689 visninger
|
Oprettet:

29. aug 2010 Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 63 Svar: 397
BL. {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Hvordan føles BL og hvor sidder smerten henne?
Jeg havde meget ondt i ryggen ved lysken i højre side og foran i højre side. Jeg gik og haltede lidt da jeg skulle i seng og havde ondt hele natten også.
Jeg ved ikke om det bare er almindeligt at have smerter en gang imellem. Jeg aner intet om BL.så kunne være rart at høre lidt om det?
Hilsen Janni
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 1 Emner: 37 Svar: 253
Symptomer
Smerter ved bækkenløsning kan sidde i lænden, kønsbenet og symfysen, balderne, lysken, halebenet, underlivet og langt ned i benene.
Smerterne kan sidde dybt i lænden, i sacroiliacaleddene, omkring symfysen og kønsbenet, hvorfra de stråler frem mod lysken, ned/ud i balderne, benene – både på indersiden og foran.
Smerterne kan opleves forskelligt fra person til person. De kan være ledsaget af en følelse af, at benene sover og en fornemmelse af, at hofte, bækken eller ben svigter/skrider. Disse smerter og kroppens holdning giver ofte kvinderne en vraltende gang.
Smerterne kan veksle fra dag til dag og fra side til side. Denne vekslen gør, at du må lære at lytte til din krop. Nogle dage kan du måske bevæge dig meget omkring uden store gener, mens du på andre dage har brug for mere hvile.
Forsinkelser i kroppens reaktion gør det i øvrigt sværere at finde ud af, hvad der forårsager smerten.
Vær lydhør over for din krops signaler. Det er vigtigt, at du er aktiv uden at overskride din smertetærskel.
Smerterne begynder hyppigst midt i graviditeten, men kan også forekomme tidligt i forløbet, allerede omkring 8. uge - måske endda før. Har du været gravid før, kan smerterne være et af de første symptomer på ny graviditet.
Smerterne forværres ved bevægelse, f.eks når man vender sig fra liggende på ryggen til på siden i sengen. De kan også forværres ved gang. Skridtene bliver kortere og kortere. Det kan være specielt smertefyldt at gå på trapper. Smerten kan også udløses når man ligger ned og forsøger at løfte eller strække bækkenet.
Ryg- og bækkensmerter behøver ikke altid komme fra bækkenleddene. Smerterne kan også komme fra ligamenter (ledbånd), der holder livmoderen på plads i bækkenet, når man f.eks. ændrer stilling i sengen. Musklerne rundt om bækkenet kan blive ømme af at være brugt meget i løbet af en dag. Det samme gælder de store ledbånd rundt om bækkenet.
Smerter i halebenet
Det er ikke ualmindeligt, at mange kvinder med bækkenløsning også har smerter i halebenet og har svært ved at sidde uden det gør ondt. Under fødslen presses halebenet bagover, når barnet presses ud. Hvis halebenet er blevet skadet tidligere, så kan det risikere at blive beskadiget yderligere ved en fødsel. Det er næsten umuligt at sidde godt med et beskadiget haleben. Halebenet kan ligesom de øvrige led mobiliseres af f.eks en fysioterapeut, manuel mediciner eller osteopat.
Og det passer efter min mening meget godt!!
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 88 Svar: 1.060
er det bækkenløsning???
For i mit tilfælde ... Tja siden jeg var 4-5 mrd henne haft ondt i skam bene.. og det knækked... i dag ka jeg dårlig vene mig og gå....... det er et mirakel jeg kommer ned med min søn i bh...
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 63 Svar: 397
Jeg har haft det godt i løbet af dagen. havde lidt ondt i morges men det gik lidt væk igen da jeg gik lidt rundt. men det er meget rart at vide hvad BL er og symptomerne på det, hvis jeg nu skulle få det. dette er min første graviditet så det er med at få informationer til sig.
Så mange tak til alle.
BL.