Øv - nedsat hørelse.. {{forumTopicSubject}}
Vi har i lang tid synes axls udvikling rent sprogligt var gået i stå, han virkede klodset, ofte hørte han ikke når man talte til ham og sådan var der mange små ting..
Vi havde nævnt problemet overfor egen læge, på børneafdelingen og også overfor hans DP og Dp-kontoret, og hver gang fået at vide at det var os (læs mig) der havde for høje forventninger til axl, og pressede for hårdt på.
Man mente at min baggrund som skolelærer gjorde, at jeg ikke kunne acceptere et barn som måske ikke var 'den skarpeste kniv i skuffen'.
I første omgang bad vi om en ny DP plads til axl, både fordi vi havde nogle kommunikationsproblemer med dpmor, men også fordi axl var den ældste nede hos hende, og bl.a. Derfor ikke blev udfordret sprogligt.
I sammen ombæring bestilte jeg tid ved ørelægen. Der har vi så været i dag.
Det viser sig så at axl har meget store polypper og mandler, det i sig selv er nok til at det er svært for ham at tale, hans næse er næsten lukket helt til.
De skal selvfølgelig fjernes, men ikke før han er 2.
Ørelægen valgte så også at hørescreene ham, og den viste nedsat hørelse på begge øre, der skal en udredning til at klarlægge præcist hvor meget, men det var nok til at det skabte problemer mente han.
Jeg må erkende jeg blev en smule skadefro, men alligevel trist., det er n,æg træls at han har nedsat hørelse, men omvendt kan jeg ikke lade være med at tænke: hvad sagde jeg!
Nu er jeg bare træt af jeg ikke fik hm undersøgt noget før, men det kan jeg jo ikke gøre noget ved nu.
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 444
Men super dejligt i endelig er videre i systemet og endelig har fået nogle brugbare svar. Så ved i lige som hvad i har at gå ud fra.
nov 2012
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 403 Svar: 2.282
Han bliver to til december, så der er ikke så lang tid igen..
Men jo det er da træls de ikke kan gære noget, men som ørelægen sagdes så ved vi der er et problem nu, så nu kan vi handle på det.. Vi fik en folder med hjem, og skal snakke med DP-kontoret og DP imorgen om hvad vi lige gør..
Som det er nu, er han ikke synderligt langt efter.. Han er bare SÅ uinteresseret i fx at efterligne lyde, læse bøger, synge sange, rime osv. Det børn i hans alder ellers elsker, gider han bare ikke, pg det var det der fik mine alarmklokker til at ringe..
Faktisk allerede da han var helt lille var han totalt fjern og uinteresseret i at 'snakke'.. Vi har fx aldrig kunne lave det her pludresnak hvor vi skiftes til at sige lyde.. Det har han ALDRIG gidet...
nov 2012
Dejligt at i nogle har noget at arbejde videre med/ud fra. Så kan det da helt sikkert kun gå den rigtige vej.
aug 2011
Følger: 11 Følgere: 11 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 799
Og med hensyn til at rime så høre det slet ik alderen til så det skal du slet ik forvente .. Arbejder selv i en børnehave i storegruppen og der er de først ved at lære det nu ..
Men hvor det syn at i har sååå meget at kæmpe med
maj 2010
Jeg forventer ikke at axl selv kan rime, men synes da at børn normalt godt kan lide at lytte til og få læst rim og remser
I det hele taget sætninger med en form for rytme...
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Vito er ret ligeglad med rim og remser, men kan til gengæld rigtig godt lide at tælle ting. Det er jo også en rytme, og det tiltaler ham meget meget mere.
Under maden her til aften, talte han både mig og mine forældre og tingene på hans mad. Han sidder mest og peger og siger de-do-de-do-de-do men ja, han synes det er sjovt at tælle - rim, not so much.
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 2 Emner: 98 Svar: 2.204
Ø-n-h læge ville gøre det hele under samme narkose. Men da vi kommer til endnu en kontrol har hun stadig helt flade kurver på begge ører og væske, så han ville kun lægge dræn. Fra start har han sagt at hun skal være så tæt på 2 år som muligt, anden gang ved ø-n-h læge så skulle hun lige pludselig veje over 12 kg...
Ved og kender flere der har fået polypper mm fjernet både før 12 kg og før 1 års alder....
Så freya trækker stadig primært vejret gennem munden og vågner derfor også hver 1-3 timer hver nat pga tørst (tørhed i mund og hals) - haft sammenlagt 30 raske dage på 1 år - intet sprog osv. Hun er snart 18 mdr...
maj 2010
Men vi må se hvad der sker..
Vores ørelæge sagde bare at der skal være meget stærke grunde til at overveje fjernelse før 2 års/0-alderen.. Spurgte ikke videre ind til det for han bliver jo snart to alligevel...
ANJA: axl vi også gerne tælle.. Han peger og siger Eee, ooo, Eee,eeee,eeee,
Synes hans problem umiddelbart ligger i at han ikke får lydene med..
Fx siger han uv uv i stedet for vov vov, eller uuuut i stedet for fut... I i i stedet for pip pip.. Osv.. Hvis han skal sige far siger han avar...mor: abøv... Smage: ma
Det eneste ord han efterhånden siger helt rent er Hej...
Men vi må se, er da overbevist om det kommer lige pludselig
Øv - nedsat hørelse..