{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.883 visninger | Oprettet:

Mor eller fars efternavn? {{forumTopicSubject}}

Man "plejer" jo normalt at hedde farens efternavn, jeg hedder kun min fars efternavn og ikke andet, men er den "tradition" ved at blive brudt, hvor børn f.eks. kun hedder morens navn og f.eks. farens mellemnavn..?

Vi har nemlig snakket om det hjemme hos os, for jeg vil ikke af med mit efter navn og jeg vil også gerne have den med videre..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mor eller fars efternavn?
  • #1   28. jan 2009 Her er det halv/halv

Mor hedder Rikke Thomsen
    Far hedder Glenn Nørlund Larsen
    Sønnike hedder Caleb Nørlund Thomsen

Efter sommeren hedder vi alle Thomsen til efternavn dog beholder sønnike og gemalen deres mellemnavn smiley

• #2   28. jan 2009 mor hedder: camilla rud jensen
    far hedder: kim kyndby martinussen

og nickoline hedder nu: nickoline rud kyndby

• #3   28. jan 2009 Jeg heller mest til Rikkes hvis jeg skal se ud fra mit egen ide om hvordan det skal være...
    Mit efternavn og kærestens mellemnavn til vores børn når de engang kommer, og manden skal så også have mit efternavn når vi når der til..

• #4   28. jan 2009 Jeg hedder : Iben Wendelboe Rasmussen
    og farmand: Mikkel Weide Fischer
    Når barnet så kommer til august skal det hedde Wendelboe Fischer...
    Når vi bliver gift engang, vil vil begge have de samme efternavn som barnet..

• #6   28. jan 2009 Mette L jeg ville ikke give afkald på mit efternavn da det er en del af mig og det samme havde kæresten med sit mellemnavn. Derfor gik vi på kompromis smiley

Og som han siger man er nødt til at give sig lidt og Larsen hedder en del så derfor havde han ingen problemer med at give afkald på det smiley

Og kunne vi ikke blive enige om efternavnet når vi skulle giftes jamen så skulle vi bare ikke giftes smiley LÆngere var den ikke der er jeg hård og kold..... smiley

VH Rikke

• #7   28. jan 2009 tja Marcus kommer til at hedde "Marcus Skov Aaborg" Skov fra farmand og Aaborg fra mig (mor) det kommer sig nok mest af at vi gerne begge ville beholde vores efternavne og derfor får han begge 2 og den dag vi bliver gift kommer vi også til at hedde begge dele selv....

jeg troede iøvrigt at det var lidt "i gamle dage" at man fik farens efternavn og det var naturligt, godt nok har jeg kun fået min fars efternavn, men tror bestemt ikke det er fordi det var naturligt at det skulle være sådan, begge mine brødre har både min mors vestergaard og min fars Aaborg.

• #9   28. jan 2009 Vi er ikke nået så langt endnu..

Jeg er selv vokset op med at først være døbt til min fars efternavn (Jensen), så da jeg var 2 og de gik fra hinanden fik jeg koblet Brodersne på (SÅ det nu hed Jensen Brodersen) så blev min mor gift med min stedfar og Brodersen blev lavet om til Østerbye..

Nu har jeg så selv valgt at skifte tilbage til kun at hedde Jensen, da jeg ikke kan se det logiske i at skulel "reklamere" for en stedfamilie hvor stortset ingen af os bryder sig om hinanden smiley

Min kæreste hedder Kasper Lund til mellemnavn og Pedersen til efternavn..

VI er ikke nået til at diskutere efternavn endnu, jeg prøver stadig på at få ham til at tage stilling til hvad barnet skal hedde til fornavn

• #10   28. jan 2009 Jeg holder stadig på den tradition, jeg har selv fået min fars efternavn, og er af den overbevisning at børnene også skal eje deres fars efternavn.

• #13   28. jan 2009 må man geren ha en mellem navn som efternavn?
    så man får begge forlædres mellemnavne og ikk bruger nogens eftern

• #14   28. jan 2009 vores børn har mit oprindelige efternavn som mellemnavn og deres fars som efternavn
    og det har min mand og jeg også

• #15   28. jan 2009 Min kæreste hedder Nielsen til efternavn...
    Jeg hedder Sonne Larsen...
    Jeg ville gerne ha Sonne gik videre, for ellers stopper grenen ved mig...
    Men Jesper hader simpelthen sit efternavn, så han ville ikk ha det, ellers havde det ligget naturligt for mig at vores søn skulle hedde Sonne Nielsen, men Jesper insisterede på at han skulle hedde Sonne Larsen, så det hedder han til efternavn, efter mig :O)))

• #16   28. jan 2009 Vores datter har mit efternavn.. ( Mathiesen ) den enste grund er at min kærestes navn simpelthed ikke passede til...

• #17   28. jan 2009 Vi er blevet enige om at når den lille kommer..

skal den have mit og kærestens efternavn..

jeg hedder glad eriksen
    kæresten hedder ladegaard

så glad ladegaard kommer barnet til og hedde når den bliver født

• Tori
    Tori Hjælpe-administrator

Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 1 Emner: 167 Svar: 1.732
    #19   28. jan 2009 vi valgte thomas efternavn, sandsgaard, dels fordi mit eget var enormt kedeligt poulsen ( hedder selv sandsgaard i dag efter den ny navnelov) og vi valgte det også fordi navnet sandsgaard er kun thomas familie der hedder det så der er kun 20 i hele DK der hedder så vi syntes det er meget specielt.

• #20   28. jan 2009 Vores børn hedder mit (mors) efternavn, men det har vi valgt ud fra at det er et meget gammelt slægtsnavn som vi gerne ville føre videre og når mig og kæresten engang gifter os så vil han gerne hedde det samme måske lidt sjovt men det er altså sådan vi gene vil have det skal være. :o)

• #21   28. jan 2009 begge mine børn har mit efternavn...

• #22   28. jan 2009 Vores lille kommer til at hedde mit mellemnavn (da det er et familie navn) og min kæreste efternavn smiley Hun skal hedde Neela Gaarsdal Smidt

• #23   28. jan 2009 Her hed mor Noren Thomsen, far hed Højgaard Hansen, og begge vores børn blev døbt Noren Højgaard Hansen, vi blev gift i sommers så nu hedder vi alle fire Noren Højgaard - altså vore begge to s mellemnavne...

• #24   28. jan 2009 vi tog efter hvad der lød bedst.
    jeg hedder janni møller andersen
    kæresten hedder keld børgesen ninn
    og mit barn skulle bare ikke hede børgesen, og da han selv hader det efternavn, var der slet ikke noget diskution om at det kun blev ninn der skulle føres vidre. så blev vi enige om at ninn lyder bedst til mellemnavn, så det endte med isabella ninn andersen

• #25   28. jan 2009
    når vores pige kommer skal hun hedde

Celine Emilie Rytter Heeddegaard Christoffersen...

Moren: Jackie Tine Rytter Iversen
    Faren: Torben Heeddegaard Christoffersen..

Vi blev enige om at christoffersen var flottest.
    og at Heeddegaard skulle med fordi det er specielt .
    Og rytter skulle med hvis det blev en pige, en dreng skulle det ikke.

• #26   28. jan 2009 baby får faderens mellemnavn og moderens efternavn her hos os... og når vi bliver gift her den 31 marts ja så kommer både manden og jeg til at have samme mellem og efternavn så alle medlemmer af familien kommer til at hedde det samme til mellem og efternavn her i huset... smiley

• #27   28. jan 2009 min søn har fået mit efternavn og til mellemnavn har han også fået farens mellemnavn

• #28   28. jan 2009 vores datter kommer til at hedde Phoebe Ahrenschneider Christiansen.
    Ahrenschneider efter mig da jeg er stolt af det navn og synes det er rigtig flot, vi er vidst også eneste familie der har det stavet sådan.
    og Christiansen efter sin far, som dog også hedder munch men da min kæreste ikke er synderligt glad for sit mellemnavn og synes at navnet bliver rigeligt langt har vi valgt at hun ikke skal hedde munch.

bliver kæresten og jeg engang gift har jeg også overvejet at tage Christiansen som efternavn og sætte mit eget som mellemnavn så jeg ville hedde det samme som min datter smiley

• #29   29. jan 2009 Moren: Jeannie Tolberg Mink Hannibalsen
    Faren: Morten Stjernby Nielsen

-han syntes at hans efternavn var kedeligt men ville gerne beholde mellemnavnet.

Så vores datter kommer til at hedde Stjernby Hannibalsen

-det blev ikke engang drøftet, vi var enige med det samme så faders mellemnavn og mors efternavn.

Tror det bliver for meget med Tolberg Stjernby Mink Hannibalsen som efternavne selvom jeg elsker laange navne smiley

• #30   12. feb 2009 Vi har problemer når det kommer til navne. Vi er slet ikke enige om fornavne (måske fordi jeg er ude i noget som er internationalt - da jeg selv har et fransk for- og efternavn, og min kæreste vil gerne have noget nordisk, da han selv har sådan et navn + norsk efternavn).

Hvad gælder efternavn til barnet, så er det endnu mere problematisk idet mit efternavn 'du Plessis de Richelieu' ikke må deles eller sættes sammen med andre navne, dvs. det må kun stå alene. Så vi SKAL blive enige om enten mit eller min kærestes efternavn til barnet - det er vi ikke blevet endnu ;o)

Når vi skal giftes er jeg ret sikker på at vi hver især beholder vores eget efternavn da begge er ret specielle. Min kæreste Ask hedder Tveito Holmen til efternavn, hvilket jeg gerne have skiftet til hvis jeg havde haft et almindeligt dansk efternavn - men vil ikke af med mit eget, som også passer til mit fornavn smiley

• #31   12. feb 2009 jeg har netop været til bryllup hvor gommen tog brudens efternavn - han syntes simpelthen det var pænere end det han selv havde...

jeg beholdt mit og tog så min mands sen-navn bagefter og vores børn hedder så Agermose Kristiansen til efternavn.

jeg syntes det bliver mere og mere almindeligt at man beholder sit eget navn, og så mixer børnenes af begges efternavne men måske ikke så spændene hvis man skal hedde zebastian Elliot Keanu jensen-olsen
    eller phredericke Alekxzandra Mirabella mogensen-frandsen

• #32   12. feb 2009 Vi har siden jeg skrev sidst blevet enige om at mellemnavnet skal være Jensen og efternavnet Pedersen, det lyder bare pænere end Pedersen Jensen smiley

• #33   12. feb 2009 Mor navn : Stine Bæk Nielsen
    Far navn : Kent Høg Nielsen

Barnets navn : Lærke Bæk Høg Nielsen

• #35   13. feb 2009 Min kæreste tager også mit efternavn når vi bliver gift, det vil han heldigvis gerne. han vil hellere hedde Hannibalsen end Nielsen så det bliver dejlig nemt smiley
    lidt utraditionelt måske men vi kommer da til at hedde det samme

-desuden er han næsten også mere gift ind i min familie end jeg er ind i hans ;D

• Tina D
    Tina D Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 19
    #36   24. feb 2009 Her bliver det en blanding

Mor: Tina Deleuran Christensen
    Far: Morten Bøgh Jørgensen

Baby: Niklas Deleuran Bøgh Jørgensen

Jeg er ikke så vild med Jørgensen, men farmand ville have det med..

• #37   3. mar 2009 Her bliver det en sammensætning af begge vores navne.

Hans efternavn til mellemnavn og mit som efternavn.

Skralde

Kommentér på:
Mor eller fars efternavn?

Annonce