Samkvem med børn - tvungen antabus {{forumTopicSubject}}
Jeg tager lige historien fra begyndelsen, så det kan godt blive lidt langt.
Vi har en rigtig god ven, som har to børn på 11 og 9 år. Han og moderen gik fra hinanden, da den mindste var lige knap 1 år.
Efter de gik fra hinanden begyndte tingene at gå helt skævt for ham, og han begyndte at drikke ALT for meget (det var ikke årsagen til, at de gik fra hinanden) .
Hans misbrug førte til, at han ikke var i stand til, at have børnene hver anden weekend som aftalt, han har aldrig drukket når han havde børnene, men aflyst weekenden i stedet for, moderen siger også selv, at hun aldrig har haft indtryk af, at han har drukket sammen med børnene.
Dette førte selvfølgelig til, at moderen søgte om fuld forældremyndighed (det havde jeg også gjort), som hun fik. Ligeledes satte statsamtet krav om, at han skulle gå i behandling og være på antabus, hvis han ville se sine børn.
Det var en øjenåbner for ham, og han tog i behandling i ½ år, og da han kom hjem derfra begyndte han at tage antabus 2 gange i ugen på det lokale misbrugscenter..
Den første behandling ligger nu 5 år tilbage i tiden, og han har ikke så meget som kigget på en øl i de 5 år, for 2½ år siden tog han dog 3 mdr. på behandlingsstedet igen (frivilligt), fordi han syntes han trængte til, at få genopfrisket sine redskaber.
Vilkårene som statsamtet haft fastlagt for samkvemmet er således, at moderen må ringe til misbrugscentret og tjekke, om han har taget antabus de fire gange der går mellem weekenderne (2 gange i ugen), hvis han ikke har gjort det, kan hun nægte at udlevere børnene.
Det vilkår førte til, at hun her mens der var snestorm nægtede at udlevere børnene til ham. Situationen var den, at han kom på besøg hos os om onsdagen, og da det blev torsdag (hvor han skulle tage antabus) var det på ingen måder forsvarligt for os at køre ham ind til byen (vi bor temmelig langt ude på landet), han ringede naturligvis i misbrugscentret og forklarede situationen. De havde fuld forståelse for situationen, og jeg snakkede også med dem, og garanterede, at han ikke ville få mulighed for at drikke hos os (de kender mig, fordi vi har støttet ham så meget i hans behandling), han var rigtig ked af situationen, fordi han skulle have børnene på weekend om fredagen.
Moderen ringede om fredagen og spurgte, om han havde taget antabus, det svarede de jo nej til, og de prøvede på at forklare hende hvorfor, men det ville hun slet ikke høre på, og hun nægtede ham at få dem på weekend. Jeg synes måske godt hun kunne have ringet til os og spurgt til, hvordan det var gået, for jeg ville aldrig nogensinde dække over ham, hvis han havde drukket.
Vores ven er gået fuldstændig helhjertet ind i hans behandling, og han sørgede for, at børnene kunne komme med i en gruppe der, hvor han har været i behandling, for at de kunne få bearbejdet deres oplevelser, for selvom de aldrig har set ham drikke, så har de jo oplevet svigt fra hans side når han har aflyst weekender. Det syntes moderen ikke var nødvendigt de deltog i, og slet ikke, hvis det skulle foregå i hendes weekender. Dog gav statsamtet hende besked på, at det skulle de deltage i.
For et lille års tid siden fik han afslag på fælles forældremyndighed, fordi statsamtet ikke mente han havde været ædru længe nok, på trods af, at misbrugscentret kun havde positive ting at sige om ham. Jeg tænker bare, hvornår det er længe nok? på det tidspunkt havde han været ædru i næsten 4 år!
Nu står han så i den situation, at misbrugscentret siger han er færdigbehandlet, og de ser ingen grund til, at han skal fortsætte med at tage antabus. Dette har de skrevet til statsamtet om, og han regnede egentlig med, at kravet om antabus så ville bortfalde (og det er ikke fordi han vil begynde at drikke igen), men han har så fået svar fra statsamtet, at fordi moderen ikke vil være tryg ved, at udlevere børnen hvis han ikke har taget antabus, så SKAL han blive ved med det indtil de bliver 18 år........
og hvis ikke misbrugscentret vil udlevere det til ham længere, må han tage det ved egen læge 2 gange i ugen
Det vil sige, at de næste 9 år kan moderen stadig fuldstændig styre hans liv, for han kan ikke tage på ferie i og med han skal stille ved egen læge 2 gange i ugen, han kan ikke tillade sig at besøge sin familie der bor på Sjælland nogle dage, fordi han skal stille ved lægen 2 gange i ugen. Moderen får en (efter min mening) fuldstændig urimelig magt over hans liv.
Hans egen læge siger det er fuldstændig tåbeligt, at det fortsatte krav faktisk i sidste ende kan ødelægge hans ædruelighed, fordi han bliver fastholdt i "misbrugs" adfærd (kort sagt i hvert fald). Lægen har tilbudt, at han vil deltage i et møde med vores ven, moderen, misbrugscentret og statsamtet og forklare hvilke konsekvenser det kan få for ham både fysisk og psykisk at fastholde ham i antabus behandling uden det er nødvendigt. Dette har moderen nægtet at deltage i.
Jeg kan absolut godt forstå moderens bekymringer, men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke "hvornår er det nok?". Han har gjort og gør ALT for at skabe et godt liv for sig selv og sine børn, og han er en fantastisk god far!
Jeg er virkelig forundret over, at statsamtet ser fuldstændig blindt på moderens side af sagen. Han har gennemført behandling til punkt og prikke, han har ikke kigget på en øl i 5 år, han er ligefrem blevet støtte kontaktperson for folk, som lige er blevet udskrevet fra det behandlingssted han selv var på. Hvis ikke det siger noget om, hvor godt hans behandling er gået, og hvor meget overskud han har fået, ja så ved jeg snart ikke, hvad mere han skal gøre, og jeg synes simpelthen ikke det er rimeligt.
Til jer der har holdt den lange læsning ud. Tak jeg trængte bare til at komme af med det.
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 32 Svar: 236
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, stakkels mand - og stakkels børn!
Moren tænker vist kun på sig selv i det her tilfælde, sådan en åndsvag, ja undskyld so...
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 326 Svar: 3.400
og jeg vil gi hans læge ret i der større chance for han begynder a drikke igen netop for de han bliver fast holdt i det gammle..
nu har mig og claus været en del i parterapi pga a han druk og min teraput siger jeg er jo nødt til a stole på ham for hvis han begynder a drikke så kan jeg jo ikk rigtigt gøre noget ved det aligevel det er kun hans samvittigt hed der kan styre det..
jeg syntes det både er synd for ham og børnene han hun ikk samarbejder i stenden for a modarbejde ham for det kommer der kun problemer uda..
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 32 Svar: 435
Jeg kan som sagt også godt forstå hendes bekymringer, det ville jeg også selv have, men hun er virkelig selv fuldstændig usamarbejdsvillig.
Det groveste eksempel på det er det samtale gruppe til børnene, der kunne statsamtet heldigvis se det fra hans side.
Men han har også prøvet på i samarbejde med misbrugscentret at arrangere "parterapi" for ham og ekskonen, så de kan få snakket om de ting på en ordentlig og konstruktiv måde, igen nægter hun at samarbejde.
Hans læge vil nu skrive til statsamtet og se om han kan få dem til at tvinge hende til at deltage i et samarbejdsmøde.
Han er simpelthen så bange for, at komme til at gøre noget, som pisser hende af, at han bare finder sig i alt fra hendes side. Nu har vi da så endelig fået ham overbevist om, at han skal henvende sig til en advokat, for at finde ud af, om statsamtet overhovedet har myndighed til at pålægge ham at være på antabus i 9 år endnu.
Det er nu også meget heldigt, at alle andre er på hans side, for vi håber da lidt på, at det i det mindste kan få statsamtet til at åbne øjnene.
I bund og grund handler det også lidt om, at hun simpelthen har haft råd til at betale en bedre advokat (hendes nye mand har r*ven fuld af penge) og det giver åbenbart lidt bedre gennemslagskraft overfor statsamtet.
maj 2009
Følger: 1 Emner: 57 Svar: 1.096
Det handler vel bare om at hun nyder at have magten.
feb 2010
Hun kører på et kæmpe magttrip.
Vores ven var indlagt på Viborg sygehus i længere tid pga. en nyresygdom han har, og hun gad ikke engang at køre med børnene i en time, så de kunne besøge ham, hvilket de rigtig gerne ville "nej det har jeg da virkelig ikke tid til" var hendes reaktion, da han spurgte om det.
Da tog jeg sagen i egen hånd, og kørte hjem til hende og spurgte, om jeg måtte køre dem ned og besøge deres far, for de var selvfølgelig bekymrede. Til at starte med var hun afvisende overfor det, men da jeg stille og roligt forklarede hende, at det jo var hans weekend, kunne jeg godt få lov. Hun skulle dog lige se mit kørekort, hun skulle lige tjekke hvordan de blev spændt fast, hun skulle lige tjekke på krak hvor lang tid køreturen ville tage, jeg skulle ringe når vi nåede frem, og når vi kørte der fra igen. Jeg havde lyst til at sige en hel masse grimme ting til hende, men holdt mund, for det vigtigste var at de kunne besøge deres far.
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 41 Babyer: 2 Emner: 492 Svar: 7.897
feb 2010
Jeg kunne nok bedre forholde mig til det, hvis han havde haft det ene tilbagefald efter det andet, eller han kun havde været ædru i 5 mdr.
Min far var alkoholiker, så tro mig jeg ved godt, hvad det kan gøre ved børn.
Da vores søn skulle døbes, havde vi valgt vores ven til at stå fadder, og han ville selvfølgelig gerne have sine børn med til barnedåben. Først var det et problem, at den dato vi snakkede om, var i hendes weekend. Det lavede vi så om, så det passede med en af hans weekender. Hun mente stadig ikke de skulle med "for der bliver jo serveret alkohol til en barnedåb", så valgte vi fuldstændig at lade være med at servere noget som helst alkohol til barnedåben, og jeg sagde til hende, at hun var mere end velkommen til, at komme og tjekke om der blev serveret alkohol. Det ville hun dog alligevel ikke være bekendt, men hendes reaktion var "nå jamen så er jeg vel nødt til at lade dem komme med"
Der er utallige eksempler på, at hun vil styre hans liv og styre, hvad der skal foregå, når de er ved ham i weekenderne, så der kunne skrives hele bøger om det. Så det handler ikke kun om hendes bekymringer for, at han vil drikke, men lige så meget, at hun nyder at have magten
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 326 Svar: 3.400
og hva så ska han så oz la væe med a gå ud og handle for man kan jo købe alkohol i butikkerne
feb 2010
Lægen vil som sagt rette henvendelse til statsamtet og han skal til møde med en advokat på tirsdag, og så håber han på, at statsamtet vil begynde at se hans side af sagen.
Jeg synes virkelig det er dybt urimeligt, at hun kan have sådan en kontrol over hans liv. På en måned har han børnene i 4 døgn, og hun kan reelt bestemme over de sidste 26 døgn med kravet om antabus 2 gange i ugen.
På de 5 år, har han kun misset en gang, og der kan jeg bevidne at han i hvert fald ikke drak, men det er bare stadig ikke nok for hende.
Han har enddan sagt til hende, at han vil være villig til at blæse i et alkometer, når han skal hente børnene
jan 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 157
Nøj hvor blir jeg altså gal på sådanne mennesker, de sku fandme ha samme tur sælv.......!!!
feb 2010
jan 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 157
Samkvem med børn - tvungen antabus