Trods? Skænderier.. (LANG) {{forumTopicSubject}}
Uuuh jeg får knopper. Emily har en perioder hvor hun bare SKAL være på tværs!
Hun fik lavet øreringe for 1½ mdr siden, og har derfor lige spurgt om vi sku skifte øreringe. Ja det ku vi godt, men da vi gik igang gjorde det ondt. Jeg sir så at vi er nødt til at ta dem ud, for at få nogle nye ind. Vi prøver igen og får låsen af den ene. Hun vil så ik ha resten ud, så jeg sætter låsen på igen.
Hun går helt amok og skriger og tramper i gulvet. Jeg sir til hende at vi bare kan vente en uge, og se om det er blevet bedre. Nej hun vil ha dem ud NU, men det må IKKE gøre ondt!!
Hmm.. Jeg giver hende så en ørering, og viser hende hvordan man tar låsen af, for at hun måske selv kan ta den ud. Men det tør hun ikke. Sætter den så i øret på mig selv, og foreslår at hun prøver at ta den ud af mit øre. Det gør hun så og sir at jeg skal gøre det ligeså forsigtigt. Men jeg når ikke engang i nærheden af hendes øre før hun panikker. Det er i og for sig også ok. Men hun går bare AMOK! Hun VIL ha dem ud men hun KAN ikke. Og så går hun agurk og skriger og skaber sig. Jeg prøver så at distrahere hende ved at sætte tegnefilm på og sige vi ka hygge os med tegnefilm, og prøve om en uge. Der går lige nøjagtigt 2 minutter, så vil hun ud og lege OG se tegnefilm bagefter! Siger så at hun må vælge det ene eller det andet. Men hun prøver at snørkle sig udenom ved at sige at hun bare liiiige leger hurtigt og så ka se tegnefilm bagefter!
Hva faen gør jeg galt?
Hun forstår ikke et nej!
Når jeg siger nej, går hun enten agurk eller siger "hvorfor", og så forventer hun at få en lang begrundelse for at hun eksempelvis ikke må få vinterjakke på i sommervejr. Så mit primære svar er pt. "Fordi jeg sir det".
Når vi spiser aftensmad SNAKKER hun. Uafbrudt!
Jeg syntes det er kedeligt at der er total tavshed ved spisebordet (min kæreste ka bedst li det sådan). Vi er enige om at vi gerne vil ha der bliver snakket lidt om hvordan dagen er gået osv. Men Emily brokker sig, snakker og snakker om alt muligt. Snakker lidt mere. Får ikke spist noget. Snakker lidt mere. Prøver at forhandle sig til at må komme ud og lege uden at ha spist op. Snakker lidt mere igen. Går amok midt i aftensmaden fordi hun ikke må gå ud og lege uden at ha spist op.. ARGH!
Sådan er det (næsten) hver aften!
Vi elsker at sidde og hygge omkring bordet, og gerne sidde der længe, men Emily ska bare ha det overstået. Selvom det som regel tar hende et godt stykke tid at blive færdig.
Jeg føler jeg fejler som mor! Totalt!
Vores hygge er bare væk, fordi hun tror hun ska styre det herhjemme, og tingene ska fungere på hendes måde. Jeg vil gerne være den glade mor. Jeg er os en glad mor, men hun får mig tit ned med nakken, og så er det svært at komme ovenpå igen. Det er så træls. Jeg ved ik hvad jeg ska gøre for at få ændret på situationen.
Min svigermor har sagt jeg skal sige "Emily, jeg kan ikke lide dig når du skaber dig sådan". Det hjælper ikke.
Jeg sender hende på værelset, men der har hun væltet ting ned, sparket i gulvet og råbt og skreget så naboerne tror jeg er en eller anden psykopat mor..
*PRUST*
Hjælp. Kom med gode råd. Jeg er helt på bar bund. Det er ikke fordi vi ikke hygger os for det gør vi. Meget endda, men hun har oftest 3-4 "episoder" om dagen, og det ødelægger bare humøret
Isaa
sep 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Babyer: 1 Emner: 394 Svar: 3.537
Hvor gammel er han? Emily fylder 5 her den 26..
Jeg ved ik hvad jeg ska stille op. Blir så ked af det hele tiden, og ka se på min kæreste at det osse går ham på. Vi vil virkelig gerne ha et værktøj til at stoppe det. Har læst en bog der hedder "børnenes 5 kærlighedssprog", der har nogle værktøjer til at få barnet til at ha det godt, og undgå konflikter. Men lige lidt hjælper det
sep 2008
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 213 Svar: 938
"Emily, jeg kan ikke lide dig når du skaber dig sådan": Istedet for at sige sådan ville jeg sige: ''Emily, jeg vil ikke have at du gør sådan og det er mor der bestemmer''
Ved ikke om du kan bruge det til noget... Men det var sådan jeg ville gøre...
sep 2008
Pia - Det gør jeg også og det har jeg gjort siden hun var 3 år. Det hjælper det fleste gange, men ikke hver gang. Og så ender hun i en timeout. Hvis Bella ik er her, så kommer hun ud på trappen, men sys det er synd for Bella at høre og se sin søster sidde og græde "så længe" :s Måske jeg så sku bruge vores soveværelse (ovenpå) istedet for hendes eget værelse? Der ka jeg nemlig heller ik høre hende, og derved få et pusterum.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 213 Svar: 938
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 1 Emner: 167 Svar: 1.732
skaber hun sig fordi hun ikke får sin vilje står den på time out. kaster hun med hendes ting bliver de frataget hende samt hun får time out... ja vi bruger time out, hver gang hun gør noget hun ikke må.
Hun får selvfølgelig lige chancen for at lade være, men hun skal som regl lige prøve om vi nu rent faktisk mener det. Vi har nu kørt denne proces i godt og vel 1 md og hun er så småt ved at fange budskabet.
Og hendes legetøj har hun haft frataget sig i næsten hele perioden. Hun får lidt tilbage når hun har opført sig som man skal.
sep 2008
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 326 Svar: 3.400
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 7 Svar: 55
"time out" modellen. Jeg synes den er rædselsfuld og grænser til mental tortur. Hvorfor er det at voksne mener at man kan behandle børn, som dyr uden rettigheder ? Hvorfor er det, at voksne tror, at børn lærer "regelsættet" bedst ved afrettelse ?
Jeg har arbejdet med børn i 15 år, og "time out" har aldrig virket efter hensigten. hvordan skal man som menneske lære de sociale spille regler, når man bliver udelukket for selskabet ? hvordan skal man som menneske lære at udvise empati for andre, når man aldrig bliver guidet igennem ting der er svære, men i stedet mødt med vrede og bortvisning.
hvordan skal man som menneske, selv kunne regne ud, hvad andre forventer af en, når menneskers forventninger, er så forskellige.Hvordan skal man som menneske få selvværd, når man altid kun høre når man har gjort noget forkert ? hvordan skal man som menneske kunne klare alt det, når man kun er et barn ?
Børn siger fra, med vrede,trods,destruktion,gråd og passivitet, de kan ikke komme med lange forklaringer og fine ord, for deres frustration. Nogen er måske i stand til at sige "dumme mor" men deres ordforråd rækker ikke længere.
Når børn så viser deres frustration, bliver de mødt med vrede og "time out". Hvor mange forældre kan helt ærligt, sige at de har gjort det samme, med deres ægtefælle. Hvor mange har sendt deres mand op på værelset, med beskeden om, at han godt kan blive der, til han har tænkt over hvad han har gjort, hvis alt han havde gjort ,var at snakke højt ved bordet eller levnet maden, eller kommet til at vælte glasset med mælk ud over bordet.
Hvad gør man når ens veninde kommer grædende til en ,fordi hendes mand er en nar.....afleder man hende, med den sidste nye bluse man har købt.....eller sætter man sig ned og lytter og hjælper hende så godt igennem det man kan. Hvad gør manden, når man brokker sig over at han nu skal se fodbold igen......truer med at tage din parfume samling, hvis du brokker dig igen.
Hvorfor synes voksne at de regler man udstikker til sine børn, ikke gælder en selv....tal pænt...sid stille...ti stille..respekter andre....ikke råbe....ikke blive hysterisk.
SUUUUUK, hvor ville jeg ønske at flere forældre, ville respektere deres børn og hjælpe,guide,lytte og anderkende dem som de små fantastiske mennesker de nu engang er. Forstå hvor svært og kompliceret livet kan være , når man kun er i begyndelsen af sit liv og endnu ikke kender spille reglerne. Få hjælp til at sætte ord på deres følelser og frustrationer, så de bedre kan håndtere dem.
Jeg ved godt at vi alle kun er mennesker og vi fejler alle, selv voksne :0)
Og ja, børn kan til tider, prøve at sno en om deres lillefinger, så situationer kan ende ud til deres fordel.....men gør vi ikke alle det :0)
mar 2010
og Ja børn skal ikke "styre" hjemmet, men de skal indgå i det som et familiemedlem og en værdig deltager af hverdagen, og ikke som pyntedukken der ikke må ytre deres meninger og hjælpe til med at skabe en regelsæt, hvor både børn og voksne kan føle sig hjemme.
mar 2008
alså nu har jeg oz selv arbejdet meget i vs bh og min mand har i flere år arbejdet på fam institioner og alle de steder bruger de time out og oz i vores datters vs selv super nanny gør det og det virker man ska jobruge det rigtigt de får en advarelse og gør de det igen er det time out hvor de bliver forklaret hvorfor de sidder der og seføle bliver de da oz ros når de gør noget godt.. hvis det er så forkert så ville jeg da næppe tro a så mange proffer bruge den metode det der oz det der står i en hver psykologi bog..
mar 2010
mar 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Babyer: 2 Emner: 236 Svar: 1.763
1. Husk at det Altid er okay, at hun syntes det er træls at i fx. siger nej. Det er altid okay at hun bliver sur, men nogen handlinger er ikke okay, som fx. at kaste med ting osv. Giv hende lov at syntes at det hele er uretfærdigt.
2. Tving aldrig et barn til at spise sin mad op ! Det må du aldrig gøre ! Men sig derimod at det er okay at hun ikke vil have mere at spise, men at du gerne vil have hun bliver siddene ved bordet til i andre er færdige med at spise. (De fleste bøørn spiser alligevel nu når de skal blive ved bordet, og hvis hun ikke gør, så er det okay) Mange børn lader scener ved spisetid, fordi så giver det en vis opmærksomhed., og lad hende ikke få negativ opmærksomhed.
3. Og så tænker jeg lidt, hvorfor må hun ikke snakke om hverdagsting ved bordet? Det er da kun hyggeligt at hun er et lille sludderhoved:) Det virker på mig, på den måde du skriver, at hun ikke får lov at være barn. Det er bedre at snakke om hverdagsting ved bordet end et "spis nu din mad" Flyt fokus fra at hun skal spise sin mad, spørg hvad hun har lavet idag, så skal maden nok glide stille og roligt ned.
4. Det med øreringene, det lyder ikke som om hun er gammel nok til at få øreringe i.
Håber ikke du tager noget af det her negativt,fordi det er kun råd, og hvis du ikke vil bruge dem, så se blot igennem denne kommentar
Ønsker jer alle held og lykke
mar 2010
sep 2008
Jeg siger ofte til hende "det er helt i orden at du er ked af det, kom her så ska jeg trøste dig", men hun kører den længere og længere ud, og ender ofte i timeouten.
For det andet så tvinger vi hende ikke til at spise. Vi har maden stående på bordet, og hun vil gerne tage selv. Jeg siger altid til hende at hun ikke skal tage mere end hun skal spise. Så må hun tage meget lidt, og så tage flere gange hvis hun er sulten. Mht. at snakke ved bordet. Det er også okay, men vi kan sidde i 1½ time ved aftensmadsbordet, hvis hun får lov til at snakke som hun vil. Og jeg mener det virkelig, hun snakker KONSTANT! Med mad i munden (hvilket vi ikke tolererer). Hun får altid lov til at fortælle hvad de har lavet i løbet af dagen, og mig og thorbjørn fortæller da osse hvad vi har oplevet. Men lad mig give dig et eksempel. Vi skulle ha morgenmad en dag. Hun fik ET rundstykke, og brugte 45 minutter på at spise det pga hun skulle snakke så meget. Det har vi ikke altid tid til om morgenen og derfor er det et problem. Og det samme med aftensmaden. Hvis hun som sagt får lov til at snakke som hun har lyst, kan vi sidde der indtil Bella skal i seng, og inden det, skal begge børn som regel ha været i bad osv. Så derfor har vi indført den regel med at man tager 4 hapser inden man fortæller en ny historie, og det fungerer fint, og nu tager vores måltider om aftenen 30-45 minutter hvilket passer os alle rigtig godt. Og Emily får sagt det hun skal!
Og mht. til det med "fordi jeg siger det", så er det ikke ofte den blir brugt i negativ sammenhæng. Det er mere hvis hun kommer 5 min før aftensmaden og spørger om hun må få en is og jeg siger "nej, det må du ikke, for vi skal spise aftensmad omlidt. Bagefter kan vi få en is".. Så kan der gå 2 minutter, og så kommer hun og hidser sig op og siger "hvorfor må jeg ikke få en is" ! Der plejer jeg at sige, "det har jeg lige fortalt dig engang Emily, vi skal spise lige om lidt." Og der blir hun ved!!!! "Jamen hvorfooooor, hvorfoooor hvorfooor" <- hvortil jeg så får spat af at gentage mig selv 117 gange, og ender med at sige "fordi jeg siger det Emily, vi skal spise nu".
Og dét kan jeg virkelig ik se noget galt i!
Hun har lov til at være barn, men vi har nogle basale regler som skal overholdes. De regler har hun altid levet med, intet er lavet om, men alligevel skal hun liiiiiige prøve at sno sig uden om.
Og for det tredje, så går det hele meget bedre nu.
Jeg er begyndt at fortælle hende, at "nu skal vi til at spise, og bagefter kan du lege i en halv time. Og så er det altså tid til et bad, og sengetid". Det virker rigtig godt. Og også dét med at man tager nogle hapser inden man fortæller en ny historie. Det er jo ik fordi vi ikke snakker sammen, eller hun ikke må snakke. Vi bruger altid turen hjem fra børnehave til at snakke rigtig meget sammen om højt og lavt :o) Det er hun glad for.
Kan godt se at du bare giver mig råd, men alligevel får du det til at lyde som om at jeg er en forfærdelig mor, der ikke gider høre på sit barn. Det vil jeg meget gerne, men ikke hele tiden. Jeg har altså også Bella jeg skal snakke med og give mad, når vi sidder ved aftensmadsbordet. Og min mand, som gerne lige er kommet hjem fra arbejde, og som jeg også er interesseret i at høre om, hva han har lavet. Så AL tiden kan altså ikke gå på Emily, og det er DET hun ikke kan tolererer.
sep 2008
På forhånd tak :s
mar 2010
Jeg fortæller dig ikke om du er en dårlig mor eller ej, for det ved jeg intet om
mar 2010
jo jeg kan godt komme med eksempler :0)
F.eks: din is situation.
fortæl hende at du du godt kan forstå at hun vil have en is, for de smager også bare så skønt,og det kan bare være så svært at vente på sådan en god is, men vi skal have mad først, og hvis vi spiser en is nu, så er der ikke plads nede i maven til al den mad, der skal få dig til at vokse og blive stor, men jeg lover dig at lige så snart vi har spist, så må du få den gode is, mor skal også vente.
derved anerkender du hende i at hun bare har sådan en lyst til is, og at det er svært at vente, når det bare er lige nu man har trangen. Hun vil føle at du lytter og forstår og at du også synes at det kunne være skønt med en is, men at verden desværre er skuet sådan sammen at mad er en nødvendighed først.
andet eksempel: Victorias mor skrev, at hun ville ud i regnvejr i undertøj, hvilket selvfølgelig ikke kan lade sig gøre, og det endte i hysteri.
Igen ville jeg gøre det samme.
Jeg kan godt forstå at du rigtig gerne vil ud og lege i regnvejret det er også bare så sjovt at hoppe i vandpytter, og du har slet ikke lyst til at tage tøj på, for du vil bare ud nu. ved du hvad jeg hjælper dig med at få noget tøj på, for det er nemlig lige det, der er er en mors job, at passe på dig så du ikke bliver syg, og så hjælpe dig så du kan komme ud og hoppe i vandpytter. vi skynder os så du kan komme ud.
Igen hør og anderkend barnet i at det har et behov, lige nu, og at det har svært ved at overskue at man skal have tøj på først. Børn kan ikke tænke på konsekvenserne af deres handling, når det handler om sådan noget. det har bare fået en skøn ide, og vil helst have den ført ud i livet lige nu. og ved at lytte og sætte sig ind i barnets situation, bliver det nemmere for barnet at forstå, at man altså lige skal have tøj på først.
sep 2008
Det vil jeg prøve næste gang. Hvad hvis hun ikke siger "ok" selvom jeg svarer hende på den måde? hva gør du så istedet for timeout?
olivers.. - jeg vil skam gerne ha råd og er osse glad for det du/i har skrevet :o) følte bare lige at jeg måtte skære det ud i pap så det var til at forstå hvordan situationen ser ud.
Så over and out her fra.
mar 2010
Herved viser du barnet at du godt kan håndtere hendes vrede og at selvom hun finder det svært at styre den, så kan du godt lide hende alligevel og at du meget gerne vil hjælpe hende. Når i så sidder der, så sæt ord på hendes frustrationer. f.eks. ejj hvor er du bare sur på mor lige nu, du havde bare sådan lyst til den is, i hvor er det bare irriterende at en mor ved, at is ikke er sundt før maden. ved du hvad når vreden er væk, så spiser vi og så må du heldigvis få den is der venter på dig.
(eller hvis hun nu ikke må få is, lige den dag.) men på fredag når det bliver slikdag, så går vi ned i butikken sammen og finder lige den du kunne tænke dig.
mar 2010
mar 2008
det er rigtigt nok men er da overbevist om a alt det der prøver man da før man gir time outen .. vi gør da ihverfald så tror da oz andre gør hvis ikk så bliver den jo brugt forkert..og så den forket ..
og hva gør man så ellers hvis man har gjor og prøve og det ikk hjælper.. gfor her virket det nogen gang men i perioder gør det ikk .. ska man så bare opgive eller hva?spør jeg får a få et råd..
mar 2010
Trods? Skænderier.. (LANG)