1.731 visninger
|
Oprettet:
ex med til fødsel? {{forumTopicSubject}}
Min ex-kæreste har virkelig været led overfor mig igennem min graviditet se evt. mine tidligere indlæg. Nu vil han med til fødslen, men det har jeg det overhovedet ikke godt med. Man er så blottet og sårbar under en fødsel, så har man kun brug for mennesker der holder af en føler jeg. Er det ondt af mig, hvis jeg beder ham om at blive udenfor fødestuen? Og har jeg ret til at bestemme, at han ikke må se sin datters fødsel?
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 14 Svar: 197
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 495
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Du kan sige til ham at du vil fortælle ham hvornår du går i fødsel, og give ham besked når det er tæt på. Så kan han få lov at vente udenfor, og komme ind når jeres barn er født.
Min eks skulle have været med til fødslen, men som tiden nærmede sig fortrød jegm ere og mere. Han havde lidt nogle underlige ideer, og bestemte f.eks at han ville tage imod vores søn, hvilket jeg ikke havde det godt med.
Jeg blev enig med en veninde om at han kom med, men at hun skulle agere bussemand og smide ham ud, hvis jeg fortrød undervejs.
Det endte dog med at gå for stærkt, så han var først fremme et par minutter efter vores søn blev født.
Han var der mens jeg blev syet, og så alt, hvilket i situationen slet ikke berørte mig.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 79 Svar: 969
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
Med hensyn til at være blottet, så har jeg hørt fra alle jeg kender det har født, (inklusiv mig selv) at de er SÅ pisse ligeglade med hvor mange og hvem der står og glor, fordi smerterne og fødsel er det man fokusere på. Det er heller ikke sikkert han har lyst til at kigge der ned.
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 42 Babyer: 2 Emner: 518 Svar: 2.781
Jeg synes IKKE du skal tage ham med, når du ikke har det godt med det
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 42 Babyer: 2 Emner: 518 Svar: 2.781
nov 2010
Og jo, det er altså hendes fødsel. Uanset hvordan man vender og drejer den er hun den eneste som kan og midtpunktet indtil barnet kommer til verden.
For 20 år siden var fædrene aldrig med til fødslen, så jeg er ganske sikker på at denne far nok skal overleve det. Han får jo stadig lov at være med til resten og til at se barnet umiddelbart efter.
nov 2010
Selvfølgelig ville jeg respektere det hvis min eks ikke ønskede at jeg tog del i så intim en stund.. respekterer du ikke andre menneskers behov da?
Maria,
Øh, og hvad mener du så faderen bidrager med at dække af barnets behov mens han står i hjørnet og kigger på at barnet befinder sig i skeden på sin mor?
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
nov 2010
jun 2011
nov 2010
Nu er der tale om et forældrepar som ikke trives sammen og har konflikter allerede.
Mon det vil blive bedre under en fødsel?
Faderen spiller jo ingen rolle mens fødslen står på. Jeg forstår hans ønske om at deltage og at han bliver skuffet ved et nej, men mange timer med svære smerter og en person man bestemt ikke ønsker at se? Det tror jeg ikke et gavnligt for nogen - bestemt ikke barnet.
jun 2011
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Han kan jo som nævnt stå lige udenfor, og komme ind så snart baby er ude.
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Babyer: 2 Emner: 286 Svar: 5.164
Men på den anden side kan jeg også godt se det fra hans side?
Nu deler jeg ikke samme opfattelse som dig, jeg tror jeg kunne have 40 fremmede med uden problemer, er ellers meget blufærdig normalt! Men synes ligesom det så naturlig en ting og sådan jo ^^ Vi har endda joket med jeg skulle have første gangsfødende med næste gang som var 'bange' for fødslen haha xD
Nå men jeg synes i skal snakke om det som voksne mennesker, og så finde ud a det sammen ! For hvis i allerede nu ikke kan arbejde sammen ? ja så ved jeg sgu ikke.. Desuden så viser han trods alt interesse for jeres barn, det synes jeg er et kæmpe plus fra hans side.. og det at han selv har spurgt! Jeg havde nok ikke sagt Nej (:
mar 2010
jeg er for en gang skyld enig med dig, dog ville jeg nok formulere det pænere haha
nov 2010
Min søns far og jeg har et rigtig godt samarbejde og det har vi hele tiden haft - også selvom jeg ikke ønskede at have ham med til fødslen.
Han irriterede mig på det tidspunkt.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 938
Det er da helt alene hendes beslutning, eftersom det er hende der skal igennem en fødsel.
Og så er det vist begrænset hvor mange af barnets behov faren kan dække under en fødsel.
Og ja, det er da ærgerligt for ham. Men så kunne han da have behandlet hende bedre under graviditeten. Der er jo en grund til at hun ikke ønsker at han er med under fødslen.
Jeg forstår dig godt ts. Og det er fuldstændig op til dig. Det er dig og din krop der skal igennem noget så voldsomt som en fødsel, og du er i din fulde ret til at bestemme hvem der skal med, eller ikke skal.
nov 2010
Jeg tror det var et langt større øjeblik for ham at holde hans søn, end det havde været at se ham komme ud gennem mit skræv
Og hans første smil til ham var større. Første gang han så ham gå eller første gang han kravlede..
Der er så mange vigtige og vigtigere ting end lige det. Tonsvis af fædre så ikke deres børn komme til verden og de har nøjagtig samme bånd til deres børn som andre fædre
Jeg holder på at moderens velbefindende er det vigtigste.
nov 2010
Og Linea,
For Vitos far var det det største at se og holde ham. Han føler ikke at han fik glip af noget og han bebrejder mig ikke for noget. Det vigtigste er jo barnet og lykken er at se og holde den lille ny. Også selvom man ikke ser barnet komme ud men først ser det fem minutter senere.
nov 2010
Er det Virkelig nødvendigt at være spydig?
Og er hans oplevelse af det hele, som far, nu ligegyldig fordi det ikke understøtter din overbevisning?
nov 2010
Ingen af vores fædre var med til fødslen. Og i mange lande er mænd stadig ikke med. Tror du virkelig det spiller en rolle for børnene?
Jeg er da bedøvende ligeglad med hvem der var med, da min mor fødte.
nov 2010
Men kan man ikke komme med som far, er det altså ikke jordens undergang. Oplevelsen af at blive forældre er jo stadig mirakuløs og vidunderlig og barnet vil stadig være det smukkeste barn i verden.
Oplevelsen får jo ikke mindre værdi.
nov 2010
Er din bror meget oprevet og påvirket af at din far ikke var med?
Hvilken rolle spiller det for hans hverdag?
nov 2010
Så er det jo ret heldigt at din mening i forhold til min søn og hans far er ligegyldig
nov 2010
Jeg tænker at mænd ikke er SÅ skrøbelige når alt kommer til alt.
Hvis nu kvinden føder hurtigt (som var årsagen til at min Søns far ikke var med) tror jeg næppe de går og tuder iv årevis og bebrejder moderen. Eller hvis de ikke kan komme fra arbejdet eller tusindvis af andre årsager.
Nogle mænd har jo bare heller ikke lyst og 5% fortryder at have deltaget.
nov 2010
Så kan man jo lade være med at sige det på en måde hvorved ansvaret lægges over på moderen. Man kan blot sige "det passede ikke for os at far var med til fødslen"
Første regel ved en delt familie er at ansvaret for konflikter ikke lægges over på barnet og at barnet holdes ude af den slags.
Jeg tror på ingen måde det vil påvirke Vito (eller ts's barn) at blive født uden sin fars tilstedeværelse.
nov 2010
Så kan man jo lade være med at forbyde ting? Men sige som det er "jeg ville ikke være tryg ved at du er med, og jeg tror ikke jeg kan slappe af og koncentrere mig når du er der. Du er velkommen til at være på hospitalet imens og vil selvfølgelig være den første som kommer ind og ser og holder vores barn. Men fødslen vil jeg gerne have selv"
nov 2010
Du er så spydig at det undrer mig du ikke selv vil indse det. Og desudenter du også relativt dårlig til at læse
nov 2010
nov 2010
Ligeledes findes der også mange typer fødsler og måder at gøre tingene på.
Det ville klæde dig at give plads til andre overbevisninger end din egen.
nov 2010
Det er jo bestemt ikke det hun giver udtryk for
nov 2010
Det var en ret voldsom og chokerende oplevelse for ham. Desværre.
nov 2010
Tjah, jeg bliver i det mindste ikke spydig og ubehagelig når jeg ikke får min vilje.
Linea,
Ingen taler om ret til barnet - hvor får du det fra? Vi taler om en behagelig og god fødsel, og det er svært at tvinge sin krop til at slappe af, hvis manter ked af dem man er i rum med. Så modarbejder kroppen simpelthen en, da man naturligt vil ble ubehag og stresse unødigt.
mar 2010
Valget ligger jo hos hver enkelte a os ikke, sådan er det bare !
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 35 Svar: 498
aug 2011
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 206
de var begge 20 år da jeg blev født, og min mor valgte at han ikke skulle med. Det har jeg det altså helt fint med, jeg kan fuldt ud forstå hun ikke ville have ham med.
at de så blev kærester bagefter og har været gift i 21 år nu er en anden sag.
han var med til mine søskendes fødsel, og jeg har overhovedet ikke et andet forhold til min far end de har.
han er heller ikke ked af han ikke var med, for som han selv siger nu, ville han ikke kunne have støttet min mor.
man skal gøre det man som kvinde føler sig tryk ved. og selvfølgelig har faren ret til at se sit barn, men hverken de eller barnet tager skade af at de ikke er med til fødslen.
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 79 Svar: 969
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 44 Svar: 831
Det var for kig ualmindelig grænseoverskridende og ligge der og føde, og havde kun brug for nogle jeg stolede på.. Skulle have haft en veninde med, men hun kunne ikk, s tog min mor og søster med (plus min kæreste) og kan mærke det var godt veninden ikk kom med..
Man er rigtig sårbar, nøgen både fysisk og psykisk når man ligger der.. Og har din eks i forvejen været grum, så har man ikk lyst til at dele den del af sig selv med ham!!! Det vigtigt du får et godt forløb og er tryk, det kan jo ende galt hvis ikk du er "til stede" - fødselsdep, fødslen går i stå, osv.. Så ud med ham.. Jg ville ikke engang have han kom ind før end jeg havde mine bukser på igen hvis jeg stod i dit sted!!!
Og barnet mærker sku da ikk om far er der!! Baby skal alligevel ligge ved dig et pr timer inden farmand får baby i armene, så han har tid nok til at komme
dec 2009
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 212
nov 2010
selvfølgelig kan man sige at far ikke må være der. I øvrigt er de fleste fødende kvinder jo nøgne - jeg ville selv have været ked af at skulle være påklædt, da jeg klart mener det forringer oplevelsen.
Og der kan jo være tusinde andre årsager til at man ikke ønsker sin ekskærestes tilstedeværelse til fødslen. uanset hvordan det vendes og drejes så ER det en intim oplevelse. Måske handler det ikke om blufærdighed, men om at man ikke ønsker at fremstå blottet og hjælpeløs, når ens ekskæreste er til stede?
Pointen er at under fødslen er moderens velbefindende meget vigtigt, og en optimal situaiton ville selvfølgelig være at begge forældre er med, hvis de ønsker at være det, men kan det ikke lade sig gøre grundet stemnignen imellem dem, må man tage hensynet til den person som skal føde et andet menneske, frem for hensyn til den person som absolut intet har at bidrage med.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 166
Jeg synes det helt ok at sige til din ex at du ikke ønsker han er med inde. Jeg synes, at de personer der med derinde mens du presser skal være nogen du stoler på og som støtter dig fuldt ud. Jeg kunne feks godt finde på at vælge min mor fra, da jeg ved hun hurtigt går mig på nerverne hvis jeg er stresset/presset og jeg har ikke lyst til at råbe af hende/komme til at være ubehøvlet, både for min egen skyld men især også for hendes (Selvom jeg er sikker på hun har stor forståelse på det)
Det jeg vil frem til er at jeg synes faren har ret til at se barnet JA, men så længe du "arbejder" og er under pres, behøves han ikke at være der. Så kan han blive lukket ind, så snart barnet er ude.
Derudover så tænker jeg, er han blevet clean igen? Jeg kan se du har oprettet en tråd om han er kokain misbruger, og hvis han er påvirket ved jeg ikke om jeg overhovedet vil lukke ham ind..
nov 2010
jeg tror såmænd at alle har fuld forståelse for at han gerne vil med.. Men i den anden ende, sidder der en kvinde som ønsker at han ikke kommer med jo.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
Min eks fik ikke lov at komme med til fødslen. Jeg ringede til ham da jeg var ved at få presseveer og da han kom ind på fødegangen, kom han lige ind på stuen og hilste på, og blev derefter sendt ud. Han havde også været rigtig grov ved mig gennem graviditeten og jeg var slet ikke tryg ved at skulle have ham med til fødslen. Jeg var rigtig bange for at føde og specielt for det at skulle være helt blottet. Han havde været med til de fleste af scanningerne, hvor han efter en af dem sagde at "nu har jeg noget på dig, du har ikke barberet dig!" :-S Fandme nej om han så skulle med til fødslen, så han kunne fortælle alle sine venner om jeg havde barberet mig eller ej, om jeg så klam ud mens jeg fødte og jeg ved ikke hvad. Han havde bla også sagt at han "gav en fuck for hvordan jeg havde det under fødslen". Til en fødsel skal man ikke have andet end støttende personer omkring sig!
Jeg kan godt forstå hvis du ikke vil have ham med, og det er HELT iorden.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
Det er måske også svært at sætte sig ind i, hvis man selv bare har kernefamilien med mor, far og børn og aldrig er stødt ind i større problemer med børnenes far, men det er bare ikke alle der er så heldige
Kan heller ikke følge den med at faren har "ret til" at være med. Man har ikke ret til at være med, man har ikke engang RET til at være far, eller mor for den sags skyld. Synes ikke det er en menneskeret at få børn/være forældre, det er noget man skal evne.
jan 2012
Det giver ingen mening i mit hoved.
Og slet ikke hvis det gik ud over hende (og dermed barnet), pga. unødig stress.
Og bare fordi man har lavet et barn med en, giver det jo ikke en indsigt i hvordan vedkommende opfører sig efterfølgende.
jan 2012
Det skulle han måske have tænkt på inden han behandlede dårligt. Hun er gået igennem en graviditet med deres fælles barn, mens han har taget hårde stoffer.
Hvis hun får det enormt dårligt, fysisk som psykisk af hans tilstedeværelse, og tanken om at han er i rummet, hvorfor skal hun så til side sætte sig selv? Det er HENDE der skal føde. Ikke ham.
Enig med Jette.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 230
det er det mest sårbare tidspunkt i ens liv, der skal man have lov til selv at vælge hvilke personer man vil have skal være tilstede..
apr 2012
Tania mor til dejlige Nynne&Tilde
i dag kl. 09:35
ninna - synes jeg jo så er mærkeligt for man har jo været i seng med denne mand ...
og som sagt min svigerinde aftalte blot med ham at han blev i hoved delen
han så ikke hendes krop
- Når du skriver sådan, lyder det som om du tager det som en selvfølge at hun vil føde liggende i en seng? hvad hvis hun vil i badekar? så er det jo umuligt at han ikke kommer til at se det hele...
apr 2012
Tania mor til dejlige Nynne&Tilde
En fødsel kan være en rigtig grim oplevelse(her taler jeg af erfaring), og hvis man så samtidig ikke føler sig tilpas fordi at der er en person til stede, som man ikke føler sig fortrolig og tryg ved, så tror jeg det kan få bægeret til at flyde over...
nov 2010
nov 2010
Nogle snakker om at reducere manden til en klat sperm eller en sæddonor. Men hvad med os kvinder? Har I overvejet Hvordan det føles når mandens handlinger og ord reducerer en til en rugemaskine? Når manden er fuldstændig ligeglad gennem hele graviditeten, ikke vil høre om jm-besøg, om barnets størrels, vækst og trivsel. Ikke er den mindste smule interesseret i at høre Hvordan man har det. Ikke vil mærke barnet eller i mit tilfælde tage med til mit livs værste ekstra scanning eller på anden måde udgøre en støtte.
Og så mener manden at han har ret til at være med til fødslen? Ret til at tage imod mit barn, uden at spørge mig først. Ret til halvdelen af min barsel uden at vende den med mig først eller tænke over hvordan det skulle foregå i forhold til vores søn.
Ja, årsagen til at han pludselig besluttede at han ville tage imod vores søn var at han ville være den første til at holde ham - at han ville holde ham før mig.
Og jeg var SÅ ked af det over hans måde at se mig på. Han var så ligeglad med mig og mine følelser eller oplevelse af noget som helst, men mente alligevel at han nærmest havde ret til at være mere for vores søn end mig? Jeg skulle bare levere og han brugte endda udtrykket "at give ham en søn"..
Folk er velkommen til at mene at jeg er en egoistisk kælling, men prøv samtidig at overvej hvilke følelser man sidder med som kvinde, når man ikke har mere værdi end at agere en fødemaskine.
Og så vil jeg gerne pointere at Vito i dag har en rigtig god og ansvarlig far - men da jeg var gravid var han altså en umoden spade
jan 2012
nov 2010
Prøv at læs Hvordan jeg følte som gravid.. synes du virkelig at man som kvinde ikke et mere værd, eller skal lade sig selv have mere værdi?
nov 2010
kan du så ikke også se argumentet med at det vil påvirke moderen under fødslen, og stresse hende unødigt? Stress og ubehag kan jo stoppe veerne fuldstændig, og gøre en fødsel rigtig lang, svær og drøj at komme igennem, frem for den gode og dejlige oplevelse det bør være.
og Vitos far og jeg havde slet ikke så mange konflikter, som jeg rigtig ofte hører at ekskærester har under graviditeten.
nov 2010
jeg har også hele tiden sagt at jeg bestemt synes manden skal have lov at komme ind kort efter fødslen, og holde og se barnet.
Jeg synes bare det er okay at fravælge ham under selve fødslen, og have lov at have sin krop i fred, og kun dele den med de folk man selv vælger..
nov 2010
problemet er jo at faderen ikke "bare" er en tilfældig person, som personalet er. Han er en særlig person, og der er en forhistorie, som oftest er anledningen til at moderen ikke ønsker ham tilstede.
Der kan jo være alle mulige årsager. Måske har han forladt hende, og hun føler sig svigtet og knust? Så er det svært at have styr på sig selv, med hans tilstedeværelse, i så sårbar en situation..
nov 2010
jeg synes at man i sidste ende skal tænke på sig selv og sit barn, og selvom jeg ofte synes at man skal gå rigtig langt, for at få et ordentligt samarbejde med sit barns anden forælder, så kan man altså ikke lyve for sin krop, når den skal præstere..
nov 2010
dec 2009
Det lidt det samme som at i næste gang i møder en eks trækker bukserne ned inde i giver ham hånden evt
ex med til fødsel?