{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Rygning og Graviditet {{forumTopicSubject}}

Thomas.
Hej BG.

Ved godt det her emne er der MANGE delte meninger om, og hårde.
Så hver sød at tage det stille og roligt og hver så behjælpelige som i nu kan, ville jeg være meget taknemlig for.

Vi er begge rygere. Dog har vi valgt ikke at ryge inde overhovedet. og det sker kun udenfor. Dog har vi haft prøvet at stoppe i noget tid snart. men damens humoner, styrter sindbelthen til tops når man har valgt at ligge smøgerne. Og begynder virkelig at græde. Og når hun arbejder, så for jeg tit SMS'er fra hende, og jeg kan høre hun virkelig har det dårligt, og har svær ved at holde tårene tilbage, og ikke græde foran kunderne. Og så ender det somrel med at hun for en smøg når hun kommer hjem fra arbejdet, og sådan køre det næsten hver dag.
Det gør VIRKELIG ondt at se hende så ked af det.
idag kom hun for sent på arbejdet, fordi hun var så sårbar og ikke ville gå her hjemmefra da hun kunne mærke jeg var (ikke sur), men lidt iritabel fordi jeg stod fast i, at der ingen smøger skal være fra nu af, og det her ikke går mere med dem.
Hvor hun var ved at gå flere gange, men bare måtte tilbage og holde om mig for at græde.

Det gør så SINDSYGT ondt i hjertet må jeg indrømme, at se hende tage afsted sådan.

Der er så mange grunde til at stoppe, og det ved hun godt. Kan også være derfor hun måske bliver sådan, at trængen måske tager over. + homonerne i kroppen..

Ved godt der er mange som har røget under graviditet (inkl min mor) da hun fik mig og min søster. Men vi alle ved jo også det ikke er sundt for den lille.
Og vi har også snakket med jordemoderen omkring emnet.

Men hvad er jeres råd, til hende og mig selv?
Bliver så gevaldig ked af og knust af at se hende sådan.
Men jeg er ret bestemt hvad det her angår, da det ikke handler om os, men om den lille. Men det nok nemmere for mig at sige det, end for hende måske.

Håber i kan være lidt behjælpelig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygning og Graviditet
  • #1   14. aug 2012 Hmm...det lyder ret hårdt og koldt men bid det i dig. Det tager ca en uge, så er de værste abstinenser efter smøger væk. Har selv stoppet 4 gange og holdt den i flere år så kender det udmærket. Hvis det er så stort et problem for hende så tal med lægen, få hende sygemeldt (eller brug noget ferie/afspadsering) så hun slipper for arbejdet mens det står på.
    I bliver SÅ glade for det når trangen er overstået og det er sååååå meget bedre for baby smiley

    Pøj pøj med det smiley


  • Helle B
    Helle B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 7 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 26 Svar: 637
    #2   14. aug 2012 Tror det handler om motivation når man skal stoppe med at ryge. Så måske en gulerod kunne hjælpe.

    En lille bøtte, hvor i lagde de penge i hver gang i normal ville ha købt en pakke smøger. Pengene kunne i bruge på en god middag eller noget til babyen.



  • #3   14. aug 2012 Tror ikke det er fordi hun ikke ved det... Tror det er med til at gøre hende så ked af det som det gør hende...
    For JM sagde også at HVIS man endelig skal ryge, så gør det hver anden time fremfor hver time. Da en smøg nedsætter barnets hjerte for hver gang man tag en smøg. Og begynder først at banke normalt igen efter en time man har røget.
    Og det syntes jeg nu var rart at få afvide, og motiverede mig en del.
    Men vi skal jo ligesom begge to være med på den.
    Men tror bare at trængen er større og blinder lidt. Aner det virkelig ikke.
    Ellers skal jeg bare være så stædig og lidt ""kold"" selvom hun er så ked af det som hun er pga. hun ingen smøg har fået.
    Problemet er bare, at sådan er jeg ikke. Og har jeg MEGET svært ved at være.
    Men at den eneste vej nok er at jeg står fast.

    Ved det ikke?


  • #4   14. aug 2012 støt hende og vær der for hende..

    Hun mangler jo det stof de giver hendes hjerne, når hun ikke ryger.

    Køb evt de der light cigaretter, med det ½ af nicotin..

    At ikke ryger indenfor er jo dejligt, men det hænger i jeres tøj - så i burde tage en dragt på af en art.

    Tænk på at passiv rygning er lige så slemt, hun inhalere jo luften - som igen går ned til den lille..


  • #5   14. aug 2012 stå fast...

  • #6   14. aug 2012 I det her tilfælde er det langtfra motivationen det handler om Helle. For ved hun har den. Og jeg har sagt til hende hvor mange penge vi egentlig ville havde hvis smøgerne ikke var der, og jeg har læst RIGTIGT meget om dette på nettet hvordan det medføre til den lille i maven.
    Men nogle gravides homoner er forskellige, og her er de bare DOBBELT så slemme, når smøgerne er blevet lagt væk, og virkelig tage hende ned.
    Kan virkelig mærke hvor ked af det hun er, er så meget at man bare ikke selv kan lade være med at græde.

    Men ja, det er nok bedst at det er mig som skal holde fast selvom hun har det sådan.

    Men ja, hun har faktisk selv sagt at det er nemmere at stoppe når hun ikke arbejder,
    M.T, ved jeg ikke om du kan snakke om erfaring om?


  • #8   14. aug 2012 For så må vi prøve at snakke om den barsel skal starte noget før. For den starter omkring om en måned fra nu. Hvis det er nemmere for hende.

  • #9   14. aug 2012 Ja, kan kun give dig ret Dina.
    Men inderst inde vil hun gerne stoppe, el. det vil hun 100%.
    Tror nok bare jeg har givet mig, efter virkelig at føle mig knust inden i af at se hende sådan. For det gør sku ondt.


  • #10   14. aug 2012 Har ikke lige læst alle indlæg, men min mor som har røget i 40 årer ved at stoppe med at ryge og har købt sådan en kunstig cigaret med nikotin i. Når hun ryger puster man damp ud af munden.. Ved ikke lige hvad den hedder, men kan finde ud af det senere hvis det har interesse..

    Jeg ved godt det ikke er det optimale, men det er en stor hjælp til at holde med at ryge og der er trods alt ikke alle de andre skadelige ting i som der er i cigaretter.. I lørdags havde min mor været "røgfri" i 14 dage. Selvfølgelig mangler hun cigaretterne, men hun siger det ikke har været svært..

    Fordelen er jo at man ikke behøver ryge en hel eller halv cigaret, men bare lige kan tage et sug når det er tiltrængt i f.eks pressede situationer.. Det er ikke en man må bruge for altid, men planen er at man langsomt trapper ud af den.


  • #12   14. aug 2012 Ja, kan kun give jer ret.
    Jeg holder fast og tage smerten i mig ved at se hende sådan. Det bliver hårdt når det ikke kun er rygningen som er hårdt i sig selv, men også at se hende sådan.

    Men kan kun give jer ret.
    Min største motivation er HELT klart også den lille. Og der går så mange tanker igennem mit hoved når rygningen står på, og så bliver jeg så ked af det selv, det har jeg jo ikke sagt til damen, for tror bare flere tanker hos hende vil gøre det sværre, el. skal jeg fortælle hende det?


  • #15   14. aug 2012 Dina**

    Jo 100% enig. Og jo, det er hårdere for mig at tænke hvad det gør ved den lille. Det gør selv at jeg går og er ked af det.
    Men ja, tror jeg vil prøve tage snakken med hende efter arbejd.
    Kan være man skal tage de samtaler jævnligt under rygestoppet for at blive påmindet omkring det ?


  • #16   14. aug 2012 Helt ærligt synd jeg du skal være hård og kontant.. Fortælle hende det gør dig skide ked at det at tænke på hvad jeres barn blir udsat for hver gang hun ryger, og at du heller ikk føler hun støtter dig i dit rygestop, ved bare at blive ved. Stakkels barn i hendes mave :((
    Det bliver hun uden tvivl super ked af og sikkert oz gal, men så lad hende blive det.. Lad hende være og komme til dig når hun er klar, så hun selv kan vende det i hovedet og forhåbentlig komme frem til, at nu er det sgu nu det skal stoppe.
    Det muligt hun er voldsomt hormonel, men selv hormonelt kvinder har jo sine 'klar i hovedet og tænker som et normalt menneskr' øjeblikke, så hun skal nok indse det.. Tror hun det er en hæmsko for hende på dette område at du bukker under.


  • #17   14. aug 2012 Det er altså ikke alle hvor det bare lige er 1-2 uger det er slemt og heller ikke alle, hvor trangen forsvinder...

    Nu har jeg min mor som eksempel der har prøvet et par gange.. Hun stoppede da hun ventede mig og fik bagefter en fødsels psykose. Det var jo trods alt efter hun havde været holdt i over et år.

    Hun prøvede igen da jeg skulle konfirmeres. Hun holdte der i næsten 2 år men manglede det hver eneste dag og fik endnu engang en psykose..

    Vi er da næsten 100 procent sikre på at det er de "stoffer" eller hvad det er der var i cigaretterne der har været skyld i det. Så nogle gange kan det være en fordel at tage lidt hjælpemidler i brug istedet for bare at stoppe fra den ene dag til den anden..

    Og især når man er så langt henne i en graviditet, hvor der er mange ting at forholde sig til både mht hvordan ens egen krop reagerer, hormoner og måske en del tanker på fremtiden når den lille kommer..

    Jeg er slet ikke uenig i at det bedste ville være hvis man "bare" kunne holde fra dag til dag, men ja det er bare ikke alle hvor det er muligt og det er jo heller ikke godt for baby hvis mor er så ked af det hver dag.


  • #18   14. aug 2012 Tror KUN det er en hæmsko.....

  • #19   14. aug 2012 Kan give jer begge ret.

    For vores JM sagde det samme, at hvis psychen går så meget ned pga. at stoppe, så er det heller ikke sundt for den lille.
    Men jeg personligt, ville bare slet ikke havde det er der overhovedet. for vi alle ved godt hvad der er værst.

    Men nu har vi prøvet fra idag af, og jeg prøver holde det i mig. Og snakker med hende omkring det hele og hvordan jeg har det.
    Selvfølgelig kan man ikke undgå røg når man er ude fremmede steder, og osen i luften, men det jeg kan undgå selv VIL jeg undgå.


  • #21   14. aug 2012 Thomas...Jeg er startet igen flere gange fordi jeg startede ny uddannelse. De fleste i klassen var rygere og enten ku man stå udenfor og snakke med dem uden en smøg eller også kunne man sidde indenfor og kede sig. Så jeg valgte da klart det første og ret hurtigt blev "uden en smøg" til "gi mig lige et hvæs af den der"... Når man keder sig (arbejde eller hvad man ellers laver) er trangen til en smøg pludselig 100 gange større eller hvis man bliver frustreret over noget på arbejdet tager en smøg også ofte lige toppen af det så man kan klare resten af dagen..

  • #22   14. aug 2012 Håber det lykkes for jer og ellers kan I jo overvejede den cigaret ting jeg skrev om i mit første indlæg.

    Der er ingen lugt eller røg som kan skade den lille når hun er født og kender et par stykker udover min mor, som har haft stor succes med at holde med at ryge ved hjælp af den.. smiley


  • #23   14. aug 2012 Tanja, Har du evt et link til den el. navn? Er det den med damp du tænker på som bare skal lades?

    Tusinde tak for alle jeres svar. Hjalp mig lidt i hvert fald til at være "mindre Trist".


  • #24   14. aug 2012 her er lidt motivation til dig http://www.youtube.com/watch?v=A2JUuQOlEzs


  • #25   14. aug 2012 Lill Ø**

    Tak for linket smiley
    Jeg har dog masser motivation, men kan være damen også lige skal se linket, men kan være det gør hende mere ked af det end det gavner da det allerede har stået på.
    Snakke med hende omkring hvordan jeg har det, og med mine egne ord og hvor meget det såre mig, og hvad det gør i helhed.
    Men tak for linket alligevel smiley


  • #26   14. aug 2012 Bliver godt nok helt ked må jeg indrømme efter at havde set videoen igen smiley

  • #28   14. aug 2012 Thomas. Ved ikke om den skal lade, man skal vist købe det er nikotin og så kan man selv vælge smag. Men der kommer damp ud.

    Min mor har et link dertil, så får det lige af hende i eftermiddag..


  • #29   14. aug 2012 Tusinde tak. Ja, tror godt jeg ved hvad det er for en. Troede bare kun man kunne få dem i udlandet. Var i hvert fald hvad jeg hørte for nogle månedere siden. Men må du meget gerne. Tusinde tak smiley

  • #30   14. aug 2012 Kan hun ikk tygge det der tyggegummi istedet for at ryge ??

    Jeg synes det er uansvarligt at gøre sit barn passivryger mens man er gravid og efter man har født. Herhjemme ryger ingen indenfor og i nærheden af børnene... Det er jo ikk deres beslutning det er jeres- jeres barns sundhed!!

    Men hvad med en elsmøg ?? den bruger min mand og han ryger ikk mere faktisk.


  • #31   14. aug 2012 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, så ved ikke om der er nogle der har linket til nogle af disse hjælpemidler, men der er blandt andet muligheden for at købe en E-smøg. De fås i utrolig mange varianter, og smagsvarianter, med eller uden nikotin: http://www.nonsmokers.dk/

    Min svigermor havde rigtig meget glæder af noget der hedder easyway, som på et tidspunkt ikke bare blev fremstillet som et hjælpemidler til rygestop, men som en helt movement for rygere over hele verden. Det er vist lidt peberet, men for bebses skyld er det vel alle pengende værd. Der findes både kurser og bøger inden for easyway. Ved ikke så meget mere om det, andet end jeg kun har hørt at det virker. Du kan læse lidt om det her: http://www.easyway.dk/

    Selv stoppede jeg fra dag til anden og er stadig røgfri. Havde slet ikke lysten til smøger da jeg fandt ud af jeg var gravid.
    Held og lykke til jer begge to smiley


  • #32   14. aug 2012 når den lille kommer må den ikke ligge imellem jer da der er større risiko for vuggedød...

  • #34   14. aug 2012 Den kan vist også kun købes i udlandet den her...

  • #36   14. aug 2012 Jeg har lige linket tl en dansk hjemmeside med E-smøger. Bilka solgte E-smøger tidligere på året (ved ikk om de stadig har dem), så man kan sagtens købe det her hjemme smiley

  • #37   14. aug 2012 Fakta og netto har også haft E-smøger som spotvare.

  • #38   14. aug 2012 Thomas du skal bare holde i med din udholdenhed.. Og så støtte og vise forståelse overfor din kæreste, tror bestemt heller ikke at din kæreste skal se alle de videoer da man som gravid hurtigt kan føle sig som en dårlig gravid/mor pga. homonerne.. Men hold fast i at hun nok skal kunne klare det da afhængigheden ikke vare evigt, hjælp hende med at stoppe, og så kan det være at hun tuder uafbrudt i en uge men så længe hun selv ved at der er en god grund til at stoppe så klare hun det nok..

  • #39   14. aug 2012 Min kæreste brugte sådan en fake smøg, det var ik de dér e-cigaretter, dem havde han før brugt uden resultat, men en bedre. Han røg på den en måneds tid og så stoppede han fuldstændig.

    Det virkede rigtig godt for ham og er sundere, måske hun kan prøve med den?

    Når det så er sagt, så ved man jo at når man skal have en baby, så ryger man selvfølgelig ikke. Det bør da være den største motivation overhovedet at vide at man skader et lille liv inde i sig hver gang, så man må da bare lade være smiley


  • #40   14. aug 2012 Jeg røg også under min "korte" graviditet.

    Jeg fødte ved kejsersnit i uge 30 en vækshæmmet pige på 895 gram. Hun voksede ikke i livmoderen bla pga rygning + jeg dannede blodpropper. Men rygningen var også med til det.
    Kunne jeg lave det om havde jeg gjort det. Det er dumt at Ryge når man er gravid.

    Evt vis hende billederne på min profil, for i kan ende med en meget lille baby! Og det er ikke et rart forløb at skulle igennem!


  • #41   14. aug 2012 http://exryger.dk/shop/ego-c-start-saet-218p.html

    (link fjernet)

    Det er denne min mor bruger..


  • #44   14. aug 2012 Amalie - Jeg er selv ikke ryger med stor IKKE foran, men tror altså ikke det hjælper en til at stoppe med at ryge, hvis man får smidt i hovedet at man er en dårlig mor.

    Det kan nærmere gøre det modsatte ved at hun bliver endnu mere ked af det og stresset over det... Hun ved jo godt det ikke er smart, så er der nok mere brug for opbakning end nedgørelse...


  • #46   14. aug 2012 Jeg røg også før jeg blev gravid, ikke meget - Men stoppede fuldstændigt den dag jeg så stregerne!

    Synes ikke der er nogen undskyldninger for at ryge som gravid. Det skal man bare ikke.
    Jeg synes det er så egoistisk. smiley

    Synes det er godt du prøver at hjælpe hende af med det. Men det er ikke nok at stoppe - man skal have viljen til det, og en inderlig lyst til det.
    Ellers begynder man igen.
    Og jeg synes du skal være hård og kontant, se alle de pisse grimme videoer omkring det! Ja det ER hårdt at se på - FORDI DET ER SANDT!

    Hvor mange ryger i/hun om dagen?




  • #47   14. aug 2012 Det tror jeg du har ret i haha smiley

    Jeg kan bare slet heller ikke klare røg. Alle de steder jeg har boet har været røgfri. På nær en juleaften. Der fik min mor lov til at ryge under emhætten fordi hun skulle hjælpe med at gøre klar..

    Da jeg var 11 år så jeg et program i fjernsynet med folk som havde haft kræft pga rygning og jeg gemte min mors cigaretter i mit skab.. Samme aften holdte hun med at ryge og holdte som sagt i næsten 2 år og gik derefter ned med en psykose.. Det er nok derfor jeg lidt bedre kan sætte mig ind i det fordi jeg har set hvad det har gjort ved hende..

    Men jeg håber og tror at hun klarer den denne gang smiley


  • #48   14. aug 2012 Bogen har jeg hørt om. Og ville være god.
    Dog burde de grunde vi allerede har være nok. Men ja, det er selvfølgelig ikke nemt.
    Og tror kun det er rygere som har været "nogle lunde" det samme igennem som kan sætte sig lidt ind i det, ikke for at sige i andre ikke kan. Men der er mange "ikke rygere", som virkelig ser ned på rygere.

    Men vi har haft holdt den meget sådan at der ikke bliver røget fra man står op, til efter arbejd.
    Og idag har der ikke været røget overhovedet.



  • #49   14. aug 2012 Mutten ***

    haha... god pointe der vedr. scanning smiley


  • #50   20. aug 2012 Har ikke læst alle indslag, men kan klart anbefale en E- cigaret. Dem du køber i dk er uden nikotin, da det ikke må sælges herhjemme. Man må gerne købe smøger med nikotin, tjære og 4000 giftstoffer? Du køber E- juice i udlandet, men E-cigaretten herhjemme.
    Skriv en privat besked, hvis du ønsker det, så får du de rette oplysninger som du skal bruge.


Kommentér på:
Rygning og Graviditet

Annonce