{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.209 visninger | Oprettet:

Lise A
Lise A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Gravid - optaget på uddannelsen :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg vælger at være anonym. Har en bruger herinde i forvejen, men vil helst ikke at folk jeg kender ved noget fra min facebook.

Jeg er mor til en dreng på 18 mdr, 24år, igang på VUC på noget forberedende undervisning (Dansk og Matematik), og det er jeg færdig med den 21 juni. Jeg har nu opdaget at jeg er gravid, samme dag som jeg har fået en opringning fra SOSU om at jeg er blevet optaget og skal starte den 1 august. MEN nu er jeg gravid, og er formentlig 3 uger henne. Jeg og min kæreste besluttede os for at prøve, for et barn vil være velkommen og vi vil heller ikke vente for længe, men jeg har så været rigtig meget i tvivl, for hvad med min uddannelse ? nu er jeg optaget, men hvordan gør man under en uddannelse når man er gravid og skal på barsel ?

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Jeg er på en måde bange, men jeg er også glad.

Årrrrh hvordan skal jeg få alt det her til at hænge sammen ? smiley
Vil ikke lyde som en der klynker, jeg vil bare gerne se om der er andre der står i den her situation eller har stået.

årh synes det blev forvirrende smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gravid - optaget på uddannelsen :(
  • #1   11. jun 2013 Hvorfor begynder du ikke bare og du har jo først barsels til vinter

• Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 72
    #2   11. jun 2013 Ville også bare begynde det er jo først til næste år du skal på barsel, formeligt smiley
    Og tillykke med graviditet smiley

• Lise A
    Lise A Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   11. jun 2013 tak skal i have. der er bare så mange ting der lige pludseligt spiller ind. smiley Er der nogen af jer der har taget sosu hjælper ? Jeg er lidt nysgerrige efter at vide hvad man sådan får i løn, og sådan ? også når man har født. ?

• #7   11. jun 2013 følger lige med smiley stiger lønnen når man fylder 25 og i hvilket omfang?

• #8   11. jun 2013 Glemte helt at ønske tillykke smiley

• #9   11. jun 2013 Du er ikke berettiget barsel på uddannelsen, da du starter op på skoleforløb først også starter du i praktisk hvor de første 3 måneder er i prøve, og der er regler for hvornår du skal meddele din arbejdsskiver at du er gravid,,,
    Men du kan udskyde din start på uddannelse, for er du væk i mere end 12 måneder skal du starte forfra,,, smiley
    Mvh mig, er selv gravid på sosu, blev det godt nok da jeg var startet...

• #10   11. jun 2013 Du skal være fyldt 25 før du skriver under på din uddannelses kontrakt, lønnen som voksen elev hedder 19280kr før skat.
    Får at få voksen elevløn, skal du som Dina sige, have enten et års erhvervserfaring, eller en anden grunduddannelsem fx. Et grundforløb på tec, også skal du være fyldt 18 år..

Ved rørende barsel så skal du være berettiget dette, dvs, du skal være over de tre måneders prøveperiode før du fortæller din lære du er gravid, og du starter med 9 ugers skole, også 3 måneders prøveperiode hvor du kan opsiges uden grund, også er du berettiget barsel, du skal dog fortælle din chef senest tre måneder før termin at du er gravid.

Du skal have være aktiv, minimum et år fra start til termin, før du er berettiget barsels dagpenge/ sygedagpenge fra kommunen.

Linker til FOA's folder, læs side 8 smiley

http://applikationer.foa.dk/publikationer/pjecer/social-sundhed/sosueleveromdinoverenskomst09.pdf

• #11   11. jun 2013 Har du skrevet under på uddannelses kontrakten stiger lønnen IKKE når du fylder 25

• #12   11. jun 2013 Jeg var også gravid under min SOSU uddannelse smiley Men jeg blev uddannet en fredag og gik på barsel tirsdagen der efter så nåede lige at blive færdig smiley

Uhh du må kunne finde løn satserne hvis du søger i google smiley Men du kan nok ikke få den højeste når du er under 25år..

• #13   11. jun 2013 Det link jeg har sat ind er lønsatserne i, men nej, man får ikke højre fordi man er forsørger

• #14   11. jun 2013 Hvad hvis man fylder 25 imens man studere ? jeg skal selv starte d 1 august, og jeg har også en lille mistanke til at jeg kan være gravid. Så hvis jeg nu har termin i slutningen af Februar så skal jeg søge kontanthjælp når jeg skal på barsel eller? også vende tilbage 6 mdr efter jeg har født ? Hvordan fungere det ?

• #15   11. jun 2013 den der med at man kan få voksenelevløn når man er 25 skal man altså lige kigge en ekstra gang på, arbejdsgiveren er nemlig ikke tvunget til at give den høje voksenelev løn, så hvis man starter som elev under 25 er det altså ikke sikkert man stiger når man bliver 25, og man kan også starte som 25 årig uden at kunne få den højere sats, det er noget man skal snakke med arbejdsgiveren om...

• #16   11. jun 2013 - Ditte med M&M - det har du helt ret i. det er helt op til arbejdsgiveren. det har jeg også læst mig frem til.

• #17   11. jun 2013 Og FOA oplyser at man ikke stiger når du er optaget på uddannelsen..du skal være berettiget fra du skriver din kontrakt under..
    . Tja, hvis du har optjent hva der svare til 12 måneders arbejde så er du berettiget barselsdsgpenge.. Ellers er det kontanthjælp,
    Og når dun kontrakt udløber bliver du ikke forlænget, så skal du faktisk søge ind på ny.. Og din ansættelses kommune er ikke forpligtiget til at tage dig ind igen smiley

• #18   11. jun 2013 så praktisk talt så skal jeg vælge at udskyde min uddannelse helt til sommer 2014 , eller os så er de her 7 mdr da spild af min tid på uddannelsen hvis jeg skal søge ind igen.

• #19   11. jun 2013 Nej, skolerne er forpligtiget til at finde et sted til dig, og har din kommune en plads kommer du naturligvis derhen, men P en ny kontrakt smiley

• #20   11. jun 2013 Hende L - se det var bedre smiley nu er jeg mere rolig smiley

• #21   11. jun 2013 Jeg er færdig på uddannelsen d. 16 november, men går på barsel d. 4august.
    Dvs, jeg får løn under barslen til 16 november også går jeg over på barselsdsgpenge resten af barslen, og under forældreorloven, da jeg har optjent mig retten til dette...
    Jeg er dog ikke færdig med uddannelsen, og er nød til at tage praktik to, og evt skoleforløb to om, da de to forløb hænger sammen, og er man væk i mere end 12 måneder skal man tage dem om..
    Den uddannelses ansvarlige i min kommune har sagt at hun gør alt hun kan får at have plads til mig når jeg kommer tilbage, da jeg ligger højt fagligt, og har gode udtalser...men hun kan ikke garantere, men så er skolen forpligtiget til at finde en plads til mig et andet sted, jeg er så 26 og får allerede voksenelevløn, men det skal jeg så forhandle mig til igen, da jeg jo ingen kontrakt har til den tid..

Håber du forstår hvad jeg mener ? Det er aldrig dumt at starte uddannelse.,
    Jeg har så bare valgt at holde mere end de 6måneders barsel, da jeg ikke vil sende en lille purk afsted smiley

• #22   11. jun 2013 Hende L : Jeg er simpelthen nødt til at få skåret det ud i pap smiley

Jeg skal starte på SSA uddannelsen her 1 august, og jeg havde forstået det som om jeg var sikret en god barsel samt min uddannelse når jeg kom retur fra barsel? smiley

• #23   11. jun 2013 Jeg ved absolut intet om SSA, men kan da ikke forestille mig du ikke kan finde oplysninger på FOA's hjemmeside smiley

• #24   11. jun 2013 Umiddelbart kan jeg nemlig ikke finde det du skriver nogen steder vedrørende SSH og barsel smiley

• #26   11. jun 2013 Niks, men er medlem af FOA, og ligger faktisk i sag mod kommunen fordi de går efter retningslininerne for KL

• #27   12. jun 2013 Jeg forstår godt din besked smiley og nu er jeg blevet klogere smiley

• #29   12. jun 2013 Tja, jeg er under uddannelse nu, og er gravid, og det jeg oplyser er det FOA og kommunen fortæller,
    Samt at jeg gik i klasse med en der var gravid da vi startede og hun er ikke berettiger noget som helst barsel smiley
    Du er jo også kun berettiget barselsdsgpenge hvis du har være på arbejdsmarked i min 12 måneders fuldtid, dette er udbetalings Danmarks ord, samt kommunens... smiley

Jeg vil rigtig gerne have dokumention for det du siger, for så kan jeg få løn under min barsel, i stedet for det andet... For så kan jeg smide det i hoved på kommunen, og hjælpe FOA med dem retssag vi er ved at starte op smiley

• #30   12. jun 2013 Gudrun, gider du tjekke for mig hvad der sker hvis jeg eksempelvis bliver gravid efter 3-4 mdr ? smiley

Bliver jo helt nervøs smiley

• #31   12. jun 2013 Jeg ville skyde at du er berettiget løn, og barsel, men hvor længe du kan få barsel med løn ved jeg ikke smiley

Hos mig startede jeg på skole i september, og testede positivt slutningen af januar, jeg er berettiget barsel, men kun til min kontrakt udløber i november, sø skal jeg over på barsels dagpenge...

• #33   13. jun 2013 Jeg tænker i forhold til min voksen elev løn . Om den evt frafalder efter de 20 mdr ? smiley
    Og tusind tak smiley

• #34   13. jun 2013 smiley Gudrun, der er jo også det i det at når man tilbage på skolen inden kontrakten udløber, så bliver den forlænget smiley

frk. nøhr, det link jeg har lavet tidliger i emnet der kan du se taksterne som SSA, du har en trakst som førsteårs og en anden som andet års smiley

• #35   13. jun 2013 Tak hende L , det var lige den Info jeg søgte smiley altså at den bliver forlænget hvis man kommer retur inden kontrakten udløber ...

Men forlænger de aldrig hvis man kommer tilbage efterkontrakten?

• #37   13. jun 2013 Og jeg stiger ikke da jeg får voksen elevløn smiley

• #39   13. jun 2013 Tak smukke smiley

• #41   13. jun 2013 Yay - skal os til lægen i Morgen smiley

• #44   13. jun 2013 Og Jacob får svar fra arbejdet uge 27 sååå ... Håber sådan den bare er der med det samme smiley

• #45   13. jun 2013 § 58. Eleven og virksomheden<b> kan</b> indgå aftale om forlængelse af uddannelsestiden med et bestemt tidsrum, hvis en elev
    1) på grund af sygdom er fraværende fra praktikvirksomheden i mere end 10 procent af den fastsatte uddannelsestid,
    2) er fraværende fra virksomheden på grund af supplerende skoleundervisning efter § 24, stk. 3 og 4, og § 51, stk. 1,
    <b>3) har orlov i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption efter lovgivningen herom eller</b>
    4) har nedsat arbejdstid eller arbejdsfrihed på grund af særlige forhold.
    Stk. 2. Medfører en aftale efter stk. 1, at uddannelsestiden forlænges med mere end fraværsperioden, er aftalen kun gyldig, hvis det faglige udvalg godkender den.
    Stk. 3. Er der ikke enighed mellem eleven og virksomheden om forlængelse i anledning af fraværsperioder som nævnt i stk. 1, kan det faglige udvalg efter anmodning fra en af parterne forlænge uddannelsestiden med et af udvalget fastsat tidsrum.

her er pagrafen, der står ikke kommunerne skal men at de kan forlænge..
    Mange kommuner herover gør det ikke

• #47   13. jun 2013 ja, jeg syntes hvertfal det er noget hø.. smiley
    Jeg har skrevet til min kommune at jeg ønsker forlængelse af min kontrakt i barselsperioden (Det har foa bedt mig om) og når vi så har et skriftligt afslag smider vi sagen til PASS som så skal gå ind og træffe afgørelse..

• #48   13. jun 2013 Nej om han skal blive efter prøve tiden smiley

• #50   13. jun 2013 Jo men tør næsten ikke tage chancen - så hellere vente 3 uger smiley

• #52   13. jun 2013 Med jacobs nye løn er det ikke så skidt selvom jeg ville få barselsdagpenge smiley
    Det også bare derfor det skide vigtigt at han skal blive der altså smiley

Kommentér på:
Gravid - optaget på uddannelsen :(

Annonce