Til de unge mødre :) {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen Jeg står i den heldige situation at jeg er 9 uger henne med et sundt og rask barn. Jeg er 20 år gammel, bliver 21 til august. Graviditeten er ikke planlagt, og min kæreste er bestemt ikke glad for situationen. men nok om mig
Jeg har en masse spørgsmål omkring det at blive mor i en ung alder og hvordan i har oplevet hele situationen.
1. hvor gamle var i da i blev gravide?
2. hvordan reagerede jeres kæreste/faderen til barnet, familie, venner mm.
3. Har du følt du har måtte opgive noget?
4. hvad med økonomien?
Håber i vil svare på min spørgsmål og i må også gerne skrive mere til men tror jeg kom lidt omkring de bekymringer og tanker man har når man som ung står med en positiv test
på forhånd tak og PLEASE .. hold en pæn tone
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
Jeg var 18 (næsten 19) da jeg blev gravid. 19½ da jeg fødte.
Min daværende kæreste ville slet ikke have børn, så han var ikke glad. Dog valgte han at blive hos mig og den dag i dag skammer han sig over at han faktisk ikke ville have vores datter til at starte med.
Familien tog det rimelig pænt, der var ikke så meget der.
Vennerne forsvandt 100% men heldigvis er nye kommet til.
Opgive og opgive, der er da visse ting jeg af og til kan føle jeg går glip af eller mangler, men ikke noget jeg ville bytte min datter for!
4. hvad med økonomien?
Jeg har desværre kun været mor på kontanthjælp og SU. da jeg boede sammen med hendes far var økonomien ok. lige pt bor vi hos mine forældre (vi har førstesalen for os selv), da det blev alt for dyrt for mig at sidde alene i lejligheden. Og er igen på SU også de næste år frem.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
2 far blev mega glad og det gjorde familien os.
3 har ikke gået glip af noget elsker at være ung mor.
4 det har både været nemt og hårdt. Det er dyrt at få en lille
mar 2010
Følger: 1 Emner: 36 Svar: 171
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 23 Svar: 478
Min kæreste blev glad for nyheden men havde alligevel svært ved at vænne sig til forældre rollen. Min familie tog det pænt , min mor blev dog noget skuffet at jeg ikke ventede til jeg havde mig en uddannelse.
Jeg tog min uddannelse færdig efter barsel og har idag en ok køn inden da klarede vi os på elevlønne og det var røv sygt.
Jeg har ikke som sådan måtte opgive noget, men min livsstil har Været væsentlig anderledes end min jævnaldrende og jeg har tit måtte takke tak men nej tak til at tage i byen te sig tosset osv:) og jeg havde helt klart ventet et par år den dag i dag:) børn er skønne men der følger et enorm ansvar med forældre titlen
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 23 Svar: 478
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 33 Svar: 892
2. Selvom det ikke var 100% planlagt, blev både min kæreste og jeg over lykkelige. Vi vidste det kunne ske da vi ikke beskyttede os, det gik bare lidt hurtigere end forventet
Begge vores familier blev meget glade.
3. Ja, men det har bestemt kun været godt! Både min kæreste og jeg var langt inde i diverse stofmisbrug, røg hash dagligt og levede et elendigt liv. Den dag jeg stod med en positiv test lagde jeg ALT på hylden, og det samme gjorde min kæreste. Min datter er 100% det bedste der er sket for mig, jeg ser det som at hun har reddet mit liv. Jeg ved det lyder som noget sentimentalt pladder, men jeg tør ærligtalt ikke tænke på hvor jeg havde været idag, hvis ikke jeg havde fået hende..
Samtidig droppede vi alle vores "venner"/bekendtskaber, og det har også kun været en god ting, de folk var ikke nogle jeg ønskede i min datters liv.
4. Selvom vi begge er på kontanthjælp, hænger det fint sammen og har gjort det hele tiden
Tillykke med graviditeten, jeg håber din kæreste bare lige skal komme sig over chokket og derefter vil glæde sig til den lille melder sin ankomst
mar 2010
mar 2010
aug 2009
Vi skal dog til det allersidste afsluttende møde på tirsdag, og så er det SLUT!!
mar 2010
aug 2009
Hun er nemlig fantastisk dejlig, og absolut det hele værd!
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
faren tog det pænere end jeg gjorde. Han var super glad for det selvom det ikke var planlagt. Jeg gik dog fra ham da hun var 6 mdr gammel og var også gået fra ham før hvis ikke vi havde fået hende. Siden da stoppede han så med at komme og hente hende til samvær for 2½ år siden. Så han var der hele graviditeten og indtil hun var 2½ år gammel.
-mine forældre blev helt vildt glade. Men min mor var også skruk
-jeg har ikke mistet nogen venner overhovedet. Derimod har jeg dog fået endnu flere. Jeg kom også i ungemødregruppe og fandt nogen af mine bedste veninder ud over dem jeg havde i forvejen og stadig har. Der blev det kun endnu bedre
-ved ikke om jeg har måtte opgive noget, for jeg ved ikke hvordan mit liv ville have været nu, hvis jeg ikke havde fået hende dengang. Men det har mest været at jeg ikke lige kunne tage med i byen hver weekend når jeg ikke lige har en mand der kan tage over, eller en far der skal have hende hver anden weekend.
økonomien tror jeg ikke havde været bedre, for jeg gik på kontanthjælp da jeg fik hende og efter barsel kom jeg på SU. Havde da slet ikke haft flere penge på den lavere su man får når man ikke har barn, så syntes ikke at det blev sværere.
Jeg har taget en HF direkte efter barsel og skal så til at på en videregående uddannelse.
Og tillykke med graviditeten! Jeg er glad for at jeg fik hende selvom jeg ikke var ligeså begejstret dengang. Hun er en glad, nem, sød og meget humoristisk pige, så det havde været kedeligt uden hende til at gå og være herlig, sjov og kærlig
aug 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Emner: 21 Svar: 374
Jeg blev gravid da jeg var 18, jeg havde været sammen med min kæreste i 3 måneder, og vores søn var ikke planlagt, men han mente noget andet, tiltrods for vi beskyttede os
Min kæreste blev lige så lykkelig som jeg gjorde
Har ikke som sådan opgivet noget.. jeg har fået det bedste man kunne ønske sig
Økonomien er som sådan heller ikke noget problem
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 1.477
1. Jeg var 18 da jeg blev gravid. 19 da jeg fødte (4 mrd efter blev jeg 20) dog opdagede jeg først graviditeten da jeg var 20uger henne, da jeg havde regelmæssigt mens.
Nr to var jeg 21 da jeg blev gravid og 21 da jeg fødte, (2 mrd før jeg blev 22)
Og har en mere fra sidste år. Og bliver 27 til sommer.;-)
2. Jeg er aldrig blevet modtaget med negative ting. Men har tit fået de der fordoms kommentarer omkring min alder
3.jeg opgav den uddannelse jeg havde taget, altså opgivet at arbejde i det fag.
Også har jeg startede noget andet som er mere foreneligt med børn
4.økonomisk har jeg både været på kh. Elevløn og dagpenge. Og bar aldrig haft problemer med at klare det.
Jeg har været enlig i 5 år. Hvor jeg bla også var på kh. Og det var intet problem på nogen måde. Vi havde en 4 værelses lejlighed, bil og et barn som er kronikker og koster en del.
Vi. Mine børn og jeg, har kunne gøre hva vi ville og har ikke manglet noget.
Det handler meget om at kunne sætte sig rigtigt i udgifter og have styr på hva man har af regninger.
Dog skal der lige understreges at jeg aldrig har været på kontanthjælp under den nye reform. Og har aldrig været på su mens jeg havde børn.
har været på elevløn siden 2012. Og der er indkomsten højere end den er på kh.
Jeg kender mange der er enlige mødre som klare det økonomiske kender også folk der ikke kan finde ud af det, da de simpelthen sætter deres egne behov foran deres ungers
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Babyer: 2 Emner: 492 Svar: 7.897
1. hvor gamle var i da i blev gravide?
Jeg var næsten 19 da jeg blev gravid med vores første
Min mand (dengang kun kæreste, men nu gift) tog det pænt. vores børn er planlagte og vi venter nu nr 3..
svigerfamilien blev glade. alle andre end lige min mor faktisk
nej overhovedet ikke, eller altså jeg opgav hestene og en aktiv hverdag grundet smerter, men mine børn er mere værd
4. hvad med økonomien?
det har været fint
apr 2011
Følger: 6 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 75 Svar: 803
2 det var ikke planlagt og vi var begge meget overraskede og forvirrede men vi var ikke i tvivl vi ville begge beholde og vi gik total i baby verden som var ret nyt for os.
3 tja vi har mistet lidt af "vennerne" men er også blevet mere tætte med nogle. Vi tager ikke så tit i by som flere af vores venner, men vi vil også hellere være hjemme med vores børn
4 ja vi er husejere og var det også da jeg blev gravid. Vores økonomi var i forvejen en smugle presset men vi har fundet en løsning og det tror jeg altid man gør. Vi købte det meste brugt og min mor har været fantastisk til at hjælpe os i opstarten tl de dyre ting
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 64
Min kæreste var solgt, da han åbnede hans fødselsdags gave, som var en positiv pind. Han var høj af kærlighed og glæde.
Vi har overhovedet ikke opgivet noget. Intet.
Økonomien har ikke været nogen problem overhovedet. Jeg fokuserede på at gøre min folkeskole færdig og fik KH, og min kæreste har altid haft fuldtids og fast arbejde.
Til de unge mødre :)