{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.394 visninger | Oprettet:

Mad idéer til gravide! ;) {{forumTopicSubject}}

Ja. Jeg har skiftet hele køleskabet ud efter jeg testede positiv. Læste lidt om hvad baby har godt af og ja. Besluttede mig for at det er meget vigtigt at baby får alle de gode sager så den kan få den bedste start på livet smiley
Nåh. Jeg er ved at være træt af de samme ting. Og jeg er elendig i køkkenet, hehe. Nogen der har nogle gode links eller idéer til noget lækkert sundt mad?
Skal siges at jeg nægter at indtage usunde ting ;p Af hvad jeg kan læse er det meget vigtigt med en god kost under graviditeten så jeg vil gerne forsøge at komme så tæt på perfekt kost for baby som muligt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mad idéer til gravide! ;)
  • #1   31. jul 2012 Man kan også blive for emsig. smiley Jeg ændrede intet i min graviditet, andet end ingen alkohol.

• #2   31. jul 2012 Ja jeg vil tilslutte mig Pernille. Spis fornuftigt undlad alkohol. Du skal jo osse leve de næste 71/2 måned og baby skal nok få det den har brug for så husk dine vitaminer.

Det samme mener jeg om makeup og creme nogle rør det ikke hele graviditeten. Lad vær med at vær emsig og lev så normalt som muligt.

• #4   31. jul 2012 Jeg kan ikke lige hjælpe her, jeg spiste nemlig præcis hvad der passede mig og når det passede mig! smiley
    Min datter er sund og rask, mangler absolut intet og får kan ros af læge/sp. Så her har det ihvertfald ikke skadet. smiley
    Jeg synes osse man kan blive for hysterisk med alt muligt når man er gravid. Så må man ikke det ene, og så gør man ihvertfald ikke det andet. Jeg tror på baby har godt af at blive udsat for lidt af hvert -både sundt og usundt. Altså den skal på ingen måder udsættes for noget skadeligt (!!!), men fordi man spiser pizza eller drikker sodavand engang imellem det tager dem jo ikke skade af. smiley

Men jeg ved at hos lægen kan du få en bog fuld af tips og ideer, opskrifter og mange flere ting. Den blev jeg tilbudt men sagde nej tak. Der var rigtig mange opskrifter i! smiley

• #6   31. jul 2012 Hehe rolig nu, det var ikke ment som et angreb på folk der spiser andet end hvad der bliver rådet til smiley Det er nu mere fordi jeg er den typer person der -er- ekstremist, om man kan lide det eller ej smiley
    Jeg får det bedre af det. Min samvittighed føles ren når jeg ved jeg har gjort hvad jeg kan. Og jeg tror næppe det skader baby at få de vitaminer og mineraler den har brug for smiley Så no harm done.
    Var nu mere idéer til mad jeg søgte smiley

Tania - Ja det har jeg nemlig læst en del om, men synes det er ret svært at finde opskrifter der er gode og indeholder mange af de ting der er sunde for baby smiley Indtil videre begynder det jeg laver nemlig at blive for ensformet ;p

• #7   31. jul 2012 Cola er der koffein i og det bør jo undgås. Jeg har så aldrig drukket så meget cola end i denne graviditet. De første 3 mdr var det stort set det eneste væske jeg kunne klare uden at få kvalme:-).

• #8   31. jul 2012 Jeg har læst at man max må drikke 1 cola eller 1 kop kaffe pga. koffein. Og energidrik skulle være 100% forbudt. smiley Men det er bare hvad jeg har fundet. Ikke sikkert det jeg har læst er dem der har det "rigtige" svar.

• #10   1. aug 2012 Synes det er svært at vide, hvad du mener med 'sund mad'? Hvad er det præcist, du vil ha ideer til?

Opskrifter på aftensmad? Middagsmad?
    Varme retter? Pålæg?

Betyder det, at du helt vil undgå sukker og/eller ikke-økologiske madvarer?

Der er et hav af anbefalinger til gravide - og der er lige så mange forskellige holdninger til hvad der er sundt/usundt for baby herinde på BG.

Jeg vil anbefale dig at læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide. Så kan du i hvert fald ikke gå helt galt i byen.

Og som en anden skriver, så får man altså lyst til mærkelige og (i nogens øjne) forbudte ting, når man er gravid. Jeg havde den ondeste trang til junk/købemad de første måneder! Især fordi jeg fik brækfornemmelser, når jeg åbnede køleskabet! Så medmindre der var nogen, der ku tilberede maden for mig, så måtte den altså meget ofte stå på pizza, mac, sandwich osv...

• #11   1. aug 2012 Charlotte - Jeg vil helst undgå sukker der ikke er naturlig, altså i frugt og lign. Og gerne også undgå ikke-økologiske varer, men her behøver det så heller ikke være 100%.
    Jeg tænkte bare at gravide nok ville have lidt mere info siden det jo er et babygalleri, så ville ha troet at folk gik lidt op i det smiley Og så tænkte jeg jo at der måtte være nogle mere erfarne på området med det mad der normalt bliver anbefalet.
    Det jeg nok mest søger er retter med masser af grøntsager og eller frugt, retter med æg eller fisk.
    Om de er varme eller kolde gør mig ikke meget smiley indtil videre er næsten alt jeg spiser koldt, men ja. Variation er meget velkommen smiley

• #12   1. aug 2012 Tror bare du skal spise, hvad du ellers vil betegne som sund og varieret kost. Du kan jo altid f.eks. smide ekstra grøntsager i maden, og tænke mere over at få dit daglige kalk-behov dækket. Spis fisk, grønt osv... Tror ik det kræver den store hokuspokus smiley

Jeg spiser bare, som jeg altid har gjort. Min kost har ikke fejlet noget de første 21 år af mit liv, så jeg kan ik se, hvorfor det bør ændres pga. graviditet. Spiser dog de vitaminpiller, der anbefales - så er jeg i hvert fald på den sikre side smiley

• #13   1. aug 2012 Jeg har hørt at hvis man laver meget om på sin kost i graviditeten og laver den tilbage igen når man har født og ammer, så får baby ondt i maven fordi det er dens mave ikk vant til.

Jeg åd det jeg havde lyst til og drak kun cola

• #14   1. aug 2012 det tænkte jeg også inden jeg blev gravid at nu var det total sund livstil. JAAA er så i uge 35 og ikke rigtig kommet seriøst igang endnu. spiser da mere frugt og grønt end normaltog fedtstof er helt kottet imaden, men ellers lever vi normalt, og efter mine lyster..
    jeg ville nok hvis jeg var dig,spise normalt men tænke over hvor meget fedtstof manbruger idet daglige, det er helt klart mit råd..

• #16   1. aug 2012 Spis sundt og varieret smiley Så er du ret godt dækket ind..

• #17   1. aug 2012 Jo men det er nu ikke kosttips jeg søgte efter smiley Jeg har allerede snakket med læge osv. om hvad der er godt. Og jeg planlægger et familie liv med masser af frugt og grønt også så efter graviditeten skulle jeg gerne fortsætte i samme dur smiley
    Men det er nu mere opskrifter jeg er intresseret i smiley

• #18   1. aug 2012 Hvad med at gå ind på hjerte foreningens hjemmeside ?

• #22   1. aug 2012 Jeg vil så sige at i mine begge graviditeter har jeg nu spist hvad jeg ville og fået et enkel glas hvidvin engang imellem ........ Men synes da at det er op til hver enkel hvor meget man vil gå op i det !!!!!

• #23   1. aug 2012 fjern fedt/fedtstof, og erstat det med grønsager. det er det råd min mor har givet(som spiser sundt, pga sygdom) så de spiser normalt bare med grønsager til

• #24   1. aug 2012 Mutten : den med koffein er vist god nok. Men alt med måde. Jeg har aldrig drukket kaffe, men jeg drikker det cola og spiser det chokolade, jeg har lyst til - nøjagtigt som før. Det er jo ikke sådan, at jeg drikker flere liter om dagen. Jeg er overbevist om, at anbefalingerne mht. kaffe og cola er lavet, fordi der findes personer der er mere eller mindre afhængig af det..

• #27   1. aug 2012 Det med at koffein giver en lille fødselsvægt er da vidst en gang l... Jeg drak kaffe i spandevis hele vejen igennem -jeg NÆGTER at undvære min kaffe ligegyldigt hvad nogen siger! Og min datter vejede 3920 gram. Det kalder jeg ikke ligefrem lille. smiley

Og det var nogenlunde det samme ved to af mine veninder.

Bare lige for at sige at det med kaffe har en effekt på størrelsen, det nægter jeg at tro på.

• #29   1. aug 2012 Hun var helt perfekt, og behøvede bestemt ikke veje mere. Snarer tværtimod.

Jamen det gør jeg så. Jeg synes tit der bliver snakket om det ene og det andet er så og så skadeligt, men er der rent faktisk beviser på det? Videnskabelige undersøgelser, resultater osv?

• #33   1. aug 2012 Der er mellem 50 og 150 mg koffein i en almindelige kop kaffe og en 1/2 l cola må max tilsættes 75 g koffein...

Så bare tag det roligt !

• #35   1. aug 2012 Nu var det endnu en gang ikke dig jeg svarede , men mere dem som venter sig og er i tvivl om hvor meget kaffe olign. de må drikke.

Du skrev en kop indeholdte 300 mg .

• #38   1. aug 2012 Tania - Tak for svar smiley

Og ja jeg tror folk har misforstået emnet, det er nu ikke at alle dem der spiser/drikke de ting der ikke er anbefalet at de har dårlige børn.
    Men jeg er en af dem der vil være sikker på at jeg har givet baby det jeg kan sådan at når den kommer skal jeg ikke tænke "Hvor god ville baby så være hvis jeg gjorde som jeg burde?". Det betyder noget for mig smiley

• #39   2. aug 2012 Vil ikk sige så meget om det af tråden jeg har læst, men hver "mand" sine lyster.. smiley

Vores Børn har en madplan på deres side som du måske kan få lidt inspiration fra.. smiley
    http://voresborn.dk/madplan

• #41   2. aug 2012 Majken : enig smiley

for mig ville det blive 9 hårde og trælse mrd smiley

• #44   2. aug 2012 Jeg synes nu heller ikke det er hysterisk. Har ikke det forhold til mad at det er "Nogle træls 9 måneder hvis jeg ikke får junkfood og sukker og alcohol" tværtimod vil jeg gerne nyde mine 9 måneder med god sund mad og dejlig ren samvittighed og hvor jeg kan glæde mig velvidende at jeg har fulgt alle anbefalinger smiley
    For mig er det en gave at kunne gå op i sin bebs, og ville den bedste fremtid. Kan slet ikke se at jeg skal være hysterisk bare fordi jeg går op i at skulle blive mor. Desuden kan det da næppe skade at jeg spiser sundt smiley Ifølge alle læger og forskere indenfor området burde grøntsager og frugt og fisk netop være opskriften på et langt sundt liv.

• #45   2. aug 2012 Solva-- Men det er jo ikke kun anbefalinger når du er gravid, man skal jo altid helst spise sundt og godt med grøntsager.

• #47   2. aug 2012 Pernille - Jo men når man ikke er gravid har man "kun" sig selv og tænke på. Men når der er mere end 1 skal man jo også tænke på den anden lille person der vokser der inde smiley

• Banana
    Banana Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 24 Svar: 167
    #48   7. aug 2012 Jeg synes smoothier er et hit - og friskpresset juice.

Det er 2 ting der godt kan lindre den søde tand - samtidig med man kan have god samvittighed smiley
    Der sælges ofte små bøger med opskrifter i diverse supermarkeder til næsten ingen penge. Jeg selv bruger nu fremgangsmåden; miks hvad end køleskabet tilbyder som jeg kan forestille mig smager godt sammen.

Jeg prøver også at leve sundere - men må da tilstå at der en gang imellem ryger en frysepizza eller ½ liter sodavand indenbords.

Ellers kan jeg varmt anbefale omeletter og tærter - de kan laves på så mange måder og er hurtige og nemme at bikse sammen. Selvfølgelig er der ved tærter selve bunden, men laver man den med groft mel og olie som fedtstof kan jeg ikke se det kan være usundt smiley

Normalt til en tærte køber jeg en rulle dej. Så laver jeg basis-fyld af ½ liter creme fraice, 2-3 æg, lidt revet ost, muskatnød, salt og peber.

Heri blandes hvad end hjertet begærer - spinat og kyllingetern, grøntsager og en krydret salami eller dåsetun og revede gulerødder er da lige et par muligheder.
    Derudover kan jeg anbefale porretærter - gerne med lidt skinkestykker i, tomattærter med mozarella.
    Tja kun fantasien sætter grænser - køber du dejen færdiglavet tager det ca. 10 min. inden tærten er klar til at blive smidt i ovnen. 30-45 min. senere er der serveret smiley

Hurtigt, billigt, sundt og meget meget simpelt!

• #49   7. aug 2012 Fleuka - Ihh du nævner altså mange ting jeg slet ikke havde tænkt på smiley Tak!
    Smoothie er helt klart en god idé! smiley Det ville være rigtig lækkert med alle de frugter jeg køber for tiden smiley

Kommentér på:
Mad idéer til gravide! ;)

Annonce