{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.494 visninger | Oprettet:

Knapt 2 år og næsten intet sprog {{forumTopicSubject}}

Ja nu havde vi SP til den lille ny, den samme som vi havde til storesøster og nu måtte jeg høre for det igen, at hun da burde sige noget mere smiley
Er det virkeligt så sent og slemt ? Karolina er 23 måneder og hun snakker meget, men mest babysprog og så enkelt ord.. Hun er super motorisk, både fin og grovmotorik er med, hun løber kravler og balancere rigtig fint for sin alder og har godt styr på bestik, småting og lignende..
Men hun snakker ikke rigtig, forstår dog alt hvad man siger og kommunikere med tegn og lyde og de ord hun kan..
Ved godt hun er lidt sent ude med sproget, men har egentlig tænkt at det nok skulle komme, men andre begynder at lyde som om de reelt tænker der er noget galt..
Hvad siger i til en knapt 2 årig med meget lidt sprog ? Er hun bare lidt langsom eller skal vi begynde at tænke tjek og talepædagog ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knapt 2 år og næsten intet sprog
  • #1   30. maj 2013 nu ved jeg jo ikke om i hat talt meget baby sprog til hende som helt lille. men ellers kunne i vel bare øve med hende. vores freja har vi aldrig snakket baby sprog til og hun kunne snakke så godt som 1 ½ årig at folk næsten ikke troede på os. men børn er jo meget forskellige.

• #2   30. maj 2013 Jeg vil sige at min egen pige, var 1 år og 10 måneder der undrede vi os over at hun ikke talte mere en hun gjorde, så vi gik til ørelægen selv om hun ikke har haft problemer med ørene, det viste sig at hun havde væske i begge øre og af den grund så havde hun 80 procent nedsat hørelse, hun fik lagt dræn og efter 5 måneder nu, der snakker hun simpelthen som et vandfald..

Så det kunne måske være i skulle få hendes øre tjekket, også selv om i ikke tror hun har noget galt med dem.

• #3   30. maj 2013 Vito er 22 mdr og det er først nu, der begynder at ske noget smiley

De sidste par uger er han begyndt at tale i sætninger, i går lærte han tre nye ord, og han snakker rigtig rigtig meget nu. Men det gjorde han ikke for en måned siden!

Han er også rigtig dygtig motorisk, og har haft mest fokus på sin krop og fysik.

I vuggestuen er de ikke bekymret, dog har jeg aftalt med dem at der skal laves en vurdering af hans sprog, når han er fyldt 2 år smiley

• #4   30. maj 2013 Emil startede først rigtigt med at snakke da han startede i børnehave efter og have været hjemme ved mig i mange mdr pga sygdom .. der efter gik det stærkt .. i mine øjne har sprog rigtigt meget at sige om børnene går hjemme ved mor og far hver dag eller om de er ude omkring børn der er yngre og ældre en hel dag ..

men ville måske få tjekket hendes øre ..

• #5   30. maj 2013 Frejas mor: Nej synes netop ikke vi har brugt meget babysprog, men derimod snakket meget med hende og til hende.. Er dog begyndt at spørge hende fx hvad hun vil selv om jeg ved det og så fortælle hende "nå du vil sådan og sådan" i håb om at hun sætter flere ord på selv..

Noname: Øre er tjekket, sidst for en måneds tid siden i forbindelse med forkølelse og hoste, der ville de da opdage det hvis det var ikke ?

• #6   30. maj 2013 Jeg gør også rigtig meget det med at sætte ord på alting, og nu giver det endelig pote.

jeg siger "du faldt og slog hovedet, så nu krammer vi" eller "Vito vil gerne have et stykke æble" (jeg bruger ret meget hans navn, når jeg benævner ham), og nå han peger på noget siger jeg altid "ja, det er en fugl" eller hvad det er, så jeg på den måde gentager det rigtigt for ham.

derudover spiller vi en del forskellige ordspil på tabletten, hvilket han er glad for. Både spil hvor de siger hvad ting og dyr hedder, men også spil med dyrelyde.

• #7   30. maj 2013 ACS: Dejligt at høre at andre heller ikke siger alt i den alder smiley man bliver jo frustreret når folk konstant spørger om hun ikke skal sige noget mere..

Lullee: Jeg er slet ikke i tvivl om at jo mere ude jo hurtigere er de nød til at lære at tale.. Men det burde jo komme alligevel..

• #8   30. maj 2013 du kan det være hun bare er lidt længere tid om det. det skal nok komme

• #10   30. maj 2013 signe.
    max er på helt samme måde han er rigtigt langt fremme motorisk men siger heller ikke så meget i nu, er dikker på det kommer ligeså stille, jeg gør som dig snakker til ham og giver ham ord til de forskelige ting fx har han en ide om at alle traktore store biler og lastbiler er eeee, og det tolker jeg dom se. og siger så ja det er rigtigt det en lastbil

sådan har jeg fået fortalt jeg skulle gøre.

• #11   30. maj 2013 Jeg har i øvrigt læst at det er rigtigt vigtigt at man sørger for at bøje navneordene, så de lærer at bruge dem.

Jeg siger f.eks "det er en lampe. Kan du se, at lampen hænger fra loftet? Der hænger mange lamper."
    På den måde får vi fastslået hvad det var, samt bøjet ordet i tre grader smiley

• #12   30. maj 2013 Det er ikke altid at børn kan udvikle sig både sprogligt og motorisk på samme tid, det ses ofte at børn der er dygtige til sprog halter lidt på det motoriske, og omvendt. Din datter er jo dygtig motorisk og det kan sagtens være derfor hun ikke er så langt med hendes sprog endnu. Jeg har selv en søn på næsten 4 der har haft dårlige ører og han kan ikke ret meget i forhold til hvad han burde, han og min datter der fylder 2 i næste uge er lige langt sprogligt, men hun er meget klodset og falder, vælter meget og hun er ikke så dygtig til fx at hoppe som andre på hendes alder.

• #13   30. maj 2013 Og min søns talepædagog siger forøvrigt at det er meget vigtigt at man hele tiden fortæller hvad man gør:"nu tager jeg koppen" "nu hælder jeg vand op i koppen" "du skal have sko på" " dine sko er blå" sådan får man ord på. Vi synger også rigtig meget, og det giver pote smiley

• #14   30. maj 2013 Tak for jeres indput og beroligende ord smiley vi læser også rigtig meget for hende især sådan nogle lidt udvidede pege bøger..

• #15   30. maj 2013 Nena var lidt på samme måde, hun var også relativ gammel da hun begyndte at sige andet end 'av, hov, mor, vov, ad' osv. fra omkring 22 måneder begyndte hun så småt at sætte det sammen som sætninger, nu er hun 2 år og 7 måneder, hun har gået hjemme siden 25 marts og hun har aldrig haft så meget sprog som hun har nu, der er virkelig sket meget på de måneder hun er gået hjemme bare..

Mila er det næsten det samme med, da hun kom hjem og gå kunne hun intet sige, nu siger hun MOR, Ena, mmh, ja, ej, av, uh, hov og lidt forskellige andre ting (:

Så tror det meget individuelt, jeg snakker utrolig meget med mine børn hele tiden, stiller dem spørgsmål som ''hvad hedder oldemors hund'', ''hvad farve er græsset'' ''hvad vil du gerne have'' osv..

Nena har også fuld forståelse for at baby'er ligger inde i maven i starten, at bedstefar og chili er oppe ved solen fordi de var syge og sådan noget ^^

• #17   30. maj 2013 Mor til : lyder meget som min datter, også fordi hun med alt andet har udviklet sig i hop.. Fx sidde der kunne de andre i mødregruppen før hende, men fra faktisk ikke at kunne sidde i mødre gruppe onsdag kunne hun 2 dage efter i legestue sidde 15-20 og lege uden problemer, hun skulle bare lige regne den ud..
    Og gå var hun heller ikke hurtig med at starte, bare almindelig (12,5 måned) men hun havde ingen periode med få vaklende skridt, efter 2 dage gik hun som om hun havde gået længe og efter knapt 3 uger kravlede hun selv op af sin rutchebane..
    Så virker som om hun lige skal knække koden og så går det mega stærkt

• #18   30. maj 2013 Min datter havde heller ik meget sprog og som en af de andre skrev viste det sig at hun havde meget væske i ørene og hun fik dræn og snakker som et vandfald nu.. smiley At hun har været forkølet og har fået kigget i ørene, kan muligvis ikke være nok, det var det ihvertfald ikke med Julie.. Du skal bede om at få lavet en test enten hos ørelægen eller egen læge hvis de har det apperat de skal bruge.. Det er sådan en lidt ligesom et thermometer til øret bare lidt større og så kan det måle hvor meget luft der er i ørene for at se om der er væske.. Så hvis jeg var dig ville jeg ringe til lægen og få det tjekket, hellere en gang for meget end en gang for lidt.. smiley

• #19   30. maj 2013 Plindkvist: Det vil jeg ringe og snakke med lægen om i morgen, for hvis det er en mulighed så skal det jo bare tjekkes, man tror jo man er dækket ind når de har tjekket ørene..

• #20   30. maj 2013 Signe,
    du skal ringe til en ørelæge smiley

en jeg kender, har en søn på omkring 10 mdr som har døjet med febe og utilpashed i månedsvis, on/off. Lægen frikendte ørerne gang på gang, men en dag pippede jeg om ørelægen, og han havde ubehandlet MØB og moderen blev rigtig ked af det på hans vegne..

• #21   30. maj 2013 Jeg vil lige sige at min ørelæge hver gang måler om hun har væske i ørene og hvor godt hun høre den ene tager kun lige 2 sek og den anden skal hun sidde stille et øjeblik men det er som regl ikke svært for den spiller en lille melodi smiley

Som skrevet før så troede jeg heller ikke at min piges øre fejlede noget men ja hun endte med dræn fordi hun havde så meget væske i begge øre.

• #22   31. maj 2013 Og man skal ikke bruge en henvisning for at komme til øre lægen ? For det lyder jo bestemt som noget vi skal have tjekket..
    I nat havde jeg en pige der stod i sin seng næsten 2 timer (fra midnat) og ikke ville ligge sig og sove igen, hun sagde av av av flere gange men ved ikke helt om hun ved hvad av er og hun kunne ikke fortælle hvor der var av..men hun har tidligere haft perioder hvor hun enten er ked og længe om at sove eller vågner og ikke kan sove igen, og der har jeg fået tjekket øre i den tro at lægen ville kunne se det eller videre sende en smiley

• #23   31. maj 2013 Nej du behøver ikke en henvisning du kan bare ringe rundt til dem som ligger tættest på dig.

Det kunne sagtens lyde som væske, men hvis det ikke er det, så er det stadig meget normalt at børn udvikler sig forskelligt og fordi der er nogen som snakker tidligt, er det ikke forkert eller unormalt at andre snakker sent smiley

Det er det samme med at gå smiley

• #24   5. jun 2013 Det kan de fleste læger ikke, altså måle om der er væske.

Og så er reglerne blevet lavet om så du skal ikke have en henvisning, jeg har selv lige gjort det for 6 måneder siden med min yngste.

• #27   6. jun 2013 Vi har fået tid på onsdag hos lokal ørelæge der skulle være god til børn

Kommentér på:
Knapt 2 år og næsten intet sprog

Annonce