{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.088 visninger | Oprettet:

Er det mig der er sart? børnehaven i dag {{forumTopicSubject}}

Hej tøser

Jeg vil lige høre om det er mig der er sart for jeg kan ikke lade være med at gå og tænke lidt over det.

Jeg afleverede Papaya lidt sent i dag, en da vi kommer står de allesammen ude foran med et udendørs spejderagtigt komfur med en stor jerngryde på over ilden hvor vandet koger. Derefter ser jeg et stort plastikunderlag blive bredt ud på græsset og en pæn grå og hvidprikket høne gå rundt og have det godt.

Derefter kalder pædagogerne hen til Papaya om hun skal være med til at se hovedet blive hukket af hønen for så skal den ned i vandet og koges bagefter.

Papaya virkede lidt betænksom ved det og stod indenfor og vidste ikke helt om hun ville have flyverdragt på eller ej, men hun følte sig nok lidt presset af så at være den eneste der var indenfor.


Jeg synes bare det virker voldsomt i den alder at gøre i børnehaven hvor ikke alle børn måske er lige hårdføre nok til at se en sød levende høne få hugget hovedet af med en økse og hovedet bare ligger der afskåret fra kroppen og den så bare er død. Jeg synes bare det virker for voldsomt at være så lille og skulle se noget de har set var levende før, nu ligge og se sådan ud og efterfølgende blive puttet i en gryde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det mig der er sart? børnehaven i dag
  • 1989
    1989 Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 236
    #2   21. jan 2014 Det ville jeg ALDRIG gå med til.. En ting er at det er normalt, det sker og sådan er det. Men det behøver man sgu ikke se som barn..
    Jeg så det selv da jeg var en 5-6 år og kan stadig huske den følelse jeg havde, da hønen rendte rundt med blod sprøjtende ud og uden hoved. Det var skrækkeligt at opleve, så det ville jeg ønske jeg ikke havde behøvet at se - dengang i hvert fald!


  • #3   21. jan 2014 Du er bestemt ikke sart, det synes jeg ikke høre til i en børnehave. Min nevø på 5 elsker også dyr og han vil blive meget ked af hvis han bare skulle høre om det.

  • #4   21. jan 2014 Jeg ville også have det mærkeligt med det, men det er jo kun fordi jeg ikke har været vant til at opleve den slags... I vores forældre og bedsteforældres tid var det jo ganske naturligt at børnene var med til den slags.
    Simone har været med far på fisketur, hvor der jo også skete nogle 'voldsomme' ting med de fisk hun lige havde hevet sprællende op af vandet. Det tog hun fint og aldrig før har hun spist så meget fisk, som da hun fik serveret hendes egen fisk!
    Jeg synes det er godt at børnehaven gør den slags og børnene dermed lærer at den kylling vi køber nede i butikken faktisk har været levende og det er en naturlig ting. Jeg skal bare ikke selv være med til det, for jeg ville have det skidt med det og så ville det blive en dårlig og skræmmende oplevelse for børnene.


  • 1989
    1989 Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 236
    #5   21. jan 2014 Synes godt nok heller ikke det er noget man skal tvinges til i en børnehave.. Hvis det er noget man synes ens barn skal se, må man da gøre det derhjemme

  • #6   21. jan 2014 Nej, synes bestemt også at den slags skal være frivilligt! Og så synes jeg måske det havde været passende at børnehaven havde 'forberedt' ved at give besked om det på forhånd!

  • #7   21. jan 2014 Jeg ville ikke have det mindste imod at mine børn så det. Vi snakker meget om hvad dyrene spiser, og de har set flere gange i zoo at rovdyrene får mad, der snakker vi også om hvad maden består af. Vores datter har også været vant til at vi opdrættede rotter til slangefoder, så hun er ikke sart med sådan noget.


  • #8   21. jan 2014 De skal da ikke tvinges til at se det, men min holdning er nu at det er livets realiteter, og hvis de allerede nu har et naturligt forhold til det, så gør det det lettere for dem senere i livet..

    jeg har selv set høns få hugget hovedet af og været med til slagtninger af både grise og køer da jeg var lille, og jeg har ikke taget skade.
    Min søn så så sent som i weekenden et dødt rådyr som var hængt op efter jagt.

    Det vigtigste omkring disse ting, ligsom med alt andet, er at man ikke lader sin egen "angst" smitte af på børnene, børnene skal have lov til selv at "vælge" hvad de vil være bange for eller ikke vil være bange for.. og kommer de ud hvor de oplever noget som de ikke var helt trygge ved skal man kunne trøste dem og tale med dem om det.


  • Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 148
    #9   21. jan 2014 Synes bestemt også det er helt fint, børnene har godt af at lære hvor maden kommer fra, og så stor er forskellen nu heller ikke fra en plukket høne, til en fisk ved put'n take søen.

    Men en ting er hvad du synes er voldsomt, og dine teorier om hvorvidt det var gruppe presset der fik din datter til at gå uden for. Hvordan har din datter det så oven på oplevelsen? Har hun grædt og skreget i flere timer, været pyldret, gået i brædderne?... eller er hun nøjagtigt som da du afleverede hende i morgen, blot en oplevelse rigere?


  • #10   21. jan 2014 Nej man skal ikke tvinges, men udover det kan jeg heller ikke se så stort et problem. smiley det er sundt at vide hvor vores mad kommer fra, så børn ikke tror at det hele kommer fra den magiske køleboks i superspar. Vi bor selv på landet og her bliver slagtet dyr i ny og næ. Det er i princippet det samme som at bær kommer fra buske og kartofler fra jorden smiley
    Vi elsker dyr, og værdsætter den mulighed vi har for at opdrætte og spise nogle af dem. Det er godt at lære når man er barn, hvis du spørger mig.
    Min mand er opvokset med dyr på landet, og han har et sundt syn på dyr. Ikke for meget puttenutte halløj, men at dyr skal kunne "bruges" smiley


  • Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 148
    #12   21. jan 2014 #11 Der er simpelthen så mange ting man kan sige det med.

    Hvorfor skal barnet lære om religion, når det først skal konfirmeres som 14 årig, hvorfor skal vi lære det om trafiksikkerhed når vi alligevel holder dem i hånden når vi går tur.
    Hvorfor skal vi lære dem at cykle, når vi alligevel køre dem afsted i bilen overalt.
    osv osv osv, og det holder bare ikke en meter.

    Kan slet ikke forstå hvordan man kan stille spørgsmåls tegn ved at det er sundt for børn at lære hvor tingene i livet kommer fra.Vi spiser hønsene, hønsene spiser orme, ormene spiser æblerne, æblerne kommer fra træerne, som vi har plantet. Det giver (forhåbentligt, om ikke andet på sigt) barnet en større forståelse og respekt for hvad de kommer i munden. At en kylling som landmanden har fodret, har måtte lade livet for netop det stykke pålæg de lige har kastet på gulvet f.eks.

    Og hvis nogen børn får mareridt over døde dyr, er det så ikke et tegn på overbeskyttelse fra forældrernes side? Døden er en naturlig ting i livet, uanset hvor stor en hønemor der står bagved ungen, så er det uundgåeligt at barnet vil stifte bekendtskab med det før eller senere, er det så bedre det sker mens barnet er mindre og kan tage ved lære af det, eller det først sker langt senere i livet og "barnet" ikke ved hvordan det skal håndtere det.


  • #14   21. jan 2014 Det er slet ikke iorden synes jeg!

    Enten skulle det aldrig være fundet sted, eller også kunne de snakke med forældrene om det først, hvis det endelig skulle komme på tale. Ej det var da grimt:-/


  • #15   21. jan 2014 I den børnehave jeg arbejdede gjorde vi meget ud af "fra jord til bor" hvor ungerne havde deres egne grønsager , frugttrær osv. Og vi snakkede ofte om "hvor kommer tingene fra" altså mælken kommer fra koen og ikke fra fakta...
    - dog har vi aldrig slagtet en høne foran dem ... - men det er ikke udelukket at det en gang sker.


  • #16   21. jan 2014 Jeg tror netop det er vigtigt at børnene selv bestemmer hvor meget de vil være med, i stedet for at tilgangen er "alle skal være med og alle skal se på" i denne børnehave fik alle børn også serveret varmt mad til middag og var hver eneste dag med ude i køkkenet og lave mad - og der kommer spørgsmålene jo af sig selvmord hvad er det og hvor kommer den fra

  • Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #17   21. jan 2014 Ej come on. Traumer pga en død høne?

    tror det handler om hvad forældrene gør det til. Hvis du skriger mord!! Er det klart barnet bliver ked. Jeg vil sige grunden til at dit barn har reageret som det gjorde er pga dig og din reaktion.

    Havde smilet oprigtigt og sagt wow se lige og været begejstret havde hun synes det var spændende.

    Er sikker på de fleste synes det har været spændende og sjovt. Det eneste jeg ville være kritisk over for er det kogende vand som børnene ku komme til.


  • #18   21. jan 2014 jeg synes det lyder som en cool idé smiley Børn skal have en viden om så meget efterhånden, at sådanne simple ting som at se hvor maden kommer fra bliver glemt. Nogen børn vil svare at det kommer fra fx Netto.

    Det er jo mange steder muligt at nogle af børnene er ude med en voksen hvor denne begivenhed sker, og andre som ikke har lyst, kan være et andet sted, ude eller inde.

    Jeg synes det er et rigtigt fedt pædagogisk tiltag smiley som der ikke er plads til i mange institutioner smiley Som forælder ville jeg blive glad for at pædagoger lavede sådan noget. Og så synes mange børn altså at det er skide interessant smiley


  • #19   21. jan 2014 Theas mor - Sjovt at du nævner det med det kogende vand, det var også det jeg reagerede på først.

    Jeg tror også at ofte så bliver børnene påvirker af vores reaktioner, frem for deres egentlige "angst" for det.


  • Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #20   21. jan 2014 Mia enig. Børn ved ikk hvad angst er.

    Jeg bliver irriteret når forældrene pådutter deres børn følelser og holdninger. Børn er nysgerrig af natur higer for at lære så lad dem.

    Ts det er ok hvis det er din holdning til det der foregik så længe du ikk analysere barnet udfra din egen oplevelse. Vil rigtig gerne hører hvordan dit barn har det nu og hvad og hvordan har du talt med barnet?


  • #21   21. jan 2014 Theas mor - Ja, jeg er desværre en af dem, som ved en fejl, har fået gjort min datter bange for edderkopper. Jeg er hunde angst for dem, men hver gang jeg har set en, har jeg gjort ALT for at nedkæmpe min frygt, og fået min mand til at fjerne den, uden at gøre et stort nummer ud af det.

    Og hun har ikke været bange for dem, før jeg bliver forskrækket over, at der kravler en stor jagt-satan ud foran mine fødder, mens tøser sidder i badekar. Jeg bliver så forskrækket, at jeg får skreget op og begynder at græde, hvilket selvfølgelig gør hende så forskrækket, at hun nu også er bange for dem. Er virkelig ked af, at jeg fik gjort hende forskrækket og hun nu er bange for edderkopper.


  • Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #22   21. jan 2014 Det samme er min datter men det er nogle andre i familien der har snakket om det så hun er bange nu...

  • #23   21. jan 2014 Gøjas mor: så i bund og grund synes du ikke at børnene skal se det fordi du ikke selv vil se det, er det ikke der vi er?
    Jamen hvis ikke mit barn måtte opleve ting jeg ikke selv kan lide så var der da nogle ting han ville gå glip af.. han ville aldrig kunne fodre ænder, for jeg er VOLDSOMT bange for fugle, han ville ikke kunne spille fodbold/håndbold da jeg ikke kan lide at blive ramt af bolde og flere andre ting..

    Min egen mor for tæller altid hvor stolt hun er over at jeg ikke har tandlægeskræk, fordi det har hun selv. men hun har altid arbejdet hårdt for at min søster og jeg ikke skulle arve hendes skræk for ting og sager..

    i mine øjne er det stadig vigtigst at man er der til at støtte børnene hvis de skulle nå deres grænser, så man kan trøste dem og fortælle dem at det der sker (uanset om det er at fodre ænder eller at se en høne dø) ikke er noget der er farligt, men at det er okay at de bliver bange.. smiley

    Til slut skal så siges at jeg da også synes at det mindste børnehaven kunne gøre var lige at have forberedt forældrene på hvad der skulle ske..


  • Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 148
    #24   21. jan 2014 Er jeg den eneste der kommer til at tænke lidt på det afsnit Nanna, med hvor æggene kommer fra? De kommer da fra supermarkedet.

    Men jeg kunne egenligt godt tænke mig snart at få #Ts i spil, der er en del ubesvarede spørgsmål, og jeg kunne egenligt godt tænke mig at vide om #ts på ingen måder viste at der skulle ske sådan noget i dag, ingen nævnelse af det i forbi farten, opslag på en tavle eller en krøllet seddel i datterens taske.


  • Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #25   21. jan 2014 Savner også svar fra ts.

  • #28   21. jan 2014 Så. Undskyld at jeg ikke har fået svaret efterfølgende! Tog direkte i skole bagefter og havde to aftaler efter hinanden efterfølgende og har først fået tændt computeren nu.

    Jeg vidste overhovedet intet om at de skulle slagte en høne i dag, så jeg blev meget chokkeret over at komme derover og jeg godt kunne se hvad der skulle foregå. Men jeg sagde ingenting for jeg kunne ikke lave om på det, og jeg blev nødt til at tage i skole, så jeg gik bare ind med hende og spurgte om jeg skulle hjælpe hende på med flyverdragten så hun hurtigt kunne komme ud til hendes venner og være med (selvom jeg overhovedet ikke brød mig om det indvendigt da hun er meget empatisk, tænker meget over ting, er ekstrem dyreelsker og jeg ikke vidste hvordan hun ville tage det)

    jeg hjalp hende på med flyverdragten og viste ingenting overfor hende ud over at agere som om det var helt normalt og at der intet anderledes var i det end som alle andre dage. Hun stod dog lidt og vidste ikke helt, da de andre havde informeret hende om hvad der skulle ske.

    De måtte gerne blive indenfor men jeg tror ikke at hun ville sidde som den eneste inde i mørket når de andre også trak i hende.


    Jeg har talt med hende om det. Hun virker bare ikke interesseret i at tale om det. Hun har kun sagt at Jessica (som de navngav den) fik hugget hovedet af og at hun syntes det var synd. Og så tilføjede efter hun havde stået og tænkt lidt at hun trods alt var glad for at den ikke kunne mærke noget da den fik hugget benene af for det måtte gøre rigtig ondt ligesom da den rendt rundt uden hoved på og stadig var levende.
    Jeg forsøgte at forklare hende at den altså var død da den intet hoved havde mere og intet kunne mærke, men det var hun for lille til at kunne forstå kunne jeg godt se. For hende VAR den bare levende, for den løb jo rundt, og hun godtog ikke nogen form for forklaring om at den ikke levede der


  • Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #29   22. jan 2014 Tror det er vigtigt at du som forældre snakke med hende om at det er okay at synes det er synd men at det er sådan der kommer mad på bordet på en god og positiv måde. Lidt lige som quist skriver det ned.

    Så ville jeg snakke med børnehaven om du synes det er træls du ikk blev informeret om det og ville helt klart nævne det kogende vand. Så ville jeg fortælle dem Hvordan mit barn har det med det nu hvis det var mig.


Kommentér på:
Er det mig der er sart? børnehaven i dag

Annonce