774 visninger
|
Oprettet:
amning eller mme? fordele/uleper? {{forumTopicSubject}}
jaa, som overskriften lyder, så vil jeg gerne have fordele og ulemper ved mme og ved amning?..
hvorfor valgte du amning/mme?
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Babyer: 2 Emner: 492 Svar: 7.897
amning:
fordele, barnet får de vigtige ting gennem modermælken-
ulemper: det er besværligt, gør ondt og man er "bundet" og kan ikke aflastes af manden, man skal vise babs og nutte frem hvis man er ude og handle osv
mme:
fordele, det er nemt, praktisk og til at have med rundt - man kan altid have en flaske med ud, manden kan være med, mme er meget tæt på modermælken i nutidens forskning, man kan komme ud hvor man vil - uden at skal vise babs og ´nutte frem
ulemper, at koge flaskerne , men det bliver hurtig rutine og en del af det faste huslige
jah du kan jo hører hvad jeg er mest til, det fungere bedst for mig med flaske - amning for mig er et helvede og for fanden det gør nas , men nu har begge mine unger ikke kunne få ordenligt fast, tænker at mine bryster er for store - nu det er begge 2 der ikke har kunne sutte korrekt - jeg har ammet så de har fået råmælken og nogle dage efter mælken er løbet til , ellers har jeg tudende fået stop piller derefter
apr 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Babyer: 2 Emner: 175 Svar: 2.104
Fordele:
Man ved hvor meget baby får at spise
Manden kan deltage i affodring på ligefod med kvinden
Man behøver ikke tænke på folks forargelse over at man giver sit barn mad i offentligeheden(de fleste er nu ligeglade alligevel, men for mig var det et plus)
Ulemper:
Det tager tid
Mere opvask, kogning, rengøring
Det koster penge
Jeg kan ikke sige noget om +/- ved amning da jeg ikke har prøvet det
apr 2008
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 41 Svar: 415
apr 2008
sep 2010
jul 2008
jul 2008
jul 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 73 Svar: 1.735
Amning: Man har en fantastisk nær-kontakt med sit barn, det er kun en ting mor og barn har sammen, og ingen kan erstatte det. Det er praktisk, der er ingen flasker der skal rengøres, mælken har altid en god temperatur, du kan gøre det alle steder, og hvis man ikke er så meget for at vise frem kan du næsten altid finde et wc eller lign. Eller pakke dynen godt om så ingen kan se.
Brøn har nu engang bedst af at få mors-mælk.
Men ja det kan gøre ondt, men for mig har det klart været det hele værd.
Min søn er født 11 uger for tidlig, så jeg malkede ud i 2 måneder inden han selv kunne spise fra mig, en meget hård kamp men klart det hele værd.
Vi har aldrig brugt sutte-flaske og kommer forhåbenlig aldrig til det
Knus en mor der sagde hun maks ville amme i 14 dage, men så kom guldklumpen til verden og 15 måneder senere ammer jeg stadig
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 9 Svar: 660
Så jeg holder klart på amning, du har altid maden med dig og den er altid varm og for mig er barnet altid med mig så det vlle aldrig være et problem her
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 38 Svar: 465
Jeg synes amning er mest naturligt og deerfor rigtigt ( min holdning..)
Men det er dejligt at have den frihed at kunne give flasken engang imellem
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 18 Svar: 274
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 209 Svar: 1.288
i straten synes jeg det var møg besværlig, grænse overskridene, det gjorde ondt osv.. men som tiden gik, var det bare en fornøjelse - og vil osse amme vores kommende bebs...
Han endte desværre på flasken, hvilken var vores egen fejl.. men jeg synes da det var dejligt at farmand osse kunne være med...
Men da han var 8 mdr, gad han slet ikke have flaske mere så han har ikke brugt nogle af delene særlig længe..
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 137
jul 2010
sep 2010
Camilla med baby Dina: da du valgte det fra, var det så HELT fra start?
jul 2010
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 938
Tusindvis af undersøgelser er lavet. Og børn der får modermælk har bare generelt lavere risiko for at udvikle sygdomme som f.eks. astma og allergi.
Og så er jeg desuden enig i, at man aldrig ville kunne skabe HELT den samme nære kontakt med mme, som man kan ved amning.
Ja, jeg har ammet, det kan man vist godt høre.
Men det er min mening.
Selvfølgelig! Hvis man har det dårligt med amning, eller bare ikke kan, så er jeg helt forstående overfor, at man så bruger mme. Helt klart. Det skal være en rar oplevelse.
Men den der med at man ikke vil amme fordi man så får grimme bryster. Den køber jeg sgu ikke.
jan 2012
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 55 Svar: 215
Vi er jo skabt fra naturens side af til dette, hvad gjorde man for 50 år siden?
sep 2010
For 50 år siden, der Ga man mælk hvis man Ikk ku amme..;) og det fungerede os fint..:)
apr 2008
Jeg kunne heller ikke amme, men jeg havde heller ikke lyst til det og når blypper her kommer til verdem bliver der malket ud til der ikke er mere mælk og så tager vi mme...
Astma og allergi har jo ligeså meget med arveanlæg at gøre som omgivelserne.
apr 2008
Men psykisk og mor-barn kontakten tror jeg simpelthen ikke på er anderledes ved amning end ved mme. Det er jo hvad man selv gør det til
Jeg smed ikke tøjet når jeg sku give mme, kun om natten fordi det i forvejen var smidt
apr 2008
jun 2011
Når du så skriver du er en unaturlig mor, hvad mener du med det?
Jeg er fløjtende ligeglad med hvad andre gør, og hvis man giver mme er der jo nok en grund, men fra naturens side er vi jo indrettet til at skulle give vores barn den mælk vi selv producere ...
okt 2011
Flaskebarn.dk s lin k giver jeg en en hulens disse for, da så meget af det er blevet modbevist og slet ikke gør sig gældende
okt 2011
Undersøgelser viser at ammebørn modtager op til 18% mere PCB end børn der får erstatning (og tilsvarende for lignende giftstoffer), men at den påvirkning barnet udsættes for i spædbarns stadiet ikke er lige så alvorlig som den påvirkning barnet udsættes for i forstertilstanden (EHP). Disse undersøgelser er primært foretaget i USA hvor PCB først for nyligt er blevet forbudt. Tilsvarende er PCBE endnu ikke forbudt i USA, men i Sverige hvor det har været forbudt siden midten af 80'erne har man observeret et markant fald i mængden af PCBE i modersmælken. I Danmark har PCB været forbud i en årrække, medens PCBE først er blevet forbudt i 2004 (LLLI 2003-2004).
6 forskellige kohorteundersøgelser viste at selvom miljøgiftene godt kunne formindske fordelene ved amning, så var dette ikke signifikant hvis man justerede for barnets miljømæssige påvirkning og moderens kost (EHP). Op imod 90% af de miljøgifte der findes i modersmælk kommer direkte fra moderens kost under amningen og at moderen ved at skære ned på indtaget af fedtholdige animalske produkter kan begrænse mængden af gifte barnet bliver udsat for. Moderen kan også mindske påvirkningen fra organiske miljøgifte som feks PCB ved at undgå store, hurtige vægttab i graviditeten og i starten af fuldamningsperioden (EHP).
Mht. modermælkens indhold af tungmetaller så advarer forskerne imod at tro at dette skulle være mindre i modersmælkserstatning. Samtidig skriver de at der er en del forskning er tyder på at modersmælk beskytter imod de negative effekter af tungmetaller i kosten – f.eks. ifht. hjernens udvikling, samt at visse stoffer i modermælken hjælper med at udrense tungmetallerne fra organismen, bl.a. ved hjælp af en bedre tarmflora. De fleste tungmetaller er bundet i knoglevævet og moderen kan afhjælpe hvor meget hun overfører til spædbarnet – både under graviditet og amning – ved at undgå afkalkning, f.eks. ved at tage dagligt kalktilskud (inkl. magnesium og D-vitamin) (EHP).
Der er nogen evidens for at fuldamning ud over 8-9 mdr. kan udgøre en helbredsrisiko fordi mængden af miljøgifte i så tilfælde bliver for stor til at modermælkens fordele opvejer risikoen (EHP).
Sundhedsstyrelsen følger udviklingen på området meget tæt og anbefaler fortsat at amme fuldt ud i 6 mdr. og amme supplerende til min. 12 mdr. Dette gør de fordi de fortsat mener at modersmælk giver den bedste ernæring til babyer
okt 2011
Og selvfølgelig for flaskebørn også nærværd og tætkontakt, mm barnet selv ligger med sin falske, som min mor har fortalt at man markedsførede MME på tilbage i 70erne
jan 2012
jun 2011
Jeg vil på ingen måder kalde dig unaturlig, og syntes da det er et underligt udtryk... jeg mener ikke jeg har været personlig i mine udtaelser, jeg mener jo netop folk skal gøre hvad de føler det bedst ved....
men forstår ikke du føler dig så ramt at jeg siger det er natruen der har skabt os kvinder til at skulle kunne give vores børn mad... Nu har jeg slet ikke blandet kejsersnit i den den her samtale, og står for din egen regning,,,,,
Men hvorfor at nogle ikke kan amme deres børn ved jeg ikke, jeg konkludere bare at kvindens krop er skabt til at føde sit barn... nogle kan så ikke og thats it - så er der da heldigvis nogle fornuftige alternativer til det...
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 108 Svar: 1.315
Hvad andre gør er deres og deres børns problem.
Hvis man ikke kan amme hvorfor skal man så straffes? Jeg synes det er fint at muligheden er der for MME. Stakkels børn og forældre ellers
Desuden så viser forskning at modermælk ER det bedste for baby.
Jeg kan kun se få ulemper - det er sværre at afvænne (synes jeg), farmand kan ikke rigtig være med, og nogle rammes af revnet brystvorter.
okt 2011
Og så er der heldigvis mme
De mødre der på forhånd har sat dig i hoved at de ikke vil amme, kan jeg slet ikke forstå?? Og har svært ved. at sætte mig ind i hvorfor..!! med mindre at de har nogle utrolig dårlige tidligere ammeforløb bag sig..
Men de er lige så gode mødre som så mange andre.
Rigtig mange får desværre ikke nok hjælp og information omkring amning og stopper ofte, hvor de istedet for, sagtens kunne have ammet hvis de havde fået den rigtige hjælp. Det er super ærgerligt
okt 2011
Og ja, det var frygteligt for dig
amning eller mme? fordele/uleper?