Konsekvent opdragelse {{forumTopicSubject}}
Jeg føler simpelthen at jeg står med et meget alvorligt - og stort - problem.
Min søn på snart 4 år har igennem længere tid været utrolig udfordrende.
I tirsdags lavede jeg et emne hvor jeg snakkede om tilsyn med hans børnehave, men hele den sag har desværre udviklet sig i en rigtig trist retning.
Han stak af i tirsdags sammen med sin ven fra børnehaven hvor de kravlede over et hegn, krydsede 2 ret trafikerede veje for til sidst at blive opdaget da de var på visit hos den anden drengs far. De blev retuneret til en intetanende børnehave, hvor os forældres første respons var, at børnehaven da måtte få sig et højere hegn.
Den anden dreng angrer og har siden opført sig rigtig pænt, hvor imod min søn har forsøgt yderlige 2 gange igår, og 1 gang idag at stikke af.
Hverken jeg eller børnehaven kommer igennem til ham om, at det må han bare ikke. Det er farligt, han kan blive kørt ned, blive bidt af en løs hund etc.
Han siger ja og amen og når man vender ham ryggen, så forsøger han igen.
Min søns far er den eneste som han udviser respekt for, men selv hans formaninger om at blive indenfor hegnet bliver i sidste ende ignoreret.
Jeg er igang med et terapi forløb (marte meo) med min søn og han viser egentlig fremskridt, men flipper alligevel fuldstændig skråt på mig når han ikke får sin vilje.
Børnehaven aner ikke deres levende råd, ej heller gør jeg.
Og det skal lige siges at jeg ellers har godt styr på mine 2 børn. Den ældste er noget af det sødeste og medgørlige, de er begge sovetrænet og gode manere betyder meget for mig - så de fleste mennesker oplever også min søn som en sød dreng.
Hans eneste plus lige i alt dette er, at han er utrolig sød ved andre børn, hverken slår, bider eller mobber dem og lader gerne andre børn lege med i hans lege.
Han er kort sagt en svær størrelse.
Nogen forslag?
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 129 Svar: 1.442
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 186 Svar: 2.352
hvis hun får et nej gentagne gange og bliver ved, får hun en advarsel og siger hun den overhørig kommer hun på værelset i minutter og bagefter snakker vi om hva der var sket i den sitiuation osv.
det hjælper for det meste og andre gange har man bare lyst til at give op,....
i børnehaven kan de jo tage ham med ind hvis han forsøger på det.... og hvis han så spørger hvorfor han ikk må komme ud og lege med de andre... kan de jo så fortælle ham at det er fordi at han ikk vil høre efter når de siger at han ikk må kralve over hegnet.....
det er måske barskt.. men det er nok den eneste måde og vise ham på at man ret faktisk mener hva man siger....
nov 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 26 Svar: 135
Han tager simpelthen ikke imod irrettesættelser, står og smiler og smågriner dem lige op i ansigtet.
Men bare kom med en masse idéer så jeg har noget selv at foreslå dem.
Hans farmor var med ham i BH idag i ca. 1 time, men han var en ren engel, så hun tog hjem - og kort tid derefter forsøgte han igen at forcere hegnet.
Så ekstra opdækning har jo en effekt, men de siger at budgettet ikke tillader mere personale, og jeg kan ligesom ikke holde ham hjemme hver dag pga. min skole og hans udvikling, men omvendt er det jo et spg. om tid før han ubemærket slipper væk igen, så bliver han måske kørt over
apr 2008
for er han ligeglad og griner af dem.... så må han jo føle.....
for det er jo ikk sjovt og skal gå og lege med sig selv og se andre lege på legepladsen.....
andet er der nok ikk at gøre.....
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 32 Svar: 435
I må jo vende denne problematik med terapeuten når I mødes, og så ville jeg henvende mig til kommunen og spørge ind til, om der kan søges en eller anden form for støtte til ham.
Selvom BH siger der ikke er økonomi til det i deres budget, så kan det jo godt være, at kommunen kan lave en beviling, eftersom der er et ret stort problem. Jeg tror ikke de ville være interesserede i, at der opstod en sag, hvor han stikker af og kommer til skade.
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.312
Bonnie: Hvad siger han, når I spørger ham, hvorfor han stikker af?
nov 2008
Mine børn går i en integreret institution hvor vuggestuen har en pæd. som er ved at uddanne sig til marte meo terapeut, og der har aldrig været noget egentlig bevilling inde over - det gik bare i gang. Så jeg har bedt BH om at snakke med damen fra vuggestuen og give hende deres faglige syn på min søn med de situationer som opstår så hun på tirsdag måske kan vinkle en anden fremgangsmåde for mig i dette forløb.
Eksklusion er så absolut ikke løsningen, for som Charlotte siger så er vi mennesker flokdyr som har brug for hinanden - men hvis det så bare virkede som trussel/straf kunne man bruge det i nødstilfælde som dette. Men her får han jo ene opmærksomhed så det er jo en belønning.
Han er jo god mod de andre og ellers sød, så BH må/skal/vil gerne rumme ham - hvor vejen frem så må være at inkludere ham som hidtil MEN med anden pædagogisk tilgang.
Jeg kan så godt mærke på ham, at nu orker hans lille hoved ikke flere formaninger, voksen snak etc. for han er så skeløjet at han knap kan holde fokus i en samtale efter han er kommet hjem fra BH.
Men som Janni foreslår, så kan ekstra bevilling i en periode måske være en løsning indtil han modner og forstår grænserne
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 92 Svar: 1.128
Er han ved at nærme sig skolealderen? Måske han keder sig?
jul 2011
Jeg tror nærmere at han keder sig en smule og ikke ved, hvad han skal give sig til. Jeg tror dog heller ikke, at et højere hegn vil være løsningen - børn i en børnehave burde kunne lære, at de ikke må kravle over hegnet. Og indtil da, så må de ansatte i børnehaven altså holde ekstra godt øje med det hegn.
Bonnie: Hvad siger han, når I spørger ham, hvorfor han stikker af? Jeg tænker lidt, at du måske kunne gå nogle ture med ham ude i trafikken og fortælle ham lidt om bilerne - at de kører stærkt, at man kun må gå over vejen med en voksen osv. osv..?
jul 2011
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 1 Emner: 12 Svar: 608
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 454
nov 2008
Jeg har ikke bil, og derfor bruger vi vores 2 ben og cykler til at komme frem på - med det mener jeg, at han hele sit liv har færdes i trafikken og mine regler har altid været de samme når vi er ude. Jeg kan ikke gøre mere end at vise ham noget klamt fra Youtube med dyr som bliver kørt ned - men synes måske ikke helt det er vejen frem... og dog.
Her til lige før kl. 17 er jeg i haven med min søn og hvalpen, og står og snakker med naboen over hækken. Min søn begynder så at smide rundt med 3 fyldte hunde hømhøm poser (ja sådan rydder jeg altså op efter hunden herhjemme), og da jeg ganske klart siger STOP, griner han ad mig, siger jeg er et fjols.
BUM så blev jeg tosset, sagde han skulle på sit værelse for sådan snakker han IKKE til mig. han skynder sig at sige undskyld; at jeg ikke er et fjols mere, men det er for sent. jeg har sagt han skulle op og så skal han op!
Og ganske rigtigt - så er jeg pludselig et fjols igen.
Jeg bærer ham op ad trappen, ind på værelset, og da jeg lukker hans dør kommer der et ordentlig rabalder.
Jeg åbner døren og så har han smadret en lampe der skulle sættes op derinde som jeg havde fået i gave.
Hans yndlings gevær blev ødelagt for at sende et signal om, at det ikke er sjovt for hverken ham eller mig når ting bliver ødelagt.
Og det kan godt være det er i stil med at man ikke slår et barn som straf for at de har slået, men han kølede dælme ned hurtigt.
aug 2010
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 33 Svar: 181
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
jul 2008
jul 2011
I stedet for straf, når han gør noget forkert, så tror jeg mere på, at han skal have en belønning, når han gør det rigtige. Han hører tydeligvis ikke efter, hvad pædagogerne og forældrene siger, så mit bedste bud ville være, at der skulle være en "gulerod" i den anden ende, når han gjorde noget godt. Om den gulerod så er i form af en reel belønning eller "blot" i form af ros eller anerkendelse, det er i og for sig lige meget. Hvis han f.eks. har været ude på legepladsen i 10 min. uden at forsøge at stikke af, så sig til ham, at det er rigtig flot, at han ikke har forsøgt at stikke af, at han har hørt efter, at han skal huske det osv. osv.. Og så gentag den nogle gange (hvis han altså opfører sig, som han skal)..
Det kan godt være, at straf virker hurtigt og effektivt, men jeg tror ikke altid, at det er den bedste løsning på sigt..
jul 2008
og fordi han ikke må komme ud er jo ikke ensbetydne med han blir eksluderet, der er jo også børn osv han kan lege med indenfor.
apr 2008
når der ingen konsekvenser er, er det jo klart at barnet bliver ved !!!!!!!!
hvis det nu havde en stor konsekvens som at holde barnet inde og kede sig uden legekammerater, ville barnet nok finde ud af at det ikk er særlig sjovt !!!! og derved nok begynde og høre efter !!!!
børn det ingen konsekvenser får bliver ved, for så er der ikk nogen grænser og så fortsætter de ! næste gang går han vel og klipper i andres hår fordi han synes det er sjovt lige nu og der kommer der heller ikk nogen konsekvenser, fordi det hele skal være så skide pædagoisk !
ja undskyld med udbrud, men når det er sådan en alvorlig ting, skal der sku handling på og ikk bare et " det må du ikk gøre igen" siger man det til barn i den alder bliver de jo bare ved !
næste gang han kravler over kan det jo være at han bliver ramt af en bil, eller nogen tager ham med op og ikk kan finde ud af hvor han kommer fra og værre !
ja man er nødt til at se realiteten i øjne og ikk bare det pædagoiske !
jul 2011
Jeg har taget udgangspunkt i, at der ikke var nogen børn indenfor, som han kunne lege med, og at han så bare skulle sidde alene og glo - dét er eksklusion.. Men hvis der er børn indenfor også, så er det jo en helt anden sag
jul 2011
Konsekvent opdragelse