{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.644 visninger | Oprettet:

Vred og ydmyget. {{forumTopicSubject}}

Hej piger.

Jeg har lige brug for at komme af med lidt damp og få be- eller afkræftet om jeg er gal på den.

Vi var i dag inviteret ud til svigerforældrene, som jeg normalt har et rigtig godt forhold til, der har aldrig været de store problemer.

Min datter er inde i en periode hvor hun bliver meget nemt hysterisk og ikke taler så pænt(hun er 2 1/2) og derfor bliver hun irettesat når hun ikke opføre sig pænt.

I aften kommer vi så ud til svigermekanikken og min datter begynder at trække op til lidt umuligheder og jeg vælger så, inden det eskalerer, at sætte hende i en time out inde i stuen. Hun bliver ved med at komme ind og jeg sætter hende pænt tilbage igen og forklare hende at hun kan komme ud til os andre når hun kan opføre sig pænt.

Hun kommer så ud igen, og kommer hen og ligger hånden på min skulder hvor jeg beder hende om at sige undskyld. dette gør hun ikke og jeg forklare hendes stille og roligt at hun skal sige undskyld, ellers skal hun sætte sig ind igen(Hun slog mig da jeg satte hende ind tidligere, derfor hun skal sige undskyld)

Hvortil min svigerfar så fare op og begynder at gå frem og tilbage og sige at hvis ikke vi stoppede med at skælde hende ud, så var middagen overstået og han ikke gad hører på det bræk og det var ikke til at holde ud osv.

Derefter går han ud af køkkenet, hvor min svigermor fortsætter og siger at de altså ikke bryder sig om når vi skælder hende ud og at det sklle vi ikke gøre derhjemme. Derudover siger hun at vi skulle være en flue på væggen når de havde hende alene, for hun var simpelthen så sød og velopdragen osv osv. Jeg siger til hende, ret chokeret, at det ikke er noget jeg har lyst til at diskutere nu og jeg kan mærke jeg er ved at være godt hidsig. Svigermor bliver ved med at kører i det og sige at hun altså ikke fortjener skæld ud og vi er hårde ved hende og sådanne ting.

Jeg er meget chokeret og vælger bare at holde min mund, men kan mærke jeg bliver mere og mere ophidset og vælger så til sidst at kører min vej.

Jeg er meget chokeret over at de kan opføre sig sådan overfor os. Vi er trods alt voksne mennesker og der er ingen andre der skal bestemme hvordan jeg skal opdrage mit barn.

Så fortæl mig, er jeg hel gal på den og har jeg overreageret?

Kæresten har lige ringet og spurgt hvorfor jeg er kørt og har sagt at de kan ringe og sige undskyld og så snakker vi ikke mere om det.

Er simpelthen rasende over at de kan snakke ned til os på den måde.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vred og ydmyget.
  • #1   27. jan 2011 jeg synes bestemt ikke du gal på den, er sikker på jeg havde reageret på nøjagtig samme måde.

• #3   27. jan 2011 hehe jeg tror endda jeg VAR kørt.... synes bestemt ikke du overreagerer!

• #4   27. jan 2011 helt generelt bryder jeg mig ikke om time-out og slet ikke til et barn på 2½ år så jeg kan faktisk godt forstå dem - at de måske kunne have sagt det på en anden måde måske - men time out er for mig ikke noget man skal bruge til så små børn

• #5   27. jan 2011 børn er sku altid søde hos bedsteforældrene eller hos andre som passer dem !! sådan er det bare *G*

Men at du vælger denne vej og gør det hele tiden ( at du holder ved og ikk giver dig ) det synes jeg sku er godt !!

Men altså jeg har allerede sagt til mine forældre - mandens faster og onkel og hans mor at det er os som bestemmer hvordan man opdrager når vi er sammen med vores og det vil være vores måde at gøre tingene som er den vi vælger. og så er vi ligeglade med hvordan de gør det når de har ungerne alene - bare så der er klare linier inden ungerne kommer til verden..

Men altså jeg forstår godt du bliver sur og gal. jeg havde sagt noget til dem !! jeg kan bare ikk holde min kæft !!

• #6   27. jan 2011 Uhaaa der var heller ikke nogen, der skulle blande sig i, hvordan jeg opdrager mit barn, og slet ikke på så voldsom en måde.
    Joh de har da garanteret ret i, at hun er en engel når de passer hende alene, men sådan er alle (næsten i hvert fald) børn. Snakkede faktisk med min mor om lige nøjagtig det så sent som i eftermiddags, de passer nemlig Liam hver anden weekend efter mig og faderen er gået fra hinanden (heeelt anden historie) pga. mit faste weekend arbejde, og når han er hos dem, er han så sød og artig, skaber sig aldrig i mere end 10 sekunder, men lige så snart jeg træder ind af døren, SÅ kan der fare en djævel i ham hvert 10. sekund i stedet for. Sådan er børn bare.
    Jeg synes du har al mulig grund til, at føle de er gået for langt, og et eller andet sted, ville jeg ikke bare acceptere en undskyldning "og så snakker vi ikke mere om det". Jeg ville forklare dem på en stille og rolig måde, at DU opdrager DIT barn, som DU synes, at I lige pt. er inde i en periode, hvor hun prøver grænser af, og hun skal lære at hendes opførsel har konsekvenser, og at du har brug for opbakning i den periode, for jeg er da slet ikke i tvivl om, at det er en hård omgang for dig også. Forklar dem det ned i den mindste detalje, hvorfor du har valgt at gøre brug af de opdragelsesmetoder, som du gør.
    Så vil jeg da tro (håbe) at de bedre kan forstå, at det er en længerevarende proces, og at de ikke bare kan bedømme det ud fra en enkelt episode, men at det skal ses i en større sammenhæng

• #7   27. jan 2011 jeg ville blande mig hvis jeg ikk ku holde ud at se på det - ligesom kærestens far - og jeg ville nok heller ikke kunne holde mund i ovenstående situation men om måden det blev sagt på var ok- det skal jeg ikke kunne sige.

• #8   27. jan 2011 time out er da bedre end skælde ud eller råbe af barnet.. Vi har da os fået time out da vi var små. det er meget bedre og vi fandt hurtigt ud af det var røv sygt at sidde fra de andre eller ikk måtte være med. den har klart virket i min familie og det er da os noget jeg vil prøve.. hader forældre der råber af deres børn osv hiver og river dem osv.. jeg kan blive så harm nogle gange.. ved godt nogle gange kan man bare blive så meget ude af sig selv at man bare gør hvad der lige slår ind i hovedet..

Min mands familie har brugt den med at hive og rive - tage hårdt fandt i armen på børnene os videre. men det er bare en ting som mine børn bare ikk skaligennem. det er bare ikk opdragelse.. man kan lige holde dem i armen - men man skal ikk tage hårdt fat eller noget.

ved min mand bruger aller time out i vuggestuen og det hjælper altså os.

• #9   27. jan 2011 en eller anden sted forstår jeg faktisk godt dine svigerforældre. ja det er jer der opdrager hende, og det ska de selvfølgelig ikk blande sig i, men når det er sagt, er det da også meget fustrende for din svigerforældre at se på, at i er efter pigen hele tiden, og sætter hende i et hjørne, undskyld men stakkels pige, i er i byen og ska hyge jer, så ska hun da ikk sidde i et hjørne. ja jeg bryder mig bestemt heller ikk om time out metoden, men der er vi jo forskellige. jeg ville altså heller ikk bryde mig om at hvis vi havde gæster, og barnet fik skæld ud hele tiden af forældrene, så tror jeg altså også jeg havde sagt noget.
    det ska ikk læses negativt:-)

• #10   27. jan 2011 Time out er et udemærket middel. Jeg kan godt forstå dig, det er ikke meget at forlange at hun skal sige undskyld fordi hun har slået.
    Det nytter ikke noget at give efter for så bliver det endnu værre senere.
    Jeg ville også være kørt når de begyndte at blande sig sådan. Det er slet ikke noget de skal blande sig i menindre du har råbt af, taget fat i din pige eller andet grænseoverskridene.

• #11   27. jan 2011 Tak for jeres svar smiley

Jeg kørte min vej og sidder nu herhjemme og venter på kæresten ringer og siger de vil hentes.

Min kæreste blev nok lige så chokeret som jeg gjorde. Jeg sagde jo heller ikke andet end at jeg ikke ville diskutere det med dem.

Vi er bestemt heller ikke "efter" hende hele tiden, men der er opførsel jeg ikke vil acceptere og konsekvenserne af det, er en time out. det har fungeret indtil videre og det bliver også den metoe der bliver brugt fremover smiley

Jeg har lidt svært ved at hygge mig hvis min datter er krop umulig, slår og er hysterisk. Så det nemmere at jeg tager det i oplevet så vi alle kan have en god aften. For når hun får af vide at det ikke er acceptabelt, så falder hun lidt ned og så kan vi hygge os, alle sammen.

Bonnie: Hvad mener du jeg kunne have gjort anderledes? Og hvordan opdrager du dine børn når de gør noget de ikke må eller som ikke er acceptabelt?

Mor til frederikke: Hvor ser du at vi er efter hende hele tiden?

• #13   27. jan 2011 Som forældre vælger vi hver især den opdragelsesmetode, som vi menerer den rette for os og vores barn, og det er jo egentlig ikke det der bliver spurgt om.

Jeg mener, at andre mennesker må respektere den måde man som forældre vælger at opdrage sit barn på (der kan self. være grelle tilfælde, hvor det er nødvendigt, at gribe ind).
    Har man et problem med de metoder nogen har valgt, mener jeg at det kan gribes an på en helt anden måde end i dette tilfælde.
    For det første skal metoderne ALDRIG diskuteres foran barnet, da dette vil sætte forældrene i et "dårligt lys".
    For det andet kan man på en stille og rolig måde sige til forældrene "når du gør sådan og sådan, er der så en grund til det?" eller "kunne det være, at du skulle forsøge at gøre sådan og sådan i stedet for?"

• #14   27. jan 2011 Jeg kan ikke se hvordan jeg sku ha handlet anderledes.

Kan slet ikke forstå hvordan de tror de kan tillade sig at blande sig i vores måde at opdrage på. Og som de selv siger, hun er et meget velopdragent barn. Ja, men det er der sku da nok en grund til!

Er simpelthen stadig rasende!

• #15   27. jan 2011 enig med Bonnie....

Og så vil jeg sige, naturligvis er det til hver en tid en forælders ansvar/opgave at opdrage deres barn som de mener bedst, men hvis jeg har et guldkorn som har virket godt for mit barn, vil jeg ikke stå tilbage for at dele det med denne forælder, idet de så måske kan bruge det / eller lade være. Op til dem.
    Jeg tror det er svært for mange bedsteforældre at se deres små guldklumper få skæld ud, for ja de er som oftest englebørn, når de er alene med dem. så det må skære i deres hjerter.

Jeg kan derfor på sin vis godt forstå dem, men som Bonnie skriver, var vi ikke til stede og måden det blev sagt på, kunne måske havde været gjort bedre.

Men man vil som moar nok altid overreagere og tage "kritik/råd" personligt, når andre "blander sig" så jeg forstår også dig smiley

• #16   27. jan 2011 Jeg skulle bare ud hurtigst muligt inden jeg fik sagt noget rigtig grimt. Så derfor tog jeg ikke min datter og kæresten med. Igen, det jo ikke hendes skyld og hun elsker jo sine bedsteforældre.

Min kæreste må jeg snakke med når han kommer hjem. Han ringede jo til mig og der lød han noget uforstående overfor hvorfor jeg var kørt. Han spurgte om jeg ikke ville komme og snakke om det, men lige nu er jeg nok lidt for ophidset til at snakke pænt. Og ja, så synes jeg selv jeg fortjener en undskyldning.

Sarah: Jeg prøver også at være den voksne, jeg skal bare lige falde lidt ned først smiley For det skal jo helst ikke gå ud over min kæreste og hans forhold til hans forældre eller min datters forhold til sin farmor og farfar.

• #17   27. jan 2011 mamasita: Var der kommet et velmenende råd, ville jeg nok blive lidt fornærmet, for jeg mener stadig ikke de skal blande sig, MEN det havde jeg kunne bruge til noget. Der kom jo ikke andet end beskyldninger om at vi var for hårde ved hende osv osv.

Det jo heller ikke fordi jeg nyder at irettesætte, det ville da være lækkert hvis man aldrig sku være den sure. Men sådan er virkeligheden bare ikke, i hvert falde ikke i min verden. Jeg vil ikke se stilletigende til mens min datter udvikler sig i en forkert retning fordi farmor og farfar synes jeg er for hård. No way...

• #18   27. jan 2011 jeg vil nok desværre sige som bonnie. Men det er da træls når folk retter på en især når det er svigerforældre smiley og vi er allesammen forskellige i vores måde at opdrage på ja, men man skal vel også prøve at tage kritikken til sig måske istedet for at gå helt i forsvarsposition? smiley

• #20   27. jan 2011 hvis man er intra er her en "for og imod timeout" diskussion mellem Lola jensen og Grethe krag-muller - spænende læsning syns jeg.

http://voresborn.dk/junior/psykologi-a-udvikling/376-time-out?page=1

læs den hvis I gider.....

• #21   27. jan 2011 helst alle 3 sider...gggg...

• #22   27. jan 2011 line: måske jeg har opfattet det forkert, men du skriver at din svigerfar siger, at hvis ikk ikk snart stopper med at skælde hende ud. derfra opfatter jeg det som om i er efter hende hele tiden

• #24   27. jan 2011 Jeg kan love dig for at jeg havde taget ungen sorry under armen og manden i hånden og var gået min vej... Opdragelse er forældrens opgave og ansvar og så længe det ikke er kiminelt eller sådan noget, så er det ikke på sin ret... Min datter er nu to år og 3 mdr. hun har altså været i time out. Også inde hos farmor. Sådan er det bare visse ting må man bare ikke uanset om vi er hjemme, handler, eller er i byen og en af de ting er at slå mor eller pille ved knapperne på komfuret! (min venindes datter har engang sat ild i huset da hun kom til at tænde en kogeplade, hvor der stod en brødrister)

Og ja tror da også farmor her blev lidt overrasket men hun lod mig om min opdragelse.... og Ja det nytter sku ikke at bare fordi det skal være hyggeligt så må ungerne alt NIX

Og jeg fatter ikke folk synes time out er børnemishandling??? Johanne lider da ingen last ved at græde ud og komme og sige undskyld? hvis jeg gav hende en røvfuld ja måske! men er børneopdragelse kun inden for hjemmets fire vægge????

Og ja børnebørn er englebørn sådan er det!!! (HVIS DE ER OPDRAGET HJEMMEFRA)

Jeg ville forvente en ordenligt undskyldning og spørge dem lige ud om opdragelse kun skal foregå hjemme? om det er ok at hun slår også når hun en dag er 4-7 eller 9 år??? osv.... Jeg ville ikke finde mig i "at så snakker vi ikke mere om det" Jeg ville vide hvordan jeg så skulle gøre osv.......

• #26   27. jan 2011 enig med tania. sådan har jeg det også. tror virkelig mine forældre havde reageret på samme måde

• #28   27. jan 2011 Mor til frederikke: det var i pågældne situation, vi skælder hende sjældent ud, netop fordi hun er godt opdraget. Men når vi så gør, så stikker hun jo i et hyl som om man mishandler hende.

Vi er ikke mere efter hende derude end herhjemme og opdragelsen foregår ikke kun i hjemmet hos mig.

Nu har jeg lige hentet dem begge og svigerfamilien kom ikke ud og sagde noget. Har snakket lidt med manden og han synes også de gik alt for vidt med det.

• #29   27. jan 2011 Tania: Hvor ser du jeg går i mod det bånd de har???

• #30   27. jan 2011 sorry så har jeg misforstået det

• #32   27. jan 2011 Jeg vil så ikke gå så vidt som at sige, at min mor ALDRIG må blande sig i min opdragelse ej heller at hun ikke må opdrage på Liam, men det er selvfølgelig også fordi han er der fast hver anden weekend, når jeg arbejder.
    Det gør det self. også nemmere at min mor og jeg ser ret ens på, hvordan børn skal opdrages.
    Nu synes jeg så heller ikke det skader noget, at børn lærer at der er forskelligegrænser for, hvad man må og ikke må afhængig af hvor man befinder sig, dog skal mine grænser overholdes som et minimum. Dvs. når man ikke må hoppe i sofaen hjemme hos mig, så må man heller ikke hos mormor osv.

• #33   27. jan 2011 når vi er ved besteforældre, er det deres regler der gælder, og det fungere fint, og de er besteforældre som besteforældre er . de forkæler lidt mere, osv.
    - vi opdrager osse på vores børn, men som regel er det besteforældrene der skal sige stop . f.eks. hos farmor må de lege med hendes telefon, og det ved de udemærket godt det må de ikke hjemme, eller ved mormor og morfar. og det fungere bare super godt, de ved godt der er forskellige regler her og der .. altså inden for rimelighedens grænser, men jeg er sikker på at alle vores besteforældre ville reagere nøjagtig som dine svigerforældre har gjort. og det syntes jeg egentlig er fair nok.. jeg ville nok heller ikke holde min kædt hvis jeg syntes nogen var lidt for hårde ved deres barn, eller onde f.eks. - men ville heller ikke svine dem til bare give nogle råd ud fra mine erfaringer eller hvordan jeg ville gøre .. (:

- derudover vil jeg sige at jeg aldrig har taget det som kritik hvis de har sagt at de syntes det var forkert, tværtimod har jeg taget det til mig som et råd, og det syntes jeg osse du/ i skulle gøre, evt. høre besteforædlre hvad de så ville gøre hvis ikke de ville skælde hende ud..

- desuden har jeg tit spurgt farmor, mormor & morfar om råd hvad angår opdragelse, og hvordan jeg liiige skal resgere på dit og dat og det syntes jeg har været super dejligt .. håber du finder ud af det med dem igen, og husk nu og få det løst, så det kommer ud af verden (:

• #35   27. jan 2011 Nej .. min mor hun siger da nærmest noget til mig hvis hun ikke synes jeg opdrager min datter "nok", og hvis der er nogle steder hvor hun mener der skal sættes en grænse så gør hun det også selvom jeg ikke syne grænsen er der.

Synes ikke et barn skal havde lov til at slå heller ikke selvom det er hjemme ved bedsteforældre.

• #36   27. jan 2011 Jeg synes det var super flot at du kørte din vej!
    for det havde jeg squ ikke gjort :D. 1. jeg har ikke kørekort. 2. jeg plejer at indebrænde med sådan noget også går jeg amok på kæresten bagefter :p.

men synes godt nok også at din kæreste er lidt af en dør, hvorfor i al verden ringer han og spørger hvorfor du er kørt??? han har vel selv set episoden?

og noget helt 3. så skal de da overhovedet ikke blande sig i opdragelsen af din datter. de kan komme med gode råd. men at begynde at forklare dig sådan noget er langt ude.
    Og jeg ved at når man er ude hos andre, så kan ens børn godt gå hen og prøve grænser af for at se om mor eller far giver sig hvis de er sammen med andre.
    og det var nok det, din datter gjorde.

er spændt på om der har været et opkald med en undskyldning?

• #37   27. jan 2011 Kunne da heller aldrig finde på og give mine børn lov til og slå, de får bare afvide at det der må man ikke, eller det er ikke acceptabelt..
    - time out er bare heller ikke mig, syntes ikke lærke er gammel nok til og skal sidde sådan et stk. tid

• #38   27. jan 2011 Ingen opkald fra dem, men jeg har fået et brev på facebook!!! Har svaret stille og roligt på det. I brevet stod der at min svigermor var ked af hvis hun havde såret mig og at man nogle gange bare var lidt mere nærtagende end andre.
    Det blev jeg også lidt ramt over for mener ikke jeg er gal på den, men svarede hende og svarede hende pænt. Men forventer stadig en undskyldning.

Med hensyn til min kæreste: Han mener bestemt heller ikke det er i orden måden de talte til os på, jeg tror bare ikke han helt forstod at jeg blev så gal. Men han bakker mig 100% op smiley

• #39   27. jan 2011 Lykke: Det er helt klart også min overbevisning at der er andre regler hjemme hos bedsteforældrene og det skal der selvfølgelig også være plads til. MEN jeg bliver også nød til at være standhaftig når det gælder nogle simple overordnede regler og dem vil jeg ikke slække på, lige meget hvor i verden jeg befinder mig smiley

Problemet var, at der INTET konstruktivt var i det de sagde. Så det svært at tage det til sig. Det har jeg i hvert falde svært ved

• #40   27. jan 2011 camilla: det er rigtigt smiley Men jeg synes også det er rart at høre at jeg ikke er helt gal på den, for jeg blev overrasket, både over deres reaktion, men ligeså meget over min egen.

Sarah: ja jeg ville ønske de havde ringet i stedet, men altså, det er bedre end ingenting.

Det var meningen vi sku ud og spise sammen med hele svigerfamilien på lørdag, men jeg har ærlig talt ikke vildt meget lyst nu. Vil ikke gøre det vildt akavet jo. Men altså, tager selvfølgelig med og opføe mig som et voksent menneske smiley

• #41   27. jan 2011 Sarah: Jeg har fået svar og hun mente det var dem der var nærtagende. Jeg håber meget de ringer til mig, men jeg er også stædig, så jeg venter spændt på at hører fra ham.
    Min svigermor har givet sin undskyldning over brev, men svigerfar har ikke og hvis jeg kender ham ret, får jeg heller ikke noget...

• #42   27. jan 2011 Når vi er hjemme hos f.eks mine svigerforældre som bor tæt på som jeg har et meget nært forhold til, er der self. ting som man må og ikke må hos farmor og farfar og det er deres "regler" men basis regler som at slå mor eller andre. Dem bestemmer JEG eller min mand og der er jeg 100% ligeglad med om andre synes jeg er streng eller efter hende.

eks. må Johanne gå i køkken skabe hos farmor men IKKE hos mormor (vi har kun skuffer hjemme, så ingen pro. der) og det ved hun da udemærket godt... tilgengæld må hun gerne lege i sofaen hos mormor men ikke hos farmor....

Men ligefrem at "skælde ud over " at hun irettesætter sin datter for at slå på hendes mor??? i min verden må man altså ikke slå uanset om man er hjemme eller hos farmor!!!

Men jeg mener heller ikke at bedsteforælderne skal have ansvaret for at opdrage børnebørn bare fordi de er på besøg, hvis Johanne hopper i sofaen hos farmor sidder jeg da ikke og venter på at farmor skælder hende ud, det er da stadigt mit barn, men det kræver så også at man ved hvad de må og ikke må hos de forskellige folk....

• #43   28. jan 2011 Uanset hvilke regler der er hos bedsteforældrene er det DIT barn, ikke deres og bare fordi man er i byen betyder det ikke at opdragelsen skal lægges af derhjemme. Børn har brug for at prøve grænser af, og dermed også blive irettesat, hvis de går over grænsen... Nu er det jo ikke leg med en telefon der er snak om her, men barnet har slået og det er ikke okay uanset om man er hjemme eller i byen. Flot du bare valgte at køre, jeg er sikker på jeg selv var røget op i en spids og havde bedt dem om at blande sig udenom på en ikke så pæn måde...Bedsteforældrene skal uanset om de vælger at blande sig eller ej også være 100% sikker på de kender baggrunden for evt. timeout-/skæld ud. Kan ikke forestille mig der er nogle der mener det er okay at der bliver slået på mor.

Kommentér på:
Vred og ydmyget.

Annonce