Børneeksem {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har en baby på 7 mdr der lider voldsomt af børneeksem. Er der nogle af jer der kender til dette og kan give nogle gode råd?
Jeg bruger Decubal så ofte som muligt - begyndte igår, og han har det over hele kroppen. Det er blevet lidt bedre i hovedet, men det er ligesom om han har fået nogle mærkelig pletter - små røde der ligner bumser, på 75 % af kroppen. Kan det være fordi cremen er for fed?
Jeg er bare nervøs for om det er mæslinger eller røde hunde han har fået oveni, men han er slet ikke påvirket af sin eksem, og det lader ikke til at klø.
Håber på nogle gode råd.
Hilsner Michele
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 49 Svar: 1.601
min søn var så medtaget af det at han dårligt kunne se ud af sine øjne...
tag et billede af ham og læg her ind så skal jeg se på det..
men når det ligner bumser så er det højst sandsynlig hormon knopper. og så skal du ikke smøre med decubal..
da det kun er nødvendigt ved tør hud..
hvis det er eksem så er hans hud mere nopret over det hele og tør..
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 49 Svar: 1.601
vi lå også oppe på den højeste grad af eksem.. vi var indlagt og det hele med det og fik tjære bad osv..
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
nov 2008
Følger: 1 Emner: 38 Svar: 38
Tak for jeres svar.
Min egen læge har konstateret at det er børneeksem, - i onsdags og har henvist os til en hudlæge, men de har alle ferie og kan først komme til tidligst i næste uge.
Det er efter jeg er begydt at smøre med den fede creme at han er begyndt at få de der bumselignende knopper. Som hvis vi andre bruger for fed creme i ansigtet og får bumser bagefter. Jeg kontaktede lægen for 1/2 times tid siden og han sagde at det lød som om der måske kunne være gået noget infektion i det, men da han ikke er påvirket af det kan det sagtens vente med behandling til mandag. Og umiddelbart ville jeg heller ikke sige det er infektion.
De der "bumser" kom først i bleregionen og er nu blevet til bare lidt tørt, men er klart i bedring. Så den samme tur i ansigtet, og nu er det så kommet til benene, og det ser herrens ud. Det er derfor jeg er blevet lidt nervøs. Og samtidig har jeg nok også bare så ondt af ham, selvom han ikke virker påvirket. Kan sætte mig ned og tude, for han ser bare frygtelig ud, og tænker at det kan da ikke være andet end ubehageligt, og samtidig sidder han bare og smiler og griner til mig. ;o)
Hvilken creme kan I andre bruge? Hans storebror havde også lidt, men slet ikke den grad, og der kunne vi heller ikke bruge fedtcreme, så var han også én stor bums - forstå mig ret ;o)
Vi har brugt Aderma en tid, men det er som om han ikke har nogen virkning af den mere. Det siger lægen så er typisk på børneeksem. At de kan tåle en creme en tid, og så pludselig virker den ikke mere. Og så senere kan man gå tilbage til den igen.
Det blev langt, men jeg bruger ekstrem meget tid på at spekulere over det.
Mange hilsner Michele
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
Nu kan jeg huske fra min tid som ridelærer at vi brugte meget helosan ko patte salve til hestene som er en meget fed creme men vi brugte den fordi den skulle være desinficerende (staves) så hvis der er lidt infektion ville den måske være god :o)
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 2 Emner: 98 Svar: 2.204
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 126 Svar: 1.232
Den creme vi har held med lige pt hedder helocreme og så en der hedder cedial der kan købes på apotektet...... Man skal huske på at om sommeren skal man bruge en lidt mindre fed creme og om vinteren fede cremer..... Og så er det ALTSÅ nogen gange bare nødvendigt at bruge humoncremer... hvilket jeg også var meget imod i starten men når man ser sit barn kradse sig til blods så er man klar til at prøve hvad som helst !! GODT at i skal til hudlæge de kender mange gode cremer men der er desværre en mirakelkur på børensksem hmm........
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
Jeg bruger "A-derma exomega" fra apoteket (ikke Derma fra supermarkederne) den synes jeg fugter meget bedre end Decubal jeg også brugte før jeg prøvede A-dermaen. De andre voksne med atopisk eksem jeg har haft kontakt med har selv brugt A-dermaen.
Decubalen er som om den ligger sig i en fed hinde ovenpå huden hvor man stadig føler man er tør og sprækker nede i, det synes jeg ikke den anden gør. Den er meget mere lækker men så også lidt dyrere.
ellers har jeg brugt Locoid og Mildison Lipid som hormoncremer for at holde det sådan nede at det ikke gjorde ondt og var alt for slemt selvom det var rigtig slemt alligevel.
har så været nødt til at bruge kategori 4'erne engang imellem, altså de stærkeste men har helst ville undgå.
Røde bade er også rigtig godt. Kalium permanganat granulat. Det man tilbyder som "røde bade" på sygehuset, har jeg så købt på apoteket og selv lavet hjemme -men det sviner/misfarver så det har været med gamle håndklæder og et bestemt sæt tøj der måtte grisses af det. Mener jeg skulle sidde i badevandet med det i i 20 minutter vist, op og duppes tør og så have hormoncreme på pletterne og fugtighedscreme på hele kroppen. De var ret gode, ulempen var så selvfølgelig svineriet.
maj 2008
Ja vi har også prøvet div. humoncremer og synes faktisk ikke at de virker særlig meget hmm....... !!!!
Malthe bliver smurt ind flere gange om dagen og det hjælper nogenlunde på hans hud men så bluser det pludseligt op igen så JA..... Man må lære at leve med det desværre......
BARE HUSK..... at skift mellem cremer da huden hurtig vender sig til den creme og derved mister effekten efterhånden.... vi har et helt apotek herhjemme efterhånden :0)
maj 2008
feb 2009
http://www.netpatient.dk/Boerneeksem_medicin.htm
Men vi kan faktisk holde det næsten væk ved kun at smøre ham i adrema exomega 2 gange om dagen....
Vi har dog intet middel fundet der kan tage hans rektion på tilsætningsstoffer. Det ligner på en prik børne eksem - men har en del andre symptomer med oveni.
maj 2008
de humoncremer vi har brugt indtil nu er fra gruppe 1 og 2 !!!!
feb 2009
Vi har været tilknyttet børne amb i 9 mdr nu, ser dem hver 2 mdr og ringer sammen hver uge til 14. dag. Så de har snart testet ham for alt - både blod - lever - div. allergi test's osv.
Men det starter med:
- knald rødt udslet som regl på det højre øjenlåg.
- bliver bleg/ askegrå.
- for plamacer forskellige steder på krop, ligner børne eksem men ikke engang den fra gruppe 3 kan tage det selv om det bliver smurt 2 gange om dagen i 14 dage.
- ekstrem træt og sover mere end de 14½-16 timer han tager i et døgn.
- aff der kan være tynd som vand og en ½ time senere små hårde klumper, skifter sådan indtil det er ude af hans system.
At han bliver ekstrem træt mener de hænger sammen med at det er hårdt for hans krop både at have astma og ikke tåle tilsætnings stoffer.
De kan heller ikke finde ud af hvilket/hvilke han ikke kan tåle, da der ingen test er opfundet og det er svært at finde. Så vi ved hvilke ting han pt ikke kan tåle og holder ham fra det/dem. Dem vi ved han reagerer på, men derfor kommer der af og til nye ting.
maj 2008
Jeg faldt lige over det at hans hud bliver rød over det ene øjenlå...... det er Malthes også engang i mellem og er blevet testet hmm !!!! Jeg kunne ikke selv ståle farvestoffer dengang jeg var lille og det var da bestemt ikke nemt for min mor heller kan jeg huske hun har fortalt !!!! JAMEN de humoncremer viker heller ikke her det er så frusterende altså.......
feb 2009
Det ligner sådan lidt alla små niv mærker og ikke hele øjenlåg.
Derfor hans vægt også svinger sådan og blot har taget 300 g på, på snart 1 år. På en dårlig uge kan han næsten tabe 1 kg, ikke lige så fedt.
Da han heller aldrig har udvist sult, er det lidt af en opgave at få ham til at tage på.
Eks fra idag; morgenmad; 1/4 bolle med chokolade stykker i og næsten 1 dl mælk. 1 juice til formidag. Knap 1/4 rugbrød med leverpostej og 3 slurke isthe. Eftermiddag; ½ knækbrød med smør. Aften; intet men drak ok.
maj 2008
Ja malthe er blevet testet for : komælk, hvede, hund og kat, græs, birk,bynke, skimmelsvamp, støvmider !
Pu ha han spiser godt nok meget din dreng :0( ...... Og jeg synes selv jeg har en dreng der er småt spisende hmm !!!! kan jeg så se at det har jeg ikke alligevel hmm !!!! MEN har godt læst mange af dine tråde herinde om din drengs vægt osv..... FØLER VIRKELIG MED JER men dejlig ser han sku ud ;0)
feb 2009
Her var det hele fødevare allergi test'en og fik 24 prik den ene gang 12 i hver arm. Pyh ha.. Men tog det i stiv arm, han er ret sej...
Tak. Herhjemme er det hverdag, men det er skisme hårdt til tider. Men vil ikke kun se på hans tal, men ham som en helhed. Han trives jo, er en være bandit, charmeprins og altid glad.
Folk gætter ham ældre pga hans rene sprog og sætninger, ligeledes er manden blevet stoppet af en mor der roste frederic fordi han allerede var blefri... Han måtte så fortælle at han altså har ble på, men bare ikke har så megen numse. Tror han er 43/44 cm rundt om numsen med ble og body på.
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
men jeg fandt aldrig noget der var mirakelkur og har stadig ikke fundt det. Jeg plejer først at kunne sove efter ca. 6 timer om natten fordi det klør og bliver så varmt og irritabelt at jeg dårligt kan holde ud at være inde i mig selv.
men ellers hormonfrie ting jeg lige kan komme på er saltvand, røde bade og sol.
Men de røde bade tørrer meget ud så husk at smøre ham godt ind i fedtcreme bagefter og give ham gammelt tøj på og gammelt lagen og sengetøj.
Men ja langt de fleste vokser heldigvis fra det. Mener at det kun er 1% af dem med børneksem der fortsætter med at have det i voksenlivet også og jeg er så en af de uheldige der er meget plaget af det i de 2½-års perioder jeg har det.
men saltvand er som sagt også godt så bliver det fint vejr igen så en tur til stranden og få sol og saltvand
man kan selv købe det til røde bade på apoteket og lave dem hjemme. Det har jeg selv haft gjort men det sviner hvor man drypper og man skal være sikker på blandingsforholdene
Børneeksem