683 visninger
|
Oprettet:
Amning.... {{forumTopicSubject}}
Jeg er lidt i tvivl... Min søn er 7 uger, og siden fredag vil han have have hver anden time om dagen men om natten er det kom to gange. er det fordi han ikke får mad nok?
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 18 Svar: 611
Fordi han nu kan spise mere end da han var bitte lille ;o)
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 35
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 18 Svar: 611
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
Har man så et barn inten med eller på vej ind i et appetitspring er det yderst normalt at de gerne vil ammes hver 2 time, og nogle børn er så stride at det ikke kan gøre det. Det eneste der er at gøre ved det, er massere af hvile (bonnie p, det er fordi kroppen ikke skal bruge energi på helt så meget andet at produktionen er bedst når man sover) massere af vand, og massere af amning, evt den der med at ligge sig med minimum nøgen overkrop (også barnet) i sin seng, og ellers blive der 1-2 døgn, kun rejse sig for selv at indtage føde og gå på WC, det er en ret så effektiv kur... for nogle virker ammete et lille glas rødvin eller nisseøl, men altså ikke alle (her er ammete gud *gg*) Mit aller aller bedste råd er: Snyd ikke dig selv for en middagslur så længe du ammer, det er det bedste du kan gøre for din amning.
Tigerspring kan også være årsag til at de små ønsker at amme lidt oftere, aldersmæssigt passer den ret godt på din søn, da der ligger et tigerspring omkring 7-9 ugers alderen, årsagen er at der sker så forbistret meget i de små hoveder at de gerne søger ekstra tryghed, og det bedste sted at få det er ved at hænge i en pá.
Lige så længe han ikke er slap og slaske får han nok, et barn der ikke får nok vil spare på energien, og ikke bruge af den (vi mennesker er smadder smart indrettet) og den der med ikke nok næring, der er intet bevis, nogle stedder for at det er muligt, når en Afrikansk kvinde som ikke får mad mere end 3 gange i ugen kan føde (altså give MM) et barn, så kan en dansk kvinde altså også, hvis nogen mangler næring i mælken må det da være de udhungrede afrikanske kvinder, for de får ligesom ikke slev de deres kroppe har behov for, alligevel trives deres spædbørn forbavsende godt. Når der er tale om "ikke nok næring" er problemet i 9, ud af 10 tilfælde faktisk en overproduktion, dvs barnet får kun det tynde MM og kommer ikke ind til det fede, og det er altså det fede de vokser af, vi andre ville heller ikke kunne leve kun ved at drikke vand.
Nu er der intet der tyder op overproduktion hos dig, men jeg vil alligevel lige råde dig til at tjække efter om han kommer ordentlig ind til den fede MM, bare lige for en sikkerhedsskyld, for den tynde MM bliver fordøjet nemere end den tygge, dvs det holder ikke helt så lang tid i maven, hvilket jo naturligvis gør at de små så vil spise oftere, men som skrevet det er kun for en sikkerhedsskyld, og ikke fordi du har skrevet noget som kunne tyde på det, og det ville du rimelig sikkert have gjort hvis det var.
Et andet problem kan være at du ikke slapper ordentligt af (sidder ordentligt når du ammer) mange (inklusiv jeg selv, selv om at jeg nu ammer 3 barn) trækker den ene skulder op mod øret under amningen, det (i det hele taget at man ikke slapper af) gør at MM´en ikke løber helt så godt, hvilket kan få ens barn til at slippe brystet før det entligt er fyldt helt op, det er jo ikke død sultent.
Stress kan give samme probs, og stress er ikke nødvendigvis; puuus jeg har meget om ørene, en irritation mod kærsten/manden, uoverensstemmelse med vendinden, ens egne alt for høje forventlinger til et hus der kan få besøg af dronningen i morgen (selv om at man entlig har det okay med alt det gørren rent og ryden op) osv osv, små ting, kan sagtens udgøre en stress faktor, stor nok til at "gå i" MM´en
Den med natten, hænger sikkert (det ved du bedre end jeg) sammen med at du ammer stort set konstant om aftenen, hvilket er helt normalt, og det sundeste for de små. De tanker op, dvs, de fylder maven, "sender" en sjat vidre i systemet, og har der ved plads til en lille sjat mere i maven, og beder om at få fyldt maven helt op, en gang til (hvor de om dagen lader maven blive mere eller mindre tom før de beder om mad igen) ved at stoppe så meget i den lille krop som muligt, kan de sove længere før de igen har brug for mad... smaaart ikke *ss*
Sikke en smørre, men du fik da en masse svar-mulighedder *ss* amningens kunst er en jungle af viden og detaljer.
Støder du ind i problemer vil jeg råde dig til at kontakte en ammerådgiver de har den udd der skal til for at vejlede, og er opdaterede med den nyeste viden, hvilket er stikt modsat af hvad din SP har, de (det gælder nu også læger sygeplejesker ol fagpersonale) giver alt for ofte ubruglige råd, ud far forældet viden og skrøner, desværre.
Amning....