{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Konsekvent opdragelse {{forumTopicSubject}}

Jeg føler simpelthen at jeg står med et meget alvorligt - og stort - problem.
Min søn på snart 4 år har igennem længere tid været utrolig udfordrende.

I tirsdags lavede jeg et emne hvor jeg snakkede om tilsyn med hans børnehave, men hele den sag har desværre udviklet sig i en rigtig trist retning.

Han stak af i tirsdags sammen med sin ven fra børnehaven hvor de kravlede over et hegn, krydsede 2 ret trafikerede veje for til sidst at blive opdaget da de var på visit hos den anden drengs far. De blev retuneret til en intetanende børnehave, hvor os forældres første respons var, at børnehaven da måtte få sig et højere hegn.
Den anden dreng angrer og har siden opført sig rigtig pænt, hvor imod min søn har forsøgt yderlige 2 gange igår, og 1 gang idag at stikke af.
Hverken jeg eller børnehaven kommer igennem til ham om, at det må han bare ikke. Det er farligt, han kan blive kørt ned, blive bidt af en løs hund etc.
Han siger ja og amen og når man vender ham ryggen, så forsøger han igen.
Min søns far er den eneste som han udviser respekt for, men selv hans formaninger om at blive indenfor hegnet bliver i sidste ende ignoreret.

Jeg er igang med et terapi forløb (marte meo) med min søn og han viser egentlig fremskridt, men flipper alligevel fuldstændig skråt på mig når han ikke får sin vilje.

Børnehaven aner ikke deres levende råd, ej heller gør jeg.

Og det skal lige siges at jeg ellers har godt styr på mine 2 børn. Den ældste er noget af det sødeste og medgørlige, de er begge sovetrænet og gode manere betyder meget for mig - så de fleste mennesker oplever også min søn som en sød dreng.
Hans eneste plus lige i alt dette er, at han er utrolig sød ved andre børn, hverken slår, bider eller mobber dem og lader gerne andre børn lege med i hans lege.
Han er kort sagt en svær størrelse.

Nogen forslag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Konsekvent opdragelse
  • #1   30. sep 2011 i kan ikke evt få en støtte til ham i børnehaven, en som kun er der for ham ? har vi haft med nogle børn i de to børnehaver jeg har været i , hvilket har haft en god effekt i de tilfælde ?

• #2   30. sep 2011 herhjemme har vi også en datter der bestemt ikk høre efter....
    hvis hun får et nej gentagne gange og bliver ved, får hun en advarsel og siger hun den overhørig kommer hun på værelset i minutter og bagefter snakker vi om hva der var sket i den sitiuation osv.
    det hjælper for det meste og andre gange har man bare lyst til at give op,....

i børnehaven kan de jo tage ham med ind hvis han forsøger på det.... og hvis han så spørger hvorfor han ikk må komme ud og lege med de andre... kan de jo så fortælle ham at det er fordi at han ikk vil høre efter når de siger at han ikk må kralve over hegnet.....
    det er måske barskt.. men det er nok den eneste måde og vise ham på at man ret faktisk mener hva man siger....

• #3   30. sep 2011 Altså vi har endnu en marte meo aftale nu på tirsdag og et møde med BH vedr. hans flugtforsøg og hvad BH evt. kan gøre. Men som det ser ud lige nu, så har de ingen idéer. For han vender dem ganske åben ryggen, og siger "det gør jeg da bare alligevel".
    Han tager simpelthen ikke imod irrettesættelser, står og smiler og smågriner dem lige op i ansigtet.

Men bare kom med en masse idéer så jeg har noget selv at foreslå dem.
    Hans farmor var med ham i BH idag i ca. 1 time, men han var en ren engel, så hun tog hjem - og kort tid derefter forsøgte han igen at forcere hegnet.
    Så ekstra opdækning har jo en effekt, men de siger at budgettet ikke tillader mere personale, og jeg kan ligesom ikke holde ham hjemme hver dag pga. min skole og hans udvikling, men omvendt er det jo et spg. om tid før han ubemærket slipper væk igen, så bliver han måske kørt over

• #4   30. sep 2011 så må de jo i en periode holde ham inde når de andre er ude og lege....
    for er han ligeglad og griner af dem.... så må han jo føle.....

for det er jo ikk sjovt og skal gå og lege med sig selv og se andre lege på legepladsen.....

andet er der nok ikk at gøre.....

• #5   30. sep 2011 Nu er min viden om marte meo ikke så stor, men har I ikke fået bevilliget det terapiforløb gennem kommunen?
    I må jo vende denne problematik med terapeuten når I mødes, og så ville jeg henvende mig til kommunen og spørge ind til, om der kan søges en eller anden form for støtte til ham.
    Selvom BH siger der ikke er økonomi til det i deres budget, så kan det jo godt være, at kommunen kan lave en beviling, eftersom der er et ret stort problem. Jeg tror ikke de ville være interesserede i, at der opstod en sag, hvor han stikker af og kommer til skade.

• #6   30. sep 2011 Mor til 2 skønne unger: At holde ham inden for mens de andre er ude, kaldes eksklusion og kan i værste tilfælde føre til mobning. Det er muligvis grunden til, at pædagogerne ikke har taget den metode i brug. smiley

Bonnie: Hvad siger han, når I spørger ham, hvorfor han stikker af?

• #7   30. sep 2011 Her til eftermiddag var han indenfor og hjælpe med at ligge vasketøj sammen, og bagefter var han opdækket af 1 pædagog som klæbede til ham. Ingen problemer, og sød og artig - men han fik også fuld opmærksomhed hvilket i længden ikke er løsningen.
    Mine børn går i en integreret institution hvor vuggestuen har en pæd. som er ved at uddanne sig til marte meo terapeut, og der har aldrig været noget egentlig bevilling inde over - det gik bare i gang. Så jeg har bedt BH om at snakke med damen fra vuggestuen og give hende deres faglige syn på min søn med de situationer som opstår så hun på tirsdag måske kan vinkle en anden fremgangsmåde for mig i dette forløb.

Eksklusion er så absolut ikke løsningen, for som Charlotte siger så er vi mennesker flokdyr som har brug for hinanden - men hvis det så bare virkede som trussel/straf kunne man bruge det i nødstilfælde som dette. Men her får han jo ene opmærksomhed så det er jo en belønning.
    Han er jo god mod de andre og ellers sød, så BH må/skal/vil gerne rumme ham - hvor vejen frem så må være at inkludere ham som hidtil MEN med anden pædagogisk tilgang.

Jeg kan så godt mærke på ham, at nu orker hans lille hoved ikke flere formaninger, voksen snak etc. for han er så skeløjet at han knap kan holde fokus i en samtale efter han er kommet hjem fra BH.

Men som Janni foreslår, så kan ekstra bevilling i en periode måske være en løsning indtil han modner og forstår grænserne

• #9   30. sep 2011 Hvad siger han selv til det? Har en forklaring på flugtforsøgene?
    Er han ved at nærme sig skolealderen? Måske han keder sig?

• #10   30. sep 2011 Dina: Det der er overhovedet ikke pædagogisk hensigtsmæssigt og slet ikke løsningen! Det er den absolut nemmeste løsning, men slet ikke hensigtsmæssigt på sigt. Desuden kan det få store konsekvenser for hans sociale liv i børnehaven, og jeg mener slet ikke, at straf er nogen god idé. Han skal ikke udelukkes fra fællesskabet på den måde.

Jeg tror nærmere at han keder sig en smule og ikke ved, hvad han skal give sig til. Jeg tror dog heller ikke, at et højere hegn vil være løsningen - børn i en børnehave burde kunne lære, at de ikke må kravle over hegnet. Og indtil da, så må de ansatte i børnehaven altså holde ekstra godt øje med det hegn.

Bonnie: Hvad siger han, når I spørger ham, hvorfor han stikker af? Jeg tænker lidt, at du måske kunne gå nogle ture med ham ude i trafikken og fortælle ham lidt om bilerne - at de kører stærkt, at man kun må gå over vejen med en voksen osv. osv..? smiley

• #12   30. sep 2011 Dina: Hehe nej nej, men det er der forhåbentligt nogen i børnehaven, der er, så jeg tvivler meget på (og håber ikke), at de vil bruge din metode smiley

• #16   30. sep 2011 Nej gad vide hvorfor vi har så mange uopdragen børn som bare griner af hvad der bliver sagt til dem det er da fordi det hele skal vær så skide pædagogisk at det er børnene som skal bestemme hele lortet og de voksne bare må finde sig i at blive kaldt alt muligt og blive ignoreret når de siger noget. man kan da ikke bare sætte en ekstra pædagog på et barn fordi han ikke vil lytte og ikke kan finde ud af at blive inde i børnehaven,

• #17   30. sep 2011 Betina j: Helt enig!

• #18   30. sep 2011 Han har ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor han vil ud fra børnehaven. "Fordi det vil jeg bare" - og så siger han egentlig ikke mere.
    Jeg har ikke bil, og derfor bruger vi vores 2 ben og cykler til at komme frem på - med det mener jeg, at han hele sit liv har færdes i trafikken og mine regler har altid været de samme når vi er ude. Jeg kan ikke gøre mere end at vise ham noget klamt fra Youtube med dyr som bliver kørt ned - men synes måske ikke helt det er vejen frem... og dog.
    Her til lige før kl. 17 er jeg i haven med min søn og hvalpen, og står og snakker med naboen over hækken. Min søn begynder så at smide rundt med 3 fyldte hunde hømhøm poser (ja sådan rydder jeg altså op efter hunden herhjemme), og da jeg ganske klart siger STOP, griner han ad mig, siger jeg er et fjols.
    BUM så blev jeg tosset, sagde han skulle på sit værelse for sådan snakker han IKKE til mig. han skynder sig at sige undskyld; at jeg ikke er et fjols mere, men det er for sent. jeg har sagt han skulle op og så skal han op!
    Og ganske rigtigt - så er jeg pludselig et fjols igen.
    Jeg bærer ham op ad trappen, ind på værelset, og da jeg lukker hans dør kommer der et ordentlig rabalder.
    Jeg åbner døren og så har han smadret en lampe der skulle sættes op derinde som jeg havde fået i gave.

Hans yndlings gevær blev ødelagt for at sende et signal om, at det ikke er sjovt for hverken ham eller mig når ting bliver ødelagt.
    Og det kan godt være det er i stil med at man ikke slår et barn som straf for at de har slået, men han kølede dælme ned hurtigt.

• #20   30. sep 2011 Da min lillebror var sådan fik min mor afvide hun skulle bruge timeout ikke på værelset, da værelset skal være et rart sted at være og ikke forbindes med staf. så min mor købte en stol og der kom han hen efter en afvarsel og i børnehaven blev han udlukket for legen hvis han ikke hørte efter eller ikke legede klovn så de andre ikke var med for de kiggede på ham. og det hjalp efter 2-3 måneder. smiley

• #21   30. sep 2011 arggg mon dog han blir mobbet og asocial af at blive holdt inde, jeg tror ikke det ville tage ret mange dage før han ville finde det kedeligt at blive holdt inde. der er jo ikke nødvendigvis tale om han skal sidde i et rum for sig selv og glo ud i luften, der er jo også nogen indenfor.

• #22   30. sep 2011 feks. i victors børnehave har de som de fleste andre et puderum og i det puderum er der vinduer og de må ikke være i vinduskarmen, men ham og så en af hans venner ville ikke hører efter og blive derfra, så de fik begge 1 uges karantæne fra puderummet. det er snart 1 år siden og ingen af dem har været i vinduskarmen siden. ej heller har de taget skade af ikke og kunne lege puderum med de andre. i den uge.

• #23   1. okt 2011 Jeg siger heller ikke, at han bliver holdt uden for eller asocial, fordi han bliver holdt inde et par dage, MEN det er nu engang den teori pædagoger bliver fyldt med, når de tager deres uddannelse, og derfor tror jeg ikke, at det er den pædagogik, der er mest hensigtsmæssig. Der fokuseres mere og mere på inklusion i de danske daginstitutioner, og det mener jeg, er en god ting.
    I stedet for straf, når han gør noget forkert, så tror jeg mere på, at han skal have en belønning, når han gør det rigtige. Han hører tydeligvis ikke efter, hvad pædagogerne og forældrene siger, så mit bedste bud ville være, at der skulle være en "gulerod" i den anden ende, når han gjorde noget godt. Om den gulerod så er i form af en reel belønning eller "blot" i form af ros eller anerkendelse, det er i og for sig lige meget. Hvis han f.eks. har været ude på legepladsen i 10 min. uden at forsøge at stikke af, så sig til ham, at det er rigtig flot, at han ikke har forsøgt at stikke af, at han har hørt efter, at han skal huske det osv. osv.. Og så gentag den nogle gange (hvis han altså opfører sig, som han skal)..
    Det kan godt være, at straf virker hurtigt og effektivt, men jeg tror ikke altid, at det er den bedste løsning på sigt..

• #24   1. okt 2011 ja selvfølgelig skal han have ros når han bliver i børnehaven smiley men i nogle tilfælde (og især dette da det jo er pisse farligt) blir man altså også nød til signalere overfor barnet at det ikke er okay og eftersom han ikke gider hører efter, må man bare være konsekvent og gøre det uden diskution. fange ham på vej over hegnet og sig hallo børge, man skal blive i børnehaven, ellers kan man ikke være ude. ind med børge og der blir børge så resten af dagen, så sidder børge der og fik ikke rigtig noget ud af det. når børge så kommer næste dag og er på vej ud på legepladsen siger man, børge husk nu man blir i børnehaven. blir han skal han selvfølgelig have stor stor ros, men forsøger han igen, så er det ind.

og fordi han ikke må komme ud er jo ikke ensbetydne med han blir eksluderet, der er jo også børn osv han kan lege med indenfor.

• #25   1. okt 2011 hold nu kæft hvor jeg brækker mig over jeres pædagoiske pis !

når der ingen konsekvenser er, er det jo klart at barnet bliver ved !!!!!!!!
    hvis det nu havde en stor konsekvens som at holde barnet inde og kede sig uden legekammerater, ville barnet nok finde ud af at det ikk er særlig sjovt !!!! og derved nok begynde og høre efter !!!!

børn det ingen konsekvenser får bliver ved, for så er der ikk nogen grænser og så fortsætter de ! næste gang går han vel og klipper i andres hår fordi han synes det er sjovt lige nu og der kommer der heller ikk nogen konsekvenser, fordi det hele skal være så skide pædagoisk !

ja undskyld med udbrud, men når det er sådan en alvorlig ting, skal der sku handling på og ikk bare et " det må du ikk gøre igen" siger man det til barn i den alder bliver de jo bare ved !

næste gang han kravler over kan det jo være at han bliver ramt af en bil, eller nogen tager ham med op og ikk kan finde ud af hvor han kommer fra og værre !

ja man er nødt til at se realiteten i øjne og ikk bare det pædagoiske !

• #26   1. okt 2011 Carina: Det, jeg mener, er, at han ikke skal straffes flere dage i træk, som der er blevet nævnt tidligere. Et barn i den alder forstår det ikke, hvis han skal blive inde i en uge, fordi han lavede noget skidt én dag. Jeg er enig med dig i, at han skal have at vide, at sådan spiller klaveret ikke og sendes indenfor - men ikke i en længere periode. Hvis han bliver sendt ind på mandag og laver nummeret igen tirsdag, så har det tydeligvis ikke hjulpet, og så skal sagen gribes anderledes an.

Jeg har taget udgangspunkt i, at der ikke var nogen børn indenfor, som han kunne lege med, og at han så bare skulle sidde alene og glo - dét er eksklusion.. Men hvis der er børn indenfor også, så er det jo en helt anden sag smiley

• #27   1. okt 2011 ..og "mor til 2 skønne unger"; bræk du dig bare alt det, du har lyst til. smiley Ts spørger om råd, og det giver jeg - ud fra en pædagogisk synsvinkel, så man kan se, hvad pædagogerne er oppe imod. At du ikke er enig, det er sådan set fuldstændigt ligegyldigt. Faktum er, at det er dét, pædagogerne de bliver uddannet i.

Kommentér på:
Konsekvent opdragelse

Annonce