{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

Gisela H
Gisela H
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 19

Gode råd til søvn og madpakker søges {{forumTopicSubject}}

Hej..
Jeg/ vi har en datter som fyldte 1år her d.3:e oh hun skal snart til at starte i vuggestue (d.2 sept.)
Jeg har i en længere periode prøvet at vænne hende til at ikke falde i søvn i mine arme eller at det er ok at hun falder i søvn i sin egen seng når hun sover til middag UDEN at jeg er ved siden af hende da jeg jo er klar over at de "bare" bliver lagt af pædagogen. Mener pædagogen bliver jo ikke ude i kryberummet indtil hun sover og vugger hende jo heller ikke i deres arme, hvis det er det humør hun er i. Men det går ikke så godt med den tilvænning - altså at jeg kysser sov godt, lægger hende og går ud fra hendes værelse (står lige på den anden side af døren. Men når hun opdager at jeg er gået bliver hun rigtigt ked af det og jeg kan høre at det ikke bare er pjat.Og så kommer jeg selvfølgelig ind til hende trøster hende og når hun er faldet til ro prøver jeg at lægge hende igen. Og så starter det forefra når hun igen finder u af at jeg er gået.
Hvordan lærer jeg hende bedst at sove "alene" på sit værelse?
- At jeg "bare" kan kysse sov godt og forlade værelset rolig?

En anden ting er madpakker.
Hun blev præsenteret for rugbrødmad'er fra 6 måned men begyndte først at spise det rigtigt i omkring 9-10 måned. Nu spiser hun det egentlig uden de store problemer (kløjes, spytte ud osv) en hendes rugbrøds-mad-stykker er små, små stykker på ca en halv cm ellers spytter hun dem ud eller kløjes ligesom da hun bar mindre. I vuggestuen hun skal starte i er ingen madordning og alle børn skal have mad med hjemme fra.
Hvordan pakker jeg hendes madpakker bedst? Skal jeg skære dem ud i de små stykker hun spiser dem i? Og, hvordan undgår jeg så at de ikke smatter helt ud og ind i hinanden?
Eller sjak jeg lade dem være i kvarte også pædagogen skærer dem ud?

Ved godt det er blevet et langt brev men ved ikke hvordan jeg skulle gøre det kortere.
Håber i skulle ha' lyst til at give mig nogle råd eller dele jeres egne erfaringer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd til søvn og madpakker søges
  • #1   10. aug 2013 Med hensyn til maden. Så skal du ikke regne med at pædagogerne har tid til at skære det ud i mini bidder- prøv at ring derned og snak med dem. Ellers må en madpakke jo også gerne indeholde andre ting end rugbrød smiley

• Lena L
    Lena L Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 69
    #2   10. aug 2013 Med hensyn til pædagogen der putter. Vil jeg da sandelig håbe at pædagogen bliver hos børnene til hver og en sover!

Jeg arbejderselv i vuggestue hos de aller mindste, dvs 6 måneder til o kåring 16 måneder.

Hos os sover børnene i kryberum uden for. Vi ligger børnene og de aller fleste falder i søvn næsten med det samme r de har vænnet sig til rutinen, uanset hvor svært forældre e har ved at putte hjemme.

Vi putter barnet, siger godnat og sov godt og sr ved siden af krybben og holder en hånd på dynen eller vugger barnet indtil det sover, når barnet er ved at blive kørt ind Denne fase. Først når alle børn i krybberummet sover går vi ind.

Inde på stuen sidder der altid en og lytter til en alarm vi har, og så spurgtes ud til børnene hvis en bliver ked af det, hoster meget osv...

Så jeg vil da håbe at pædagogerne på di. Datters institution ikke bare går fra børnene pg lader dem græde i søvn osv, det villle være fuldstændig uacceptabelt og meget uprofessionelt!

Men super at se Aldi gør noget for at køre din datter ind i rutinen.alt andet lige gør det pædagogernes arbejde nemmere når barnet er vandt tilsæt blive lagt i det tidsrum institutionen putter børnene, for så får hun en naturlig træthed der.

Når hun først er kommet så langt i sit institutions liv, skal det umiddelbart nok gå. Børn ved udemærket godt at det ikke er forældrene og finder hurtigt ud af at pædagogerne venligt men bestemt forventer at man altså sover når man er i sin krybbe. Det kan på ingen måde sammenlignes med at mor og far putter.

Vi har ind i mellem forældre der bliver mundlamt over at vi kan ligge deres barn, sige godnat og så sover barnet 2 timer uden problemer. Når hun har vænnet sig til at sove, så tag en snak med pædagogerne om hvad de gør og havd de kan give dig af råd, hvis du føler du har problemer.

Håber det gav dig lidt overblik hvis ikke er du velkommen til at spørge nærmere ind

• #3   10. aug 2013 Min søn kørte de med til han sov, ellers kunne de så sandelig ikke få ham til at sove.. smiley også skal der være en voksen ansvarlig til de som minimum sover..

Ang madpakke, kan du vel sagtens forklare hende problem med store bidder ?

• Gisela H
    Gisela H Tilmeldt:
    dec 2011

#4   10. aug 2013 1000 tak hidtil smiley Jeg har faktisk ikke talt med stuen (pædagogerne) om hvordan og hvorledes endnu. Men har tænkt mig at gøre det.
    Da vi besøgte vuggestuen og havde vi 100 andre spørgsmål og vi kom da også ind på middagsluren selvfølgelig men ikke så detaljeret at jeg egentlig ved om der er en som bliver inde hos de mindste mens indtil de sover.. Det har jeg ikke tænkt over før nu , hvor vi nærmer os men har tænkt mig at vi skulle begynde at komme lidt på aftalt besøg så min datter måske kan begynde at genkende vuggestuen lidt inden start og der vil jeg helt sikkert spørge til de sidste ting jeg går og tænker over smiley Egentlig formodede jeg at børnene vil blive lagt og at pædagogen gik igen pga. tiden til det.. men lyder jo også meget fornuftigt Lena L at der bliver en indtil den sidste sover smiley

Madpakken snakker jeg også lige med dem om.. og det er rigtigt at jeg kan give hende andet en rugbrød - syntes bare at hun nu er blevet så god til at tygge og spise det at jeg gerne vil holde den rutine .. i hvert fald lidt endnu smiley

• Stille musen
    Stille musen Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 203
    #5   10. aug 2013 Arbejde i institution, tro altså de har tid til at skære maden ud, maden er jo en hygge stund, så giv da hende rugbrød med smiley
    Hun skal nok hurtig komme ind i deres rytme med at blive putte, pædagoger er jo også mennesker smiley så synes ikke du skal lave noget om der hjemme, børn er så gode til at være forskellige steder smiley håber det giver lidt mening

• Lena L
    Lena L Tilmeldt:
    maj 2013

#6   10. aug 2013 Dejligtat du kunne bruge min lange fortælling, med stave fejl og det hele (det er da utroligt så selvstændig en ipad er i forhold tilsvar den synes man skal skrive)

Er desuden enig med Stille musen, der skal bare være plads tilsat at tage hensyn til dit barns spise situation, hos os spiser nogen selv med ske, nogen får maden i små bidder og spiser med fingrene og andre igen får kun mos og skal hjælpes til at spise.

Så mon ikke der bliver taget højde for det også.

Med hensyn til at komme på besøg, ville jeg hurtigst muligt tage kontakt til institutionen og høre ad hvordan de normalt gør i indkørings perioden.

Men kan da fortælle at besøg før barnets start dag hos os ikke vil kunne lade sig gøre. Det vil forvirre børnene der allerede er på stuen at de skal forholde sig til mange der kommer og går hele tiden, det er rigeligt med de som allerede er i en indkøringsperiode. Den anden ting er at der ikkeer plads til barnet før den dato du har fået da der lige skal et barn ud før der er en plads til dit barn. Giver det mening?

• Gisela H
    Gisela H Tilmeldt:
    dec 2011

#7   10. aug 2013 Ja, det er rigtigt nok at det er en hyggestund men sikkert også en del at se til med et antal små børn som spilder, spytter ud, ikke vil spise osv Jeg kan i hvert fald da bare håbe at de tager højde for det - men det gør de jo sikkert også smiley Bare mig der tænker alle mulige senarier.
    Og, i har sikkert også BEGGE ret i at hun nok kommer hurtigt ind i det.

Vil ikke lyde fordømmende overfor pædagogernes arbejde tænker bare over at man så ofte hører at der er for lidt tid og for pædagoger - derfor tænkte jeg at der måske ikke var så meget tid til putning og mad som hjemme i privaten.

Vi bor i en lille by og har fx kun 2 vuggestuer at vælge i mellem - begge to er der godt om plads. Da vi var på besøg i den vuggestue min datter skal starte i sagde de selv til os at vi var velkommen - altså det var pædagogen som bragte det på bane, ikke os:) Hun sagde at hvis vi alligevel vidste at fx vi skulle ned i byen i morgen/ nogen dage så kunne vi ringe ned og høre om de havde tid til at vi kom forbi. Det er ikke sådan at jeg havde tænkt at vi skal på besøg hver dag eller flere gange om ugen .. heller ikke sådan at jeg havde tænk mig at være der i flere timer og heller ikke en enkelt ... heller ikke tænlt mig at efterlade hende der i bare 5 min smiley

• Lena L
    Lena L Tilmeldt:
    maj 2013

#8   10. aug 2013 Der skulle nu gerne være ressourcer til at der kan tages højde for de enkelte børns behov.

Jamen så er det jo bare om at høre ad, og så kigge ned så hun mandår lov lige at se det hele og sige Hej:-)

Nævnte det også kun af den grund, at vi faktisk har en del forældre der regner med at de er de eneste det drejer sig om. Og det er jo immervæk stuen og børnenes tryghed der kommer i første række.

Men dejligt Aldi har gjort dig nogle tanker som er absolut realistiske. Så skal det hele nok gå og jeg er sikker på at din datter nok skal få en god start på institutions livet.

Kommentér på:
Gode råd til søvn og madpakker søges

Annonce