1.957 visninger
|
Oprettet:

5. jan 2009 Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 2 Emner: 48 Svar: 486
Kontanthjælpsreform - hvad hvis man er sygemeldt {{forumTopicSubject}}
Hvad sker der så ? Bliver man så medregnet som uddannelsesparat/aktivitetsparat ?
Er der nogen der er samlevende, gravid og sygemeldt herinde som har været på jobcenteret/ydelseskontoret som kan fortælle om hvilken indflydelse det får for en gravid som er sygemeldt ?
maj 2012
Følger: 1 Emner: 23 Svar: 170
Jeg kigger lige med..
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 2 Emner: 48 Svar: 486
maj 2012
Følger: 1 Emner: 23 Svar: 170
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 403 Svar: 2.282
Min kæreste er sygemeldt pga psoriasisgigt, og har været det længe.
Hans Sygemelding ophører med den nye reform og hans sag skal revurderes..
Det vi fik at vide til mødet med hans sagsbehandler er at alle sager der kører nu bliver annulleret medmindre mant har en afsluttet sag (fx flexjob, førtidspension osv.)
Alle andre sager bliver slettet og skal startes forfra, hver enkelt person skal så vurderes og der fastsættes en ydelse, uddannelseslan, handlingsforløb osv. Ud fra den enkelte.
Dan skal fx igang med flexjob udredning og i arbejdsprøvning, dvs hans Sygemelding bliver annulleret og at han nu skal på 'arbejdsmarkedet'.
Dans sagsbehandler sagde at alle sygemeldinger nu bliver påhæftet mulighedserklæringer som man ville gøre på en alm. Arbejdsplads, dvs at man går ind og ser på hvad du reelt kan under din sygdom, og er der overhovedet nogen mulighed, så kommer man i aktivering/jobprøvning..
En direkte fritagende Sygemelding findes, ifl. Hende, ikke i det nye system..
jan 2009
maj 2010
Men reformen på sygemeldingsområdet er den samme uanset alder, så den kan du ingvert fald bruge
jan 2009
maj 2010
Nu er jeg ikke helt inde i reglerne på det de kalder ungeområdet, Dan er som sagt 30 så der gælder lidt nogle andre regler..
Men hvis man læser på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, hvor den vedtagne lov står udspecificeret, så vil du komme på den sats der svarer til SU, og komme i et forløb som skal gøre dig klar til uddannelse.
Du vil så nok, fordi du er forsørger, få en forhøjet sats, og mulighed for at søge om forskellige tilskud til fx bolig, dagpleje osv.
jan 2009
maj 2010
Her er reformen som den er vedtaget i sin helhed..
I den står at hvis du starter barsel EFTER 1/1-14, så vil du få samme sats som andre uddannelsesparate unge, dvs SU-sats, starter din barsel FØR 1/1-14,vil du modtage den gamle kontanthjælpssats ( mener det er ca 13000)
Indtil du går på barsel vil du blive friholdt for 'tjeneste', men skal deltage i diverse møder som skal klarlægge hvad du skal igang med når din barsel er ovre, OGSÅ selvom du er sygemeldt.
maj 2010
Jeg har en veninde der arbejder på ydelseskontoret, og hun siger at 2014 bliver et indkøringsår hvor indkomsten max halveres så folk har tid til at finde økonomiske alternativer som de kalder det..
Dvs hvis du modtager kontanthjælp nu på ca 14000, så vil du mindst få 7000..
Men hver sag bliver som sagt taget op til ny overvejelse.. Dan mister fx 'kun' 4000 af sin ydelse..
jan 2009
Altså er kun sygemeldt pga. bækkenløsning. Hvornår kan man seneste gå på barsel? er det ikke 4 uger før eller kan jeg allerede gå på barsel i slutningen af december ?
maj 2010
Det er som regel kun offentligt ansatte med 20/20 overenskomst der kan gå fra 8 uger før..
Jeg arbejder fx som skolelærer og er gået fra 8 uger før termin, SOSU-hjælpere går også fra 8 uger før mig bekendt.
maj 2010
Tror roligt du kan regne med at du får en forhøjet sats der gør det muligt for jer at klare jer økonomisk.
Et er hvad der står i loven, noget andet er hvordan den enkelte kommune håndhæver den.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
yderst uddannelsesparat
uddannelsesparat
og en jeg ikke kan huske.. (som du temmelig sikkert hører under)
jan 2009
maj 2010
Det handler jo om det der går ind under afsluttede sager..
En barselssag oprettes jo for hele perioden, og ikke kun en måned af gangen..
Så du kommer jo ind under to forskellige love..
jan 2009
Kontanthjælpsreform - hvad hvis man er sygemeldt