{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

en weekend jeg aldrig glemmer 2008 {{forumTopicSubject}}

En weekend jeg aldrig glem-mer

Fredag den 12.09. 2008
Weekenden starter godt, og vi tager som aftalt til Agerskov for at besøge vores venner og slappe af.

Lørdag den 13.09. 2008
Dagen er gået godt. I hvert fald indtil kl. 17, hvor jeg pludselig uden varsel får kraftig kvalme, begynder at kaste op og får dårlig mave. Jeg bløder også en lille smule.
Jeg bekymrer mig ikke videre over det, for jeg tænker, at det høre med til at være gravid… og alligevel. På et tids-punkt bliver jeg alligevel lidt bekymret, da kvalmen og opkastninger tager til. Nu kan jeg hverken holde vådt eller tørt nede.

Jeg ringer derfor til lægevagten og for-tæller, at jeg er førstegangsgravid og stadig kun er nogle måneder henne. Han beroliger mig ved at fortælle, at der er maveonde i luften, og det nok er sådan noget, jeg har fået.
Det beroliger mig, men lægen beder mig for en sikkerhedsskyld at tage en graviditetstest dagen efter.
Langt ude på natten falder jeg endelig til ro. Jeg har nu drukket en cola, som er blevet nede, og jeg får sovet.

Søndag den 14.09. 2008
Hele dagen har jeg hverken haft kval-me eller opkastninger, dog bløder jeg stadig lidt.
For en sikkerhedsskyld tager jeg en graviditets test, som heldigvis er posi-tiv. Jeg ånder lettet op og tror, at alt er, som det skal være.
Men kun til om aftenen, hvor jeg opda-ger, at noget er galt.
Jeg får kraftige smerter i maven, og nu bløder jeg lidt mere.
Kort tid efter tager smerterne til, og jeg får så ondt, at jeg hverken kan gå eller stå. Jeg ringer igen til lægevagten. Han beder mig om mit tlf. nummer, så han kan ringe tilbage om 5 min.
De 5 min er de længste i mit liv, men endelig ringer han. Han beder os om straks at køre til Kolding Sygehus. Da vi ankommer, bliver jeg lagt i vente.
Først to timer senere kommer der så endelig en gynækolog og tilser mig. Hun scanner min livmoder indvendigt.
Mine bange anelser bliver bekræftet – det er dårligt nyt. Gynækologen kan se et mørkt felt i min livmoder - jeg har aborteret
Jeg græder. Det er så frygteligt. Det værste jeg frygtede, er nu en realitet. Jeg skal ikke være mor denne gang.
Den søde gynækolog prøvede med alle midler at berolige mig, og forklare mig og min samlever at vi skal være glade for, vi på naturlig vis kan blive gravide. Det er der mange, som ikke kan. Hun forklarer også, at kroppen kun udskiller et foster, fordi det er sygt. Jeg har intet at bebrejde mig selv. Jeg kunne ikke have gjort noget anderledes, som ville have ændret situationen.
Hun informerer os om det videre for-løb. Jeg skal møde op kl. 10 dagen efter til udskrabning.

Mandag den 15.09. 2008
Kl. 10 mandag morgen møder vi igen op på Kolding Sygehus. Jeg får en stue og en seng, og jeg får indlagt salt-vandsdrop. Jeg har fastet i 16 timer, og jeg er helt afkræftet. 4 timer senere bli-ver jeg kørt ned på operationsgangen.
Her forklarer de mig, hvad der skal ske. Jeg bliver trøstet, og da jeg er faldet til ro, bliver narkosen lagt.
Trekvarter senere vågner jeg op. Jeg beder om at få noget at spise og drikke. Efter omstændighederne har jeg det godt - hverken smerter eller kvalme.

Da jeg kommer tilbage til min stue, sidder min forlovede og venter på mig. Ventetiden har været lang, men han er glad for at se, jeg er ved godt mod.

Lidt senere kommer der en læge og snakker med mig. Han fortæller, hvad der er foregået og forklarer mig, at jeg i de næste 6 uger skal tage det med ro. Jeg må ikke have ubeskyttet sex. Vi skal bruge prævention, da kroppen ikke kan tåle at en ny graviditet så kort tid efter en abort.

Abort og hvad så…?
Vi var jo klar over, at der var en risiko for abort inden for de første tre måne-der, men alligevel var og er det svært for os. Vi havde nået at glæde os, men der var bare ikke mere at gøre ved det. Nu kan vi kun se frem og så prøve igen.

Dog syntes jeg personligt, det er under al kritik, at man på Kolding Sygehus skal så tæt på fødegangen. Alle går rundt med deres nyfødte børn. Det var en hård bold at sluge at komme forbi glade forældre med deres nyfødte børn. Men sådan er det nok bare. Der er jo ikke ressourcer nok til at dele det an-derledes op.

TIL FAMILIE OG VENNER
Tak! Tak fordi I var der for os gennem den svære tid. Tak for kram, trøst og gode råd og opmuntring.

Ligeledes skal der lyde en tak til Fø-niks holdet, som kom med en stor bu-ket blomster og et kort om god bedring.




Til min forlovede

Skat, jeg elsker dig af hele mit hjerte, og er sikker på dette kun vil styrke os. Nu skal vi bare se tiden an og komme oven på igen og så, når tiden er rigtig, prøver vi igen
Uanset hvad der i fremtiden måtte ske skal du om nogen vide
Jeg elsker dig!

Marianne





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en weekend jeg aldrig glemmer 2008
  • #1   9. dec 2009 Åh, ved lige hvad du har været igennem, det samme skete for mig d.11.10.2009... Og det er ikk første gang jeg prøver det..
    Det er bare på alle måder hårdt, og specielt den del med at man skal så tæt på fødegangen.. Puha smiley


  • #2   9. dec 2009 En hård omgang puha..

    Synes også det er under al kritik man skal forbi fødegangen.. Det er det samme på sydvestjysk.. Fik en abort for nogen år sidne, jeg var ikke glad for det men havde ikke andre muligheder, lige når man åbner øjnene fra narkosen kan man bare høre babyer der græder, og så kommer de ellers i et mylder i deres små vugger.. puha..


  • #3   9. dec 2009 det er en hård omgang at gå igennem, har selv været der 4 gange.
    og ja det er rigtig hårdt at man er på samme gang som dem med deres nyfødte babyer, når man selv står i sådan en ulykkelig situation.

    men man skal nok komme sig, tror aldrig man glemmer det, men det bliver bedere. det er godt du har haft og stadig nok har nogle der er der for dig og din kæreste.

    men det skal nok lykkedes..

    håber alt det bedste for jer smiley


  • #4   9. dec 2009 kender det godt.. i mit tilfædle var det desvæære bare ved at koste mig livet

    29-årige Birgit Hansen kan i dag se frem til et liv på førtidspension, efter et foster døde i hendes mave og gik i forrådnelse. Under vagtlægens hjemmebesøg mistede hun bevidstheden flere gange. Vagtlægen mente, at hun nok bare havde spist for meget slik og chips


    »Du har bare spist for meget slik og chips. Tag nogle flere panodiler.«

    Sådan lød beskeden fra vagtlægen, da han for to år siden besøgte Birgit Hansen i Assens, som klagede over stærke mavesmerter.

    Den nu 29-årige kvinde endte med at få blodforgiftning. Efter 5-6 blodpropper har hun nu mistet korttidshukommelsen og kan i dag se frem til at leve resten af livet på førtidspension.

    Det var nemlig ikke slik og chips, der lå i hendes mave, men derimod et 16 uger gammelt foster, som havde været dødt i en uge og var gået i forrådnelse.

    »Spis flere panodiler«
    Birgit vidste ikke, at hun var gravid, da hun en fredag eftermiddag i maj 2007 fik det dårligt, mens hun var på vej hjem i bilen med sine tre drenge.

    »Da vi kom hjem, havde jeg fået meget ondt i maven, så jeg ringede til vagtlægen som sagde, at det nok var ægløsning, og at jeg skulle spise nogle panodiler,« husker Birgit Hansen, som var på p-piller på det pågældende tidspunkt.

    Indlagt med 41,7 i feber
    Mavesmerten tog til i løbet af de næste par timer, og derfor ringede hendes mand endnu engang til lægevagten, som sendte en læge ud til hende. Da lægen nåede frem, havde Birgit det så skidt, at hun - mens lægevagten var der - flere gange mistede bevidstheden.

    »Men da lægen kom ind i huset, havde han set, at der lå slik og chips på bordet. Derfor mente han, at det nok bare var det, jeg havde spist, og at jeg så havde fået et almindeligt maveonde. Men jeg havde slet ikke rørt slikket,« siger Birgit Hansen, som fortæller, at lægen kun var hjemme hos hende i 10 minutter.

    På operationsbordet

    Ved 23-tiden samme aften forsøgte Birgits mand endnu engang at få fat i en vagtlæge, som nu vurderede, at blindtarmen var sprunget. Derfor blev Birgit straks kørt til Kolding Sygehus, hvor lægerne hurtigt fandt ud af, at Birgit havde et dødt foster i maven.

    »Det var 16 uger gammelt, og lægerne sagde, at det sandsynligvis havde været dødt i en uge,« siger Birgit, som i løbet af de første par timer på sygehuset besvimede flere gange.

    Hun havde 41,7 grader i feber, og klokken tre om natten blev hun kørt ind på operationsbordet.

    »Oppe på intensivafdelingen fortæller lægen så min mand, at jeg har fået blodforgiftning og betændelse i bughulen, og at hvis vi var kommet 36 timer senere, så var jeg død,« siger Birgit Hansen.

    Hun blev lagt i kunstigt koma i to dage, men da hun atter kom til bevidsthed, fik hun på kort tid fem-seks blodpropper.

    Hun blev udskrevet 14 dage senere, men den dag i dag er hun ikke i stand til at koncentrere sig i længere tid ad gangen, og korttidshukommelsen fungerer ikke.

    Konsekvenser uviste
    Birgit Hansen ved ikke, om hendes situation i dag ville have været bedre, hvis vagtlægerne havde reageret hurtigere. Det drejer sig trods alt »kun« om otte-ni timer, fra hun fik ondt i maven, til hun blev indlagt på hospitalet.

    »Barnet havde været dødt i en uge, så skaden var jo sket, kan man sige. På den anden side udvikler situationen sig meget, meget hurtigt, og ifølge lægen var det jo kun et spørgsmål om timer, før jeg ville have været død,« siger hun.

    Birgit Hansen klagede til Patientklagenævnet over sin behandling, men fik ikke medhold, da nævnet ikke fandt bevis for, at Birgits helbred i dag ville være bedre, hvis lægerne havde handlet anderledes. I øjeblikket ligger sagen hos Patientforsikringen, som endnu ikke har taget stilling til sagen


Kommentér på:
en weekend jeg aldrig glemmer 2008

Annonce