{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sove udenfor - hvornår?
  • #1   14. sep 2012 Axl er født 6 december og han sove ude fra starten af januar når der ikke var under 0 grader

• #2   14. sep 2012 Er det ik noget med, at barnet bare skal veje mere end 3 kg og at der ik må være koldere end -10 grader? Eller noget i den stil.

• !!
    !! Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Emner: 105 Svar: 355
    #3   14. sep 2012 August er født i starten af november 2010 og sov ude efter vi havde været hjemme i en uge.. Det eneste tidspunkt han ikke sov ude på var når der var minus 10 grader eller mere. SP anbefalede det og han nød det smiley

• #4   14. sep 2012 Det hedder sig vidst at hvis barnet ikke fejler noget ved fødslen, må det komme ud og sove når det er oppe på sin fødselsvægt igen (de fleste babyer taber sig lidt de første par dage efter fødslen) og hvis der ikke er minusgrader udenfor smiley
    så hvis der ikke er noget med din prinsesse og der ikke er minusgrader kan hun sikkert godt komme ud og sove.. men du får besøg af SP et par dage efter fødseln/efter du er kommet hjem, hvos baby bliver målt og vejet og tjekket, så der kan du høre hende hvornår hun må komme ud smiley

• #7   14. sep 2012 Clara er fra 3 oktober og hun kom ud da hun var ca. 14 dage gammel.

• #8   14. sep 2012 Faldt over dette indlæg som jeg syntes er tankevækkende:

Naturligvis sover mit barn da ikke ude. Og det gjorde han heller ikke da han var spæd (han er nu 4 år). Det gør jeg heller ikke selv og jeg kender ingen voksne der gør det, undtagen ved særlig anledning fx telttur eller en meget varm sommerdag.

Men det er korrekt at det er en af de helt særlige og komplet absurde traditioner, vi har i Danmark. Fuldstændig hinsides enhver moderne fornuft. Man ser da heller ikke trenden i noget andet land i verden.

Ideen om at lade børn sove ude er ikke gammel. Den stammer fra mellemkrigstiden, hvor frisk luft og udendørsliv var på mode. I starten af 19-tallet var der også en datidens fornuft i at gøre det, for mange huse og lejligheder var ret sundhedsskadelige. Fulde af os fra kakkelovne og petroleumsovne, dårlig hygiejne, store familier på småt areal og dermed stor smitterisiko. Sådan var det også i andre lande, men Danmark var allerede fra 1890'erne langt fremme med børnepleje og sundhed. Der var en samfundspolitisk interesse i at bekæmpe børnedødeligheden, som var enorm. Det afstedkom en række bøger og vedtagelser af sundhedsstandarder, som for datiden var ultramoderne. Fx kom Overlæge Sven Monrad i 1916 med "Moderens bog" om hvordan man plejer og dresserer sit barn til sunde og gode vaner. Det førte til Sundhedsstyrelsens mantra om "Ro, renlighed og regelmæssighed".
    Sammenlignet med hvad vi i dag ved om børns udvikling fysisk og psykisk virker Monrads børnesyn dybt forældet. Men i samtiden var han moderne.
    Meget har ændret sig siden, men Sundhedsstyrelsens anbefaling om at lade børn sove ude har hængt ved til trods for samfundsændringerne:
    Vi bor i sundere huse, i små familier, har en høj hygiejne, har meget mindre forurening, især indendørs, fyrer ikke med petroleum og ryger ikke en gang - slet ikke i nærheden af børnene. Sundhedsstyrelsen har da også modereret deres anbefaling af udesovning. Der er virkelig mange ting at tage hensyn til og passe på. Og ikke mærkeligt, for det er faktisk farligt at lægge sig til at sove i frostvejr.

Sundhedsstyrelsen har også indføjet at der ikke er noget videnskabeligt bevis for at det styrker børnene at sove ude. Jeg henvendte mig til styrelsen og spurgte, hvorfor man så anbefaler udesovning. Og deres svar var nølende, at "det gør vi, fordi det har vi altid gjort". Dummere svar har jeg sjældent fået". Pinligt at man anbefaler noget helt uden saglig eller videnskabelig grund. Og så er det usandt, for vi har kun gjort det i 80 år. Skal vi så til at slå vores børn igen, for det har vi gjort i hundredevis af år? Nej vel, vi vil gerne videre fra abestadiet!

Nogen mener, deres børn sover bedre udenfor end indenfor. Vrøvl! Børn kan lære at sove under stort set alle vilkår. I stilhed eller larm, varme eller kulde, krig eller fred, en seng eller en barnevogn, inde eller ude. Det eneste der er ret sikkert er, at de falder nemmere i søvn, hvis man indarbejder genkendelige rutiner . Mange ting spiller ind på hvor længe børn sover, fx spisetider, mavebesvær, sygdom, døgnrytme, forældrenes humør og vaner.
    Så selvfølgelig kan jeres børn sove indendørs, men hvis de er mest vant til at sove undedørs og de ritualer der er forbundet hermed, så vil der være en tilvænningsfase, før de sover lige så godt indendøre.

Nogen mener stædigt, at udendørssovning hærder børnene. NEJ. Det er der intet sagligt eller videnskabeligt belæg for. Og logikken er absurd, for hvad er det de skal hærdes til? At blive modstandsdygtige over for kulde? Glem det. Spædbørn kan slet ikke reagere på kulde eller varme. De begynder ikke græde hvis de fryser. Så hvis du ikke har pakket dem forsvarligt ind når du lægger dem ud i frosten (styrelsen anbefaler max -10 grader!!) så dør de bare af kulde uden at sige noget. Og de bliver heller ikke hverken mere eller mindre sunde og raske senere i livet pga udendørssovning. Så skulle vi vel have en højere levealder end andre lande. Det har vi ikke. Tværtimod er den lav sammenlignet med vore naboer.

Der er mange ting man jf. sundhedsstyrelsen skal være opmærksom på, fordi det simpelthen ikke er ufarligt sove ude. Det undrer mig, at folk synes det er lettere at lade ders børn sove ude end inde, når man tænker på alt det man skal gøre, for at gøre det rigtigt. I stedet for bare at lægge dem i en seng.

Nogle argumenterer med at de selv eller børnene får mere fred og ro, når børnene sover ude. OK, hvis I ikke vil forstyrres, hvorfor er det så lige at I lægger en babyalarm ved siden af barnet? Og i de fleste hjem står barnet jo længere væk, når det ligger udenfor end indenfor, så I skal rende længere, når I skal tilse barnet; altså bliver forstyrrelsen større. Og børnene får ikke mere ro af at ligge udenfor, for de kan sagtens vænnes til at sove, mens du går og pusler, hører musik og snakker. Gør det til en vane, at sådan gør vi her hos os, så vil barnet føle det som trygt og velkendt.

Er det ikke også lidt federe at kunne se lillepigen/drengen mens hun/han sover, i stedet for først at skulle have vinterstøvler på? De er fanme så smukke at se på når de sover. (Børnene altså!)

Og: Er luften egentlig sundere udenfor? Kig på jeres ruder. Hvor sætter skidtet sig først? Udenpå! Kig også på det net I hænger op på barnevognen, så kan I se alt det skidt i luften som har sat sig i nettet. Det er ikke fordi jeg vil advare imod luften udenfor. Den er bare ikke nødvendigvis bedre end indenfor, og da slet ikke i storbyerne. Så den duer ikke som solidt argument for at sove udenfor.

Og helt ærligt: Hvis I synes, det er er så fedt med udendørs sovning, hvorfor sover I så ikke selv udenfor? I burde jo være hærdede fra barnsben til at modstå sygdom og kulde, eller hvad? Og det skulle være så sundt, ikke?

Og mens vi er i gang med hærdningen, hvorfor så ikke lægge ungerne lidt i sauna en gang i mellem, sådan for at hærde dem over for hedeslag?

Med andre ord: Nej, mit barn sover ikke ude. Jeg har ikke lyst til at gamble med kulden med mit barn som indsats, selv om der er gode odds for at der intet sker. Og jeg ser ingen fornuft i at indføre rutiner, der intet formål tjener og som kræver en masse ekstra bøvl. Men nu er han altså også efterhånden blevet 4 år, og det er her jeg igen må undre mig: Hvis I synes, det er så god en idé, hvorfor holder I så op med at lægge dem udenfor, når de bliver større? Hvornår er det lige, at sundheden begynder og slutter i jeres logik?

Man fristes i øvrigt til at tro at sundhedsstyrelsen har aktier i barnevognsfabrikker og voksiposevirksomheder, for de har da kronede dage med alt det specialudstyr, der kræves for at gennemføre denne absurde danske praksis.

I kan læse hele debatten her: http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1830512.htm

• #12   14. sep 2012 Dina< Prøv lige at læse den første sætning i mit indlæg igen smiley

Ang. den sidste kommentar du skrev til mig, for det første kender du slet ikke min mening om emnet - og hvis jeg er det første menneske i dit liv, der åbner dine øjne for at der er andre meninger her i livet end dem du har, tja....

• Nanna Marie
    Nanna Marie Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 340
    #13   14. sep 2012 Jeg elsker personligt at sove udenfor... smiley Og havde det ikke været for kærestens sarte hals, så sov jeg også med vinduet på vid gab... smiley

• #17   14. sep 2012 Dina, hvis keg har forstået den rigtig så er den en tråd hun har kopierer fra et andet forum smiley ikke hendes egen mening smiley

• #19   14. sep 2012 Dina< Jeg gentager lige mig selv igen; læs den første sætning i indlæget...
    Som du kan se efter at du læser sætningen, så er det ikke mig der har skrevet det indlæg, det er kopieret fra et andet forum (se det tilhørende link nederst i indlæget). Som jeg startede med at skrive (igen læs indlæget), så syntes jeg at indlægget er tankevækkende (og det var så derfor at jeg kopierede det ind, altså at dem der måtte ønske det, kan finde flere debatter om emnet).

Din kommentar: Desuden er DU den ENESTE jeg har hørt have denne mening. - syntes jeg var nedlandende.

Kommentér på:
sove udenfor - hvornår?

Annonce