Iso-fix... Hjælp!! {{forumTopicSubject}}
Sikke besværligt det dog skal være at sikre sit barn i bilen :s var så naiv at tro, at en autostol er en autostol, men nej..
Jeg købte en brugt Briax Asis baby-model af en bekendt, men kan nu se at den kan monteres med Iso-fix. Det skulle vist også være muligt at spænde den fast med selen, men er blevet lidt betaget af ideen om den lettere på/af-montering. Nu har jeg så lidt spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med:
1: kan man installere en Isofix-base i ALLE biler? (har en Renault Megane fra 2002)
2: ER det nu så nødvendigt med Iso-fix som det lyder? eller vil det ikke gøre den store forskel om jeg bruger selen?
3: Kan alle Iso-fix baser bruges til en Briax-stol (ex. maxi-cosy og hvad de ellers hedder), eller SKAL den hedde Briax for at passe?
Håber nogen kan hjælpe, for jeg er godt nok ved at fare vild i junglen :s
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 63 Svar: 400
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14
jan 2012
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
apr 2011
Følger: 6 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 75 Svar: 803
jeg ville for intet i verden have undværet min isofix... for det første er det mere sikkert(da man ikke kan montere stolen forkert når først basen er der) og for det andet er det meget nemmere når man skal have baby med ind og ud af bilen på korte handle ture samt korte visit og ud og ind af huset
jeg ville købe den isofix der passer til stolen så man er 100 procent sikker på stol og base passer sammen
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 44 Svar: 831
Man kan ikke bruge den samme base til flere mærker efter hvad jeg har lært. "En basen til en stol". Så ud og se om du kan. Købe en base til sin model. Evt gå på nettet og søg på din stol og søg derefter forhandlere så må de kunne svare dig om man kan købe den løst
dec 2009
jan 2012
Men tak for svar allesammen
dec 2009
dec 2009
Men jo der findes nok en mekaniker et sted ude på landet der vil lave det, men tror aldrig jeg ville få det lavet hvis ikke det var originalt
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 145
Har du set dette indlæg omkring Isofix? http://www.autostol.dk/isofix-og-sele-montering/isofix/
Hvis bilen har Isofix, kan alle isofix base bruges i bilen, da Isofix er en international standard.
Du kan dog ikke bruge isofix baserne fra andre mærker, da de er lavet til at passe et mærke/model.
Isofix base er det sikreste, så kommer selebasen og tilsidst kommer alm. selemontering.
Det der øger sikkerheden er, at med Isofix sidder basen korrekt fast og man skal ikke døje med, at være 100% sikker på, at tingene sidder korrekt.
En tysk undersøgelse viser, at 96% af alle isofix monteret autostole er monteret korrekt, mens det kun er 30% af de selemonteret - og en autostol yder kun optimal beskyttelse, hvis den er monteret korrekt - så Isofix er sikrer.
Stolene fra 0-13 kg. har ikke selv Isofix og skal anvende baser, mens de fleste med Isofix i 9-18kg klassen, har Isofix i stolen og her behøver man ikke baser (enkelte modeller anvender dog også baser her).
Det blev lidt rodet, men for søgte, at skrive lidt ud fra alle ovenstående spørgsmål.
Sig endelig til, hvis du stadig er i tvivl eller har spørgsmål.
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
Det er 2 beslag med jernbøjler der ganske rigtigt er monteret i bilens bund .
Oftest sættes beslagene i med en bolt og en møtrik der er fastsvejst på bilens karrosse .
Mange biler er faktisk forberedt på isofix og har derfor møtrikker siddende ,
Er bilen IKKE forberedt , så ville jeg personligt heller ikk begynde at montere det ,
apr 2008
jan 2012
Så vi nøjes med vores gamle bi fra 2002, og klarer os som man jo må have gjort den gang
jan 2012
apr 2008
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 289
Iso-fix... Hjælp!!