{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Hjælp til Barsel og forældreorlov? {{forumTopicSubject}}

Hej Piger smiley

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan regne med at få fuld løn under min barsel, da jeg af min chef har fået og vide at jeg har 24uger med ret til fuld løn... De 4 uger før fødslen medregnes i de 24 uger, hvilket vil sige at jeg i realiteten ville kunne risikere at skulle sende mit 5.mdr gamle barn i dagpleje/vuggestue og det ville jeg godt nok have svært ved, men det kunne blive nødvendigt, da jeg ikke har råd til at gå meget ned i løn..

Jeg er ansat som funktionær, og tjener 22.000 om måneden,. Jeg mener at have ret til mere barsel, men så vidt jeg kan læse mig til vil lønnen i så fald kun være til dagpenge-satsen som er 130kr i timen. hvilket så ved lidt hurtig hovedregning vil sige en løn på 130kr x 160 timer = 20.800 om måneden, hvilket også ville være helt fint hvis det var det jeg kunne regne med efter de 24 uger.. Jeg er dog ikke medlem af nogen A-kasse, og mht til udgifter osv, har jeg ikke råd til at skulle gå ydligere ned i løn i barselsperioden hvis det er mindre end de 20.800 jeg får.. Men hvem dækker dagpengene hvis ikke man er medlem af A-kasse, og er der nogen der kan fortælle mig noget om netop disse ting?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til Barsel og forældreorlov?
  • #1   7. sep 2012 jeg er ikke så klog på det men fik faktisk af vide igår af min sagsbehandler at hvis hun sku på barsel er det kun de ca 6 mdr hun for fuld løn også falder den så måske er der noget om det (: og der burde ikke være sådan ihvertfald håber du finder en løsning for det (:

• #2   7. sep 2012 I følge min overenskomst har jeg:
    14 uger med fuld løn derefter
    9 uger med grundløn derefter
    32 uger på dagpenge (de 32 uger er dem der kan fordeles mellem mor og far)

• #3   7. sep 2012 Men prøv at ringe til din fagforening.

• #4   7. sep 2012 Ps jeg er også funktioner.

• #5   7. sep 2012 Jeg får fuld løn i 24 uger udfra den dag jeg gik fra på barsel! Derefter får du barselsdag penge fra kommunen! Du får jo også børnepenge smiley men det du går ned i løn er vel ca også det som du skal bruge på institution når du begynder på arbejde igen...

• Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 455
    #6   7. sep 2012 Jeg får 26 uger med løn efter fødslen.. Vil lige informere dig om at dagpenge aldrig vil komme op på 20000 kr om måneden. Det hedder maks 4000 kr om ugen - før skat! For mit vekommende vil det betyde at jeg skal gå ml. 8000- 10000 kr mindre udbetalt om måneden, hvis jeg vælger at være på barsel efter de 26 uger. Det har jeg simpelthen ikke råd til, heller ikke selvom en vuggestueplads koster 2700 kr... Prøv at ring til fagforeningen og hør hvilken overenskomst, Du arbejder under..

• #7   7. sep 2012 Camilla - mor til Dina 2 . okay, ja jeg har regnet ud at når jeg trækker børnepengene fra, så skal kæresten jeg ligge hver 600 pr måned til institutionsplads, altså 1200,- i det hele.. Men det er netop det du skriver med barselsdagpengene, såvidt jeg kan se så er satsen altså maks de 130kr i timen?

Moaren, kan der være forskel på almindelige dagpenge, og så barselsdagpenge? Måske er det noget med at kommunen betaler de 4 x 4000 = 18000 pr måned, og så betaler arbejdsgiveren resten, så det passer med de 130 kr i timen, men jeg aner det ikke, og jeg er ( selvom jeg godt ved det ikke er så smart) ikke medlem af nogen fagforening smiley .. havde tænkt mig at blive det, men i første omgang har jeg hele tiden synes at a-kassen var vigtigt, og dermed også dyrest... Når jeg kommer tilbage fra barsel må jeg også se at få begge dele ...

• #8   7. sep 2012 Camilla - mor til Dina - ved du så hvad du får før skat i dagpenge fra kommunen? .. Jeg blev nemlig pludselig også bange for om man SKULLE være medlem af a-kasse for overhoved at ha mulighed for de dagpenge, selvom de kommer fra kommunen? ?

• #9   7. sep 2012 Det her er taget fra en af de andre debatter, hvor det omhandler kontanthjælp og barsel..Her siger hende som har oprettet forummet at det kun hedder barselsdagpenge hvis man er tilknyttet en a-kasse, det har hun i hvert fald fået og vide på kommunen.. ?

• #10   7. sep 2012 Ja, det tror jeg også jeg må gøre, men nu har de selvfølgelig lukket for i dag og indtil mandag smiley Har lige læst i min overenskomst at jeg som sagt får de 21 uger med fuld løn, og kan se andre steder på nettet at det ER kommunen som udbetaler ens barselsdagpenge, så er mit andet spørgsmål så bare om man er berettiget til det når man ejer en lejlighed, som jeg gør? smiley

• #11   7. sep 2012 jeg er husejer ig har også fået barselsdagpenge fra kommunen så det har ihvertfald intet at sige.. jeg fik dog hvad der svarer til maks dagpenge ved ikke om det er forskelligt?? jeg fik ca 12000 udbetalt i den del af min barsel

• #12   7. sep 2012 Line N ..okay smiley .. Det beroliger mig en del, for det ser ud som om at de beregner det ud fra hvor mange timer man er ansat, så såvidt jeg lige kan læse mig til så burde jeg også skulle ha den højeste sats ... smiley Det er svært med alle de regler smiley Havde du fuld løn i første del af din barsel, og derefter så kom på barselsdagpenge eller hvordan?

• Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

#14   7. sep 2012 Det er lige meget hvor du får barselsdag penge fra det er samme sats som dagpenge = MAKS. 4000 kr om ugen, det bliver udregnet efter din indkomst før barsel. Jeg ved ikke hvor du har fået det med 130 kr i timen henne? I hvert fald er det ikke sådan det er...

• #15   7. sep 2012 I min overenskomst står der at jeg er berettiget til 32 ugers barsel, men kun 21 uger er med fuld løn. Hvis jeg så søger om længere barsel står der at det er til dagpengesats 130 i timen og fra 01.07.2012 135kr i timen.. Det er hvad der står i overenskomsten så faktisk drejer det sig om 135 kr i timen..?? :S Det må i så fald vel være fordi kommunen dækker de 4000 om ugen, og min arbejdsgiver så dækker resten op til den løn jeg får.. Ellers ved jeg ikke hvad der menes..

• #16   7. sep 2012 http://www.desa.dk/cms/filarkiv/nye-dagpengesatser-2012[1].pdf

Her kan du se barselsdagpenge sats for 2012

3940 pr uge dvs 106,50 ca i timen.

• #17   7. sep 2012 Tak, men det må være fordi min arbejdsgiver så får dækket de 106,50 og så betaler de selv op til de 135 kr i timen smiley

• Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

#18   7. sep 2012 Der må være en fejl i overenskomsten så, da der ikke er en dagpengesats der hedder hverken 130/135 kr i timen.. Hvien overenskomst er du under? Du får ikke suppleret op fra arbejdsgiver, når du er på barselsdagpenge....

• Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

#19   7. sep 2012 Men arbejdsgivr for derimod refunderet en del af den løn du får under barslen, måske er det derfor du "går galt i byen" smiley

• #20   8. sep 2012 Jeg fik lige manden til at kigge det igennem.. Det der står er at jeg får fuld løn, dog maks 135kr i timen såfremt arbejdsgiver stadig modtager refusion, hvilket jo vil sige at de får dækket de 106,49 og betaler så selv op til de 135kr, men det er kun i 21 uger efter fødslen, og herefter skal man på barselsdagpenge, hvilket jeg ikke har råd til, men nu prøver vi at se på om min mand kan tage noget barsel også, bare for at baby ikke skal så tidligt i dagpleje smiley

• #21   9. sep 2012 ja jeg havde fuld løn i første del af barslen og kom derefter på barselsdagpenge

• #22   18. sep 2012 Du kan også starte op og dele resten af barslen på feks en ekstra fridag hver uge hvis din arbejdsgiver siger god for den ide, så holder fin barsel flere år frem. Od du mærker nok ikke så økonomisk da du bliver trukket ca 4 dage pr mdr men får barselsdagpenge de 4 dage fra kommunen...

Bare en ide

Kommentér på:
Hjælp til Barsel og forældreorlov?

Annonce