{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

Kontanthjælps debat ;) {{forumTopicSubject}}

Jeg har fuldt et aktiveringskursus i Esbjerg hvor vi et par gange havde debat omkring kontanthjælp smiley Og jeg har åbenbart en meget meget mærkelig holdning til det for jeg synes man skal være taknemmelig for at man i dk får så mange penge for ingenting. Tænk sig at der ikke er nærmest ikke er nogen i Danmark der får mindre end 6500 før skat smiley Det synes jeg sgu er flot. Synes det er forkælet og urimeligt at brokke sig over at man ikke får mere smiley

Men hvad er din holdning?
Får man nok i kontanthjælp?
Er aktiveringen rimelig?
Er det rimeligt at forsørgere får mere end ikke forsørgere?
Er det rimeligt at man får flere penge allerede mens man er gravid?
Og sidste spørgsmål er det rimeligt at man som forsørger eller over 25 år skal gå næsten det halve ned hvis man begynder uddannelse?

Håber at få en spændende debat i gang men husk at der er plads til forskellighed og uenighed men at den gode tone er vigtig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontanthjælps debat ;)
  • #1   29. jun 2010 jeg syntes man skulle sætte det ned og så sætte s.u op så var der flere der ville tage en uddanelse og mindre der bare gik hjemme.
    altså hvertfald sætte su op til dem der har barn .

• #2   29. jun 2010 Får man nok i kontanthjælp? Ja det syntes jeg helt bestemt at man gør :o) Jeg er pt på kontant hjælp med 2 børn og en høj husleje, og selvom der ikke er råd til den helt store shopping hver mdn får vi mad på bordet og rent tøj på kroppen. Opsparing er noget alle kan lære.

Er aktiveringen rimelig? Nej, ikke al aktivering i såfald. Jeg var i aktivering hvor jeg var på et kursus hvor vi skulle sidde hele dagen og lære at skrive ansøgninger osv. Det er for mit vedkommende noget jeg har lært hjemmefra og derfor sys jeg det var dybt urimeligt at jeg skulle sidde og spilde min tid på det.

Er det rimeligt at forsørgere får mere end ikke forsørgere? Ja selvfølgelig? Børn er en stor udgift.

Er det rimeligt at man får flere penge allerede mens man er gravid? Pas. Delvist rimeligt. Jeg syntes at man skulle have set situationen an, inden man blev gravid. Hvis man havde et job, før man kom på kontanthjælp syntes jeg det er ens ansvar at man sørger for at være medlem af en a-kasse så ens økonomi er stabil og man kan få købt de ting hjem man skal bruge som nybagt forældre.

Og sidste spørgsmål er det rimeligt at man som forsørger eller over 25 år skal gå næsten det halve ned hvis man begynder uddannelse? Det har jeg aldrig hørt om. Men ja, hvis man påbegynder en uddanelse, så lever de fleste mennesker jo af elevløn/su eller lign.?

• #3   29. jun 2010 jeg er på barsel nu men den slutter den 28/8 derefter har jeg intet at vende tilbage til . jeg vil rigtig gerne tage en uddanelse eller en hg men jeg kan ikke leve på su .ellers skal jeg låne en del i banken men så står jeg med et lån som tager flere år at få væk.

• #4   29. jun 2010 Er også enig med Vinni. Men samtidig er der mange kontanthjælpsmodtager, som har en uddannelse de gerne vil bruge, men ikke kan finde et job. Så syntes jeg ikke kontanthjælpen skal sættes ned. Su'en burde sættes op ja, det kan vi godt blive enige om.

• #5   29. jun 2010
    Får man nok i kontanthjælp?
    tjaa - i forhold til et arbejde på mindstelønnen skal kunne "betale" sig er det vel "nok"

Er aktiveringen rimelig?
    ja aktivering er bestemt i orden - men det skal være aktivering af en god kvalitet.

ja.

ja hvis det erstatter muligheden for engangsydeler i forhold til indkøb af babyudstyr.

Og sidste spørgsmål er det rimeligt at man som forsørger eller over 25 år skal gå næsten det halve ned hvis man begynder uddannelse?

ja - ellers ville det jo være snyd i forhold til andre der skal på en su/su lån under uddannelse - det skal vel ikke kunne betale sig at tænke i at det er økonomisk smartere at starte med en KH i et par år inden man påbegynder uddannelse i forhold til direkte på en uddannelse.

• #6   29. jun 2010 Sjov debat, god ide :o) der er garanteret, mange forskellige meninger

1 - Ja syntes den er høj nok
    2 - Nej ikk alle former for aktivering er acceptabelt
    3 - Ja det er rimligt at få mere som forsørger
    4 - Ja til sidst, så der er penge til bebses ankomst
    5 - Nej syntes ikk det er rimligt at man skal straffes økonomisk hvis man starter udd. .

• #7   29. jun 2010 issa jeg har også været på sådan en skide kursus det er spild af tid at side foran den computer på en skole. jeg havde en halv time hver vej 45 min ved lovlig kørsel. og vi lavede jo ingen ting . for der var intet at søge

• #8   29. jun 2010 Altså jeg er på kh efter endt barsel og jeg får 13000 ca før skat i måneden og et job på 32 timer vil kunne give mig det samme men begynder jeg udd skal jeg ned på omkring 7500. Synes det er mange penge at miste og synes det ville være smartere at sætte kh ned og su op for forsørgere. Men som sagt har jeg en ret klar holdning til det smiley

• #9   29. jun 2010 jeg har aldrig forstået at man uden rysten på hånden låner til nye møbler, ny bil etc. men hvis man skal låne til en uddannelse så er det for dårligt......og jeg kender faktisk en del med den holdning - de køre i fine biler men vil ha alle udgifter v. uddannelsen betalt - meget underlig holdning syntes jeg smiley

• #10   29. jun 2010 jeg lånte selv over 60000 i banken oveni min SU for at klare uddannelsen som pædagog - havde 3 små børn dengang på 1½, 4 og 6 da jeg startede.

• #11   29. jun 2010 Forstår samtidig ikke de enlige forældrer der mener de ikke kan leve på su? Jeg fik langt mere i su (inkl lån) som jeg fik i kontanthjælp!

• #12   29. jun 2010 Aktivering synes jeg skal være individuelt udarbejdet for der er nogle med psykiske problemer som bliver sendt i tilbud som giver dem nederlag på nederlag og det er ikke hensigtsmæssigt synes jeg ikke smiley Men synes også at aktivering skal indeholde flere ting bl.a kostrådgivning, motion, arbejdssøgning, praktik, virksomhedsbesøg og ende ud i at have en dagligdag der minder om et fuldtidsjob dvs 37 timer i ugen men måske starte på 10 timer for nogles vedkommende

• #13   29. jun 2010 Sigrids mor - Da jeg boede i Gentofte kommunen kunne jeg vælge mellem aktiveringskursus med jobsøgning, eller erhvervspraktik. Det syntes jeg var rart, at man kunne komme ud og prøve nogle forskellige ting, og måske udvide sit perspektiv på jobmarkedet. Ved ikke hvordan det er i andre kommuner, men tror altså muligheden er der, hvis man selv opsøger den.

• #14   29. jun 2010 Isaa ja som enlig kan det svare sig at gå i uddannelse :S Har en bekendt som havde et godt job som butikschef i tøjbutik og blev single, hun har så regnet på det og ved at sige op og gå igang med uddannelse ville hun få flere penge til sig selv da hun så får tilskud til lejlighed, børnepasning, uddannelsen osv og det kan da ikke være rigtig at det er en fordel at stoppe med at arbejde og leve på kommunens penge :S

Men f.eks min kæreste er lige gået i lære og får ca 100 kr i timen som voksenlærling og havde før 165 i timen som ufaglært jeg er på kontanthjælp og får omkring 13000 nu men skal ned på ca 7500 hvis jeg starter udd det er virkelig mange penge vi mister ved at uddanne os :S

• #15   29. jun 2010 Får man nok i kontanthjælp?
    Ja det synes jeg bestemt man gør (; både som forsørger, ej forsørger og den under. for kontanthjælp er jo ment som en hjælp på vejen indtil du finder et arbejde..

Er aktiveringen rimelig?
    Ja det synes jeg faktisk også det er, for du får pengene ind a en lukket dør, og det vel ikke for meget forlangt at du skal lave lidt for dem ? jeg har været i aktivering, hvor jeg bare ikke magtede det, for det var så nedern. det resulterede i at en uge efter min kontanthjælp startede havde jeg et arbejde. for jeg skulle bruge penge men ville ikke arbejde i træ smiley nu skal jeg i aktivering igen i butik. og det synes jeg også er fint nok.

Ja for børn er jo en udgift, og man har andre end sig selv at skulle sørge for, så det siger jo sig selv at man har brug for lidt flere penge.

Ja for allerede mens du gravid har du jo en del du skal have købt, som du f.eks. ikke skal når du ikke er gravid /når du er alene bare. Så det jo en ekstra hjælp på vejen for at sikre man får en okay start ud af det, med den lille (:

Og sidste spørgsmål er det rimeligt at man som forsørger eller over 25 år skal gå næsten det halve ned hvis man begynder uddannelse.
    Jeg tror det rigtig svært at få det hele til at hænge sammen, men hvad min holdning omkring det er. det ved jeg faktisk ikke ? personligt kan jeg ikke få det til at slå til. men jeg skal så også på su når jeg skal under uddannelse. men ved ikke rigtig min holdning.

Hvis jeg skulle finde noget at pege fingre ad, ville det være at det hele er så rodet, og det ikke er ens i alle kommuner. man kan få en ting i vide og så gælder noget andet og sådan. jeg ved min kommune allerede har lavet 3 fejl med min kontanthjælp, så jeg har kun LIGE til husleje, mad mm. får jeg a min mormor indtil der er styr på det s;

• #16   29. jun 2010 Sigrid - Ja, sådan har jeg også haft det. Nu har jeg fået kæreste, og vi flytter sammen inden at jeg når at tage en uddannelse. Det er jeg da lidt trist over for ved ikke hvordan det kommer til at hænge sammen. Men har haft min mulighed for har været enlig i 4 år, men ikke rigtig kommet nogle vejne. Jo har arbejdet, men har ikke været i en a-kasse så nu står jeg med håret i postkassen igen.
    Men samtidig. Hvis man har en partner med nogle rimelige arbejdstider, kan man jo selv tage nogle ekstra timer i weekender/aftener ved siden af sin uddannelse, og på den måde få tingene til at hænge sammen. Det er ihvertfald det alternativ jeg har. Jeg ved det blir hårdt, men det er sikkert det værd.

• #17   29. jun 2010 Isaa i Esbjerg er der også en masse muligheder og der skabes hele tiden nyt men men men det er ikke alle rådgivere der er villige til at åbne alle mulighederne smiley Så f.eks fik jeg 6 tilbud som gik fra 10 timer ugentlig til 37 timer og var jobsøgning, reel aktivering og sådan men en fra mit hold fik kun det ene tilbud og skulle bare møde op :S Det er jo ikke holdbart smiley

• #18   29. jun 2010 Jeg har været i aktivering hvor vi hver dag, klippede the poser i stykker for at blende dem sammen med papir´s stykker og tapet klister hvor efter det skulle sies for at komme på en klud og tørre et døgn og så til slut skulle vi så stryge det og lave kasser og papirs stykker af det. . Hold da op det var menings løst !
    Men om vinteren slog vi os rigtigt løs og malede nisser og lavede dekorationer. .

Det blev heldigvis lukket ned det sted. .

• #19   29. jun 2010 Isaa jeg tror vi har fundet en måde at få det til at hænge sammen for os men synes det er meget svært og kan ikke se logikken i at sige man skal i uddannelse og så lave kh højere end su :S

• #20   29. jun 2010 Sigrid - Nej det er slet ikke holdbart.. Det er lige før man skal spare op længe før man kan blive til noget som helst. Og når man så HAR uddannelsen, er der ikke en kæmpe chance for at få et job.

• #21   29. jun 2010 Får man nok i kontanthjælp? - JA. Det skal jo ikk være en fordel at gå hjemme på kommunens regning..

Er aktiveringen rimelig? - Ja.. Hvis man får forklaret ALLE de muligheder man har.. For man har RIGTIG mange muligheder, mange kender dem bare ikke som Nana skriver..

Er det rimeligt at forsørgere får mere end ikke forsørgere? - Ja, så længe det ikke overstiger en "normal" 37 timers løn...

Er det rimeligt at man får flere penge allerede mens man er gravid? - Ja, hvis man som Bonnie skriver derved mister "retten" til en enkeltydelse når baby er født...

Og sidste spørgsmål er det rimeligt at man som forsørger eller over 25 år skal gå næsten det halve ned hvis man begynder uddannelse? - Nej.. Der er ikk noget at klage over hvis man er enlig, men det er mange penge man mister hvis man ikke er.. Også selvom man tar SU-lån..

Kommentér på:
Kontanthjælps debat ;)

Annonce