Knapt 2 år og næsten intet sprog {{forumTopicSubject}}
Ja nu havde vi SP til den lille ny, den samme som vi havde til storesøster og nu måtte jeg høre for det igen, at hun da burde sige noget mere
Er det virkeligt så sent og slemt ? Karolina er 23 måneder og hun snakker meget, men mest babysprog og så enkelt ord.. Hun er super motorisk, både fin og grovmotorik er med, hun løber kravler og balancere rigtig fint for sin alder og har godt styr på bestik, småting og lignende..
Men hun snakker ikke rigtig, forstår dog alt hvad man siger og kommunikere med tegn og lyde og de ord hun kan..
Ved godt hun er lidt sent ude med sproget, men har egentlig tænkt at det nok skulle komme, men andre begynder at lyde som om de reelt tænker der er noget galt..
Hvad siger i til en knapt 2 årig med meget lidt sprog ? Er hun bare lidt langsom eller skal vi begynde at tænke tjek og talepædagog ?
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 82
Så det kunne måske være i skulle få hendes øre tjekket, også selv om i ikke tror hun har noget galt med dem.
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
De sidste par uger er han begyndt at tale i sætninger, i går lærte han tre nye ord, og han snakker rigtig rigtig meget nu. Men det gjorde han ikke for en måned siden!
Han er også rigtig dygtig motorisk, og har haft mest fokus på sin krop og fysik.
I vuggestuen er de ikke bekymret, dog har jeg aftalt med dem at der skal laves en vurdering af hans sprog, når han er fyldt 2 år
mar 2008
Følger: 62 Følgere: 63 Emner: 358 Svar: 3.901
men ville måske få tjekket hendes øre ..
aug 2011
Følger: 1 Babyer: 3 Emner: 96 Svar: 786
Noname: Øre er tjekket, sidst for en måneds tid siden i forbindelse med forkølelse og hoste, der ville de da opdage det hvis det var ikke ?
nov 2010
jeg siger "du faldt og slog hovedet, så nu krammer vi" eller "Vito vil gerne have et stykke æble" (jeg bruger ret meget hans navn, når jeg benævner ham), og nå han peger på noget siger jeg altid "ja, det er en fugl" eller hvad det er, så jeg på den måde gentager det rigtigt for ham.
derudover spiller vi en del forskellige ordspil på tabletten, hvilket han er glad for. Både spil hvor de siger hvad ting og dyr hedder, men også spil med dyrelyde.
aug 2011
Lullee: Jeg er slet ikke i tvivl om at jo mere ude jo hurtigere er de nød til at lære at tale.. Men det burde jo komme alligevel..
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 72 Svar: 1.892
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 123 Svar: 958
max er på helt samme måde han er rigtigt langt fremme motorisk men siger heller ikke så meget i nu, er dikker på det kommer ligeså stille, jeg gør som dig snakker til ham og giver ham ord til de forskelige ting fx har han en ide om at alle traktore store biler og lastbiler er eeee, og det tolker jeg dom se. og siger så ja det er rigtigt det en lastbil
sådan har jeg fået fortalt jeg skulle gøre.
nov 2010
Jeg siger f.eks "det er en lampe. Kan du se, at lampen hænger fra loftet? Der hænger mange lamper."
På den måde får vi fastslået hvad det var, samt bøjet ordet i tre grader
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
aug 2011
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Babyer: 2 Emner: 286 Svar: 5.164
Mila er det næsten det samme med, da hun kom hjem og gå kunne hun intet sige, nu siger hun MOR, Ena, mmh, ja, ej, av, uh, hov og lidt forskellige andre ting (:
Så tror det meget individuelt, jeg snakker utrolig meget med mine børn hele tiden, stiller dem spørgsmål som ''hvad hedder oldemors hund'', ''hvad farve er græsset'' ''hvad vil du gerne have'' osv..
Nena har også fuld forståelse for at baby'er ligger inde i maven i starten, at bedstefar og chili er oppe ved solen fordi de var syge og sådan noget ^^
aug 2011
Og gå var hun heller ikke hurtig med at starte, bare almindelig (12,5 måned) men hun havde ingen periode med få vaklende skridt, efter 2 dage gik hun som om hun havde gået længe og efter knapt 3 uger kravlede hun selv op af sin rutchebane..
Så virker som om hun lige skal knække koden og så går det mega stærkt
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 1 Emner: 4 Svar: 23
aug 2011
nov 2010
du skal ringe til en ørelæge
en jeg kender, har en søn på omkring 10 mdr som har døjet med febe og utilpashed i månedsvis, on/off. Lægen frikendte ørerne gang på gang, men en dag pippede jeg om ørelægen, og han havde ubehandlet MØB og moderen blev rigtig ked af det på hans vegne..
apr 2013
Som skrevet før så troede jeg heller ikke at min piges øre fejlede noget men ja hun endte med dræn fordi hun havde så meget væske i begge øre.
aug 2011
I nat havde jeg en pige der stod i sin seng næsten 2 timer (fra midnat) og ikke ville ligge sig og sove igen, hun sagde av av av flere gange men ved ikke helt om hun ved hvad av er og hun kunne ikke fortælle hvor der var av..men hun har tidligere haft perioder hvor hun enten er ked og længe om at sove eller vågner og ikke kan sove igen, og der har jeg fået tjekket øre i den tro at lægen ville kunne se det eller videre sende en
apr 2013
Det kunne sagtens lyde som væske, men hvis det ikke er det, så er det stadig meget normalt at børn udvikler sig forskelligt og fordi der er nogen som snakker tidligt, er det ikke forkert eller unormalt at andre snakker sent
Det er det samme med at gå
apr 2013
Og så er reglerne blevet lavet om så du skal ikke have en henvisning, jeg har selv lige gjort det for 6 måneder siden med min yngste.
aug 2011
Knapt 2 år og næsten intet sprog