo i starten i en komunal, de havde kun gangen at lege i og de var ude hele dagen og spiste også tit ude lige meget hvordan vejret var, da min datter i forvejen var meget syg, med øréne bla. blev dette bestemt ik bedre og vi var mere hjemme end på arbejde og dagpleje, så vi skiftede til privat, jeg tror ik nogen andren børn kunne komme et bedre sted hen end der (jo der er også flere der er søde) men hun er så sød og mild og børnene kommer ik ud hvis en lige har lagt med lungebetændelse eller lige døjet med ørene hun tager hensyn til dem alle. og der bliver ik skiftet hvor de spiser .. hun er bare super duper var jeg barn ville jeg gerne være der...
    Men tror man skal være heldig med at finde en der er så sød-

• #41   27. mar 2008 prisen kommer også an på kommunen. her i helsingør koster en vuggestueplads 2620kr med de nye takster. en dagpleje koster vidst det samme. ved ikke med privat dagpleje. en fritvalgsvuggestueplads koster 8800 hvoraf kommunen yder tilskud så egenbetaing er 2800kr ca

• #43   27. mar 2008 kan godt se at prisen er lidt anderledes, men var heller ikke helt sikker:-)) tak for oplysningerne

• #44   27. mar 2008 heheh ja okay

• #45   27. mar 2008 Jeg ved heller ik hvad jeg vil vælge bare noget som er godt for mit barn.. Der er beggedele lige ved siden a hinanden her hvor jeg bor. Og 1 gang mit barn oplever disse ting som der bliver beskrevet går jeg amok. det er helt sikkert. Og hvad vi ik ved bag lukket døre skal jeg nok finde ud a.. men for barnet skyld lyder det til a dagpleje er bedst men opsynsmæssige er det vuggestue eller?? Min mor sige ros hun ik ka lide dagpleje men man skal jo prøve for a se. da der er stor forskel på dagplejerne..!!

• #46   27. mar 2008 nadja, der er helt sikkert forskel på dagplejer, og du kan også være super uheldig med vuggestue. men hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og besøge både dagpleje og vuggestue i din by og så skabe din egen erfaring. når du er ude et sted, så mærk efter i maven. er det et sted du vil aflevere din barn. det er svært at vurdere på et enkelt besøg, men man kan alligevel fornemme om det skal være der eller ej

• #47   27. mar 2008 sofiesmor..

Ja hvis jeg ik ka lide stedet/dagplejemoren så vil jeg heller ik have mit barn der. Og jeg har masser a tid til a finde ud a det i. Og ellers går faren hjemme så han ka tage ham til vi finder en plads en god plads..!!!

Men nu må vi se hvad der dukker op og har os en veninde herude omkring som ka anbefale osv. har bare ik fået spurgt hende inu.. smiley

• #48   27. mar 2008 ja, det er sku en svær beslutning - det med at vælge det rigtige. specielt fordi der efterhånden er så mange at vælge imellem, og så mangler der tilmed pladser:-))

Kommentér på:
DP eller Vuggestue hvad syntes i??

Annonce