{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

update på Vitos sprog {{forumTopicSubject}}

Som nogle måske husker, har jeg haft skrevet en del om mine bekymringer og tanker ang. Vitos sprog, herinde.
Så nu ville jeg komme med en update smiley

For en måneds tid siden som kommunens talepædagog ud og vurderede ham. Hun var enig med min og vuggestuens vurdering om at han har en god sproglig forståelse, og uden problemer forstår alt hvad man siger. Der er helt sikkert ikke noget med hørelsen (som godt kunne frygtes, når han jo er ørebarn), det er blot udtalen der driller.
Hun var ikke voldsomt bekymret, men dog enig i at det var en god ide med lidt støtte og hjælp til ham.

Hun har sammen med pædagogerne lagt en handlingsplan.
De tager udgangspunkt i Vitos interesser, og skal derfor snakke om køretøjer (man er vel dreng? smiley ). I vuggestuen har de derfor lavet nogle vendespil og andre små spil selv, som de hiver Vito til side med et par gange om ugen, og spiller med ham.
De har også lavet et musik-spil, hvor det primære er at hjælpe ham til at fokusere bedre på hvad han hører, så han hører sig selv lidt mere.
Derudover har de en føle- og se-kasse, som de normalt bruger på stuen. Så kigger og rører de ved nogle ting, mens de sidder o rundkreds, og snakker om det. Det vil de lave med køretøjer, og i stedet for at gøre det på hele stuen, tager de Vito og 2-3 andre børn til side, så de alle får sagt lidt mere, og Vito kommer mere på banen end han ville gøre i den store rundkreds. Og så er det kun med ting som interesserer ham.

De ville også gøre lidt flere ting i den stil. Senere kommer talepædagogen igen, og snakker med ham og hun vil følge ham løbende og mødes med ham, samt vurdere planen med hans pædagoger, og jeg skal også mødes med ham.

Jeg er rigtig glad. Både for at bliver taget alvorligt, men også for at han kan få den hjælpe og støtte så hans sprog kan udvikle sig godt og alderssvarende smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  update på Vitos sprog
  • #2   3. okt 2013 Ja, det er rigtig fedt! Og jeg er glad for det. Han udvikler hele tiden sit sprog og ordforråd, det mærkes tydeligt. Bare noget langsommere og med en sløv udtale, så det er rigtig lækkert med lidt støtte!

• #3   3. okt 2013 Det lyder da godt smiley
    Min dreng er ørebarn og fik dræn i for lidt over 5 måneder siden. Der er først nu kommet rigtig meget sprog på og han er 23 mdr. Han kan de fleste farver og fortæller hvad farve de ting vi ser er. Han kan traktor, bil, taxa, brandbil, varevogn, tog og cykel, nok også mest fordi det er noget der interessere ham smiley

• #4   3. okt 2013 Vito fik dræn i for et år siden smiley

Han kan ingen farver, de har ellers lige haft tema om det, men tp konkluderede at det slet ikke interesserede ham.

Han kan ting som bus, tog, gravko, traktor, trailer, lastbil, brandbil (ambulance, politibil = babu), mama, baba, ud og lege, se, derovre, væk, mælk, musik, mund, hår, øre, op, ned, varm, dyrelyde osv... Han kan egentlig en del ord, men det er hans udtale der driller ham. Han snakker nærmest som en tysker, og bruger den klassiske med at sige t i stedet for samtlige k'er osv.
    Og så VIL han ikke sige ord han ikke kan, derfor er det rigtig lækkert at de taler om ting som interessere ham. Så skal han ikke lokkes for at sige noget nemlig.

• #5   3. okt 2013 Min søn kan nu også mange mange andre ord, men køretøjer, farver og dyr er det der interessere ham mest.
    Almindelig hverdags ting som ja, nej, tak, mor, far, bedste, dyre lyde , tak for man, se der, sit eget navn osv har han også tjek på.
    Det nyeste er blåbær smiley

• #6   3. okt 2013 Hvor er det fedt at læse. smiley Det må være skønt at få den optimale støtte. Nu tænker jeg, er det noget alle bør gøre? Altså jeg ANER ikke om Clara taler "rigtigt" eller "forkert", men er det noget man "bør" få tjekket?

Clara taler rigtig meget, og gentager alt hvad vi siger mere eller mindre korrekt.

• #7   3. okt 2013 Pernille,
    Jeg tror ikke du ville være i tvivl smiley og ellers vil dp eller vs jo opdage det med tiden. Clara går i dp, ik?

Normalt laver man en sprogvurdering på børn omkring de 3 år.

Kan lige linke til et par videoer af ham, så kan de høre hans udtale. Du vil slet ikke være i tvivl om at den er forkert.

• #8   3. okt 2013

(link fjernet)

Er i tvivl om linket virker. Vito snakker om græs.

• #9   3. okt 2013 Det er vist et mobillink smiley

• #10   3. okt 2013 Hvis du går på youtube og søger på "Vito læser og snakker om grøn" burde du finde videoen med ham smiley

• #11   3. okt 2013 Vi er igennem det samme med vores søn, han er 2 1/2 nu smiley Sprog har ligesom bare ikke interesseret ham, tilgengæld er han ligesom din MEGET glad for maskiner.
    Vi blev anbefalet af talepædagogen at lave en bog i samarbejde med vuggestuen. Vuggestuen tager hverdag billeder af de ting Achilles laver og skriver i bogen, vi gør så det samme hverdag herhjemme. Han har så bogen med frem og tilbage, og både i vuggestuen og herhjemme snakker vi så hverdag om de ting han har lavet.
    Han elsker den bog fordi den handler om ham og de ting han laver. Han har virkelig rykket sig meget på de 6-7 uger vi nu har kørt den, det er meget lettere for os at snakke med ham om ting han har lavet, da vi nu har billeder at gøre det udfra, og selvom han stadig er mest glad for alt med maskiner, ja så er interessen for "ord" i bogen kæmpe.

• #12   3. okt 2013 Nej hun er i VS. smiley Hun er en meget udadvendt pige med gåpåmod og ben i næsen, så hun ville røvkede sig i en DP.

De har intet nævnt om hendes sprog, tværtimod siger de at hun snakker rigtig meget om rigtig mange ting.

Man kan bare ikke lade være med at tænke om hun udvikler sig sprogmæssigt som hun skal. Især fordi hun har en kusine på snart fem der snakker ligesom Clara gør nu, og hendes forældre har (desværre) intet gjort ved det.

• #13   3. okt 2013 Har lige set dit link og kan høre at han udtaler ordene helt anderledes end Clara gør. Men kæft han er kær. smiley

• #14   4. okt 2013 Dejligt at der sker noget
    Jeg havde en dreng der kun talte i lyde, og ligesom din dreng fejlede sprogforståelsen intet.
    Han er også ørebarn...
    Jeg tog til vores ørelæge og fik fjernet hans pollyppor- og har aldrig fortrudt det. Han begyndte at snakke næsten med det samme.!

• #15   4. okt 2013 Dejligt smiley og skønt de har den mulighed at "træne" med ham uden alle de andre børn og forstyrrelser ..
    Lukas bliver 2 til december og jeg er ret bekymret for hans sproglige udvikling. Han har tryk på begge øre, ikke noget de vil gøre noget ved endnu, men han snakker stort set ikke. Han forstår alt, og siger dyre lyde osv.. Han er dog 2 sproget , og han kan en del ord på islandsk men ikke dansk smiley han snakker mest sit eget sprog. Så da jeg læste det her indlæg kunne jeg godt se han burde sige noget mere man forstår smiley

• #16   4. okt 2013 Hende l,
    Jeg tror ikke der sidder noget i den stil hos Vito. Men han skal snart til kontrol hos ørelægen og så vil jeg da lige nævne det.

Mor til skønne,
    Hvis han snakker islandsk så har han jo et sprog smiley er det dig eller far som tåler islandsk med ham?

• #17   4. okt 2013 Det er mig. Og han ser kun sin far en gang om ugen i 4-5 timer, så han skal lære det danske i vuggestuen. Ja lidt snakker han men det er ikke meget. Men vil gætte på 20-30 ord på islandsk (kun enkeltvis, ingen sætninger) og så på dansk siger han Hej Hej, hov og traktor. Og tak.. Han kan godt sige mere nogen gange men ikke noget der bliver, han siger det kun en eller to gange og det er det .. Ved ikke om ham høre dårligt i larm som der jo kan være i vuggestuen, for det er som om han nemmere lære islandsk og jeg vil jo mene dansk er nemmere. smiley så havde regnet med det modsatte problem..

• #18   4. okt 2013 Modersmålet er nemmere smiley

Han skal nok lære det danske, det vigtige er at han taler og konstruerer sætninger. Han kan kun blive god til dansk, hvis han kan sit modersmål.

To af børnene fra Vito vs taler udelukkende kinesisk derhjemme, de hører ikke dansk andre steder end i vuggestuen. Den store af dem, Lucia, taler ikke dansk men forstår alt. Hun taler dog kinesisk, så det danske skal nok komme.

To-sprogede børn er jo bare lidt længere tid om det smiley

• #19   4. okt 2013 Han er jo ikke to endnu smiley

Vito læge sagde til hans to-års, at det de som læger lyttede efter var om barnet lavede sætninger med to ord. Dvs ting som "Mer vand", "ud og lege", "dreje rundt", "derop", "derhenne", "den vej" osv. Han skal slet ikke kunne lave en hel lang sætning smiley

• #20   4. okt 2013 Ja tror også det nok skal komme. Han forstår begge sprog.. Alt hvad man siger.. Og det er da en start. Vidste ikke det var modersmålet de lærte først. Var egentlig sikker på han ville have svært ved islandsk da det kun er mig der kan lære ham det. Men vil være tålmodig. smiley og vil sige det faktisk trøster lidt at andre siger som du gør. Tak smiley bliver lidt mere rolig synes jeg. smiley ih altså man er altid så bekymret for de små og om de følger udviklingen smiley

• #21   4. okt 2013 Okay smiley rart at høre smiley mange af de børn fra hans vuggestue der er på alder med ham snakker lange sætninger. Synes det er helt vildt smiley

• #22   10. okt 2013 det kunne være mig der havde skrevet det der Lucas som er født kort efter vito har samme probem.

• #23   10. okt 2013 Mor til skønne,
    Flere af børnene hos Vito, taler også nærmest helt rent. Min niece som er 2,5 har talt rent læææænge.. sådan er der jo forskel, men ved præcis hvordan du føler!

Mor mulle,
    Har I så valgt at sætte noget i gang nu. Eller venter I og ser tiden an?

• #24   10. okt 2013 Jamen vi skal tl 2½ års samtale i dp om ikke så længe så vil klart ha sat noget i værk. Han fik dræn i her i jan i år han siger godt nok nogle ord men han siger sku ikke mor og far endnu men han pludere næsten hellere ikke som spæd men jeg er bekymret men ørelægen siger det nok skal komme. Han siger se, der, ned, tog, tut tut, babu og sådan nogle ord og undskyld..... ja men ikke mor og far hehe

• #25   10. okt 2013 Vito siger mama og bar. Og han var næsten to før han sagde far (vi bør så heller ikke sammen), og 15 mdr før han sagde Ana og mama.

Jeg synes I bør tale med dem om jeres bekymringer. 2 år er jo ikke meget, og man behøver ikke at sætte ind så tidligt, men jeg var i hvert fald glad for at talepædagogen kom pp banen med en vurdering.

Jeres dreng har jo først fået dræn i år, så han skal også have noget tid, han hører jo ting anderledes nu smiley

Vito taler meget i små sætninger, men udtalen er ret forkert..

• #26   10. okt 2013 Vito snakker bedre end Lucas.... kan jeg se så lige din video

• #27   10. okt 2013 Han har også fået dræn en del tidligere, og hans hørelse har aldrig været påvirket.

Og altså, det er bare meget forskelligt hvor hurtigt de lærer den slags..

Snakker I meget med ham, læser hvis han gider, og leger ting hvor han får brugt sin mund-motorik?

• #28   10. okt 2013 Ja men selv dp mor siger han ikke snakker ret meget iforhold til dræn men vi må se altså jeg er bekymret for samtalen går jo også ud på om han er klar til børnehave....

• #29   10. okt 2013 Ellers må bh vente lidt. Er dp-mor god til at tale med ham og de andre børn?

• #30   10. okt 2013 Det går jeg ud fra smiley hun siger ikke så meget når vi afl og henter smiley

• #31   10. okt 2013 Mor til vito: har du forslag til lege hvor man bruger sin mund motorik? smiley

• #32   10. okt 2013 vi snakker rigtig meget med ham og sætter ord på de ting vi har i hånden... smiley

• #33   10. okt 2013 Ja har jeg. Min mobil vil ikke så gerne uploade billeder, prøver lige om jeg kan med et album.

• #34   10. okt 2013 Det lykkedes!
    http://www.babygalleri.dk/fotoalbum/diverse_baby/12855-mundmotorik

En af de rigtig gode ting vuggestuen gør, er at de følger Vitos initiativ og snakker om ting som han er interesseret i.
    Dengang jeg var barn og gik til Talepædagog var det nogle generelle billeder, men nu følger de barnets interesse, så han selv VIL sige noget, frem for at skulle nødes.

Der er i øvrigt allerede en klar udvikling smiley 1-2 nye ord med et par dages mellemvej og bedre og bedre udtale af dem han allerede har smiley

• #35   11. okt 2013 Dejligt det går så meget fremad allerede smiley
    Tusind tak, vil kigge på det i aften eller i løbet af weekenden smiley

Kommentér på:
update på Vitos sprog

Annonce