1.624 visninger
|
Oprettet:
Fertilitetsbehandling og uddannelsessted {{forumTopicSubject}}
Hej Mig og min kæreste er pt i fertilitetsbehandling og jeg har fået taget æg ud. Så nu venter jeg på at jeg får menstruation, så kroppen er klar til at få sat dem op.
Mit problem er dog at jeg starter på et nyt praktiksted i næste uge og dvs. at jeg får min menstruation en gang i starten af min nye praktik. Jeg har ikke fortalt dem at vi prøver at blive gravide, for det er jo altså ikke noget god forudsætning for at blive ansat et nyt sted.
Men hvad er mine rettigheder? Må man tage fri til behandlinger, og har jeg pligt til at oplyse om vores planer? hvad ville i gøre??
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 79
nov 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 27
Fertilitetsbehandling
Undersøgelse og behandling for barnløshed betragtes som sygdom. Funktionærer har derfor krav på fuld løn under fraværet, mens overenskomstansatte kan have ret til løn i henhold til en HORESTA’s Hovedoverenskomst eller individuel aftale. Det er dog kun den af parterne, der er årsag til barnløsheden, der har ret til løn.
Hvis den, der er årsag til barnløsheden ikke har krav på løn, er der ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 21 dage, dog kun såfremt arbejdsgiver kan indtræde i medarbejderens ret til sygedagpenge.
Er der tale om ambulante behandlinger, starter der en ny arbejdsgiverperiode, hver gang medarbejderen går til behandling.
Imidlertid kan der indgås en såkaldt § 56-aftale med den medarbejder, der er årsag til barnløsheden. En sådan aftale vil bevirke, at arbejdsgiveren får refusion fra 1. fraværsdag, når fraværet skyldes fertilitetsbehandling. En sådan aftale skal godkendes af medarbejderens bopælskommune og gælder 2 år ad gangen.
Læge-/jordemoder-konsultationer
En gravid lønmodtager har krav på frihed til forebyggende læge-/jordemoder-konsultationer i det omfang, undersøgelserne ikke kan finde sted uden for den normale arbejdstid. Under fraværet har lønmodtageren krav på dagpenge fra arbejdsgiveren, såfremt arbejdsgiveren kan indtræde i medarbejderens ret til sygedagpenge.
Fertilitetsbehandling
Undersøgelse og behandling for barnløshed betragtes som sygdom. Funktionærer har derfor krav på fuld løn under fraværet, mens overenskomstansatte kan have ret til løn i henhold til en HORESTA’s Hovedoverenskomst eller individuel aftale. Det er dog kun den af parterne, der er årsag til barnløsheden, der har ret til løn.
Hvis den, der er årsag til barnløsheden ikke har krav på løn, er der ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 21 dage, dog kun såfremt arbejdsgiver kan indtræde i medarbejderens ret til sygedagpenge.
Er der tale om ambulante behandlinger, starter der en ny arbejdsgiverperiode, hver gang medarbejderen går til behandling.
Imidlertid kan der indgås en såkaldt § 56-aftale med den medarbejder, der er årsag til barnløsheden. En sådan aftale vil bevirke, at arbejdsgiveren får refusion fra 1. fraværsdag, når fraværet skyldes fertilitetsbehandling. En sådan aftale skal godkendes af medarbejderens bopælskommune og gælder 2 år ad gangen.
Læge-/jordemoder-konsultationer
En gravid lønmodtager har krav på frihed til forebyggende læge-/jordemoder-konsultationer i det omfang, undersøgelserne ikke kan finde sted uden for den normale arbejdstid. Under fraværet har lønmodtageren krav på dagpenge fra arbejdsgiveren, såfremt arbejdsgiveren kan indtræde i medarbejderens ret til sygedagpenge.
fandt dette på nettet. Er det mig der læser det forkert, eller betyder det at jeg har ret til fri til behandlinger?
nov 2012
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 323 Svar: 2.341
nov 2012
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 79
Problemet kan være at uddannelsesstedet, så mener at du har haft for meget fravær under uddannelsen, derfor kan du risikere at de er så frække at forlænge din uddannelse.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 55 Svar: 534
Så sagde at jeg nok kom senere nogle dage pga jeg skulle i behandling for barnløshed og det havde de det fint med heldigvis og de støtter mig 100% og nu er jeg fast ansat OG gravid
Men det skal du gøre om med dig selv hvad du har det bedst med
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 73 Svar: 2.001
Jeg læste til pædagog.
Jeg var ærlig at fortælle dem det, hvilket jeg var glad for at have gjort. På den måde var det nemt at sige man lige kom lidt senere de forskellige dage osv.
Håbet var jo at jeg blev gravid, og så ville en fastansættelse ikke være mulig alligevel..
dec 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 55
Fertilitetsbehandling og uddannelsessted