{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.070 visninger | Oprettet:

* Mama1304 *
* Mama1304 *
Følger: 1 Emner: 113 Svar: 259

Barnevogne er livsfarlige ovne. OBS; LÆS !!! {{forumTopicSubject}}

Mange forældre lukker åbningen på barnevognen til med en stofble, når guldklumpen skal have en middagslur i sommerheden. Men det kan få livsfarlige
konsekvenser for barnet, advarer Helen Lyng Hansen, der står bag brevkassen Netsundhedsplejersken.dk.
Barnevognen bliver på kort tid forvandlet til en bageovn, og iltcirkulationen omkring barnet bliver ringere og ringere.
»Børnene bliver sløve og apatiske, og de er i stor risiko for at dehydrere, når de ligger der i varmen og samtidig mangler ilt. I værste tilfælde kan de dø af det,« siger hun.
Desuden når forældrene ikke at ane uråd, hvis barnet får det dårligt i heden.
»Man tror, barnet sover. Men det ligger typisk bare meget stille og uden gråd.«

33 grader på et kvarter
Den ideelle sovetemperatur for både børn og voksne er mellem 16 og 20 grader. Men selv om barnevognen bliver sat i skyggen, når temperaturen
i løbet af et kvarter 33 grader, hvis åbningen er lukket til med en stofble. Det viser Søndagsavisens forsøg på en dag med cirka 25 grader i solen ved middagstid.
Her blev temperaturen i en barnevogn målt i skyggen med de mest almindelige typer afskærmninger: Et regnslag, en stofble, et myggenet og til sidst helt uden overlærred.
Den højeste temperatur blev målt, da barnevognen var pakket ind i et regnslag, hvor termometeret viste 34 grader. Først da åbningen til barnevognen ikke var dækket til og overlærredet var trukket helt af, kom temperaturen ned i nærheden af den anbefalede sovetemperatur. Her blev temperaturen målt
27 grader.
Blev barnevognen placeret i solen var resultatet næsten det samme - temperaturen var kun en til to grader højere.

Myggenet er en falsk tryghed
Overraskende nok nåede temperaturen i barnevognen 32 grader i skyggen, da åbningen blot var dækket med et myggenet.
»Derfor anbefaler jeg, at man stiller barnevognen under et skyggefuldt træ eller under en parasol, hvis barnet skal sove i gården eller haven,« siger hun.
Et lignende forsøg, som barnevognsforhandleren Barnevognshuset har lavet, viser i yderligere, at der ikke er forskel på temperaturerne i en sort og en lys barnevogn.

Kilde: http://sondagsavisen.dk/2012/30/Barnevogne-er-livsfarlige-ovne.aspx

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barnevogne er livsfarlige ovne. OBS; LÆS !!!
  • #1   14. aug 2012 Noget alle mødre burde vide smiley

Og derfor er det virkelig lækkert med en alarm med termometer i!

Her i sommers, har der nogle gange været 29 grader i Vitos barnevogn - på trods af skygge, men fordi han stod med delvist myggenet på, da vi var på landet.

• #2   14. aug 2012 Og derfor kommer jeg aldrig en stofble over barnevognen. Her i varmen sover han til middag inde, medmindre vi er ude og gå. Er vi ude og gå, har vi intet over barnevognen, ikke engang overlærred. William ligger kun med en sommerdyne eller et strikket uldtæppe.

• #3   14. aug 2012 ACS, ja det burde det være, men hold nu op, går man en tur ned i byen, så ser jeg stortset ingen barnevogne uden stofble over.

• #4   14. aug 2012 Camilla,
    det er ærgerligt at folk ikke tænker lægnere :S jeg har også haft stofble over, men den hænger ikke særlig langt ned, og er åben i begge sider - det er udelukkende for at skærme lidt af eller hvis det er dårligt vejr, så det ikke regner eller sner ind.

Men ja, et termometer er en virkelig god ide!

• * Mama1304 *
    * Mama1304 * Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 113 Svar: 259
    #5   14. aug 2012 Helt enig !

Her bliver der heller ikke brugt stofble, eller overlæder om sommeren. Hvis det er rigtig varmt, ligger min søn med et dynebetræk smiley

Må håbe alle mødrene med stofble ser dette !

• #6   14. aug 2012 Har nu altid stofble hængende foran, men har både alarm med termometer i, og så er min barnevogn (Emmaljunga big star suprême) altid åben ved udluftningen, eller hvad man nu kalder den... smiley Har kun stofble på, fordi knægten af en eller anden underlig grund ikke vil sove hvis den ikke er der..

• #7   14. aug 2012 Har aldrig haft noget for, og det skræmmer mig,lidt at man ikke kan tænke sig til den slags.

• #8   14. aug 2012 Her har vi kun stofble for hvis det blæser meget når vi er på tur. Alexader sover under et stor træ og kun i en sommerdragt med et dynebetræk over sig. Vi har godtnok også myggenet over, men han er aldrig varm når han vågner..

Syntes da også man burde kunne tænke sig til at de små ikke kan få luft hvis der bare er lukket helt til..

• #9   14. aug 2012 Ja vildt at tænke på når man ved hvor mange der egentlig bruger stofbleer til den slags..

• #10   15. aug 2012 er det der en info man får smidt i hoved når man bliver gravid, siden der menes at alle mødre burde vide det ?

Ts: God info.. Det vil jeg klart huske når jeg en dag bliver gravid smiley

• #11   15. aug 2012 Jeg indrømmer gerne jeg har haft stofbleer for vores da vi gik en tur da han fik solen i øjne, men da vi så kom hen hvor solen ikke skinde ind kom den af, og den sad kun halvt på smiley ellers har jeg den ikke lukket til og bruger normalt ikke stofbleer til barnevognen smiley men ja nogle gange skulle vi tænke lidt mere over hvad vi gør inden vi gør det smiley

• #16   15. aug 2012 Har aldrig helt forstået hvorfor en stofble bliver brugt til andet en "aftørring" (gylp etc.) det med at de skal sove med dem som nusseklud fx hen ved hovedet osv. Hvad med en lille bamse istedet? Men nu har jeg heller ikke født, så de kan være jeg ændre mening smiley

Mulle-pige: jeg har ingen steder hørt fra "systemet" at man ikk må bruge dem, dåner det er faktisk ikke noget man "burde vide som mor" smiley

Vil nok også til den tid vælge at stille barnevognen i lidt luft, et køligt sted, skygge etc. For det er jo lidt som stose i telt sammenligner jeg det med. Det ikke behageligt i fuld sol, eller total tillukket.

• #21   15. aug 2012 Daniela: måske, en hvorfor? smiley specielt hvis det er "logisk" tankegang. Så bør man da ikke ligge dem ede ed barnet som kan blive Viklet helt ind i den der ble(har set det ske) plus hvorfor bruge den som sutteklud, når en bamse fx eller de små rigtige "nusseklude" findes smiley

Mht alarmer, vi har købt en neonate (den "største" model) der er termometer i, ved ikk om der er i den "billige" af dem, eller om der er i andre. En neonate kan stort set alt syns jeg smiley

• #24   15. aug 2012 Ja undskyld da Tania, men nu var det jo Daniela jeg spurgte til og ikke dig!
    Fint nok du syntes det er en god løsning med en stofble, men når der er andre muligheder (som sagtens kan fungere så syntes JEG ikke man bruger en stofble til andet end at tørre gylp, savl osv op! Men det bare min mening smiley

• #26   15. aug 2012 Tania - Hvis du læser hele artiklen, vil du finde frem til at en sort/mørk barnevogn IKKE bliver varmere en en lys.. smiley Og der er kun et par graders forskel på sol og skygge.. smiley

• #27   15. aug 2012 Jeg har altså også en stofble for, MEN! kun hvis det er fordi solen står lige ind i vognen når vi går tur.. smiley Men den er aldrig helt sat for.. smiley
    Dog skal jeg have syet mig en solskærm noget lig denne http://www.baby.dk/debat/181035pi1/haandlavet/solsejl--solskaerm-til-barnevognen.aspx

• #28   15. aug 2012 mht. brugen af "sutteklud" så kan det altså være trygheden børnene har brug for.. Min egen søn kan IKKE sove hvis han ikke kan nulre en klud om næsen og mellem fingrene..
    Da han var helt spæd kunne han ikke sove hvis den ikke lå over hovedet på ham (den blokerede ikke for vejrtrækningen)

• #32   15. aug 2012 Gabrielle har aldrig gidet at sove i barnevognen, så det har aldrig været det store issue her hjemme :). Nå vi bare triller med vognen, er der helt åbent foruden myggenet hvis vi går tur på Amager fælleden, hvor myggene hersker i stor stil :). Mht sutteklud, så har Gabrielle tre af slagsen fra Bilka til 80kr. På den måde kan de jævnligt blive vasket, så de ikke når at blive nusset og ulækre, uden hun bemærker at der bliver rokeret rundt på kaninerne:). Stofbleer har også mange funktioner her hjemme, bl.a bliver de sat i klemme i bilruden for at skærme for solen, da de solskærme man kan købe med en sugekop på langt fra er nok til at holde den skarpe sommersol ude. Vi har enda forsøgt at sætte flere skærme på samme rude, men lige lidt hjalp det smiley

• #35   15. aug 2012 Vi syntes heller ikke at Gabby skulle have sut eller sutteklud, men når man står med rigtig ked af det barn, og syntes man har prøvet alt, så virker sutten pludselig som en god ide :). Det var i øvrigt sygeplejerskernes ide at hun skulle have sådan en, fordi hends suttebehov var så stort at det gik ud over mine bryster :). Nussekluden syntes jeg bare er fin. Hun finder stor trøst ved den bl.a når vi siger farvel nede i vuggestuen, eller hvis hun bare er overtræt og har svært ved at finde ro når hun skal i seng. Jeg kan godt forstå forældre gerne vil undgå sutten så vidt det er muligt (sådan havde jeg det selv), men kan ikke se noget galt i suttekluden smiley

• #36   15. aug 2012 vores store har ikke gidet sove i barnevognen, men merle gør dagligt, et par gange . vi har myggenettet løst på, et par cm ind på kalechen og så hænger det og dingler der, tænker mere mht hvepse osv smiley man må jo mærke på barnet ind imellem, merle er dog aldrig våd , det er kun i autostolen det sker smiley

• #37   15. aug 2012 Daniella - Når du på 5 time i træk står med et barn som bare græder og græder, så vil jeg gerne opleve at du nægter ham/hende at få sutteklud eller sut

• #39   15. aug 2012 vi har en solskærm på vores barnevogn og bruger sjælendt myggenet.

Men ofte står hun og sover ude i den pæne entre med yderdør på klem, det mest rolige og køligste sted...

• #40   15. aug 2012 Daniella A. Som sagt bliver min datters sutteklud vasket ofte da hun har flere at skifte mellem, så de når aldrig at blive ulækre. Vi køber i øvrigt nye med jævne mellemrum, så de når aldrig at at blive klamme eller nusset:). Desuden hverken sutter eller savler hun på den. Hun nusser den i ørene (den ligner en kanin), eller holder om dens hoved :). Men det er selvfølgelig op til den enkelte forældre hvad de syntes :). Nede i man datters vuggestue, har langt de fleste børn en nusseklud :).

• #41   15. aug 2012 Nu er det altså ikke noget man selv bestemmer om barnet skal bruge sut og nusseklud eller ej og de behøver heller ikke sutte på den.. En stofble skal foldes 6 gange før en baby ikke kan trække vejret igennem den og det kan ikke lade sig gøre at den så bliver liggende..

Her ville vores den store hverken have sut eller nusseklud og tænkte der heller ikke var grund til den lille skulle. Men vi kunne tro om igen.. Han havde et kæmpe suttebehov og det var slet ikke noget jeg kunne hjælpe ham med.

Samtidig ville han bare slet heller ikke sove uden en stofble over hovedet eller bare at have den og holde ved...

Så her har vi i hvert fald beviset på at det ikke er noget man selv bestemmer.. Med mindre man selvfølgelig vælger at sidde med barnet i armene hele tiden for den på den måde kan få den trykhed som nussekluden giver. smiley

• #42   15. aug 2012 Så må hun falde om af grin. Vi har 2 børn hvor vi har gjort nøjagtig det samme og den ene vil kun sove hvis han har en klud.

• #43   15. aug 2012 Daniella A - haha ved godt at du måske har formuleret det forkert, men du modsiger dig total i dine to indlæg :-D: "det er direkte ulækkert..." vs. "siger ikke det er direkte ulækkert...". Ved godt hvad du mener (du syntes bamsen/nussekluden/suttekluden hurtigt bliver ulækker, men du mener selvfølge ikke at man som forældre er ulækker fordi man giver sit barn sådan en, eller at barnet er ulækkert fordi h*n har en sutteklud), og det er ikke for at udpensle det du skriver eller fordi jeg hænger mig i detaljer, jeg fandt det bare lige komisk, og kom til at smågrine ;).

• #44   15. aug 2012 Jeg havde ikke selv en sutteklud/nusseklud som barn, men trak istedet rundt med min dyne fordi jeg nulrede hjørnet på den. Hver morgen var det en magtkamp for min mor at få mig i børnehave uden min dyne, da den gav mig tryghed. Derfor fik Gabrielle sin første nusseklud af sin mormor, da min mor syntes det er en fantastisk opfindelse, som hun godt kunne ha brugt til mig da jeg var barn :).

• #45   15. aug 2012 ja han fik den serveret, men skulle jeg hellere bare lade ham græde og være ked af det?

• #46   15. aug 2012 Ja og oven over skriver du: "Det er direkte ulækkert at have en klud..." ;). Det er også lige meget, det var som sagt ikke for at udpensle det hehe. Fandt et bare lige komisk da jeg læser det som to modstridende sætninger hehe :-). Jeg ved så godt hvad du mener :).

• #47   15. aug 2012 Daniella - Syntes egentlig ikke det en kamp smiley Kunne bare godt tænke mig at høre andre forslag til hvad man så skal når barnet har brug for den trykhed som en nusseklud kan give.. Den eneste anden løsning jeg kan se er nemlig at sidde med barnet og i længden er det jo ikke en mulighed smiley

• #48   15. aug 2012 Ja her skulle begge dele så til smiley

Men han får en ny hver aften inden han skal i seng og holder den kun i hånden eller har den over hovedet, så det kan jeg ikke lige se..

Men du har jo ret til din mening smiley

• #49   15. aug 2012 Man har en holdning til man får en ny.. smiley

• #50   15. aug 2012 Og hvad så hvis barnet ikke er til en sut ?:-)

• #55   15. aug 2012 Ved ikke hvad der er barnligt i at stille et spørgsmål ?
    Du skrev at hvis dit kommende barn manglende trøst ville du give det en sut , og så spørger jeg bare hvad så hvis barnet ikke vil tage en sut ?

- og nej , du aner ikke om hvad du går ind til , og grunden til folk som ofte siger at man skal vente til man selv har prøvet er nok fordi der er noget om snakken!

• #62   15. aug 2012 Hvad er forskellen på nusse- og sutteklud? Her hjemme går kaninen under begge betegnelser.

• #65   15. aug 2012 Dina- aha! Ja man skal lære hele livet hehe ;). Når men så har Gabby altså heller ikke en sutteklud, men en NUSSEklud smiley

• #69   15. aug 2012 Det er dog lettere at vende barnet af med at sutte på sut end det er at vende dem af med at sutte på tommel, da tomlen er svære at fjerne hehe smiley

• #70   15. aug 2012 Daniella, du bliver klogere når du selv har født smiley
    Børn har forskellige behov. Behovet for at sutte er medfødt, det samme er behovet for at gemme sig væk. Har du overvejet hvordan din datter ligger, inde i maven?

Min søn lå med hovedet oppe af moderkagen, og han lå altid og krammede navlesnoren, så hans ansigt slet ikke kunne ses på scanninger - derfor var det det mest naturlige i verden, at han da skulle have en nusseklud. Han har svært ved at sove, hvis ikke han har noget at putte og kramme med.

Jovist, kan da godt være din mormor ikke gav sine unger den slags - men MEGET var anderledes dengang. Man bandt sine børn af i haven, mens man hang vasketøj op, og lod dem græde færdig mens man lavede mad. Ligeledes parkerede man alle barnevognene med unger i, ude foran Magasin, mens man gik ind og handlede i flere timer. Lyder noget af det, som ting du vil gøre? Nej, okay, det er måske fordi tiderne skifter.

Det er ganske normalt for små børn at putte sig ind til en klud eller anden genstand, og der er da intet ulækkert i det. Min søn har 8 nusseklude som er blå stofbleer med navn på. Han har en i barnevognen, en i sengen, en i vuggestuen, og så der altid er et par rene, fordi de jo skal vaskes, ligesom alt andet sengetøj. Jeg forstår slet ikke hvordan du kan mene at det er ulækkert og uhygiejnisk?

Men ja, du bliver klogere. Måske sover dit barn fint uden, men rigtig rigtig mange småbørn, ynder at sove med ansigtet helt eller delvist tildækket smiley

• #71   15. aug 2012 Daniella,
    men, den er da ikke mere ulækker end et tæppe, en dyne, en bamse, mors trøje eller andre ting som barnet ligger og krammer? Det er jo nøjagtig det samme smiley

Og den er da ikke beregnet til at oversavle. Sæt dig lige ind i tingene, inden du kritiserer løst og fast smiley

• #74   15. aug 2012 En sutteklud er bare et ord for den - den er ikke beregnet til at sutte på, og jeg kender ingen som sutter på sin klud. Det er bare et ord.

• #76   15. aug 2012 Hils Martin smiley

• #77   15. aug 2012 har ikke læst alle indlæg.

vores den store på snart 4 kan ikke putte uden sine 4-5 nusseklude, dem putter han rundt om sit hoved. Han har fra 1 dag elsket sine nussere.

Freya slægter sin bror på og hun elsker at ligge og putte med dem.

men vores store fætter brugte sine nussere til både at putte med når han skulle sove, men også til at stoppe op i næsen og det er bare for klamt.. Han gik rundt med det ene hjørne dybt begravet i næsen...

• #80   15. aug 2012 Dina- haha ja det kan være lidt vanskeligt, men super at jeres hverken har behov for sut, eller har givet sig til at sutte på tommel :).

• #82   16. aug 2012 Det kaldes venlighed , beklager smiley

• #83   16. aug 2012 Altså der var intet ironisk eller ondt i det , det var bare ren og skær venlighed.

• #84   19. aug 2012 Medmindre du koger sutten HVER gang den har været brugt så savles den også til, og kan faktisk indeholde ret mange bakterier, selvom det ikke er sådan ud.

Mine børn har kun brugt sut lidt i dagplejen, men det er ikke noget nogen af dem finder interessant. Sutteklud bruges heller ikke, det gad/gider de ikke.
    Sille vil have en eller flere af sine bamser, og Storm vil bare have en bil smiley

Til trådens kerne - Har ALDRIG brugt det med at hænge ting op over hvis det ikke var nødvendigt. DVS. på de ret kolde dage har jeg hængt en stofble op så det ikke blæste direkte ned.
    Da Storm sov tidligere lå han klun i shorts og t-shirts og sov i klapvognen uden andet over siger eller noget. Det er ALT for varmt for dem at ligge med ting.

Kommentér på:
Barnevogne er livsfarlige ovne. OBS; LÆS !!!

Annonce