10.013 visninger
|
Oprettet:
SSA - Helhedsbeskrivelse {{forumTopicSubject}}
Hej alle SSA eller SSHer
Er der nogen der måske vil læse min helhedsbeskrivelse, som jeg har lavet til eksamen i faget pædagogik og psykologi??
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 204 Svar: 726
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 131 Svar: 911
jul 2008
Har du en mail jeg kan sende til?
jul 2008
Tidligere situation
Karl Jensen har sammen med hans kone været bosat på et nedlagt landbrug det meste af deres liv. Karl har altid været landmand og arbejdet hårdt, imens konen passede huset. De har igennem hele deres liv sammen, holdt sig meget for dem selv, hvilket de har været tilfreds med.
Datteren er Karls nærmeste og de står hinanden meget nær. Datteren er gift med en mand, som ejer et tømrefirma og er derfor ofte ikke hjemme, de har ingen børn. Datteren er førtidspensioneret pga. Kol og går derfor hjemme og har tid til at besøge sin far så ofte, som hun gør.
Nuværende situation
Karl har været sengeliggende siden september og har været erklæret terminal patient i 5 måneder. Karl er meget væskefyldt pga ødemer. Han har i løbet af 4 måneder taget 25 kg på, grundet ødemerne. Karl har smerter i benene pga ødemerne og han har desuden svært ved at trække vejret, da væsken har ophobet sig i lungerne.
Karl kan til tider blomstre op, være åndsfrisk og syngende, men andre gange giver han udtryk for at han er bange og angst, for hvad der kommer efter døden og hvordan den indtræder.
Datteren Birthe kommer 2 gange om dagen for at besøge sin far. Personalet har gentagne gange ringet efter Birthe, når de har troet at nu skulle Karl snart dø og Birthe har hver gang været der i løbet af kort tid, fordi hun gerne vil være der, på Karls sidste rejse. Hun er frustreret over der ikke er nogen ved Karl hele tiden og at han ofte ikke er vasket, når hun kommer.
Der har i den seneste tid været en uklarhed omkring planlægningen om de daglige opgaver omkring og uddelingen omkring Karls terminale pleje.
Blandt personale gruppen er der desuden meget stor sygefravær, som øger stresset hos personalet i det daglige arbejde. Dette resultere ofte i at Karl bliver til den beboer, som bliver vasket til sidst og ikke får den nødvendige terminale pleje, som han burde, pga. for lidt personale på arbejde.
Problemformulering
Hvordan kan jeg med min erhversfaglige kompetence som social og sundhedsassistent
Jeg vil snakke om:
Alderdom, udvikling.
Kriser.
Kommunikation
Ledelse og planlægning
jul 2008
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 147 Svar: 1.293
jul 2008
Men den skal jo være kort. den må kun fylde 2 sider i alt med problemformuleringen osv.
og har forsøgt at holde mig til kun at have det med som relatere sig til faget pæd og psyk?
Men hva syns du ellers? Giver det et hel billede af Karl som perso i forhold til faget.
nov 2010
jul 2008
nov 2010
jul 2008
du siger noget
Nu mangler ejg bare problemformuleringen. wup wup
nov 2010
nov 2010
nov 2010
det er hvad du har skrevet jeg ville skrive
karl har været sengelæggende siden september og har været erklæret terminal patient i 5 mdr. karl krop er meget væskefyldt han har i den forbindelse taget 25 kg på i løbet af 4 mdr pga ødemerne
jul 2008
De siger heldigvis at helhedsbeskrivelsen slet ikk tæller med i karakteren. Men det skal forstås rigtigt og give et billede af min beboer.
nov 2010
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 184 Svar: 987
Karl har været sengeliggende siden september, og blev for 5mdr siden erklæret for terminal patient.
Karl lider derfor meget under ødemer, og har i den forbindelse taget 25kg på iløbet af de sidste 4 måneder.
Aner dog ikke noget om den opgave, den minder nok om noget af det vi har lavet på sygeplejeskolen
SSA - Helhedsbeskrivelse