5.388 visninger
|
Oprettet:
Fondant hvornår lægger man det på ? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg vil forsøge at lave en kage med fondant til min datters fødselsdag på Lørdag.. Men hvor længe før kan jeg lægge det på, ville jo faktisk gerne hvis jeg kunne lave den i morgen så jeg ikke skal stå med alt det lørdag men kan man det ??
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Meeeen, jeg gør det tit dagen inden.. Det er nemmere tidsmæssigt..
Når jeg laver lagkager til f.eks en lørdag, samler jeg gerne kagen i starten af ugen, og smider den i fryseren i formen.
Når der så skal fondant på, tager jeg den op og smører op med smørcreme (det er tusinde gange nemmere at få et jævnt lag på en frossen kage, for så køler det hurtigt og blive dejligt jævnt) og så kommer jeg fondanten på..
Mange siger at kagen bliver bedre af at stå og trække lidt i fryseren..
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 177 Svar: 2.150
Hvis man ikek vil bruge smørcrem hvad kan man så bruge i stedet til at få fondanten til at sidde fast med..
nov 2010
den SKAL smøres op med noget. Dels for at blive jævn (ellers får du en virkelig bulet overflade) og dels for at fondanten sidder fast.
Nogle bruger en creme af nutella, eller det de bruger som fyld..
Jeg foretrækker smørcreme, synes det smager godt!..
Bruger usaltet smør, lidt vanillesukker, flormelis og lader maskinen stå længe, så den bliver rigtig luftig.. Det smager deeejligt
Evt. giver jeg det lidt vandbad for at det bliver rigtig blødt, og stiller så på køl inden jeg pisker det..
nov 2010
mar 2008
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 147 Svar: 1.352
maj 2009
Følger: 1 Emner: 57 Svar: 1.096
Jeg laver det ALTID dagen før den skal spises, da den så er mere fast, og for mit vedkommende smager 10000000 gange bedre, så lav du den bare dagen før!
Du kan sagtens smøre den op med flødeskum - det gør jeg som regel, og så blander jeg bare noget flourmelis i så den bliver mere fast
Det er sjældent at jeg bruger andet en flødeskum
nov 2010
bliver den ikke ujævn og bulet, hvis du ikke smører den op inden du kommer fondanten på?
Jeg bruger ikke opskrifter, jeg gør bare.
Men det er vel 1 pakke smør og en pakke flormelis. Lad smørret blive rigtig blødt, enten i mikroen, vandbad eller ved at lade det står fremme (kan man nok ikke gøre på denne årstid).
Så kommer jeg lidt vanillesukker i, og lader det stå længe i røremaskinen så det bliver rigtig blødt, ikke bare smager af sammenrørt smør..
Man kan se det på farven, for det bliver lysere når der kommer luft i
mar 2008
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 231 Svar: 1.263
mar 2008
Fondant hvornår lægger man det på ?