{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.776 visninger | Oprettet:

Ida L
Ida L
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 14

Iso-fix... Hjælp!! {{forumTopicSubject}}

Sikke besværligt det dog skal være at sikre sit barn i bilen :s var så naiv at tro, at en autostol er en autostol, men nej..

Jeg købte en brugt Briax Asis baby-model af en bekendt, men kan nu se at den kan monteres med Iso-fix. Det skulle vist også være muligt at spænde den fast med selen, men er blevet lidt betaget af ideen om den lettere på/af-montering. Nu har jeg så lidt spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med:

1: kan man installere en Isofix-base i ALLE biler? (har en Renault Megane fra 2002)

2: ER det nu så nødvendigt med Iso-fix som det lyder? eller vil det ikke gøre den store forskel om jeg bruger selen?

3: Kan alle Iso-fix baser bruges til en Briax-stol (ex. maxi-cosy og hvad de ellers hedder), eller SKAL den hedde Briax for at passe?

Håber nogen kan hjælpe, for jeg er godt nok ved at fare vild i junglen :s

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Iso-fix... Hjælp!!
  • #1   1. maj 2012 Kan svare på spørgsmål 1 : er bilen født med isofix kan lan bruge alle stole med isofix , men er bilen ikke født med isofix kan man ikke og det kan ikke eftermonteres i bilen

• Ida L
    Ida L Tilmeldt:
    jan 2012

#2   1. maj 2012 Ok.. Tror også planen er at se hvordan det kommer til at fungere uden basen, men synes det er lidt smart med Iso-fix-systemet. Synes bare det er temmelig svært at finde noget ordentligt info på nettet

• Ida L
    Ida L Tilmeldt:
    jan 2012

#3   1. maj 2012 Kirsten: basen er jo netop til de biler der ikke er født med Iso-fix, som jeg har forstået det ihvertfald.. Kan også være jeg har misforstået noget smiley

• #4   1. maj 2012 kan kun svare på nr 2 smiley nej det er ikke livsnødvendigt, har 3 unger og de har alle været spændt fast på gammeldaws maner smiley sys ikke det er så bøvlet igen, dog skal man være obs på at det ikke er i alle biler selerne kan nå udenom stolen :s ville bare ikke være tryg ved "bare" at klikke stolen på og så kører, hehe men det sku jo være sikkert nok, det er det bare ikke i mit hovede, ville sgu være bange for det ik sad ordentligt osv smiley

• #6   2. maj 2012 prøv at stikke hånden ind mellem søderne på bagsædet der skal sidde 2 ´mindre hjernbøjler hvis der er isofix...

jeg ville for intet i verden have undværet min isofix... for det første er det mere sikkert(da man ikke kan montere stolen forkert når først basen er der) og for det andet er det meget nemmere når man skal have baby med ind og ud af bilen på korte handle ture samt korte visit og ud og ind af huset

jeg ville købe den isofix der passer til stolen så man er 100 procent sikker på stol og base passer sammen

• #7   2. maj 2012 Nogle biler (ej heller alle spritnye biler) kan bestilles med isofix system i sædet. Isofix er jo hvor der sidder i bøjler mellem ryglæn og sæde hvor basen skubbes ned og i griber fat i. Men man kan også få en isofixbase som også kan monteres via bilens sikkerhedssele. Lidt på samme måde som man montere de større autostole før. Med at man trækker selen igennem basen og så klikker autostolen af og på basen med lethed smiley vi har selv været nødsaget til at bestille en stol med basen til selemontering idet den nye bil vi får lev. Om nogle måneder ikke km fåes med isofix i bilsædet smiley
    Man kan ikke bruge den samme base til flere mærker efter hvad jeg har lært. "En basen til en stol". Så ud og se om du kan. Købe en base til sin model. Evt gå på nettet og søg på din stol og søg derefter forhandlere så må de kunne svare dig om man kan købe den løst smiley men det jo ikke alle stole der kan købes med base. Negle skal stadig hvad selen trukket omkring stolen på gammeldaws maner smiley

• #8   2. maj 2012 Catja: hvordan vil de lave den isofix ordning i et sæde der ikke er født med det? smiley venter spændt på svar, for jeg ved at vores nye bil ikke kan lade sig gøre pga hvordan sædet er smiley

• Ida L
    Ida L Tilmeldt:
    jan 2012

#9   2. maj 2012 Py ha hvor bliver det efterhånden indviklet.. Synes efterhånden det "lette og enkle" er gået af det, hvis man skal til mekaniker for at få skidtet til at virke... Så vi prøver helt sikkert lige om ikke den gammeldags metode, med sele rundt om stolen ikke kommer til at være tilstrækkelig.
    Men tak for svar allesammen smiley

• #10   2. maj 2012 Ida det tror jeg bestemt det vil gøre smiley det virkede jo inden iso-basen kom til verden smiley mht med at få en mekaniker til at lave det, nu er keg selv udlært mekaniker, og jeg kan absolut ikke se noget positivt i at få det lavet når bilen/sædet ikke kan bestilles med det org. Tvivler på det bliver ret godt g sikkert. Og det ender med at bilen får større skade en gavn når hvis man evt skal sælge engan eller vil ligge sit sæde ned smiley brug du selen smiley det er jo ogås begrænset tid de skal sidde i den første lille smiley derefter kan mm jo vælge en stol der monteres med selen igen men her bliver ene jo i bilen og barnet tages ud af stolen smiley

• #11   2. maj 2012 På bunden? Nej der sidder to små bøjler af en art mellem ryglænet og sædet smiley
    Men jo der findes nok en mekaniker et sted ude på landet der vil lave det, men tror aldrig jeg ville få det lavet hvis ikke det var originalt smiley Hilsen en udlært automekaniker er vw smiley

• #12   2. maj 2012 Hej,

Har du set dette indlæg omkring Isofix? http://www.autostol.dk/isofix-og-sele-montering/isofix/

Hvis bilen har Isofix, kan alle isofix base bruges i bilen, da Isofix er en international standard.

Du kan dog ikke bruge isofix baserne fra andre mærker, da de er lavet til at passe et mærke/model.

Isofix base er det sikreste, så kommer selebasen og tilsidst kommer alm. selemontering.

Det der øger sikkerheden er, at med Isofix sidder basen korrekt fast og man skal ikke døje med, at være 100% sikker på, at tingene sidder korrekt.

En tysk undersøgelse viser, at 96% af alle isofix monteret autostole er monteret korrekt, mens det kun er 30% af de selemonteret - og en autostol yder kun optimal beskyttelse, hvis den er monteret korrekt - så Isofix er sikrer.

Stolene fra 0-13 kg. har ikke selv Isofix og skal anvende baser, mens de fleste med Isofix i 9-18kg klassen, har Isofix i stolen og her behøver man ikke baser (enkelte modeller anvender dog også baser her).

Det blev lidt rodet, men for søgte, at skrive lidt ud fra alle ovenstående spørgsmål.

Sig endelig til, hvis du stadig er i tvivl eller har spørgsmål.

• #13   2. maj 2012 Lad og liiiiige få det på det rene hvad isofix er .

Det er 2 beslag med jernbøjler der ganske rigtigt er monteret i bilens bund .
    Oftest sættes beslagene i med en bolt og en møtrik der er fastsvejst på bilens karrosse .
    Mange biler er faktisk forberedt på isofix og har derfor møtrikker siddende ,

Er bilen IKKE forberedt , så ville jeg personligt heller ikk begynde at montere det ,

• #14   2. maj 2012 - hilsen en vw-mekaniker .

• Ida L
    Ida L Tilmeldt:
    jan 2012

#15   2. maj 2012 Endnu engang tak for svar. Har helt droppet ideen med iso-fix. Jeg troede jo i starten at stolen kunne sættes direkte i en bil der var indrettet til det, og basen så kunne bruges i biler der ikke var født med det..
    Så vi nøjes med vores gamle bi fra 2002, og klarer os som man jo må have gjort den gang smiley

• Ida L
    Ida L Tilmeldt:
    jan 2012

#16   2. maj 2012 *bil

• #17   2. maj 2012 Du kan jo altid købe en selebase ? smiley

• Lena L
    Lena L Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 289
    #18   2. maj 2012 Jeg montere større bagudvendte stole, hvoraf nogle har isofix arme. Den der med at de titter frem dernede mellem ryglæn og sæde er bestemt ikke sandt for alle biler. Jeg har måttet tilkalde hjælp et par gange for at få "gravet" de tingster frem, blot så jeg kunne sætte kapperne på dem for lettere at kunne montere stolene.

Kommentér på:
Iso-fix... Hjælp!!

Annonce