{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.587 visninger | Oprettet:

Hvordan stopper eller forhindre du en bidesituation?? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg synes der florere meget omkring at børn bider lige pt. Kan se der også er ret stor uenighed om hvordan man takler disse situationer og om man takler dem i opløbet eller i det øjeblik det sker. Der er folk der bruger metoder jeg ikke troede folk kunne finde på at bruge og er blevet lidt forskrækket..

Min datter bider ikke sådan til dagligt smiley Hun har bidt mig to gange i læben, i forbindelse med vi myssede og så tror jeg bare hun synes ''det var sjovt'' eller gjorde det uden at tænke over det. Hun har aldrig gjort det siden. smiley

Men hvordan ville du takle det??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan stopper eller forhindre du en bidesituation??
  • Stille musen
    Stille musen Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 203
    #1   18. dec 2013 Jeg tro det er rigtig vigtig at være tydeligt, at sige nej det vil jeg ikke have og vise det med end krop sprog også. Alderen spiller også meget ind, hvordan man skal handle.

• #3   18. dec 2013 Min lillebror han bed os meget indtil han bed min far så bed han igen. Freja har måske bidt 1 gang og kom til at råbe højt av ubevidst og hun har ikke gjort det siden.

• #5   18. dec 2013 Se det er det jeg er ked af at høre smiley

• #6   18. dec 2013 Hvor hårdt man må bide igen?
    Må man da gerne det?
    Jeg ville aldrig bide min datter..

• #8   18. dec 2013 Tror ikke min far bed hårdt. Kun så han lige kunne mærke det

• #9   18. dec 2013 Men hvordan lære det jeres barn, at det ikke må bide? Det eneste jeg ser for mig, er at barnet ser det er okay at bide, for det gør mor/far?

• #10   18. dec 2013 Jeg kunne aldrig finde på at bide mit barn. De få gange det er sket har vi sagt av og fortalt hende at det gør man ikke, også selvom hun var ret lille og måske ikke forstod det helt.

• #11   18. dec 2013 Puha tænk at man kan få sig selv til at bide sit eget barn.!! Det er i min verden mindst lige så slemt som at slå og dermed strafbart . Ej men fatter simpelthen ikke at man kan få sig selv til det. Fuldstændigt hovedrystende.
    Tænk at man ikke har flere brikker at rykke med i toppen så den eneste løsning er at være fysisk straffene overfor sit barn.
    Ja undskyld, men det er sgu bare slet ikke i orden.!!! Mangler ord.....
    Og barnet lære at det er sådan man gør ved hinanden.. netop som ts skriver..

• #12   18. dec 2013 Altså nu er min lillebror os 22 år hehe og jeg har ikke selv gjordt det.

• #14   18. dec 2013 Leander - Ja det er også det jeg tænker når jeg høre det. Det gør mig virkelig ked af det. Jeg oplever at mange begrunder det med at deres børn alligevel ikke forstår hvad man siger når man f.eks siger '' av det gjorde ondt, det må du ikke'' Stille og roligt. Men et barn på f.eks 1 år forstår måske heller ikke ordene 'jeg elsker dig' men derfor siger jeg det da alligevel.

Hvad så hvis barnet slår? Skal man så slå igen? Der må være bedre løsninger på sådan nogen ting udover at blive fysisk. Jeg er aldrig blevet bildt eller slået af min mor og jeg har det ganske udemærket og jeg ved godt at det er forkert at bide eller slå. Hvis jeg bed Lilli hvis hun bed mig, så ville hun jo se det som, at det gør man i den situation. Hva så når der er en der bider hende, så bider hun igen. Bruger man ild til at bekæmpe ild, eller bruger man vand??

• #16   18. dec 2013 'Mama' Virkede?? Så du mener dit barn forstod dit budskat? Tror du ikke bare hun er blevet bange eller forskrækket.? Måske virkede det i situationen, men tror ikke på det er noget dit barn har lært noget af, andet end at det er okay at bide, når man bliver bidt.

• #21   18. dec 2013 'Mama' Nej det har jeg da aldrig sagt?! Jeg spørger, fordi det kunne være at der kom noget der kunne ændre mit syn på det, eller bare for at høre hvad grunden er til man gør det.. Ja okay, men hvad så hvis der er en der bider hende og hun bider igen, er det så okay, eller?

Maria og Jamie - Hvem?

• #24   18. dec 2013 Jeg er ikke med smiley

• #30   18. dec 2013 Altså kan godt se hvad du mener med at svar kan påvirke en, fordi man alle gør det bedste man kan for sine børn. Helt klart, men jeg prøver at forstå meningen med at man bider som en løsning på bid. Vil også gerne høre andre løsninger på problemet, for det er rart stort har jeg erfaret. Kan også godt forstå 'mama' mener, at hun gjorde det af ren refleks, jeg har også hævet stemmen af ren refleks i en eller anden situation hvor jeg bag efter har fortrudt gevaldigt, fordi det hjælper jo ikke noget. Derfor spørger jeg indtil den måde at håndtere det på, for jeg kan stadig ikke helt forstå hvordan det skulle kunne hjælpe..

Jeg vil gerne beklage, hvis jeg har skrevet noget for personligt, IKKE min mening.

• #31   18. dec 2013 Men hvor er grænsen så 'mama' Du skriver du ikke slår hvis hun slår, eller niver hvis en niver dig? Men hvorfor så ikke det, man kan jo bare nive eller slå lidt mindre hårdt, som at bide lidt mindre hårdt end ens barn. Jeg har forstået at du gjorde det som en refleks.. smiley

• #32   18. dec 2013 Og godt at høre du ikke har bidt en balle af eller sådan noget, selvom det kunne man nogen gange få lyst til med sådan en babyrumpe, de er sgu så søde!

• #35   18. dec 2013 Jeg haft en "farlig bider",
    Han gjorde det i vuggestuen og senere i børnehaven. - han ER stoppet med det..
    Vi sagde nej. Og flyttede ham fysisk væk fra det der udløste bidet. Så han ikke opnåede det han ville. Vi viste overgangende var svære for ham. Så det isolerede vi ham for. Så han ikke fik muligheden for at bide.
    han har været meget sent om at udvikle sprog. Og i takt med sproget kom stoppede han en smule. Det stoppede helt da samværet med far stoppede. Han blev en helt anden dreng efter det stoppede.. psykologen der var tilknyttet mener hans far kørte psykisk terror på ham. Og det har været en af grundene til han bed og reagerede på kontakt og at de andre børn var for tæt på..

får jeg en bider igen . Vil jeg forsøge med samme teknik. Børn forstå meget mere end man lige tror smiley faste rutiner. Og fast omsorg mener jeg kan være en rigtig god løsning.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
    #36   19. dec 2013 Thea var også bidebarn i den første dp pga mange problemer. Hendes løsningsforslag er ikke værd at nævne her da det er helt hul i hovedet.

Men! Da hun kom til den anden dp fik jeg at vide at barnet der bider er drevet derud hvor de bliver så frustreret og kede af det at de reagere sådan, nogle nemmere end andre. Og derfor sku man faktisk trøste det barn der bider først, fremfor barnet der blev bidt.

Børn bider ikk for at være onde men for at kommunikere og hvis man bevidst vælger at bide igen så er barnet endnu længere ude og fik ikk den hjælp eller opmærksomhed de har brug for. Håber nogle tænker lidt over det inden de bider igen.

Og man kan self ikk stå inde for en refleks, det er en urgammel reaktion i os man ikk altid når at stoppe smiley

Barnet der bider for sjov skal selvfølgelig have at vide bestemt at det gør man ikke. Og en god ide kan være at ignorere det simpelthen gå så barnet ikke får opmærksomhed for at bide.

• #37   19. dec 2013 Mit svar var generelt og ikke decideret mynte på mama, men det er min generelle holdning til forældre som bider deres børn igen.! Så slet ikke personlig mynte men syntes slet ikke det er i orden og der er jo en grund til at det er forbudt! Så ja måske er min holdning skrap men jeg kan aldrig overbevises om at det er okay, på nogen måde. Hverken bevidst eller ubevidst. Eller pr. Refleks som en siger. Jeg har nu ikke en refleks der siger at jeg skal bide mit barn fordi han bider mig. Så det er ikke noget alle har i hvert fald.
    Og jeg må tilslutte mig dem som siger, hvad hvis barnet slog, er det slå.en refleks at slå igen? Ej det tror jeg altså ikke..

• #38   19. dec 2013 Nu har jeg en søn på 20 mdr. som bider for sjov, han bider ud af det blå. f.eks. har han bidt, sin far i storetåen mens farmand lå og sov. Og han kan finde på at bide hvis man leger eller krammer med ham, uden nogen egentlig grund.

Skal være ærlig og sige at vi ikke gør ret meget ved det, andet end at sige av. Og så får vi ham enten til at ae eller til at lade være. Han er begyndt at slå nu, når han ikke får sin vilje Tror det er en reaktion på hans manglende sprog, for det sker når han bliver hidsig, eller hvis man ikke lige reagerer på hans ønsker med det samme.

Der siger vi også bare, at det gør ondt, og at man skal ae i stedet, Hvis han så er kørt helt over, og virkelig slår i frustration, så bliver han trøstet og kommer op.

• #39   19. dec 2013 Ja jeg har nu altså heller ikke helt forstået hvor folks grænse er i forhold til at bide igen eller slå og sparke igen? Men det kommer jeg nok heller ikke til. Uanset vil jeg aldrig bide min datter, synes det er dårlig kommunikation. IKKE myntet på nogen. Det er bare generelt jeg høre mange der mener, at det er den rigtige fremgangsmåde og det mener jeg bestemt ikke.

Rigtig spændene at høre hvad i har gjort når jeres børn har bidt. Min opfattelse af Lilli når hun slår, har bidt osv. er også frustration af den ene eller den anden slags. Det kan jeg sagtens se, så derfor forstår jeg ikke, at nogen tror det er fordi de bevidst vil en noget ondt. Det er rigtig træls når de begynder at bide hinanden i dp og børnhave, som kommunikation, men ja, nogen har nok bare svære ved det end andre. Jeg kender en dreng der nærmest angriber andre børn, men kærligt ment. Han vil bare gerne kramme og kysse, men kan ikke finde ud af at gøre det stille og roligt. Det er en voldsom oplevelse for nogen, men man kan jo ikke bare springe på ham også? Så må man jo forklare at han skal gøre det stille og roligt, ganske som man forklare og opdrager på alle mulige andre punkter. Det kan bare ikke passe, at man ikke kan og vil forsøge sig med en rolig og fattet opdragelse.

• #42   19. dec 2013 Jeg vil fortælle barnet at det ikke må bide fordi det gør ondt. Og så vise med kroppe og Især ansigtet at mor bliver sur/ked af det. På den måde udvikler man også deres empati.

• #43   19. dec 2013 'Mama' kan ikke forstå du føler dig truffen med hensyn til det jeg skriver, hvis ikke du har gjort det bevidst? (hvis din forrige besked er til mig smiley ) Det jeg skriver, er til folk der mener, at det er måden at opdrage på. Mine svar til dig, lyder bare på at jeg nok ikke havde haft den refleks, som også Leander skriver, men det har ikke noget at gøre med, at du er en dårlig mor smiley Vi reagere jo alle forskelligt.

• #44   19. dec 2013 Leander - Det jeg gør er stort set det samme. Jeg siger ''av, det gør ondt på mor smiley - Ae ae mor'' Og så stopper hun for det meste, bliver hun så ved så bliver hun også ked af det og så trøster jeg hende og siger at det er okay hun er ked af det. Og så stopper hun med at græde. Som sagt så har min datter kun bidt mig to gange i læben, hun var ikke sur eller noget, men vi legede og jeg fik mysser og så tror jeg bare hun var overgearet og så tror jeg bare ikke hun kunne komme ''tæt nok på'' agtigt smiley Og så bed hun mig 2 gange, den bette prut. Der grinede jeg egentlig, fordi jeg blev forskrækket over at hun gjorde det! smiley Men min datter slår kun når hun bliver frustreret, så slår og sparker hun, men ikke altid direkte ud efter mig.

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 148
    #46   19. dec 2013 Man sidder et sekund og tænker... læste jeg virkelig det?, og så tjekker man kalenderen bagefter for at være sikker på vi rent faktisk stadigvæk er i 2013 og ikke er sendt tilbage til 60'erne.

At bide sit eget barn, svare i mine øjne til at slå tilbage hvis de slår, skrige hvis de skriger, et øje for et øje. Og det er da absolut ikke en måde at opdrage ens barn på.

Til jer der gør det, dypper i så også hundens næse i lorten når den skider indenfor?
    Eller lade det ældre barn sove natten over, i deres eget tis hvis der er sket et uheld?

.. Chokerende læsning.

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

#48   19. dec 2013 Mortil, spurgte dig i går og kan spørge dig igen i dag. Kan det virkelig være rigtigt at blot fordi folk ikke er enige med dig så skal de blot fise af, forlade bg og hvad ved jeg? Det er godt nok en imponerende både at debatere på.

Men der er mange fornuftige personer, og en rigtig god portion viden at finde her på bg, som jeg nyder meget af. Men at du og en andre håndfuld fornærmede piger, har ondt bag i over jeg højlydt siger tingene som jeg ser dem.. det har jeg ærligt talt svært ved at tage mig af, så du får lov til at nyde mig lang tid frem, bare rolig ;).

• #50   19. dec 2013 Clara har bidt mig et par gange. Hun var omkring et år, og skal ærligt indrømme at jeg ikke er stolt af min reaktion, men jeg blev forskrækket og det gjorde pisse ondt! Men jeg råbte meget højt, ikke direkte af hende, men et meget højt av.

Hun bider ikke mere, til gengæld siger hun nu "Av for hevled" når hun slår sig (27 mdr) og det er jo så ris til egen røv. smiley

• #51   19. dec 2013 Jeg har aldrig bidt en af mine piger igen, eller nogen andre selvfølelig smiley

Jeg arbejder i vuggestue og har gjort det de sidste 8 år, og er jævnligt stødt på pædagoger som der foreslår man bider igen

• #52   19. dec 2013 Uanset hvad, synes jeg at bide er forkert. Og jeg synes ikke det lære barnet, at det er forkert? Men det modsatte..

• #53   19. dec 2013 Quist: Jeg tror det ville hjælpe MEGET på hvordan du bliver opfattet, hvis du gad at deltage med positive kommentarer når du er enig i en tråd, i stedet for altid kun at deltage der hvor du er uenig.

• #54   19. dec 2013 caroline - HVAD!? Pædagoger der foreslår at man bider igen!? Hold da helt ferie! Jeg er målløs! Nu har jeg arbejdet i det pædagogiske felt i 6 år, og det er sgu ikke en metode jeg nogensinde er stødt på, eller er blevet undervist i på seminariet!

Hold da helt ferie...! Det havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig!

• #55   19. dec 2013 Hvis en pædagog bed mit barn, så ville jeg godt nok gøre alt der stod i min magt for, at vedkommende fik en fyreseddel og aldrig fik lov at arbejde med børn igen!

• #56   19. dec 2013 Altså der er jo forhåbentlig ikke nogen forældre der laver bidemærker på deres børn.

Da Sophia bed mig i armen sagde jeg av. - også grinte hun af mig.

Så satte jeg tænderne i hendes arm - bed hende ikke - men så hun kunne mærke mine tænder. Også sagde jeg av i Sophias arm smiley
    Det endte med at vi sad og sagde av og nussede hinandens arme smiley

Jeg mener bare at der er forskellige grader af at bide igen smiley
    Synes nogle af jer overreagerer voldsomt når man får smøren om at det næsten er det samme som at slå.

• #57   19. dec 2013 Men aner faktisk ikke hvordan jeg ville gribe det an hvis Sophia blev et bide barn. :-S

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

#58   19. dec 2013 Annemette. Som sagt så mange gange før, jeg er bedøvende ligeglad med hvordan i opfatter mig, og hvad i tænker om mig. Er her ikke for at flette fingere med andre, eller klappe folk på skulderen. Er her for mig selv, og mit barns skyld - og falder jeg i forbi farten over en tråd jeg finder interessant så svare jeg, negativt såvel som positivt.

• Obsternasig.
    Obsternasig. Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Emner: 23 Svar: 170
    #59   19. dec 2013 Jwg går mere ind for Lola fra Go' morgen DK's metode med time out'en i de situationer. smiley

• #60   19. dec 2013 Obsternasig- Det er også fint hvis det er et større barn, men et barn på 10-12-14 måneder forstår ikke time-out.

• #61   19. dec 2013 Til så små børn anbefaler hun ikke timeout.. Hun siger derimod at man skal ignorer det og ikke lave en stor forestilling ud af det, da et barn på den alder vil syntes at når mor laver sådan et ståhej, med av og ansigtet som overdriver, så er det sjovt.

• Obsternasig.
    Obsternasig. Tilmeldt:
    maj 2012

#62   19. dec 2013 Havde ikke lige læst hele tråden - sorry. Kan godt se at til et barn på eks. 12 mdr. er det for tidligt. smiley

• #63   19. dec 2013 Quist: Jo men du har jo ikke skrevet hvad du selv ville gøre i situationen! Du har kun kommenteret på hvad andre har gjort, hvilket lader til at være din helt store interesse når du deltager.

Og så må jeg hellere komme dig i forkøbet, jeg har ingen børn endnu, så jeg kan ikke svare på hvad min reaktion og løsning ville være, smiley jeg følger bare med for at lære.

• #64   19. dec 2013 smiley ja ret for tidligt. Må indrømme at jeg godt kan lide Lola jensen og meget af det nu skriver er super og hun sætter sig virkelig i børnenes sted i alt hvad hun siger og gør. Men time out er det eneste punkt hvor jeg ikke er enig med hende og vil aldrig benytte den på mine børn. Da jeg mener at man flytter barnet væk fra problemet i stedet for at hjælpe barnet til at snakke om hvad der skete og hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt. Her taler vi selvfølgelig om lidt større børn, men vil aldrig benytte mig af time out i nogen alder. Men der er vi jo forskellige..

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

#65   19. dec 2013 Min datter er ikke så gammel endnu at det er kommet dertil endnu. Men går netop ind i sådan en tråd her og læser med, i tilfælde af der skulle opstå en dag hvor jeg stod med et bidende barn også.

At jeg ikke kan bidrage med egne erfaringer, betyder ikke at jeg ikke kan kommentere på hovedrystende indlæg her i tråden( eller i andre tråde for den sags skyld), det er trods alt et forum, luften går lidt ud af ballonen hvis der skal nedsættes regler for hvem der må skrive hvad, i de forskellige tråde.

• #66   19. dec 2013 Uanset hvor meget eller hvor lidt man bider, synes jeg stadig det er en underlig måde at tackle situationen på. Det minder mig om som faktisk også Quist skriver, at nogen sætter deres hunds snude i dens lort og pis når den har haft et uheld. Tror i de FLESTE tilfælde (nok ikke alle) men i de fleste er det af ren frustration og næsten afmagt, at barnet tager den ''metode'' i brug, når ikke de kan forklare sig på andre måder. Jeg venter stadig på at nogen fortæller mig hvad forskellen er på om man ''bider'' sit barn igen eller om man ''slår'' sit barn igen. Er det virkelig den måde man vil lære sit barn at håndtere sådan nogen situationer i fremtiden.. Bob er i dp og bliver bidt af Bib, Bob tænker 'min mor bed mig, da jeg bed hende' Bob bidder Bib. for det er jo sådan man gør? Og sådan bliver det ved?

• #67   19. dec 2013 Timeout er for mig også tåbeligt. smiley Den eneste jeg bruger ''timeout'' på er mig selv hvis jeg skal have luft smiley Eller min hund når den er for overgearet.

• Obsternasig.
    Obsternasig. Tilmeldt:
    maj 2012

#68   19. dec 2013 Hvorfor synes du det er tåbeligt?

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#69   20. dec 2013 Her bruger vi time out thea er 3 et halvt og det virker...

Men vigtigt at bruge det rigtig jo

• #70   20. dec 2013 Hold da op i køre den langt ud. Dina har sp da ikke bidt dit barn med vilje. Har i aldrig kommet til at gøre noget i reaktion fordi i blev overrasket. ?

• #71   20. dec 2013 Så skulle mig og Pernille jo også være dårlige forælder fordi vi råbte av da vi blev bidt. Det hænger bare ikke sammen. Man reagere forskelligt på noget der gør pisse ondt. Et andet barn kunne lige så godt pande ens barn en hvis det bider. Det tænker hjernen sp da ikke over.

• #72   20. dec 2013 Præcis Frejas mor, og sån nogle små tænder kan altså gøre rocker ondt!

• #73   20. dec 2013 De er jo også børn og det er jo altså noget fuldstændigt andet end at samtlige med en voksen der bider sit barn igen eller slår igen. Det håber jeg da ved gud at man kan se en forskel på, så man ikke render rundt og tænke at når børn må slå hinanden, så må vi også.! Vi er vel forhåbentligt alle voksne mennesker hvis ikke aldersmæssigt så i hvert fald af sind når man vælger at sætte børn i verden. Men den med en refleks giver jeg godt nok ikke en disse for. Man er vel så voksen at man ikke bare bider pr. Refleks. Har aldrig hørt at nogen voksne mennesker gør det, i hvert fald ikke for nu. Og det må jo være en refleks som kun nogen har, for tænk hvis en pædagog bed jeres barn fordi det bed og hun så sagde det bare var en refleks. Vil det så være i orden? I vil jo straks tænke at hun skulle ikke være pædagog, nej men så prøv og vend den mod jer selv....

• #74   20. dec 2013 Leander's mor. Der er sp ikke nogen her der slår eller bider sit barn. Nu må du sp spænde hjelmen. Og jo som voksen kan man godt få de reflekser. Ellers må du være den første. Og hvad er det for noget at komme med hvorfor så sætte børn i verden. Nok fordi man elsker sine børn. Skulle alle der var enlige så også lade være. Den holder ikke medmindre at man slog og mishandlet sit barn. Og det er der ikke nogen der gør her. Men jeg gider ikke kommentere mere på det her indlæg nu. Det er kørt helt af sporet og er blevet personligt. I stedet for at holde jer til det ts spørg om. Men god røv og god weekend til jer smiley

• #75   20. dec 2013 Der er nu flere her i indlægget det siger de har bidt deres børn som en refleks. Det er da at bide sit barn om det er en refleks eller ej. Og der er vist rigtig mange som ikke har den refleks ellers vil Alle Jo Ha Skrevet At Det Var Det De gjorde om det så virkede eller ej... jeg syntes ikke det er okay at vide sit barn og jeg tror ikke på den refleks. Men du mener at det er okay, så længe det er en refleks. Så kan en pædagog da også komme til det pr. Refleks. Eller en bedstemor eller god veninde..

Jamen rigtig god dag til dig. Jeg kan heldigvis godt snakke pænt til dig på trods af at vi ikke er enige.

• #76   20. dec 2013 Leanders-- Nu er folks reflekser og reaktioner jo forskellige. Min mand kom f.eks en dag og forskrækkede mig, og jeg vendte mig om og langede ham en på skrinet. Det var overhovedet ikke min mening, men jeg blev virkelig forskrækket. Vi reagerer jo alle forskelligt. smiley

Jeg hviler gudskelov nok i min rolle som mor til at det ikke ødelægger mit forhold til min datter.

• #77   20. dec 2013 Jeg syntes bare det er en voldsom reaktion og ikke en jeg tidligere har mødt. Et er at man reagere sådan, noget andet er at man anbefaler det i et indlæg hvor der bliver spurgt ind ti hvad man vil gøre ved det... der stopper min forståelse altså fuldstændig.. men i min verden vil det aldrig blive okay at gøre det... Og ja hvis man har sådan en reaktion, jamen så er.det selvfølgelig træls, men noget man skal arbejde med for ens børns skyld, for de er jo Heller ikke ens. En vil måske ikke bide igen og slet ikke reagere på det, hvor imod et andet barn vel det sætte sig på... men ja, jeg vil aldrig kunne forstå det eller den reaktion..
    Jeg stopper også her. Det er et punkt hvorpå der åbenbart er mange forskellige meninger, selvom det for mig forekom mig åbenlyst at ingen vil kunne finde på at bide igen. Men ja jeg blev klogere... Rigtig god aften til jer alle.

• #78   20. dec 2013 Kan ikke forstå man af ren refleks kommer til at bide sit barn, men vi behøver jo ikke være enige alle sammen. Jeg synes ikke der er nogen der er personlige, slet ikke? Jeg ser mange indlæg der forklare deres måde at håndtere tingene på og også hvordan de bestemt ikke vil håndtere tingene på.

Altså det er fint at time out virker på nogen smiley Jeg vil bare ikke bruge det smiley

• #79   20. dec 2013 OG der er altså stor forskel på at råbe av og bide

• #80   20. dec 2013 Det ER en voldsom reaktion, men den er stadig ikke unaturlig. Nogen mennesker er bare nemmere at "skræmme" end andre. Min mand er også engang kommet sent hjem, og da jeg stod i køkkenet bankede han pludselig på ruden, jeg blev så forskrækket at jeg satte mig direkte ned og slog mit haleben voldsomt. smiley

• #81   20. dec 2013 Lykkli-- Helt enig, der er milevid forskel. Men jeg vil stadig påstå at det er en ret naturlig reaktion, omend meget uhensigtsmæssig.

• #82   20. dec 2013 Synes stadig der er langt fra den slags til at bide sit barn. Men det er nok bare mig..

Det jeg snakker om længere oppe er også mere rettet mod dem der mener, at det og bide sit barn er normalt som opdragelses metode. smiley

• #83   20. dec 2013 Og det stiller jeg mig kritisk overfor. Det er aldrig en måde at opdrage på.

• #84   20. dec 2013 Nej det synes jeg heller ikke smiley Men har bare oplevet rigtig mange der synes det er sådan man gør og det er jeg meget overrasket over..

• #85   20. dec 2013 Det kan jeg godt forstå, det er jo også mange år siden at revselsesretten blev afskaffet. smiley

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#86   20. dec 2013 Der er noget der hedder urinstink...

• #87   21. dec 2013 Theas mor - ?? smiley

• #88   21. dec 2013 Heh, jeg læste det som urin-stink. smiley

• #89   21. dec 2013 Jeg læste urinstix smiley haha

• #90   21. dec 2013 Jamen hvad står der? Er ikke helt med smiley

• #91   21. dec 2013 Ur-instinkt skal der stå.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#92   22. dec 2013 Haha Pernille har helt ret smiley

• #93   22. dec 2013 Hvis det ligesom legalisere at man som voksen bider børn pr.refleks hvordan ville i så reagere hvis i kom i dagplejen/børnehaven og pædagogen havde bidt jeres barn pr.refleks.... Ville i acceptere det ?? Det gør vel ligeså ondt på den vokane i bh som på mor, men jeg ville da forvente at den voksne kunne styre sine impulser så meget så hun ikke bed mit barn selvom han bed hende....det e rvel i grunden en af de store forskelle mellem voksne og børn, nemlig at kunne styre sig.

Jeg har selv haft et bidebarn, jeg har dog aldrig følt mig fristet til at bide ham og mener ikke man aflære en adfærd af at andre har den. Jeg er så heller ikke tilhænger af time out, og kunne ikke finde på at bruge den metode hverken som privat mor eller i mit job. Jeg kan godt finde på at bringe barnet væk fra en tilspidset situation det er i , men altid i selskab af mig og aldrig spm noget der kan minde om straf, snarere ønsker jeg det skal opfattes som en hjælp til at komme videre med situationen, og det er ganske få gange det har været nødvendigt til trods for mit job spm specialpædagog. Jeg tror på at skal hjælpes til at se og finde løsningerne på konflikterne hvad enten det er med mor og far eller vennerne i bh, og ikke til at tro at det at skride fra problemet eller blive "smidt ud" ( timeouten) er en løsning der duer i det lange løb.

• Mummi
    Mummi Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 39
    #94   22. dec 2013 Jeg kunne aldrig drømme om at bide, slå eller sparke mit barn. Hvis de gør sådan noget siger jeg nej, det må man ikke.

At folk gør det fordi de tror det er god opdragelse, kan gøre mig rigtig ked af det. At det gør det pga "refleks" og så mener at det er okay, chokerer mig virkelig !!! Bør mn som voksen ikke ha lidt mere styr over sig selv?

Jer der synes det er ok at bide sit barn, hvor går grænsen så og hvorfor? Altså I ved vel at det er forbudt at slå, men hvorfor er det så ok at bide?

• #95   22. dec 2013 Rigtig godt skrevet - den gamle krage! Beskriver meget godt mine tanker.

Spørger om det samme som Mummi.

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

#97   22. dec 2013 #Freja / #74
    Ærligt talt lidt af et drømmeverdens syn du har, det er langt fra alle børn der kommer til verden af lutter kærlighed/fordi de er elsket (redning af forholdet, kroner øre, "de tunge møder" faktoren, osv osv osv) og langt fra alle der sætter børn til verden er klar til at håndtere de udfordringer der kommer, og så ser man opdagelses metoder som disse.

#Theas / # 86
    Er du ikke flink at uddybe lidt omkring dette ur-instinkt, og hvor du helt præcist mener det har relevans i denne her debat?

#96 Nu skriver du "Nappe børn med læberne", så henviser jeg til #2 og 17. Der bliver på ingen måder givet udtryk for at vi snakker om at nappe lige så stille med læberne, der bliver rent faktisk lagt vægt på at det gjorde ondt på barnet. Om det er et bid, en lusning eller en røvfuld, hvor går forskellen - Og hvor går grænsen? I mine (helt personlige øjne) så går grænsen i samme sekund det er smertefuldt for barnet, og i selv samme sekund så ser jeg det faktisk også som børnemishandling.

Og der er gudhjælpemig også en forskel på børn der bider hinaden i børnehaveklassen, og voksne personer.

Og der er ingen som snakker om at slå børn med bælte her, der er snak om hvis det er i orden at bide(smertefuldt) tilbage når barnet bider dig, er det så også i orden at slå, nive eller rive, når barnet gør dig "fortræd" - Og hvilket budskab det giver?.
    Samt, om det er i orden at dagplejemoren (eller børnehaveklasse læren) bider dit barn, når barnet har bidt dem.

----

Mht. Hele den snak omkring reflekser, hånden på hjertet - så tror jeg ikke på det. En refleks er når du bukker sammen, (eller sparker ud) fordi du får et chok, en refleks er når du sender en albue retur fordi du bliver nappet i ryggen - en refleks er en afværgelse af situationen hvor kroppen regere hurtigere end hovedet. At bøje hovedet, åbne munden og bide til, det er gudhjælpe mig ikke en refleks, det er en absolut bevidst handling.

Og jeg tror ærligt talt Mama godt er klar over det nok er noget hun burde have holdt for sig selv, ellers ville hun ikke ryge direkte i forsvars position som hun gør i #17 da der kom lidt modstand på hendes anbefalning.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#99   22. dec 2013 Jamen som jeg fik at vide hos min psykolog har mennesket stadig instinkter helt tilbage da vi gik med køller og skind som tøj. ..

Hvor alt handlede om overlevelse og vi kommunikerede på helt anden måde.

Og et instikt af den slags kan udløse at man bider igen ved jeg ikk og vil heller ikk forsvare noget for er ikk selv tilhænger af løsningsforslaget.

Men kom bare i tanke om hvad min psykolog havde forklaret smiley

• #100   22. dec 2013 Enig med Quist!

• Quist B
    Quist B Tilmeldt:
    sep 2013

#101   22. dec 2013 Nanne F.
    Kan ikke lade være med at føle du har skyklapper på, du ser kun en metode og låser dig fast på at det er den, eller intet.

Men hvad med om jeg tog det 3 valg, valget hvor jeg hverken bider mit barn, eller lader det bide andre børn, men i stedet vælger korrekte opdragelses metoder, som uden vold lærer barnet i en tidlig alder at det er forkert at bide?. (som der er kommet tonsvis af bud på hvad det kunne være igennem denne her tråd)

Din afsluttende kommentar, ja jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare tilbage dertil. At du ikke ser forskel på et barn og en voksen der bider, det overrasker mig en del - specielt da du åbenbart er en uddannet person.

Theas Mor.
    Var også blot nysgerrig, da jeg ikke rigtigt tror ur-instinktet har ret meget med hverken at bide, eller bide tilbage i refleks, at gøre. Så spurgte blot for at blive klogere.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#102   22. dec 2013 Det er også helt okay smiley

Jeg ved som sagt heller ikk, har hørt om en episode på et plejehjem hvor plejeren bed den ældre fordi den ældre bed hende (demente) og det var bare en reaktion på det. Hun havde det frygteligt bagefter og kunne ikk forklarer hvorfor det skete hun slog klik.

• #105   22. dec 2013 Også flot skrevet Maja J - Og nikker genkendende til det sidste du skrev. Min datter er også sensitiv og rummer heller ikke ret meget af gangen, så det vigtigste er også at hun får forståelse når hun er frustreret.

Er det OS der har gjort det til en angribende diskusion? smiley Jeg påpeger at jeg IKKE synes det er iorden at bide fordi man mener det er vejen frem. At man har et dyrisk intstinkt der ''fortæller'' en at bide sit barn, lyder for mig underlig, for jeg har ikke selv haft det følelse. Og jeg ved godt at folk er forskellige, så derfor sætter jeg mig kun uforstående overfor det. Skal ikke kunne sige om nogen får disse ''ur instinkter'' for jeg har ikke selv prøvet det eller set det. MEN som jeg har skrevet flere gange, så bliver jeg ked af at folk rent faktisk mener at det er den eneste vej frem ja. Og som jeg har skrevet i indlægget ''Der er folk der bruger metoder jeg ikke troede folk kunne finde på at bruge og er blevet lidt forskrækket..'' - Det er lige præcis den metode jeg hentyder til der... Men det er ikke mig der har bragt den på banen, det er der andre der har gjort. Så jeg har ikke drejet samtalen over på noget. Jeg fortæller blot min mening og nyder godt af de forskellige input jeg synes jeg kan bruge..

Dem der går i forsvars posistion ser jeg blot som nogen der MÅSKE (KUN MÅSKE) godt kan se det ikke er helt optimalt at bide sit barn.. Kan kun håbe de vil forsøge sig med en anden metode i fremtid, for børnenes skyld.. Dette er IKKE ment som at nogen er verdens dårligste forældre!!! Vi lære alle mens vi lever og jeg har bestemt også lært noget i den her tråd. Og jeg kan lære meget mere.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#106   22. dec 2013 Hmm jeg har faktisk været lidt inde omkring det maja hvor jeg skriver at man rent faktisk skal trøste barnet der bider før det der bliver bidt fordi der er en grund til det.

• Theas mor <3 .
    Theas mor <3 . Tilmeldt:
    nov 2011

#107   22. dec 2013 Theas mor smiley .

Emner: 55
    Svar: 1.376

Fotoalbum: 2

# 3619. dec kl. 00:12

Thea var også bidebarn i den første dp pga mange problemer. Hendes løsningsforslag er ikke værd at nævne her da det er helt hul i hovedet. 

Men! Da hun kom til den anden dp fik jeg at vide at barnet der bider er drevet derud hvor de bliver så frustreret og kede af det at de reagere sådan, nogle nemmere end andre. Og derfor sku man faktisk trøste det barn der bider først, fremfor barnet der blev bidt.

Børn bider ikk for at være onde men for at kommunikere og hvis man bevidst vælger at bide igen så er barnet endnu længere ude og fik ikk den hjælp eller opmærksomhed de har brug for. Håber nogle tænker lidt over det inden de bider igen.

Og man kan self ikk stå inde for en refleks, det er en urgammel reaktion i os man ikk altid når at stoppe 

Barnet der bider for sjov skal selvfølgelig have at vide bestemt at det gør man ikke. Og en god ide kan være at ignorere det simpelthen gå så barnet ikke får opmærksomhed for at bide.

Slet svar

Så nogle har været omkring det...

Desuden vil jeg godt have lov at sige jeg aldrig har givet time out når hun har reageret med at bide slå eller andet.

• #109   23. dec 2013 Jeg mener ikke man kan/skal straffe en bider. Men man skal finde problemet.
    Her fjernede vi ham så han ikke opnåede det van ville.nemlig at få de andre til at græde /skrige.
    Vi har fundet årsagen til problemet og handlet på det.

• #110   2. jan 2014 Min datter bed nogle af børnene i dagplejen i en kort periode og det blev sådan at når hun prøvede på det eller gjorde det, så blev hun fjernet fra legen og sat på en stol i køkkenet 2-3 min af gangen. Hun begyndte at blive ked af det når hun ikke måtte være med, så hun holdt hurtigt op igen! Effektiv og fin løsning i vires tilfælde!!

• #113   4. jan 2014 Hun blev "holdt udenfor" fordi hun ikke kunne styre styre sig selv. Hun blev hidsig og var overgearet. Så det var for at hun kunne falde lidt ned og der kom ro på inden hun kom med ind igen. Hun var ikke alene. Hendes dagpleje mor sad sammen med hende og læste en bog eller lagde et puslespil sammen med hende. Så jeg syntes helt ærligt at det ville ha været mere synd hvis hun ikke blev taget fra de par minutter det varede!! Tænker af og til på at hun kunne være gået helt galt og det kunne ha udviklet sig til mere! Har i dag en meget glad pige der er begyndt at få forståelse for at man skal passe på hinanden og ikke være efter hinanden. Hun elsker at komme i dagpleje og det er skønt at se at hun kan lege med de andre på en måde hvor der ikke indgår bid og slag. Så nej, jeg syntes ikke det er synd. Det stod på ca en måned 2-3 gange om dagen.

• #114   4. jan 2014 Du straffer aldrig selv dit barn??

• #116   4. jan 2014 Ditte-- Dumt spørgsmål måske, men hvis DP sad sammen med din datter i den tid, hvem tog sig så af de andre børn i mellemtiden?

• #118   4. jan 2014 Er glad for at vores dagplejer aldrig kunne finde på at bruge straf som en del af vores børns udvikling og læren af sociale kompetencer, for så havde jeg godt nok taget mit barn ud med det samme og beholdt ham hjemme indtil han skulle i børnehave!
    Jeg vil nu også gerne vide hvem der passede de andre børn imens smiley for de bliver vel ikke ladt alene imens hun at hun læste en bog, eller lagde puslespil, som sagtens kan tage 10 minutter...

• #119   5. jan 2014 De andre børn fik lov til at lege videre. Det var jo som sagt kun få minutter det drejede sig om og ikke flere timer!! Om dagplejen læser en bog eller skifter en ble mens de andre leger selv tar jeg ikke så tungt. Det drejer sig jo som sagt om få minutter. De sad ved bordet i køkkenet og læste/spillede puslespil. Hun blev ikke plantet på en stol i et hjørne...

• #121   5. jan 2014 Bare i orden!

Kommentér på:
Hvordan stopper eller forhindre du en bidesituation??

Annonce