13. jan 2009 Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
Naboens kanin Naboens kanin
Min nabos kanin(er) bliver ved med at stikke af og rende ind i min have, hvilket resultere i min køkkenhave bliver spist og hendes børn render rund i haven (uden at spørge os) for at lede efter den. Det er især den ene kanin der bliver ved, og de har endda anskaffet sig 2 nye fordi de troede den ene ikke ville komme tilbage.
Kaninerne går i en indhegning der er ca 40 cm høj (så højt springer en kanin jo ikke!!#@%) og nu har den som der altid stikker af spist det sidste persille jeg havde i min køkkenhave.
I dag råber naboen ud ad vinduet til hendes børn: "har i fundet kaninen"
og så tænker jeg bare: FANDME IKKE IGEN!
Udover at tage en snak med naboen (og kaninen) er der så noget jeg må gøre i forhold til at tage kaninen fra dem? Jeg tænker at siden de ikke kan holde den i deres have i dens bur eller indhegning, må jeg så give den væk til andre? Må jeg beholde den selv, den er rigtig sød, den har bare uansvarlige ejere.? Må jeg skyde den (det har jeg nu ikke tænkt mig) ?
Man må jo godt skyde andres hunde/katte hvis man har givet skriftelig advarsel og har jagttegn hvis de gentagende gange bevæger sig ind på ens grund. Må man også det med kaninen?
Hvad må jeg med den her kanin, for jeg er pisse træt af at den altid skal sidde og æde alt hvad jeg har i min have. Det eneste jeg har gjort indtil videre er at aflevere den tilbage, den er nem nok at fange.
I virkeligheden har jeg lyst til at beholde den (ved godt det er mærkeligt) og så sørge for den har en ordenlig indhegning, den vil jo så gerne bo i min have alligevel.
Og hvad skal jeg sige til naboen? Jeg er lige flyttet ind for 2 måneder siden, så jeg har ikke lyst til at være uvenner med hende over den her lille fyr. Hjæælp
jan 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 96
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
Tania: Jeg har allerede det der grønne hegn oppe, det der rullehegn, og den fiser lige igennem, min svigermor synes jeg skal sætte hegn op omkring min køkkenhave, men det kan bare ikke passe at det er mig der skal sørge for at den bliver ude af køkkenhaven. Den har endda skidt der i.
Pernille: Er bange for det vil gøre mig ret upopulær, det er en lille sladderby jeg er flyttet til.
jan 2009
jan 2009
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
jan 2009
Men jeg ved jo ikke hvad jeg skal sige, det jeg har lyst til at sige hvis jeg kunne få mig til det er: Hold dit persillegnaskende dyr i din egen fucking have, lav dog en ordenlig indhegning, er du fuldstændig dum siden du hverken kan holde kanin eller unger hos dig selv! At man laver en indhegning der er sølle 40 cm siger mere om ejerens IQ end kaninens!
Meeen, det kan jeg ikke, jeg vil gerne sige det på en "fat-det-så" måde, som også er høflig.
Kan jeg tillade mig at sige, at hvis den kommer igen og jeg fanger den, så beholder jeg den selv? Hvis jeg overhovedet må det for lovens lange arm.
jan 2009
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 212
2)ellers kan du næste gang indfange den og ringe til "dyrepoliti" så skal ejerne betale 500 for at få den tilbage ved dem.
3)Ellers fang den og gå hen og sig til ejerne om de har mulighed for at få noget bedre hegn el lign. For deres kanin spiser simpelthen hele din køkkenhave (det kan de forhåbentligt godt forstå su synes er træls)
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
Jeg synes at Melleh17's forslag nr. 3 lyder rigtig godt. Det virker høfligt og som noget de ikke bliver sure over.
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 444
maj 2013
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 69
1: jo en kanin kan uden problemer springe over et hegn på kun sølle 40 centimeter, også de helt små racer.. ( Min egen kanin, af den anden mindste race - dværgvædder - kan uden besvær hoppe op i sengen, som er 55 cm høj, vel at mærke uden nogen form for til løb!. Med til løb bliver højden noget større omkring 1 meter ! ) bed naboen om at sætte låg på buret, bare alm hegn som siderne. Og er der ikke trådnet i bunden af buret graver de små pels klumper sig ud, så også låg i bunden. Der ud over kan det være at at markerne i buret simpelthen er for store så kabinerne kan komme igennem der og smutte over i din have. Nu ved jeg ikke hvilken race kabinerne er, men de ro små racer - hermeliner og dværg vædder kan komme ud af relativt små huller...
2 en anden løsning kunne være at skille kabinerne ad, hvis de går sammen. Det er ofte en misforståelse at kaniner absolut skal gå sammen, ofte er det non at de kan se og lugte andre artsfæller. Har man kaniner der går sammen, kan man få problemer med kaniner der sloges meget voldsomt!. Kaniner i naturen bor mange på samme område for at der er bedre mulighed for at advare hinanden ved fare... De er altså ikke bare en stor glad familie. Måske det var løsningen at skille den ad, så alle har deres eget bur. Vil man absolut have at kaniner skal gå sammen, kræver det meget(!) stort bur, da der SKAL. Være mulighed for at en evt jagtet kanin kan løbe et sted hen hvor den ikke føler sig lige i angrebs zonen...
3 er der mad og vand i buret, eller er det et græsningsbur uden? Mangler vand og andet mad end tør piller, kan kaninen blive fristet af det grønnere græs på den anden side. Løsning kunne være at smide nogle gulerødder og åbne både i buret, nogle mælkebøtter eller lignende i buret så kaninen har noget at bruge tiden på...
4 naboen har åbenbart ikke sat sig nævneværdigt ind i at have kaniner. Mange køber en kanin som kæledyr fordi de jo er i og åh så nemme og ikke behøver andet end at sidde i deres bur og se søde ud. Nej! Kaniner har i høj grad brug for selskab lige så vel som en hund eller en kat har. Tag kaninerne ud en efter en og giv dem en nusse tur, smid en sele på og lad dem undersøge det de ikke kan nå inde i buret. Børst deres pels. Med en bare en lille smule opmærksomhed kan man få en kanin der er lige så tam solen hund/kat. Mig egen går fx løs i lejligheden, har en tisse bakke i buret som altid står åbent (undtagen når vi ikke er hjemme, og om natten hvor der er lukket) den laver aldrig andre steder end her. Elsker at få sele på og gå en tur osv. Den er fuldstændig som en anden lille hund... Hi hi....
5 nå men det var jo egentlig løsninger vi kom fra. Jeg ville gå over til naboen med de oven nævnte råd. Og simpelthen kræve at der skal holdes orden på de kaniner og kommer de ind i din have en gang til, ja så er det ikke sikkert at de kommer hjem. Din situation skal bestemt tages alvorligt, da du jo ikke har køkkenhave for kabinernes fornøjelse.
Anbefal : tråd både i bund og loft af bur så kaniner ikke kan hverken grave sig ud eller hoppe ud
Anbefal : et bur til hver kanin - for fredens skyld samt for at undgå unger, da der kan komme virkelig mange på et år hvis de får lov. Altså individuelle "rigtige bure" og individuelle græsningsbure.
Anbefal: andet mad i burene end bare almindelige piller. Gulerødder, æbler, pære, osv er godt for tænderne, smager godt og er god tidsfordriv.
Desuden vil jeg anbefale dem at læse en masse om kaniner så de ved hvad det egentlig er de står med, det er ikke bare en lille pelsklump, der skal faktisk en del til, som man ikke lige regner med.
Denne hjemmeside er rigtig god til at lære det helt basale og absolut nødvendige at vide om de at holde kaniner... Den vil jeg klart anbefale din nabo!
Www.kaninhaandbogen.dk
Www.(link fjernet)
Begge sider er meget informative. Dog er dyrenes beskyttelse den der hurtigst og meget overskueligt giver et overblik over det at have kanin og hvad det kræver
Og så tænker jeg at det er vigtigt at virke imødekommende og ikke bare sur, så kommer man oftest længst i disse situationer, især når det o handler hvordan folk håndtere det at have forskellige slags dyr.
Håber det var lidt en hjælp, ellers er du velkommen til at spørge ind, hvis der er noget jeg har fået formuleret dårligt...
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
jan 2009
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
jan 2009
Man har vist ikke for mange brikker at rykke rundt med, hvis man tror det forhindre den i at komme ud
jan 2009
Jeg kontaktede dyrenes beskyttelse og hørte hvordan jeg skulle forholde mig til det, og de siger at jeg er i min fulde ret til at beholde kaninen eller indlevere den til vores lokale dyrlæge, som vil sende den videre, hvis jeg på forhånd på skrift har varslet om det, og så kan de hverken gøre til eller fra, og hvis jeg vælger at give den til dyrlægen, vil naboen få en bøde og hun skal desuden erstatte hvad kaninen har ædt. Men det med erstatningen er jeg lidt ligeglad med, persille er ikke så dyrt, og har plantet 5 nye duske.
Planen er i hvertfald at beholde den selv, hvis den kommer igen, men det er nok kun et spørgsmål om tid, hun har jo også 3 andre udover den lille sorte.
jan 2009
jan 2009
feb 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
Naboens kanin