{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Børn og rygning! {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley Nu så jeg lige i et andet indlæg at der var tale om børn og rygning, men ville ikke ødelægge indlægget så lavede et nyt istedet.
Kan se at der er delte meninger omkring det at ryge i nærheden af børn.
Jeg ryger selv. Om sommeren står jeg udover altanen, og om vinteren gør jeg det i køkkenet uden Emily er der.

Men når vi er hjemme hos min mor eller min søster, så bliver der røget imens mig og min datter er der. Har sagt at jeg ikke bryder mig om det, men det er deres hjem, og hvis vi ikke vil have der bliver røget, så kan vi inviterer dem herhjem istedet, hvor de skal overholde vores husregler. Færdig bum.
Det syntes jeg også er fair. Jeg kan ikke gå ind i et andet menneskes hjem, og ændrer folks regler. Sådan er det.. Emily har dog aldrig ligget og sovet i et rum der er blevet røget i .. Vi har mit gamle soveværelse hos min mor, som er røgfrit og har altid været det. Så det er kun stuen der bliver røget i, og der bliver kun røget med åbent vindue og en ventilator tændt.
Emily har aldrig taget skade af det i form for astma eller lign.

Ved godt dette sikkert vil blive en diskussion, så prøv at hold jer til emnet/spørgsmålet som lyder:

Tillader du røg i nærheden af dit barn?

Hilsen Isaa smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Hænge montanareoler op 2.000 kr.
  • Samle PAX skab 850 kr.
  • Repair of dishwasher 1.000 kr.
  • Samle møbler hænge ting op 1.660 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Børn og rygning!
  • #2   21. dec 2009 Selvfølgelig kan jeg ikke gå ind i et andet hjem og sige der ikke må ryges. Fair nok. det jo helt forståeligt.

Men jeg vil ikke have der skal ryges i nærheden af mit barn - Nu kender jeg mange der ryger og hvis vi blev inviteret hjem til dem ville jeg først spørge om det ville genere dem at gå udenfor - hvis de altså røg inden for - bare mens mig og min søn er der. Hvis det genere dem, må de komme hjem til os - jeg vil heller ikke bestemme noget over nogen - men det jo tilladt at spørge smiley

En lille baby kan ikke sige fra eller nej overfor andre mennesker - så jeg synes ikke de skal udsættes for noget som de ikke har "lyst" til - forstå mig ret.. smiley

• #3   21. dec 2009 Pernille - Det forstår jeg godt. Nu besøger vi også kun min søster max 3 gange på et år, i nogle få timer, så det er til at overkomme.
    Men min mor er ældre (66) og gangbesværet. Hun kommer meget sjældent og besøger os. Og Emily er MEGET afhængig af sin mormor, så ville ikke kunne "vælge hende fra" pga hun ryger. Er "nødt" til at være der i weekenderne for Emilys skyld smiley Det er en god gammel vane, og Emily ville blive rundforvirret hvis vi pludselig stoppede med at besøge min mor. Hun bog også på 3. sal så det er ikke fordi man lige kan gå "ud" og ryge..

• #4   21. dec 2009 Neelas mor - Er enig i det du skriver.. Dog går min grænse, til familie arrangementer hvor der sidder 20 mennesker og pulser henover hovedet på hinanden. Der har jeg aldrig Emily med medmindre det er udendørs..

• #5   21. dec 2009 frk brok - nåårh nej det kan jeg selvf godt se.. hehe..
    men det skal bare ikke være i nærheden af barnet der skal ryges.. og sådan.. hehe.

Selvf skal hun være ved sin mormor - ingen tvivl.. smiley heh

• #6   21. dec 2009 Pernille S - Det er i nærheden af barnet/Emily der ryges. Det er i stuen min mor sidder og ryger .. Dog med udluftning .. Men stadig.. Og jeg vil ikke forhindre hende i det smiley

• #7   21. dec 2009 Min svigermor er den eneste ryger der er som vi besøger, og jeg har meldt klart ud, at skal vi besøge hende, eller skal hun passe Noah skal der ikke ryges i hans nærvær, og dette respektere hun.

Vi har så også et vennepar hvor hun er ryger, og når vi er på besøg går hun af høflighed over for Noah ud under emhætten, men er bestemt ikke noget vi har bedt hende om.

For mit vedkommende høre rygning og børn IKKE sammen... Noah er nu 17 mdr, og stadigvæk bliver der helst ikke røget i hans nærvær, de fleste omkring os respektere at vores holdning er ingen røg i hans nærvær.

Når det er sagt, så vil jeg lige pointere at hvad andre gør kan jeg ikke ha ondt i måsen over...

• #8   21. dec 2009 Frk brok - nej selvf ikke. men der er jo forskellige meninger.. smiley

minder mig bare om jeg så en far gå med sin datter hvor hun faktisk fik røgen i hovedet... der må jeg nok liiiige sige at jeg overvejede at gå hen og slukke den smøg for ham :s ved godt det er for pylret men hun havde ikke rigtig nogen mulighed for at gå.. :s

• #9   21. dec 2009 Nej jeg tillader heller ikke røg i nærheden af mit barn, når hun blir født. Kærestens nevø og niece har astma, så det er bare fast kotume at dem der ryger går udenfor når vi er samlet med børnene.
    Det blir så nok et problem med min mor til den tid, men der er vi blevet enige om at så komer vi bare ikke hjem til dem, hvis der ikke blir røget udenfor, i den weekend vi vil være der. Min mor har selv røget både mig og min lillebror i hovedet og har aldrig skænket det en tanke at vi har astmatisk bronkitits begge to.. Det vil jeg simpelthen bare ikke byde mine børn. Min lillebror vil bare gå ud og så er der ikke mere i det, hvilket han allerede gør når han er herovre.
    De kan jo ikke selv sige fra, så der må vi jo gå ind og sige fra for dem.

• #10   21. dec 2009 Spændende med nogle forskellige meninger. Ka godt følge alle i deres meninger, men lige netop min mor kan jeg ikke vælge fra smiley Med mine veninder er det noget andet ..

• #11   21. dec 2009 Der skal ikke ryges i nærheden af mit barn/børn - når vi kommer så langt. Jeg vil heller ikke have røg i mit hjem nu, og da slet ikke når jeg bliver gravid eller får barn....

Jeg vil ikke udsætte mig selv for passiv rygning, kan nu heller ikke tåle det får det mega skidt.....og det skal mit barn heller aldrig. Som mor er det min pligt at træffe de bedste valg for mit barn og nej man kan ikke pakke sit barn ind altid, og det skal man heller ikke, men man kan undgå mindske situationer som er til synlig skade for ens barn. Man lader jo heller ikke sit barn lege ved en trafikeret vej ( bare et tydeligt eks.)

Som forældre skal man efter sin mening træffe de bedste valg for sit barn/børn - så længe man kan......Bare min mening

• #12   21. dec 2009 NEJ!! jeg bryder mig slet ikke om røg i nærheden af iben, med det mener jeg at jeg ikke kan styre hva andre sys. Der bliver ikke røget herhjemme, det foregår udenfor og hvis det er minus 30 grader må man hønge ud af vindut. Besøger jeg andre hjem hvor der bliver røget, kommer jeg bare ikke. Det er ibens lunger og hun kan ikke sige fra. Sys det er egoistisk at ryge i nærheden af børn og ikke tænke på følgerne af det.. håber ikke nogle blir stødt af min kommentar, det er ikke møntet på nogle....

• #13   21. dec 2009 fru larsen - Røgpartikler sidder også fast i tøjet så hvis "onkel bob" lige har været ude i haven og ryge, og han går ind og holder dit barn, så skader det skam også smiley

• #15   21. dec 2009 Jeg har det på den måde at det er folks hjem så det er også deres regler. Jeg vælger ikke nogen fra fordi de ryger i deres hjem, jeg er selv ryger (ryger 3-4 smøger om dagen) og jeg går udenfor her hjemme og derfor skal folk også respektere mine regler med at de skal gå udenfor og ryge når de er på besøg hos os og derfor respektere jeg også deres regler når vi er i deres hjem.

• #16   21. dec 2009 jeg vil bestemt heller ikke gå ind og sige "i må ikke ryge i jeres eget hjem" men sætter stor pris på at det bliver respekteret at vi siger vi helst ikke vil have for meget røg omkring ham... jeg synes det er dejligt at komme et sted ved storrygere, hvor de selv går ud og ryger når vi er der, istedet for vi skal spørge om de vil gå ud... så tusind tak for det!!!!! hjemme ved os selv hedder det rygere udenfor, ikke under emhætten eller i vinduet, helt ud med lukkede døre, vi gider ikke have det ind.. nu er vi sp også ikke rygere begge 2..

• #17   21. dec 2009 jamen jeg ryger selv.. om sommeren står jeg uden for nu hvor der er så koldt ryger jeg under emhætten da stue og køkken er i et her... men når jeg er andre steder så siger jeg ikke noget.. bare de ik ryger imens de sidder med mine børn.. dog har jeg sagt at der ikk skal ryges der hvor min børn skal sove, hvis de sover ude..

• #18   21. dec 2009 vi kan sagtens tage ud og besøge nogle hvor de ryger indendøre, selvom min datter er med, her hjemme bliver der røget udenfor om dagen, om aftenen rykker vi i køkkenet under emhætten, og en sjældent gang ryger vi i stuen når hun er kommet i seng eller når hun ikke er hjemme hver 2 weekend, kan vi også finde på at ryge i stuen,

jeg vil selvf. ikke have hende med et sted hen hvor der sidder en hel flok og ryger på en gang.

meeeen ryger som sagt også selv, og er gravid så faktisk kan jeg ikke blive sur over når nogle ryger i nærheden af mine børn da jeg selv er rygere og har derfor selv udsat dem for røgen..

(er dog ved at stoppe nu, er i fuld gang med at trappe ned).

• #19   21. dec 2009 Tessa H - Hvor sjovt, det er præcis det samme her .. Ryger også i graviditeten, og ryger også engang imellem i stuen om aftenen når lillepigen sover.. Der er laaangt til hendes soveværelse så det tager hun ihvertfald ik skade af..

• #20   21. dec 2009 Røgen hænger i alt......

• #21   21. dec 2009 Men det er jo individuelt hvad man vil udsætte sit barn for - hvordan man vil leve sit liv.....

• #22   21. dec 2009 der er også langt til min datters værelse, og ser hun os om dagen hvis min kæreste eller jeg lige kommer i tanke om noget vi lige skal have fortalt eller hente og vi går ind med en smøg så er hun der med det samme og siger ud du må ikke ryge her i stuen, og så kigger hun på den anden af os som ikke lige ryger og siger vel man må ikke ryge i stuen smiley

men jeg er ikke så forfærdeligt sippet, selvf. har børn selv ret til at vælge, men hvis man selv er ryger sys jeg ikke man har ret til at være total sippet omkring det for så kan man sagtens gå ud og ryge, men når man kommer ind sidder det i tøjet alligevel, den eneste forskel der er i det er at børnene ikke sidder i selve røgen men alt andet for de altså også.

• #23   21. dec 2009 Tessa - hvor kært smiley

• #24   21. dec 2009 Herhjemme er der total røgfri! kæresten og jeg stoppede med at ryge før vi valgte at få børn.. jeg kunne aldrig i mit liv byde mine børn at ryge dem op i hovede!! Jeg er helt enig i at man ikke kan bestemme over hvad folk gør i deres hjem.. men i min og heldigvis også min kærestes familie har alle den holdning at man ryger bare ikke når der er børn tilstede.. tror også kun vi har 1 eller 2 rygere tilbage i familien resten er stoppet smiley

Hvis vi sq et sted hen hvor jeg vidste der blev røget indenfor ja så var jeg blevet væk!

• #25   21. dec 2009 Neelas mor: forstår ikke hvordan i kan vægte jeres lejlighed over jeres barns helbred.. er lejligheden virkelig vigtigere eller forstår jeg dig helt forkert?

• #26   21. dec 2009 Hmm.. også til en vis grænse her.. Vi er begge rygere, om sommeren ryger vi ude og her om vinteren ryger vi under enhætten som køre på fulde knald.. Ryger ikke andre steder i huset.. Jeg røg også under min graviditet.. og nej hvor skal man høre for meget..-SOM OM MAN IKKE GODT VED DET!!! Vi vakser altid vores hænder efter vi har røget.. Den store udfordring kommer her den 24 december, hvor vi for første gang skal til min svigerfamilie efter Sander er født.. De ryger begge (MEGET) også indenfor... Min mands søster kommer også og, også hun ryger.. Jeg håber på at vi kan lave den aftale at vi ryger i udestuen, især nu de ved at vi ikke ryger herhjemme, altså udover under emhætten..

• #27   21. dec 2009 ja det er meget kært. men hun har også helt ret for det er forbudt at ryge her inde når hun er oppe... og når vi ryger her inde er det også med udluftning.. men er godt klar over at selvom hun ikke er oppe og vi lufter ud imens at så vil der alligevel sidde noget i møblerne og sådan, 1 salen har der aldrig været røget på og stuen kan tælles på 2 hænder med hvor mange gange der er røget der, på de 2 år vi har boet her...

vi ryger helst heller ikke her inde fordi jeg vil gerne at min søster kan komme uventet forbi med pigerne uden at risikere de er nød til at vende om igen når de kommer fordi der er blevet røget her min søsters yngste pige kan slet ikke tåle røg, og bliver utrolig syg, når hun er et sted hvor der er blevet røget inden for nogle timer..

• #28   21. dec 2009 vi ryger også begge to, dog er rygning kun tilladt i vores køkken, vi kommer også steder hvor der blir røget, da stort set hele vores omgangs kreds er rygere. men selvfølgelig sidder vi ik og pulser 20 smøger op i deres hoveder eller mens vi sidder med dem. og så foregår 95 procent af rygningen herhjemme når de er gået i seng.

• #30   21. dec 2009 hver person, deres meninger og holdninger... Da Noah var spæd, og mindre, der accepterede jeg slet ikke røg at all.. og der var det mig der måtte være standhaftig.. men nu her efter han er blevet 1 år, så er jeg ikke så sippet mere. Jeg synes han skal ha lov at vælge selv, og ind til han selv kan sige til og fra, der vælger jeg så at det skal være på absolut minimum...

• #31   21. dec 2009 Vi ryger også begge 2, udenfor... Vi vil slet ikke have røgen indenfor.. Det accepterer folk uden problemer... Hvis vi har Christina med nogle steder hvor der ryges, så går folk udenfor uden at vi behøver at spørge.. Og det er super dejligt! Hun har kun været udsat for indedørs røg 1 gang, hjemme hos min svigermor. Det var mens hun ikke var hjemme, og det er hendes kæreste som ryger. Men vi kan ikke tillade os at sige til ham at han skal gå ud, når det ikke er vores hjem.

Til famillie fester bliver der ogaå kun røget udenfor, for børnenes skyld.. =)

Vi rygere er slet ikke så slemme som folk gør os til.. ;o)

• #32   21. dec 2009 Her hjemme er det kun mig som ryger og jeg ryger udenfor (også her om vinteren) Men tager vi hjem til min far så gør han lejligheden røgfrit. hjemme hos min mor bliver der også røget udendørs så længe Malthe er der hjemme.. Så jeg spørger på forhånd om de kan lade vær med at ryge inde. men acceptere da også et nej. MEn når jeg går med ham i klapvogn eller barnevogn så søger jeg for at der er modvind så han ikk får det i hovedet.. men nu har han også astmatisk bronkitis.

• #33   21. dec 2009 vi er ikke rygere og der ryges ikke inde herhjemme men man kan gå ud på terassen eller på vores værksted.

om folk ryger hos dem selv kan jeg jo ikke bestemme men er det vigtigere for dem at sidde og ryge mens mit forholdsvise lille barn er tilstede så går vi da bare hjemad igen.

mit barn kan ikke selv sige fra, men det kan jeg så gøre på hans vegne og hvis man ikke under et almindeligt besøg på 1-2 timer kan undvære at ryge, eller vil ryge ude så må vores selskab ikke være meget værd og så er det da vist også lige meget, tænker jeg.

heldigvis er vi omgivet af meget hensynsfulde rygere og det har kun været et problem et par gange og så er jeg som sagt bare dappet af lige så stille.

• #34   21. dec 2009 Nej det gør jeg bestemt ikke! Jeg synes ærlig talt det er ulækkert og egoistisk, at ryge i nærheden af børn...

Ps. Jeg røg selv før jeg blev gravid, med stoppede selvfølgelig da jeg fik en baby i maven. Jeg ryger nu kun når jeg er til fest...

• #37   22. dec 2009 jeg har heller ikke læst alle svar *Gg*
    Vi ryger begge 2 - UDENFOR! og det har vi vel gjort i over et år nu da jeg blev gravid skulle jeg bare kbække mig endnu mere hvis kæresten røg om morgen, føj! der kunne jeg ikke som sådan ryge så meget eller klare lugten.

nu det er vinter overvejer jeg kraftigt at vælge køkkenet , men altså arh mon ikke jeg overlever denne vinter lige som sidste år smiley ?

når vi er i andres hjem blander jeg mig ikke i deres regler., kan jeg ikke lide de ryger i deres hjem ja så må jeg jo lade være med at komme på besøg . det er jo deres hjem.

• #38   22. dec 2009 Vorse lejlighed er røgfri.. Og når vi besøger folk, går de ud og ryger, eller også ryger de i et rum hvor Cille ikke kommer ind..

• #39   22. dec 2009 jeg tror det er den første tråd nogensinde jeg har set hvor folk kunne have sin mening i fred uden at folk begyndte at kaste med "mudder" smiley

fantastisk! smiley

• #40   22. dec 2009 Ja, børn kan have godt af at udsættes for bakterier i så små doser, at de danner et imunforsvar, MEN nu er der jo ikke bakterier i ciggaretter. De er fyldt med farlige GIFTSTOFFER og kemikalier, og alle normalt fungerende mennerkser, kan da sige sig selv, at det er mega usundt at udsætte børn for. De har jo også mere sarte luftveje end os voksne. Så det synes jeg er en dårlig undskyldning..
    At vores forældre har røget i hovedet på os og under graviditet, er jo ikke grundlag for at vi skal være ligeså "dumme". Dengang kendte man ikke til alle de farer der er forbundet med rydning. Vores generation lider jo også meget af astma, allergier, hjerte- karsygdomme osv osv. Måske det har noget med rygningen at gøre?? Who knows...
    I hvert fald skal vi være glade for, at vi i dag har den fornødne viden, og kan skåne vores børn. Jeg synes slet ikke det har noget at gøre med, at pakke dem ind i vat, det har noget at gøre med det ansvar det medfører at være forældre, og selvfølgelig udsætter man ikke bevidst sine børn for skadelige ting og sager. Gør man....?

• #41   22. dec 2009 Tak for jeres svar piger smiley
    Dejligt med god takt og tone smiley

• #42   22. dec 2009 Louise S: Så sandt som det er skrevet - godt skrevet.
    Jeg er også dybt imod rygning - som jeg også skrevet tidligere.....Jeg synes helt personligt, det er vammelt, egoistisk og mega åndssvagt at begynde på, men nu er jeg så også ikke ryger, har da smagt - men det smager jo af lort. (undskyld mig)...
    Min for har røget hele min barndom, og jeg har udviklet allergi overfor støvmider, katte og røg, - plus det skjulte. Det har ikke været synligt mens jeg var lille, men først efter jeg er blevet teenager.

Undskyld mig - men må simpelthen indrømme at jeg bliver så hamrende chokeret - når kommentaren ...."jeg har røget hele min graviditet, og vi ryger også stadig - og vores barn har aldrig været syg....." kommer til udtryk (ikke møntet på nogen specielt) Bare en ofte hørt rygere kommentar. Kom nu lige ind kampen.....skaden er sket hvis fosteret / barnet udsættes for rygning - det viser flere undersøgelser, og det er ikke nødvendigvis synlig skade.....fx. kan det sænke et drengebarns sædkvalitet, ligesom alt mulig hormon forstyrende skidt kan..og nye undersøgelser viser det også er skadeligt for pigebørn.....Der sker så mange ting, som vi ikke er bevidste om, men man skal da ikke have læst videnskab for at vide at rygning er pisse skadeligt, både for rygerne men også de passive rygere - læs bag på pakken for g... skyld.

Så ja ingen absolut ingen rygning i tæt kontakt med mit barn, - bliver vi inviteret til et ryger hjem er jeg ikke bleg for at "stille krav"......jeg ved fra mig selv hvor skadeligt det er...man kan altid spørge pænt om det ikke kan gøres udenfor, det har jeg gjort tidligere......Ellers vil det ganske enkelt betyde at vi ikke vil komme på besøg i disse hjem.

Ved godt det ovenstående lyder meget moralsk rigtigt, som en sippe kommentar måske - men det er altså min holdning og den ændres ikke.....

• #43   22. dec 2009 Lene: dejligt at du ikke har taget skade, men tør du helt seriøst "lege" med dits barn liv på den måde.....du har jo bare været heldig?

Nej man skal ikke pakke dem ind, men man skal beskytte dem imod det man ved er åbentlyst skadeligt for dem.......

• #44   22. dec 2009 er der slet ikke nogen af jer der har f.eks bedsteforældre der insistere på at ryge når I er på besøg hos dem med jeres små børn der har følelsen af at de priortere rygningen fremfor jeres børn.

jeg tror jeg ville være blive meget ked af det - og føle at mine børns velfærd betyder mindre end deres cigaretter. Det er trods alt et overkueligt tidsrum sådan et almindeligt familiebesøg vare og ryge udenfor kunne man jo imens det står på - tænker jeg.
    For mig ville det være et klart signal om at smøgerne er vigtigere end børnene , og det er da en frygtelig tanke at få.

• #45   22. dec 2009 Bonnie og ??? - Nu var det ikke for at føre diskussionen videre, for det ender helt sikkert ikke godt. Jeg ønskede kun svar på det overstående spørgsmål.
    Men Bonnie, for at give dig et svar, kan jeg kun sige at vi besøger min mor én gang om ugen, fra fredag til lørdag (har vi gjort siden hun blev født) og i de 24 timer kan jeg ikke bede hende (på 66) år om at løbe op og ned af trapperne 20 gange. Hun gør hvad hun kan i og med at hun åbner vinduet (som hun sidder ved siden af) og har en ventilator kørende imens.
    De fleste andre mennesker vi besøger, i et par timer, går gerne ofte udenfor og ryger imens vi er der. Men ikke hos min mor.

• #46   22. dec 2009 Frk: ved ikke helt hvorfor det lige er Bonnie og jeg du nævner i forbindelse med at debatten går gal.....Vi giver jo bare udtryk for vores holdning og meninger som alle andre og vi er da ikke de eneste som skriver flere gange i dit oplæg....Men ok, hvis vi skal være ballademager i denne debat, så er vi det.

Men mener nu ikke vi hverken skriver i en grim tone eller er urimelige overfor andre. Det er vel ok at der debateres det er ikke negativt - men sundt! Så længe det bliver gjort i en ordentlig tone og med respekt for andres holdninger.....hvilket jeg synes alle indtil nu har gjort i dette oplæg....

• #47   23. dec 2009 I skriver ikke i en grim tone , men i indleder til nye spørgsmål som kan lede til en diskussion smiley
    Så må i lave en ny tråd.
    Hentyder til: "er der slet ikke nogen af jer der har f.eks bedsteforældre der insistere på at ryge når I er på besøg hos dem med jeres små børn der har følelsen af at de priortere rygningen fremfor jeres børn."

Min tråd er ikke ødelagt og er ikke sure på jer, jeg prøver bare at forhindre at tråden bliver til mudderkast for der har tidligere være tråde omkring rygning og de er stort set hver gang endt galt fordi at folk bliver trådt over tæerne smiley

• #48   27. dec 2009 Frk: Helt i orden - jeg er nu ikke enig da vi jo kunne snakker/skriver om rygning.....det kan godt være vi perspektiver men det gøres der i en god debat..... Men forlader hermed dit oplæg.

Kommentér på:
Børn og rygning!

Annonce