1. aug 2008 Følger: 7 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 126 Svar: 482
Den fedeste fødsel.... {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Ja så kom lillebror til verden og hold da op en oplevelse, er stadig helt høj, selvom det er 3 uger siden.
Fredag den 17. sep. var jeg til vurderingsmøde, jeg var omkring 41-4 den dag. Der blev lige snakket lidt og så skulle jeg scannes.
Man konstaterede at moderkagen lå væk fra udgangen. Ved sidste graviditet, lå den ret langt nede først i graviditeten, så man var obs på om denne også blokerede.
Efter megen kiggen rundt kan man konstaterer at der ikke er særlig meget fostervand hos lillebror og det er jo ikke godt.
Så han sendte mig derfor over på fødegangen for at få kørt en CTG, så vi lige kunne tjekke op på lillebror.
Vi afslutter og min mand og jeg går over på fødeafd.
Her bliver vi mødt at en sød sød jordmor, som der får tilsluttet mig CTG.
Lillebror har det fint, men da der jo ikke er så meget vand hos ham, skal det besluttes hvordan jeg skal sættes igang og da jeg sidste år fik kejsersnit, vil man prøve med at lægge et ballonkarteter.
Dette ville de prøve med det samme, men vi får aftalt at vi kører hjem, så vi kan få hentet datteren fra dagpleje og sendt hende ned til mormor, så vil vi slappe af om aftenen og nyde at kunne sove igennem.
Næste morgen skal jeg ringe, for at hører om de har tid til det omtalte karteter. Jordmoderen spørger om hun kan ringe tilbage, da hun lige skal tale med en læge og de har konference klokken ni.
Fint fint...hun ringer igen ved ti-tiden og siger at vi bare kan komme, så det gør vi.
Jeg får kørt endnu en CTG og lægen kommer så for at undersøge om det er muligt at lægge det karteter.
Det er så ikke muligt.
Det bliver besluttet at de vil lægge en modningspille og derefter undersøge mig igen. Det bliver gjort og nu må vi ikke længere tage hjem, så vi går i kantinen for at spise frokost og derefter sidder vi i opholdsstuen på barselsgangen, vi skal nemlig vente i 3 timer.
Klokken tre vender vi tilbage til fødeafd. jeg skal ha kørt endnu en CTG. I mellemtiden er der kommet ny jordmor. Hun spørger ind til hvad vi er blevet sat i lovning.
Vi forklarer at jeg skal tjekkes og hvis det er muligt, skal jeg have karteter og ellers en modningspille mere.
Her tøver hun og siger, at hvis det stod til hende, så skulle jeg IKKE have flere modningspiller, da det altså ikke helt spiller sammen med det at jeg har fået kejsersnit tidligere.
Hun ville vælge at få kejsersnit, hvis ikke karteteret kan lægges.
Puha, der fik vi lige lidt at tænke over og mens CTG-en kører, snakker vi sammen om tingene. Vi bliver enige om at gøre som jordmoderen foreslår, bliver tjekket og hvis ikke karteter er muligt, så kejsersnit.
Der ligger jeg lidt skuffet, for ville jo så gerne prøve en alm. fødsel, men på den anden side er jeg også lettet, for så undgår jeg jo veerne, he he.
Nå men mens CTG-en har kørt, synes jeg at de plukveer jeg har, forandre sig lidt og rykker længere ned og om i lænden, nævner det for manden, men tænker at det bare er mig der allerede er ved at være lidt træt.
Klokken er ved at være fire og da jordmoderen kommer ind, nævner jeg det med plukveerne....hun mener dog heller ikke det er noget.
Hun skal så undersøge mig...og hun sidder for enden af sengen, da hun så siger HOLD DA OP...hvad, hvad....du er 5 cm åben, siger hun så. OKAY...så er det sgu nok veer jeg kan mærke.
Det var så vildt...
Vi gør klar til at jeg kan komme på en fødestue....altså jeg får deres tøj på osv. På fødestuen får jeg en omgang klûx og efter dens virkning, hopper jeg lidt rundt på fødestuen med min mand.
Det var faktisk ret hyggeligt...vi danser lidt rundt, snakker og laver fis.
Sammen bliver vi enige om at lillebror er ude inden klokken otte den aften.
Klokken er nu lidt over halv fem om eftermiddagen og veerne tager lige så stille til...eller faktisk er der allerede kun 1½ minut imellem veerne, så manden henter jordmoderen.
Veerne er efterhånden så kraftige at jeg må op og lægge i sengen.
Her ligger jeg og klemmer min mands hånd ved hver ve, mens jordmoderen prøver at finde lillebror på CTG-en.
Dette lykkes ikke og ej heller med den håndholdte doptone.
Hun beslutter at der skal en scanner på, dvs. at lillebror skal have en elektrode sat på hovedet.
Der ankommer en læge, Tove...åhhh hun var sød...nå men jeg registrerer ikke så meget, men manden min fornemmer at de er en smule bekymrede for lillemanden inde i mørket.
De får scanneren på ham og heldigvis går det fint derinde.
En lille time senere, altså cirka halv seks, sker der noget mærkeligt. Jeg får tilsyneladende presseveer og aldrig havde jeg drømt om at de føltes sådan.
Selvom jeg egentlig lå i min egen lille verden, får jeg sagt "det føles som hvis man skal kaste op, bare i den anden ende" Jordmoderen griner og siger, den havde hun sgu aldrig hørt før.
Nå men så begynder det hårde arbejde med at presse og 23 minutter senere ankommer lillebror på mit bryst.
KLASK...århhh hvilken fryd. Det var så fantastisk.
En helt igennem fantastisk oplevelse....en fødsel der varede lige knapt 2 timer, fra veernes begyndelse til lillemanden er hos os.
Der udover kunne jeg glæde mig over at jeg næsten ikke er gået i stykker...det er kun rifter, som der ikke skulle syes.
Der var ganske rigtig ikke noget fostervand inde i maven, så lillebror er desværre lidt dehydreret og han har måtte få MME i glas, da han ikke har den madpakke som andre nyfødte har med ud, men nu er mælken ved at løbe godt og så skal han nok komme efter det med vægten.
sep 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Babyer: 1 Emner: 394 Svar: 3.537
Tillykke!
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 62 Svar: 973
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 126 Svar: 482
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 9 Svar: 41
Den fedeste fødsel....