{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.393 visninger | Oprettet:

Sutten - hvor længe skal de have den? {{forumTopicSubject}}

Hvornår stoppede jeres børn med at bruge sut?

Da jeg hentede min pige i dagpleje i dag, fortalte vores dagplejer at hun ikke brugte sut mere, når hun kom ud og sove i barnevogn. Så tænker jeg bare, om vi mon allerede skal vænne hende fra den herhjemme også? Hun får den kun når hun skal i seng, eller hvis hun er syg.

Jeg havde egentlig tænkt at det var okay hun havde den, indtil hun fylder 3 år, men er det lang tid?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sutten - hvor længe skal de have den?
  • #1   7. jan 2014 Er der virkelig slet ingen som har prøvet at vænne deres barn af med sut? smiley

• #2   7. jan 2014 Min dreng har aldrig brugt sut, så kan desværre ikke bidrage med erfaring. Men syntes da bare du skal tage den væk, når hun ikke længere har brug for den. Det har hendes tænder godt af..

• #3   7. jan 2014 Det var også det vores dagplejer sagde, at deres tænder begynder at forme sig mere efter sutten nu, så man skal være opmærksom på at de ikke har den for meget..
    Så måske vi bare skal prøve at tage den væk nu, det ser jo ud til det godt kan lade sig gøre at sove uden smiley

• 1989
    1989 Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 236
    #4   7. jan 2014 Min søn stoppede med at bruge sut kort før han blev 2
    Han brugte den om natten, men det begyndte at kunne ses på hans tænder, så jeg besluttede sammen med ham at det var slut. Den var han helt med på, for han blev jo snart 2 år og skulle være en stor dreng.
    Sutterne hængte vi på et suttetræ og han fik en gave smiley

• Stille musen
    Stille musen Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 203
    #5   7. jan 2014 Min var lidt over 3 år, hun bliver i august og december sat vi dem til julemanden smiley

• #6   7. jan 2014 Hjalte blev 3 i nov og har stadig hans, vi fik stor ros af tandlægen sidst fordi man ikke kan se det smiley han bruger så også kun sut når han skal sove, når han sover tungt spytter han den selv ud.

Men hvis din datter virker klar til så ville jeg da bare aftale det med hende smiley

• #7   7. jan 2014 Jeg tror jeg vil prøve at lave en aftale med hende. Hun ønsker sig en stor traktor, så hvis hun vil gå af med sutten kan hun jo få sådan en i gave smiley

Hvis sutterne skal på et suttetræ, hvor finder man så sådan et?? Hænger man dem bare på et træ i skoven f.eks? smiley

• #8   7. jan 2014 Min søn er 2 og han bruger kun sin sut når han sover. han kan sagtens sove uden den, og han får den kun de aftener han spørger efter den.. smiley

Hvis hun ikke er sådan mega interesseret i den, jamen så bare prøv at lade være med at have fokus på den, vent til hun selv kommer og spørger efter den, og kommer hun ikke, jamen så er hun nok færdig med at bruge sut ;D

• #9   8. jan 2014 Vi snuppede sutten da Xander var 1,5 år. Min veninde arbejder ved en tandlæge og hun sagde at det var bedst for tænderne. Han brugte den kun når han skulle sove. Så vi tog den og han spurgte kun efter den 3 gange. Nu er han snart 3 og jeg er lykkelig for at jeg ikke skal til at tage den nu hvor de er meget mere bevidste og opmærksomme på sutten.

• Malene K
    Malene K Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 262
    #10   8. jan 2014 Min ældste var 3 1/2 år inden han var klar til det.
    Han smed den så til gengæld også uden noget som helst brok.
    Hans lillebror som egentlig aldrig brugte sutten skiftede så til at være rigtig afhængig af den, efter storebror smed hans.
    Han snakker nu selv om at han snart skal af med den, men vi presser ham ikke. For mig er det vigtigste han SELV er klar til det.

• Malene K
    Malene K Tilmeldt:
    jun 2013

#11   8. jan 2014 Gry mor til Xander

Det er ikke helt rigtigt. Min søn smed sutten sent, og hans tænder har rettet sig fuldstændigt ud.
    Snakkede med tandlægen her med lillebror også, og hun sagde at tænderne skal nok rette sig uanset alder, dog skal de af med den inden skolestart - og det er alle børn jo

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #12   8. jan 2014 Rolig tænderne bliver ikke ødelagt pga de bruger sut i så tidlig en alder. ..

Thea er 3 1/2 og overhovedet ikke klar.

• #13   8. jan 2014 Godt at høre at der er andre børn som er kommet af med deres sut tidligt, så tror jeg vi vil gøre forsøget smiley selvfølgelig vil jeg ikke gennemtvinge det, hvis hun ikke vil af med den og bliver meget ulykkelig. For hun har nu altså været meget glad for den sut smiley

• #14   8. jan 2014 Min datter stoppede med sutten om natten da hun var 3 år smiley

Vi har her i julen givet julemanden alle hendes sutter smiley
    Men hun havde ikke brugt dem siden i sommers eller før endda

• Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 455
    #15   8. jan 2014 Alle mine 3 børn er stoppet med sut, da de var halvandet år. Jeg vil ik ha at de får suttebid.

• #16   8. jan 2014 Da de var ved tandlæge, fik vi at vide at tænderne retter sig selv på plads hvis man holder med sutten omkring de 3 år.......

Vi ønskede ikke at tvinge dem af med dem - men de var helt klar her i december da de var 3 år og 2/3 mdr - og der er blev spurgt 1 gang og ingen gråd eller sorg....

• #17   8. jan 2014 Malene K: jeg er godt klar over, at de fleste bid retter sig. Jeg var bare ikke interesseret i at tage chancen når nu min søn ikke var afhængig af sutten. Flere fra mødregruppen kæmper med deres børn nu hvor de nærmer sig 3 år. En af dem er i gæstedagpleje hos vores dagpleje disse dage og han skriger non stop fordi han savner sutten. Så jeg priser mig lykkelig for at vi tog den inden Xander blev så bevidst eller blev så afhængig af den.

• 1989
    1989 Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 236
    #19   8. jan 2014 Det er forskelligt fra person til person om man får suttebid eller ej. Nogen bruger sut i mange år uden det kan ses, hvor andre får skader fra det ved blot kort tid.
    Tænderne retter sig ikke nødvendigvis op igen nej.
    Jeg havde selv suttebid og det kan ses (eller kunne - har haft bøjle på mange år) ved at jeg havde mellemrum mellem fortænderne og let skævt overbid, dvs. det tændernes side ind mod midten vendte lidt ud ad.
    Jeg brugte sut til jeg var 6 år, hvilket jeg synes er helt hen i vejret smiley

• #21   8. jan 2014 Vito er 2.5 og har stadig sut. Han bruger den kun om natten og kun nogle gange. Den sidste måneds tid har han sovet hos mig 3-4 gange og hver gang har han taget suttekluden med, men blot krammet den.

Regner med at vi smider dem ud når han er omkring de 3 år. Og der er intet at se på hans tænder.

• #22   8. jan 2014 Min søn smed sutten da han var 2 år og 4 måneder.. Han var meget afhængig af den så vi lavede den regel da han var lidt over 2 at han kun skulle have den når han sov.. En aften blev han så gal på mig fordi jeg sagde at den skulle ligge i sengen og jeg ville ikke have at han rendte rundt med den.. Så truede han i sit vredes udbrud med at smide den ud og jeg gjorde ham klart at hvis han gjorde det så var det helt slut for vi havde ikke flere sutter... (Havde en pakke han ikke kendte til) men han smed den ud og så var det slut.. Han blev lidt ked den første aften og spurgte efter den aftenen efter og så var der ikke mere smiley så det gik meget smertefrit smiley

• #23   8. jan 2014 Nu er det jo heller ikke mælketænderne det kommer til at kunne ses på, men de blivende tænder, så det er jo ikke noget man kan se allerede nu...

• #24   8. jan 2014 min pige var 2½

• #25   8. jan 2014 Hvis hun ik bruger den i dp kan i vel godt tage den. Vores var 4 3 og 2 da de holdt op med at bruge sut. Er ik tilhænger af de har sut i alt for lang tid, men sys også det er individuelt fra barn til barn.

• Malene K
    Malene K Tilmeldt:
    jun 2013

#26   8. jan 2014 Gry - ja og der er heller ikke noget i vejen for i tager den fra ham, hvis han alligevel ikke rigtigt bruger den, men synes man skal forberede dem
    På det. Her er vi begyndt at sige den snart skal på suttetræet, og så er man stor og får en gave som belønning for at aflevere sutten.

• Malene K
    Malene K Tilmeldt:
    jun 2013

#27   8. jan 2014 1989

Det var sørme også længe at bruge sut og det får mine børn aldrig lov til..
    Men den mindste som bruger sut endnu, mest når han sover får lige en måneds tid mere, da han lige er startet i børnehave, så synes ikke der skal være for store omvæltninger på en gang

• #28   9. jan 2014 Jeg brugte sut til jeg var ca. 10 år. Jeg har desværre et rigtig grimt suttebid, som aldrig forsvinder, da det er blivende tænder.
    Min far syntes, det var synd for mig, jeg skulle undvære sutten... smiley

• Malene K
    Malene K Tilmeldt:
    jun 2013

#29   10. jan 2014 Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men kan være man ikke vidste bedre dengang..

Jeg havde sut til jeg var ca 4 år

• #30   10. jan 2014 Jeg brugte sut til jeg var ca 6 fordi jeg var utrolig afhængig af dem . Og jeg har heller ikke sutte bid

Kommentér på:
Sutten - hvor længe skal de have den?

Annonce