{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.358 visninger | Oprettet:

Gravid og arb i landbrug {{forumTopicSubject}}

Hej

Så prøver jeg lige med mit første indlæg her på siden smiley

Jeg er landbrugs studerende og havde netop påbegyndt min 2. praktikperiode (15mdr) da jeg fandt ud af at jeg var gravid. Det var ikke planlagt, men vi er selvfølgelig glade.
Jeg er nu 14 uger henne i graviditeten.

Lider af en bindevævs sygdom der gør at jeg har meget hypermobile led, så det har også været en bekymringsfaktor i det allerede for belastende arbejde for min krop. Men jeg nyder arbejdet med dyr.
Arbejder på en kvæggård med malkekvæg (4 malkerobotter).

Der har været mange tanker omkring arbejdet, og information om løft, medicinhåndtering og generel meget fysisk arbejde har været sparsom at finde syntes jeg, og noget af det jeg har savnet mest indtil videre er at kunne læse om andres erfaring indenfor selve landbrugsarbejdet under graviditet.

Så jeg vil meget gerne høre fra jer derude som er/har været gravide imens i arbejdede med landbrug om hvordan jeres oplevelse, tanker, bekymringer var i forløbet osv.

Glæder mig til at læse fra nogle med-bøndere smiley
(om det så er kvæg, svin, heste er ligemeget - bare staldarbejde generelt).

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Møbelsamling 1.000 kr.
  • Spartlet en ny åbning i væg 1.500 kr.
  • Elektriker 1.620 kr.
  • Stubfræsning 2.500 kr.
  • Havearbejde 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gravid og arb i landbrug
  • #1   20. nov 2011 Har dog ingen erfaring med dit spg. Men vil lige ønske dig velkommen, og tillykke med graviditeten

• #2   20. nov 2011 ***Mor til Frederikke Emma-Line og Milla-Marie** *:

Tak for din søde velkomst smiley Indlæg som ikke vedrører emnet er skam også mere end velkomne smiley Det er altid rart at føle sig velkommen.

• #3   20. nov 2011 nu arbejder jeg ikke med landbrug smiley men bare lyt til din krop og tage hensyn med løft osv, tag en snak med din praktikplads om at tilpasse arbejdsopgaverne så de passer dit tempo osv smiley ang medicinhåndtering ved jeg ikke hvad det indebære i dit fag, men jeg arbejder i hjemmeplejen og har i mine graviditeter brugt handsker ved medicinhåndtering smiley

• #4   20. nov 2011 Ja jeg er også begyndt at bruge handsker ved medicineringen. Oxitoxin holder jeg mig i hvert fald helt fra at håndtere (hormon). Det skulle vist give akut abort :-S Men tror at resten er ok. Penicillin etc. Tænkte dog at det kunne være at HVIS der nu var noget der virkelig var tabu at røre ved, så var der måske andre i faget der havde hørt om det.

Tak for input smiley Tempoet er også blevet sat lidt ned.

• #5   21. nov 2011 Hej josefine.
    Jeg arbejder indenfor dyreverden i en stald med 34 hest.. Det er en handikap rideskole, men ville fortælle dig af du skal lytte til fin krop. Men chef har taget mig ud af alt stald arbejdet og skal kun koncentrater mig omkring af ride hestene og hjælpe de handikappede, samt har jeg fået en ugentlig fridag så jeg kun arbejder 30 timer.. ( i starten var det svært af vende sig til af der blev taget så meget hensygn, man er jo ikke syg for pokker, men nu er det nu meget dejligt, da jeg ikke for overbelastet kroppen)

• #6   21. nov 2011 Hej...

Velkommen til og tillykke med graviditeten.
    Da jeg ventede Cecilie arbejdede jeg i et landbrug, hvor vi ikke havde maskiner til arbejdet hvis du forstår? Det hele var meget manuelt.
    Vi mugede løbestier ud med håndkræft og sårn.. Jeg lavede alt det som jeg lavede inden jeg blev gravid. Jeg gav medicin undtagen oxytocin selvfølgelig...

Men ja, ellers lyt til din krop.

• #9   21. nov 2011 Hej smiley

Og velkommen smiley

Jeg arbejderde selv i landbrug i starten af min graviditet. Arbejdede i en stor stald med omkring 80 heste..
    Det var meget tungt arbejde og da jeg var ca 4 måneder henne valgte jeg selv at stoppe for min krops skyld..
    Jeg opdagede ret sent at jeg var gravid, så jeg var ca 3 måneder henne da jeg pludselig skulle tage stilling til det, og der havde jeg jo bare knoklet på indtil der, Måske jeg havde valgt anderledes hvis jeg fra starten havde vidst at jeg var gravid, då jeg havde kunne tage forhoildsregler fra starten af..

Men i samme sammenhæng, så er det jo sundt for kroppen at arbejde i landbrug, du bruger kroppen og holder dig i form, hvilket er en kæmpe fordel i løbet af garviditeten! Selvom jeg ikke havde mit job længere har jeg redet stort set hele min graviditet for at holde mig igang, og jeg er sikker på at det har forhindret mange gener i graviditeten smiley

Så uanset hvad du vælger med din praktik, så hold dig igang smiley

• #10   21. nov 2011 Velkommen Josefine.

Ingen gode råd men en velkomst skal du da have

• #11   22. nov 2011 Jeg arbejder i landbrugt og passer farestald i en sobesætning.
    Jeg har en skøn datter på knap 16 mdr. som er sund og rask smiley
    Allerede da jeg prøvet på at blive gravid begyndte jeg at bruge hansker til alt medicin, det er aldrig sundt at håndtere medicin, da meget af det går igennem kroppen, bare det kommer på hænderne.
    Så undgik jeg at løfte meget tunge sækkevare osv.
    Samt så var jeg meget forsigtigt når jeg gik ind til søerne, da min største frygt faktisk var at en so ville bide/puffe meget hårdt til min mave, da de kan være meget vilde og kan tit presse en hårdt hvis man er inde ved dem.

Så bare man tænker over alt hvad man gør, og tænker er det her nu fornuftigt at gøre så kan man sagtens arbejde i landbruget og være gravid.

• #12   22. nov 2011 Hej allesammen

Tak for jeres gode respons. Det er dejligt at læse så mange svar smiley Der er en masse som jeg kan tage til mig, og som bekræfter mine tanker. Det er bare rart også at høre andres oplevelse af det.

Ja min største frygt er faktisk også at blive mast. . . . Tumler meget rundt med store kvier på 600kg + (de er godt fede) og har været mast op af staldinventar et par gange. Men intet i forhold til hvad mine kollegaer er udsat for, jeg er meget mere forsigtig. Men det kan ikke helt undgås. Så ja, jeg har den der "dødsskræk" for at miste barnet af og til. Det er noget af det mest ubehagelige i verden :-S

Og syntes ellers virkelig at jeg passer på, men det er ikke altid at kvien vil den vej man vil have den, trods en bestemt hånd. Og desværre er nogle af dem af et sådant temperament, at de bare braser igennem alt og ikke ænser en. De "bisser". Fy føj. Men kan ikke gøre andet end at passe så godt på som muligt og håbe på at jeg slipper for andet end klemte ribben og andre ømme kropsdele. Bare de holder sig fra maven.
    Pyh når man tænker worst case scenario går man da helt i selvsving :-S Det er jo ikke så slemt til dagligt, men risikoen er der og det sker da ugentligt at min kollega har været mast så meget at hun har været flad for luft mellem en ko og en mur el.lign.

Nå. Væk med de "hvad nu hvis" - tanker. smiley Dem er der jo ingen ende på når det først kører.

Jeg vil stadig meget gerne høre fra flere der måske kender noget til emnet og høre om deres oplevelse med det.

Tak til jer alle sammen for de dejlige svar smiley

Kommentér på:
Gravid og arb i landbrug

Annonce