5. nov 2010 Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
update på Vitos sprog {{forumTopicSubject}}
Som nogle måske husker, har jeg haft skrevet en del om mine bekymringer og tanker ang. Vitos sprog, herinde.
Så nu ville jeg komme med en update
For en måneds tid siden som kommunens talepædagog ud og vurderede ham. Hun var enig med min og vuggestuens vurdering om at han har en god sproglig forståelse, og uden problemer forstår alt hvad man siger. Der er helt sikkert ikke noget med hørelsen (som godt kunne frygtes, når han jo er ørebarn), det er blot udtalen der driller.
Hun var ikke voldsomt bekymret, men dog enig i at det var en god ide med lidt støtte og hjælp til ham.
Hun har sammen med pædagogerne lagt en handlingsplan.
De tager udgangspunkt i Vitos interesser, og skal derfor snakke om køretøjer (man er vel dreng? ). I vuggestuen har de derfor lavet nogle vendespil og andre små spil selv, som de hiver Vito til side med et par gange om ugen, og spiller med ham.
De har også lavet et musik-spil, hvor det primære er at hjælpe ham til at fokusere bedre på hvad han hører, så han hører sig selv lidt mere.
Derudover har de en føle- og se-kasse, som de normalt bruger på stuen. Så kigger og rører de ved nogle ting, mens de sidder o rundkreds, og snakker om det. Det vil de lave med køretøjer, og i stedet for at gøre det på hele stuen, tager de Vito og 2-3 andre børn til side, så de alle får sagt lidt mere, og Vito kommer mere på banen end han ville gøre i den store rundkreds. Og så er det kun med ting som interesserer ham.
De ville også gøre lidt flere ting i den stil. Senere kommer talepædagogen igen, og snakker med ham og hun vil følge ham løbende og mødes med ham, samt vurdere planen med hans pædagoger, og jeg skal også mødes med ham.
Jeg er rigtig glad. Både for at bliver taget alvorligt, men også for at han kan få den hjælpe og støtte så hans sprog kan udvikle sig godt og alderssvarende
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 327
Min dreng er ørebarn og fik dræn i for lidt over 5 måneder siden. Der er først nu kommet rigtig meget sprog på og han er 23 mdr. Han kan de fleste farver og fortæller hvad farve de ting vi ser er. Han kan traktor, bil, taxa, brandbil, varevogn, tog og cykel, nok også mest fordi det er noget der interessere ham
nov 2010
Han kan ingen farver, de har ellers lige haft tema om det, men tp konkluderede at det slet ikke interesserede ham.
Han kan ting som bus, tog, gravko, traktor, trailer, lastbil, brandbil (ambulance, politibil = babu), mama, baba, ud og lege, se, derovre, væk, mælk, musik, mund, hår, øre, op, ned, varm, dyrelyde osv... Han kan egentlig en del ord, men det er hans udtale der driller ham. Han snakker nærmest som en tysker, og bruger den klassiske med at sige t i stedet for samtlige k'er osv.
Og så VIL han ikke sige ord han ikke kan, derfor er det rigtig lækkert at de taler om ting som interessere ham. Så skal han ikke lokkes for at sige noget nemlig.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 327
Almindelig hverdags ting som ja, nej, tak, mor, far, bedste, dyre lyde , tak for man, se der, sit eget navn osv har han også tjek på.
Det nyeste er blåbær
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Clara taler rigtig meget, og gentager alt hvad vi siger mere eller mindre korrekt.
nov 2010
Jeg tror ikke du ville være i tvivl
Normalt laver man en sprogvurdering på børn omkring de 3 år.
Kan lige linke til et par videoer af ham, så kan de høre hans udtale. Du vil slet ikke være i tvivl om at den er forkert.
nov 2010
(link fjernet)
Er i tvivl om linket virker. Vito snakker om græs.
nov 2010
nov 2010
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 29 Svar: 108
Vi blev anbefalet af talepædagogen at lave en bog i samarbejde med vuggestuen. Vuggestuen tager hverdag billeder af de ting Achilles laver og skriver i bogen, vi gør så det samme hverdag herhjemme. Han har så bogen med frem og tilbage, og både i vuggestuen og herhjemme snakker vi så hverdag om de ting han har lavet.
Han elsker den bog fordi den handler om ham og de ting han laver. Han har virkelig rykket sig meget på de 6-7 uger vi nu har kørt den, det er meget lettere for os at snakke med ham om ting han har lavet, da vi nu har billeder at gøre det udfra, og selvom han stadig er mest glad for alt med maskiner, ja så er interessen for "ord" i bogen kæmpe.
okt 2008
De har intet nævnt om hendes sprog, tværtimod siger de at hun snakker rigtig meget om rigtig mange ting.
Man kan bare ikke lade være med at tænke om hun udvikler sig sprogmæssigt som hun skal. Især fordi hun har en kusine på snart fem der snakker ligesom Clara gør nu, og hendes forældre har (desværre) intet gjort ved det.
okt 2008
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 1.477
Jeg havde en dreng der kun talte i lyde, og ligesom din dreng fejlede sprogforståelsen intet.
Han er også ørebarn...
Jeg tog til vores ørelæge og fik fjernet hans pollyppor- og har aldrig fortrudt det. Han begyndte at snakke næsten med det samme.!
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 47
Lukas bliver 2 til december og jeg er ret bekymret for hans sproglige udvikling. Han har tryk på begge øre, ikke noget de vil gøre noget ved endnu, men han snakker stort set ikke. Han forstår alt, og siger dyre lyde osv.. Han er dog 2 sproget , og han kan en del ord på islandsk men ikke dansk
nov 2010
Jeg tror ikke der sidder noget i den stil hos Vito. Men han skal snart til kontrol hos ørelægen og så vil jeg da lige nævne det.
Mor til skønne,
Hvis han snakker islandsk så har han jo et sprog
aug 2013
nov 2010
Han skal nok lære det danske, det vigtige er at han taler og konstruerer sætninger. Han kan kun blive god til dansk, hvis han kan sit modersmål.
To af børnene fra Vito vs taler udelukkende kinesisk derhjemme, de hører ikke dansk andre steder end i vuggestuen. Den store af dem, Lucia, taler ikke dansk men forstår alt. Hun taler dog kinesisk, så det danske skal nok komme.
To-sprogede børn er jo bare lidt længere tid om det
nov 2010
Vito læge sagde til hans to-års, at det de som læger lyttede efter var om barnet lavede sætninger med to ord. Dvs ting som "Mer vand", "ud og lege", "dreje rundt", "derop", "derhenne", "den vej" osv. Han skal slet ikke kunne lave en hel lang sætning
aug 2013
aug 2013
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 138 Svar: 1.103
nov 2010
Flere af børnene hos Vito, taler også nærmest helt rent. Min niece som er 2,5 har talt rent læææænge.. sådan er der jo forskel, men ved præcis hvordan du føler!
Mor mulle,
Har I så valgt at sætte noget i gang nu. Eller venter I og ser tiden an?
nov 2011
nov 2010
Jeg synes I bør tale med dem om jeres bekymringer. 2 år er jo ikke meget, og man behøver ikke at sætte ind så tidligt, men jeg var i hvert fald glad for at talepædagogen kom pp banen med en vurdering.
Jeres dreng har jo først fået dræn i år, så han skal også have noget tid, han hører jo ting anderledes nu
Vito taler meget i små sætninger, men udtalen er ret forkert..
nov 2011
nov 2010
Og altså, det er bare meget forskelligt hvor hurtigt de lærer den slags..
Snakker I meget med ham, læser hvis han gider, og leger ting hvor han får brugt sin mund-motorik?
nov 2011
nov 2010
nov 2011
aug 2013
nov 2011
nov 2010
nov 2010
http://www.babygalleri.dk/fotoalbum/diverse_baby/12855-mundmotorik
En af de rigtig gode ting vuggestuen gør, er at de følger Vitos initiativ og snakker om ting som han er interesseret i.
Dengang jeg var barn og gik til Talepædagog var det nogle generelle billeder, men nu følger de barnets interesse, så han selv VIL sige noget, frem for at skulle nødes.
Der er i øvrigt allerede en klar udvikling
aug 2013
Tusind tak, vil kigge på det i aften eller i løbet af weekenden
update på Vitos sprog