894 visninger
|
Oprettet:
lussinge syge {{forumTopicSubject}}
øv der er lussinge syge i kristoffer vuggestue nogen som har haft det.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
mar 2008
Følger: 62 Følgere: 63 Emner: 358 Svar: 3.901
mar 2008
Lussingesyge (Erythema infectiosum eller Den 5. børnesygdom) er en almindelig infektionssygdom, forårsaget af et virus, ved navn parvovirus B19.
Sygdommen smitter via dråbesmitte (små partikler i luften) fra andre smittede personer, og medfører feber, muskelsmerter og et karakteristisk udslæt på kroppen og kinderne.
Sygdommen ses i mindre epidemier hvert 3. til 4. år og rammer oftest børn i skolealderen eller i daginstitutioner, hvilket er årsagen til navnet: Den femte børnesygdom.
Sygdommen har som regel et mildt forløb.
Efter smitte med parvovirus B19, går der som regel 1-2 uger inden sygdommen viser sig. Det er dog vigtigt at bemærke, at de fleste mennesker ikke har særlig mange symptomer fra sygdommen. De almindeligste er symptomer som kan opstå er:
Almen sygdomsfornemmelse.
Feber.
Muskelsmerter.
Rødt udslæt på kinderne (deraf navnet lussingesyge), arme, ben og krop. Udslættet flyder som regel sammen på kinderne, som bliver helt røde.
Sygdomsfølelsen og udslættet forsvinder efter ca. en uge.
mar 2008
Følger: 62 Følgere: 63 Emner: 358 Svar: 3.901
Så blev jeg så meget kloger .. hehe
mar 2008
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 68 Svar: 135
Det er nemlig farligt for det ufødte barn - hvis moderen ikke har haft sygdommen! børn er sjældent specielt "syge af det"
Vi havde faktisk en mor til et barn i børnehaven - som mistede sit ufødte barn - det er dog sjældent det sker!
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
Men jeg har "desværre" ikke haft toxoplasmose, så må tage ekstra hensyn under graviditeten.
Nu er sygsomsforløbet fortalt ovenfor, elelrs kan du hive (hvis du stadig har den) din graviditets bog frem du fik af lægen dengang, der står også noget om lussingesyge. Mange børn når kun at opleve at få de røde kinder som så efter en rum tid forsvinder igen.
men det er ikke en farlig sygdom, det er egentlig en ret almindelig børnesygdom -heldigvis af den mere mildere art
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 49 Svar: 1.601
maj 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Babyer: 2 Emner: 58 Svar: 1.074
Og der havde vi os lussinge syge et par gange...
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Babyer: 1 Emner: 377 Svar: 1.527
mar 2008
man kan have det uden symptomer, så medmindre du ved det fra en blodprøve kan I faktisk godt have haft det.
min læge laver en standart blodprøve hvor det undersøges første gang man kommer som gravid, jeg havde haft det ( men havde heller ikke haft toxoplasmose) og jeg vidste det heller ikke .
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
Jeg regnede med at jeg havde haft toxoplasmose når så mange har haft det og specielt når jeg er opdraget til at skidt ikke skader så vi bare hev gulerødder op af jorden, tørrede dem af i bukserne og spiste dem med skræl og jord og det hele, og kødet tog jeg aldrig så højtideligt som jeg burde -alt i alt sagde min mor at immunforsvaret kun blev styrket af ikke at leve så hygiejnisk så blev voldsomt overrasket over hvorfor jeg ikke havde haft toxoplasmose når mange andre der var helt hysteriske med hygiejne havde haft det.
men ja de fleste får vidst ikke engang feber ved lussingesyge, det sagde min jordemor, så ofte fik de lidt røde kinder som det eneste som gik væk af sig selv uden noget andet, at det ikke var noget man behandlede men at man alligevel heller ikke kunne, men som der siges at mange slet ingen symptomer har så de ikke engang selv ved at de er syge et kort stykke tid
lussinge syge