blodtype nedarvning {{forumTopicSubject}}
er der nogle der er lidt inde i det med reshus +/- nedavningen? jeg har engang for længe siden af en eller anden fået afvide at for at barnet skulle blive resuhs - skulle begge forældre være det... men det er jeg godt klar over ikke er helt rigtigt... men ville egentlig gerne vide om nogle ved hvordan det nedarves...
Jeg er selv reshus- og min lille pige (Anna) er også resuhs- men faren kan ikke hans blodtyppe så der er jeg lidt blank han mener han måske også er rehsus-
Har nemlig været til jordemor og fået afvide jeg sidst jeg var hos lægen skulle ha lavet en blodprøve på barnet (eller noget i den stil) for at vide hvilken typpe det er nu hvor jeg er resuhs- og det fik jeg ikke og aner ikke hvorfor jeg ikke fik det...
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 2 Emner: 20 Svar: 67
men grunden til jeg spørger om det andet er at ifølge noget nyt, skal/ kan man idag tage en blodprøve fra det ufødte bare er fastslår om det er +/- og så kan man få sprøjten forbyggende istedet for og det undrede min jordemor at jeg ikke fik det sidst jeg var ved lægen...
Men hun menet så at fordi nr 1 er - og jeg er - kunne det tænkes at faderen også var- og så er det ligegyldigt for så vil barn nr 2 også være -
og derfor ville jeg bare høre om nogle ved hvordan resuhs typperne nedarves fra forældrene, da jeg engang fik afvide at barnet kun kunne blive - hvis begge forældre er det! (det ved jeg ikke passer så derfor jeg var nysgerig)
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 186 Svar: 2.352
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 2 Emner: 20 Svar: 67
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
Alle rhesusnegative gravide får undersøgt deres blod for antistoffer jævnligt under graviditeten, og hvis mængden af antistoffer stiger, er det tegn på, at kvinden immuniseres mod fosteret, som da må være rhesus-positivt. Man vil da følge fosteret nøje med ultralydsscanninger og fostervandsprøver for at undersøge, om fosteret får væskeophobninger, eller om bilirubinniveauet er for højt.
Hvis der er tegn på, at fosteret lider af alvorlig blodmangel, vil man før 28.uge trække igangsættelse af fødslen (typisk ved kejsersnit) så længe som muligt og behandle med blodtransfusion gennem navlesnoren. Ved lettere og senere tilfælde vil man sætte fødslen i gang nogle få uger før termin.
Rhesusnegative kvinder bliver vaccineret med Anti-D efter hver fødsel eller efter en abort eller graviditet uden for livmoderen. Vaccinen nedbryder eventuelle fosterblodlegemer, der skulle være kommet over i morens blod, og den sørger for, at kroppen ikke danner antistoffer ved næste graviditet.
fandt dette her:
Rhesus genetik
En Rhesus negativ person har generne rr, der bestemmer Rhesustypen. En Rhesus positiv har enten generne Rr eller RR. Rhesustypen er dominant arvelig. Faderen kan altså give et r eller et R, hvis han er Rr, men kun et R, hvis han er RR. I sidstnævnte situation vil det ventede barn altid blive Rhesus positiv, og der er risiko for immunisering. Er han Rr kan det kommende barn være Rhesus negativ, og i så fald sker der ingen immunisering. Barnefaderen bør derfor undersøges, hvis der tidligere har været problemer med Rhesusimmunisering.
der er forskel på på de indspjørtninger man får efter fødslen - lige efter får man Syntocinon/oxytocin som får livmoderen til at trække sig sammen , er man rh - og får et rh + barn skal man inden 72 timer have en anti-D sprøjte så man ikke danner antistoffer mod det næste barn man bliver gravid med.
man skal også have Anti-D efter abort og moderkage/fostervandsprøver hvis man er RH-
den blodprøve de vil tage ved næste lægebesøg er på dig og vil blive tjekket for antistoffer mod det barn du bære nu ( ifald det er positivt )
efter fødslen tager man en blodprøve ( som regel fra navlesnoren) og undersøger barnet rhesus type og først derefter får du Anti-D hvis det er nødvendigt.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 165 Svar: 567
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 168 Svar: 2.135
men den sprøjte reshus - mødre får hvis deres bare er reshus + får man har man to døgn efter født af den grund som du selv beskriver får at moderens krop ved næste graviditet kan genkende reshus +, så kroppen ikke kan finde på at afvise fosteret pga. dens blodtypen..
Jeg fik nemlig den sprøjte mof reshus +/-.. Håber i forstår det er lidt sværrt at forklare ;D
blodtype nedarvning