hjerte der springer et slag over - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Jeg var i fredags på epilepsihospitalet og fik kørt en EEG, hvor de også sætter to elektroder på brystet..
Hører hun snakker om noget der ikke er helt efter bogen, så forlader hun rummet, kommer tilbage og flytter den ene eleltrode ned under brystet.
Da jeg er færdig får jeg at vide at jeg skal vente for der er en læge der skal snakke med mig... hmm..
Nå jeg kommer ind og han siger at de fandt en abnormalitet på min hjertelyd. Blev lyttet på og målt blodtryk. Sendt over til et kort EKG og tilbage igen.
Beskeden blev at mit hjerte tilsyneladene springer et slag over og at jeg skal gå til egen læge og de skal sende mig videre til udredning for denne uregelmæssighed.
Jeg er ved at dø af skræk og jeg kan love at det slet ikke slog da han nævnte at der var noget med mit hjerte!
Nogle af jer der har samme problem og lever uden problemer med det??
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 2 Emner: 98 Svar: 2.204
hvis det stod helt slemt til med dit hjerte var du hverken kommet hjem eller til egen læge - men så havde de beholdt dig..
Mange lever et normalt liv med et hjerte der 'slår et ekstra slag'...
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 2 Emner: 98 Svar: 2.204
Af Susette Krohn Therkelsen, overlæge, ph.d.. Sidst opdateret 27.10.2011
Det er helt normalt, at hjertet slår ekstraslag. De fleste mennesker har oplevet, at hjertet slår et eller flere ekstraslag, der kan ledsages af en kort pause, som giver fornemmelsen af, at hjertet springer et slag over.
Som hovedregel er få ekstraslag helt ufarlige. Har du mange ekstraslag eller stort ubehag i forbindelse med dem, bør du dog kontakte din læge.
Ekstrasystolerne opstår fordi der er en eller flere muskelceller som udnytter deres evne til at starte en elektrisk impuls.
Sandsynligheden for at opleve ekstraslag stiger med alderen. Ekstraslag kan være tegn på hjertesygdom, men de kan også fremkaldes af stress, mangel på søvn, og indtagelse af stimulanser, fx koffein eller alkohol.
Undersøgelser
Får du konstateret eller mistænker man rytmeforstyrrelser i hjertet, vil lægen typisk vurdere situationen ved at undersøge hjerterytmen og hjertets elektriske impulser. Dette gøres i første omgang ved at tage et hjertekardiogram (EKG). Hvis du kun har anfald engang imellem, så kan man overvåge hjerterytmen igennem flere dage derhjemme ved brug af Holter-monitorering. Hvis du kun har meget sjældne anfald (fx en gang om måneden eller sjældnere) kan man få forskellige typer af hjerteovervågning, der minder om en Holter-monitorering, men som du kan gå med i mange uger. Endelig kan du få indopereret en lille overvågningsenhed (fx Reveal®) lige under huden ved siden af brystbenet. Den optager så hjerterytmen, når du aktiverer den.
Behandling
Som oftest kræver ekstrasystoler ikke nogen behandling. Hvis man har mange symptomer, kan man dog forsøge at behandle med forskellige typer medicin som mindsker hjertemuskelcellernes tendens til at lave elektriske impulser. Det er fx betablokkere og calciumantagonister.
Du kan selv gøre noget for at undgå ekstra hjerteslag:
Undgå stress, få din søvn, begræns indtaget af koffein og alkohol og få undersøgt, om dit stofskifte er normalt.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 313 Svar: 2.817
dog fik jeg en god snak med ham, og han sagde at det kunne betyde at jeg nok aldrig lige ville blive det store sportsmenneske, da jeg hurtigere bliver forpustet og mit blodtryk hurtigere stiger, ikke at jeg ikke kunne dyrke motion, bare ikke på højt plan, men ellers ville det ikke komme til at betyde noget for mig..
jeg skal bare holde øje med at mit blodtryk ikke bliver for højt, så ja stress, koffein osv skal holdes rimeligt nede...
alt i alt, betyder det stort set intet for mig og jeg lever i bedste velgående, bare med en anderledes lyd og hjerterytme, thats it ;O)
hjerte der springer et slag over - erfaringer?