{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.196 visninger | Oprettet:

de 4 opdragelsesmetoder {{forumTopicSubject}}

Nu må i simpelthen hjælpe mig.. jeg har gået siden mandag morgen og tænkt på det med opdragelse og de 4 opdragelsesmetoder... Der er den autoritære, den demokratiske og laissez fair.... jeg kan simpelthen bare ikke komme i tanke om den sidste... Hjælp mig lige piger smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  de 4 opdragelsesmetoder
  • #1   17. nov 2011 autoritær, autoritativ, permissiv og svigtende smiley

• #2   17. nov 2011 Permissiv = laissez faire smiley

• #4   17. nov 2011 Laissez faire går ud på at forældrene bare ser til og ikke reagere på diverse ting - Det er vel både forsømmende og iagttagende....

charlotte: Det er ikke en af dem :S ... Den hedder noget bestemt... kan bare overhovedet ikke komme i tanke om hvad...

• #5   17. nov 2011 Tenna: Der er forskellige betegnelser for de samme opdragelsesstile.. smiley
    Uinvolveret/uinteresseret og eftergivende kan de også hedde smiley

• #6   17. nov 2011 EFTERGIVENDE ! - Det var den jeg ledte efter smiley !

Det er de fire jeg har lært om på SOSU, og det var den eftergivende jeg bare ik kunne huske smiley ...
    Autoritær, eftergivende, demokratisk og laissez faire smiley

tak tak tak smiley

• #7   17. nov 2011 Så lidt smiley Det er nøjagtigt de samme - Diane Baumrind - bare med forskellige navne alt efter underviseren..

• #8   17. nov 2011 Eftergivende og laissez faire er ikke de samme smiley - Jeg har haft et laaangt projekt om det, og har virkelig læst på lektien smiley - men som min lærer siger, der er mange der blander dem sammen, men de minder også meget om hinanden, men det ER ikke det samme smiley

• #9   18. nov 2011 Nu har jeg aldrig hørt om dem, men hvis nogle har tid kunne jeg godt tænke mig en forklaring på hvad de hver i sær indeholder smiley

• #10   18. nov 2011 Mette - jep, nu er jeg os nysgerrig smiley

• #11   18. nov 2011 autoritativ opdragelse ?? eller er det den du kalder den demokratiske ???

• #13   18. nov 2011 Hvis man ikke synes man falder ind under nogen af dem, men er måske lidt af alle, på givne tidspunkter, hva kaldes det så? smiley hehe

• #15   18. nov 2011 Hehe, ku være man skulle begynde at undersøge hvad man egentlig er så smiley

Jeg ved hvilke værdier jeg selv står inde for, og hvad jeg ikke vil gøre som mine forældre, men sådan en direkte form for forældring (staves?) har jeg ikke direkte sat min for med kæresten...

Tror faktisk det kunne være sjovt at grave lidt dybere, og måske lære lidt om sig selv smiley

• #18   18. nov 2011 Eftergivende er en opdragelsesmetode hvor barnet "bare" får lov... Det er en opdragelse der senere i livet hvor barnet fx kan lære af sine fejltrin... Hvis forældre fx bare giver en teenager lov til at drikke sig banke lam, og bagefter ligge med rigtig grimme tømmermænd, så lærer de selv grænsen...

Demokratisk er hvor barn og forældre er lige, hvor forældre er i øjnhøjde med børnene og barnet fx har lige meget at sige når der skal vælges aftensmad eller familieudflugt, dette lærer barnet at omgåes andre mennesker med respekt senere i livet, og finde frem til kompromier

Autoritær opdragelse er kort fortalt kæft trit og retning... Hvis lærer beder barnet om at lave lektier, bliver lektierne bare lavet, og hører barnet ikke efter er det bare ærgeligt, så er der en røvfuld på færde...

Laissez faire er når forældrene bare ser til og hverken roser eller skælder barnet ud. De bekræfter bare barnet i hvad de gør, så i stedet for at sige "neej hvor er du dygtig til at cykle uden støttehjul" bliver der sagt "Nu kan du cykle"..

Meget kort fortalt...

• #19   18. nov 2011 I er velkomne til at sende en PB hvis i vil have mere afvide... har lavet en opgave på 24 computerskrevne A4 sider + 20 minutters fremlæggelse om opdragelsesmetoder (: ... Jeg skal gerne forklare nærmere hvis i vil vide noget, men helst over PB smiley

• #20   18. nov 2011 tenna,
    det ser godt nok meget sort/hvidt ud, det der, og jeg vil nødig puttes i nogle af de kasser.

Og det springer mig lidt i øjnene at du i autoritær sætter lighedstegn mellem opdragelse og røvfuld.
    Kan man ikke som forælder få barnet til at gøre hvad der blvier sagt, uden at uddele røvfuld?

nej tak til de labels her smiley vil hellere en god komination af de fleste.

• #21   18. nov 2011 ACS: Det er nu engang sådan Baumrinds teori ser ud - og teorier ér jo generaliserende smiley Ang. det med røvfuld, så er det jo også bare for at skære det ud i pap - en røvfuld behøver jo ikke være fysisk, men kan også være ment som psykisk "vold".

• #22   18. nov 2011 ...og en kombination er også okay, men man siger, at autoritativ (demokratisk) er den, som flest børn lever under.. smiley

• #23   18. nov 2011 Charlotte,
    men skal det defineres som vold af nogen art? Både fysisk og psykisk. Hvad med ganske almindelige konsekvenser?..

Ja, teorier er generaliserende, men for mig ser det forkert ud hvis man som forælder kun befinder sig i en af "kasserne".

• #26   18. nov 2011 Der menes, at den autoritære opdragelsesstil udelukkende er "kæft, trit og retning". Vold behøver ikke være røvfuld eller lussing, men kan lige så vel være skæld ud. Pædagogisk set er skæld ud verbal/psykisk vold og overgreb på et barn, og pædagogisk set er skæld ud meget ilde set.
    I den autoritære opdragelsesstil er konsekvenserne verbal eller fysisk vold, og børnene tages aldrig med på råd - børn skal ses, ikke høres.

Rent praktisk siger man heller ikke, at nogle forældre kun passer i den ene kasse. Men skal man bruge teorierne, skal man gå ind og finde den "kasse", der passer bedst - men det er selvfølgelig stadig "tilladt" at inddrage ting fra de andre. Det kommer jo også an på, hvilken situation man står i. Der er jo altid både fordele og ulemper ved en teori smiley

• #27   18. nov 2011 Lukzen: Pas smiley Demokratisk og laissez farie er jeg kun stødt på i forbindelse med ledelsesstile - men i bund og grund er det bare andre ord for de samme ting smiley

• #28   18. nov 2011 jeg tror alt jeg har at sige er sagt af Charlotte smiley - De fleste børn i DK lever heldigvis efter den demokratiske (som jeg også selv går ind for)... Men der er lige så mange "måder" at opdrage på som der er mødre (:

Man har jo sin egen måde at opdrage på, men det er ligsom de 4 måder der er, hvis man skal være helt firkantet (:

• #29   18. nov 2011 ja bare forhandlingsdelen i demokratisk opdragelse ikke tager overhånd - syns mange børn tror at ALT kan og skal forhandles - sengetider, slikindtag, aftensmad og legetøjsindkøb , puha syns måske i virkeligheden at børn kan få lidt for meget indflydelse og at de dermed kommer vældig meget op overarbejde if.t noget de faktisk ikke behøver tage sig af , for det har de voskne styr på ( håber vi)

• #30   18. nov 2011 Bonnie: Det er selvfølgelig rigtig, det er også svært kun at køre en opdragelsesform, så tror sommetider selv om man vælger at opdrage demokratisk er der nogengange man bare skal sige "Så stopper vi, mor bestemmer, og det kan ikke diskuteres"

• #31   18. nov 2011 Bonnie: Enig! "Ungdommen nu til dags...." Haha smiley

Kommentér på:
de 4 opdragelsesmetoder

Annonce