648 visninger
|
Oprettet:
Det der med føde alderen i dk {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der ved om den stadigvæk ligger på de 30 år ? eller ?
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Babyer: 2 Emner: 111 Svar: 805
jul 2008
Følger: 58 Følgere: 56 Emner: 85 Svar: 311
ifølge statistikbanken
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Babyer: 2 Emner: 154 Svar: 1.216
men det er hver sin mening
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 66 Svar: 782
Jeg blev først færdig som nurse som 25-årig, og gravid som 26 årig. Jeg ville gerne have været gravid for nogle år siden, men det går bare ikke mens man er under uddannelse, efter min mening.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 66 Svar: 782
Hvem skal bestemme hvornår man er for ung til at få børn?
Hvem skal håndhæve det?
.....synes det er en spændende diskussion
jul 2008
Følger: 58 Følgere: 56 Emner: 85 Svar: 311
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 46 Svar: 318
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 35 Svar: 964
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
er det så ikke også synd at være født af en pige på 20 med rod i kæresteforhold - økonomi med mere - eller er aldreren virkelig det afgørende for forældrerevne ???
min mor var 44 år da hun fik mig ( et særsyn i 1967) jeg har aldrig lidt under at hun var "gammel" hun var skidefrisk og hun døde da jeg var 38 - en alder hvor mange jo kan risikere at have mistet deres mor el. far.
jeg syntes at det er vildt snærvertsynet at tro at det at være en god mor
aftager med alderen - og da ingen jo har garanti for livslængde må man jo gå udfra at de fleste af os rammer gennemsnitslevealderen som for kvinder er 79, til den tid er Anton f.eks 39 år og man må regne med at han kan klare sig selv, om ikke andet så med hjælp fra hans søskende der jo så er 52,55 og 57 år....gggg.....
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
jeg mener også at 60 er ALTFOR gammelt, men var jeg selv bare et par år yngrer fik jeg sgi en mere, jeg syntes vi har meget at byde et barn.
forøvrigt syntes jeg også at alderen for hvornår man er gammle ligesom har rykket sig de sidste 30 år - da jeg var barn var man ældgammel når man var 50 - kedelig og grå nu er 50 årige friske og med på det værste.
40èrne er blevet de nye 30ère og så videre der op ad - men måske er det bare fordi jeg selv er en gammel krage at jeg mener det.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 47 Svar: 331
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 36 Svar: 587
Jeg har altid sagt, når jeg er 30 år er jeg færdig med og få børn.. Jeg vil være ung med mine børn.. Det har ikke så meget og gøre med om man er en bedre mor, når man er ung, for det er man sikkert ikke.. En på 30 kan være en ligeså go mor som en på 18.. Min onkel og tante, som er 42 og 37, prøver og få børn nu, og de har 3 i alt, dog ikke sammen, men det syntes jeg er klamt.. Det er jeg virkelig ked af og sige.. Men det syntes jeg..
Men okay, det er også bare min holdning, og min grænse..
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Emner: 247 Svar: 8.537
maj 2008
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Babyer: 2 Emner: 2 Svar: 18
og ved da godt mange ældre ik syntes om at unge/teenagere for børn , men så kan vi jo sig det samme om dem fra 40 og op efter som får børn.. for det da heller ik skide fedt og være 60-70år når barnet er 18-20år..
sep 2008
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 55
Min mormor fik min mor da hun var 18 år, det vil sige at min mormor har haft meget mere overskud til at passe mig og min bror hele barndommen igennem. -Hvilket jeg har været så glad for. Hvor imod min farmor fik min far da hun var en del ældre. hun har aldrig orket at passe os.
Selvom det måske er ondt at sige har jeg haft et MEGET bedre forhold til min mormor end min farmor.
Desuden er min veninde fra folkeskolen altid blevet drillet/ mobbet med at hendes forældre var meget ældre end vores andre.
Derfor sys jeg helt klart at man skal have sine børn i hvertfald INDEN man er 35.
aug 2008
apr 2008
Følger: 1 Babyer: 1 Emner: 8 Svar: 142
Min mand er idag 34 år hans far er 73 år, hans mor døde (af kræft) da han var 13 år, men han har haft en super god opvækst med sin far, de er uadskillelige idag.
Jeg er 38 og min mor er 59 år (min far døde af sygdom for 4 år siden, men blev 54) jeg har haft en knap så god opvækst, så jeg tror ikke det har noget at sige hvor gammel man er når man får børn. Jeg tror det betyder mere om man er i stand til at tilbyde barnet en god opvækst med tryghed og kærlighed. Det mener jeg ikke er forbeholdt helt unge piger at kunne give.
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
"Ja, lige nøjagtig.. Jeg har ingen uddannelse eller nogen ting, men derfor kan jeg godt blive en go mor.. :)"
KAN godt blive en god mor? se så er der jo også minusser ved at være ung, så synes jeg det er groft at kaste med mudder og sige det er klamt til dem der er lidt ældre. Til gengæld har de alt på plads og stabile rammer for barnet og uddannelse, så synes det er groft at sige sådan om andre når man ikke er perfekt selv. For der er både fordele og ulemper ved begge dele.
Det kan da odt være at de er lidt ældre og hva så? spørg barnet når det er blevet lidt ældre om det helst ville have undgået at blive født så tror jeg næppe at man får svaret ja.
Desuden kan unge jo også have kæreste problemer og ja ingen uddannelse og sidde økonomisk hårdere i det og ikke være så stabil for barnet og være mere flyvsk end en på 40 der til gengæld havde andre ting der ville gavne barnet rigtig godt.
Min mor er 44 og har lige fået en lille en. Det var absolut planlagt og hun er så lykkelig og det barn er ikke prøveklud som jeg selv har været da hun var 22 og blev gravid med mig.
Min kærestes mor var også omkring de 40 da hun fik ham og han har ingen nødt lidt, hans mor har eget firma og hans bedsteforældre lever stadig i bedste velgående hvilket ingen af mine gør til trods for at min mor var den unge
så man kan ikke generelisere på den måde. Man har kun et liv og jeg synes man skal gøre det der gør en glad, desuden er det meget normalt. Da min søster skulle døbes var der en anden dreng der sku døbes samtidig og de forældre var selv i midten af 40'erne
aug 2008
Jeg skriver bare hvad min erfaring er. Jeg har ikke sagt jeg sys det er klamt at få børn som 40 årig. -der gjorde min moster og onkel og har nogle dejlige børn.
For mit eget vedkommende vil jeg bare ha børn i en tidlig alder fordi jeg selv har været SÅ glad for at min mormor og mofar har været så unge. Og fordi jeg har oplevet min veninde blev drillet meget med det
maj 2008
Jeg vil ihverfaldet gerne være færdig med min udd inde jeg får børn...
sådan har jeg det bare...
Men jeg er også opvokset med en mor der ikke havde en udd da jeg var lille... og det gav mange begrænsninger da der ikke var så mamnge penge at gøre med...
Og det vil jeg helst ikke udsætte mine børn for...
aug 2008
Jeg er også selv igang med en uddannelse lige nu. -først derefter vil jeg seriøst planlægge et barn.
Til den tid er jeg så 23:) det synes jeg er meget passende:)
jun 2008
Det var ikke dig jeg hentydede til
jeg vil da også gerne have mit som ung og er også gravid nu men jeg synes også at hvis man stadig drømmer om et barn som 40-årig så synes jeg ikke man skal lade være. Man har kun det ene liv og hvis kvinden går og drømmer om det men lader være vil hun måske for evigt gå og være ked af det.
Nu hvor jeg blev gravid græd jeg nogen gange som pisket fordi jeg så hvordan min mor har klaret det med den lille for hun har bare klaret det hele så perfekt og når jeg kiggede på hende tænkte jeg at jeg aldrig kunne gøre det så godt som hun gør det med den lille på 5 mdr. Når Naja græder ved hun præcis hvad hun skal gøre og hun kan høre om hun er sulten eller skal skiftes og det kan jeg da slet ikke så er bange for at jeg ville fare febrilsk rundt og ikke vide hvad barnet ville have. For Naja er så krævende selvfølgelig og min mor klarer det hele så let så jeg tænker at jeg aldrig ville kunne leve op til det hun gør og kun ville kunne blive en dårligere mor. Ved slet ikke hvordan hun klarer det og kan alt det, men har jo talt med folk siden og hun har jo prøvet det før og hun sagde selv at da hun var ung og fik barn vidste hun det da heller ikke selv så jeg ikke må sammenligne mig selv med hende der har så megen erfaring.
Så kritik kan jeg ikke give hende for jeg kan ikke selv hamle op med sådan en 44-årig super-mom der bare klarer det så vildt flot at jeg er bange for at jeg ikke kan give mit barn halvdelen af hvad hun giver sit.
Jeg tror man skal opleve at skulle stå i skyggen af en af dem på 40+ der får børn for så kan man godt se at man har meget at leve op til, et fantastisk arbejde. Så stiller man virkelig spørgsmål til sig selv lige pludselig og bliver usikker alligevel selvom man ikke har været det. Det er noget helt andet når man oplever det. Hun kender til alt, hun ved det hele, ved hvad barnet har brug for og hvornår og kan høre det på det. Alle de ting ved jeg ikke.
Så der er en klar fordel ved at blive mor i den alder, dem vil jeg ikke give kritik, ikke når man har oplevet en. Hold da op man har noget at skulle leve op til.
mar 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Babyer: 2 Emner: 187 Svar: 1.478
og en masse (5) skønne storebrødre min mor var 16år da hun fik den første også kommer alle de andre lige i rap efter ham, jeg har aldrig lidt nogen nød (der har da været noget med min mor og kræft og blod-prop, men det kan jo ske uanset hvilken alder man har) fordi at mine forældre var så ''gamle'' vi har lavet en masse sammen, men grunden til jeg har haft sådan en god barndom er jo nok også at jeg er en lille efternøler, der er 9 imellem mig og den yngste .
Jeg er selv meget ungmor har hverkan udd. eller noget jeg når det sku nok og jeg nyder bestemt og være ung med min skønne prinsesse.
lige lidt fra mig af . - stil gerne spørgsmål hvis det er =)
sep 2008
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 2.554
man bliver da ikke en bedre mor fordi man er ældre og man bliver da heller ikke en bedre mor af at være yngre, det afhænger da af den person man er ikke den alder man har.
og jeannie, jeg er sikker på at du bliver en god mor, alle de ting du tænker over er ting der kommer med opgaven og man lærer det efterhånden. og bare det at du bekymre dig om det viser da at du helt sikkert bliver en fantastisk mor
apr 2008
Jeg synes i det danske samfund er der en tilbøjelighed til at dømme forældre der får en baby når de har passeret de 30-33 år, som for gamle, uegnede, gammeldags osv.
Som tidligere nævnt var jeg 29 da jeg fik den første, og selv mine egne søskende smed i hovedet på mig: "det var da sent, så er du jo gammel inden han skal i skole" Ja det er jeg måske, men min krop føles ikke gammel. Jeg er 38 år nu og han startede i skole sidste år, og jeg kunne sagtens finde på at få en mere nu. Så er jeg måske nok for gammel, men det er vel et eller andet sted noget jeg selv vurderer.... og naturen.
Jeg mener ikke man kan sætte alder på egnethed som forældre, det afhænger i min verden af egen modenhed, opvækst, egen evne til at yde omsorg for andre, her et lille barn, og hvordan ens forhold ellers fungerer, for har man det ikke godt i sit eget liv, kan man heller ikke yde omsorg for andre. Smerter i livet kan man have som 18-årig lige så vel som em 40-årig.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 2.554
det var da heller ikke seng du fik første barn, du ramte da vidst lige præcis den gennemsnitlige alder for førstegangsfødende i DK
apr 2008
Det synes jeg jo heller ikke.
Når jeg ser tilbage, er jeg glad for jeg blev så "gammel". Jeg tror slet ikke jeg havde kunnet passe et barn som 19-årig. Jeg var stadig meget usikker som 29-årig.
jun 2008
min mor var selv ung da hun fik mig i forhold til min kærestes forældre og de kan meget mere end mine egne kan og jeg har ingen bedsteforældre tilbage, det har han.
Min mor er førtidspensionist.
Jeg blev ret febrilsk da jeg opdagede at jeg var gravid fordi jeg ikke har nået at få uddannelse. Det nåede min mor heller ikke og jeg blev mobbet i skolen fordi vi ikke havde lige så mange penge som de andre og jeg nåede aldrig at opleve at komme udenlands da der ikke var råd til ferier.
og tøjet var de også lidt efter mig med, og de andre ting som man fik hvor jeg hele tiden var bagud og kunne ikke tale med når de andre skulle til Kreta og Mallorca.
Min kæreste er meget mere selvsikker end jeg, og ligeså hans storebror. De har begge den der rolige sikkerhed med en god portion erfaring og de har været nærmest hele jorden rundt og fik alt hvad de kunne bede om.
Det var ikke altid sjovt i skolen, så jeg ville gerne give mit barn hvad jeg aldrig selv havde haft så det undgik at skulle dække over ting.
Jeg mener bare ikke at man skal dømme dem der er lidt ældre for man kan sagtens være en god mor som ung, men hvorfor se ned på dem der er lidt ældre? de har så meget godt at give ud af og som gavner børn rigtig meget. Der er til gengæld også mange utilpassede unge mødre, så kan ikke se hvorfor det er bedre. Jeg synes ikek at der er grundlag nok for at en på 40 der brændende ønsker sig et barn bør lade være.
vi er rigtig mange unge under 25 der får børn ja, det er de fleste. 7000 om året er det, så det er ikke helt så ualmindeligt at en på over 40 gør for det er 1700. Vi ser dem jo bare ikke herinde. I forhold til dem under 25 er det faktisk hver 4 barn der fødes af en over 40 så¨det er jo mere normalt end vi går og tror
sep 2008
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Babyer: 2 Emner: 245 Svar: 4.609
Jeg er 22 og min far er 52 altså han var 30 da han fik mig
Min mor er 48 altså hun var 26 da hun fik mig.
Jeg er den yngste med en søster på min mors side der er 27 og en bror på min fars side som er 26 så de var da rimelige unge da de fik børn.
21 og 24 år er vel ikke gammelt er det?
Men alligevel har jeg hverken bedste forældre eller oldeforældre tilbage. Min bedstemor døde sidste år, min oldemor (mors side) døde for 2½ år siden, min farmor døde for 6 år siden, min farfar døde for 15 år siden, oldemor (fars side) døde for 16 år siden og min bedstefar døde aaf kræft inden jeg blev født.
Men min kærestes mor er 56 og han er 23 så hun var jo over 30 da hun fik ham men han mistede til gengæld sin mormor for under et år siden og hans morfar lever i bedste velgående så pjat at gå så meget op i alder.
jun 2008
Det er det samme her, min mor var 23 da hun fik mig og min far 26-27 år og jeg har ingen bedsteforældre tilbage, allesammen er døde. Nogle af dem har jeg aldrig kendt da de var døde inden jeg blev født.
Min kærestes far bliver 60 og hans mor er nogenlunde samme alder (så de var omkring 40 år da de fik min kæreste) og han har mormor, morfar, farfar og oldefar tilbage. Han mangler kun sin farmor der døde for 2 år siden. (oldemoderen kender intet noget til da hun stak af engang)
så synes også lidt det er noget fis det med alder, og giver egentlig Bonnie ret i det med alderen
alderen har rykket sig, man er mere frisk i dag og er ikke så gammel mere som førhen når man er 40-50 år. mange af dem er ligesom teenagers og er friske og har ikke mærket noget særligt til skavankerne de fik í samme alder førhen. Vi bliver ældre, og lever meget sundere. For 500 år siden var det normalt at dø når man var 50 så kunne kroppen ikke mere og den var gammel. I dag hopper de rundt og tager i byen med vennerne.
Selv vi tøser når vi tager i biografen for at se Sex and the city sidder og misunder tøsernes liv mange af os selv gerne vil have, deres tøj og stil og deres spændende liv i det hele taget. Man kan jo blive helt grøn. Og så flotte de er. På et tidspunkt i filmen har Samantha fødseldag og hendes kage med tallet "50 years" bæres hen til hende hvor hun sidder spændt og venter.
vi almindelige dømmes men stjernerne som bliver dømt endnu mere bliver ikke engang dømt når Halle Berry på 43 lige har fået sit første barn, eller Jenniffer Lopez på knap 40. Er det så slemt da?
Det der med føde alderen i dk