{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Kejsersnit eller naturlig fødsel {{forumTopicSubject}}

Termin d. 28/8-.2009
Jeg vil rigtig gerne hører fra en der har født ved planlagt kejsersnit, vil gerne vide lidt mere om hvordan det forgår, og hvor længe man ligger indlagt efter. samtidig har jeg hørt at der er flere chancer for at barnet får vejrtræknings problemer ved at blive født ved kejsersnit.. Jeg er rigtig skræmt af alm. fødsel. ved ik om det bare er fordi der er kortere og kortere tid til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kejsersnit eller naturlig fødsel
  • #2   20. maj 2009 jeg fik pks. og han trak vejret fint. Indlæggelse er til du er ok på at komme hjem - de tjekker at man ikke bløder for meget osv. Men ja barnet har jo ikke gjort sig klar som ved en alm fødsel, så de kan have lidt start vanskligheder.

  • #3   20. maj 2009 man glemmer hurtig smerten, når man ligger med sin lille guldklump på maven....
    nu fik jeg ikke Ks, men have en meget lang og hård fødsel, på over 21 timer...
    men da jeg lå med min søn, have jeg glemt det.....


  • #4   20. maj 2009 mor til magnus- Det passer ikke helt, man må selv bestemme om man vil føde naturligt eller pks nu smiley

    Ved min datter var jeg også rigtig nervøs, og det er jo svært at forberede sig til noget man aldrig rigtig har prøvet før smiley Ja det gør sindsygt ondt, men det er det hele værd. Og når man først er i fødsel så tænker man ikke på at man er bange og nervøs for der skal det bare overståes.
    Jeg synes du skal tage dig en snak med din jordmor for hvis du virkelig er skræmt og du ikke tør føde naturligt, så skal du selvfølgelig have pks. Men jeg synes du skal overveje det nøje. Personligt vil jeg ikke have kejsersnit, synes det er ærgeligt med det grimme ar når man nu kan undgå det smiley


  • #5   20. maj 2009 Missy :

    Så grimt et ar er det nu hellere ikke .
    Jeg blev ihvertfald overrasket over hvor flot de laver det smiley


  • #6   20. maj 2009 Vores den store er født ved planlagt kejsersnit.. og jeg har bestemt ikke fortrudt... han lå forkert med hovedet opad og benene op langs overkroppen... Han trak vejret fint.

    Jeg blev rygmarvsbedøvet, ellers kunne faderen ikke være med. Bedøvelsen gjorde lidt ondt, men den virkede meget hurtigt. Derefter mærkede jeg intet... jeg kunne følge med i det hele, og det var egentlig rart.
    Som jeg husker det var der en læge, en operationssygeplejerske og en narkoselæge til stede.
    Da barnet var kommet ud og ordnet fik jeg ham over og vi kom op på opvågningsstuen, hvor vi lå til næste morgen.
    Da jeg kunne mærke og bevæge mine ben kom vi ned på fødegangen. Vi var der i ca 5 dage, fordi Daniel ikke ville sutte, efter 5 dage ville jeg hjem, jeg var ved at blive skrup tosset af at være der...
    Der opstod så desværre det problem at Daniel fik gulsot, og måtte i lyskasse, og det synes han ikke specielt godt om.

    Nr 2 er født naturligt uden komplikationer.. og jeg synes ikke det var slemt. Selvfølgelig gjorde det ondt, og jeg kan huske at jeg på et tidspunkt under fødslen kiggede på min mand og sagde: " det var altså sjovere at lave den" (vi vidste ikke om det var en dreng eller pige)

    Det skal dog siges at hvis hun havde ligget forkert og jeg fik valget igen, havde jeg valgt kejsersnit. Jeg synes først det er bagefter de store gener kommer, i form af besværet bevægelighed pga smerter i operationssåret..


  • #7   20. maj 2009 Tak for alles hurtige og hjælpsomme svar...

    Jeg tror det er det med at man sprækker der skrammer mig meget.. sys det er vildt ubehageligt at tænke på man går i stykker. og har hørt man aldrig bliver "normal" dernede igen, altså man er meget udvidet.. For at være ærlig er jeg en rigtig piveskid jeg kan ikek tåle så meget..

    Der er klart en masse jeg skal tænke over, hvis man ikke havde det valg idag hvade det jo været let nok, så var man bare nød til det..

    Hvad angår arret, jeg er blevet oppereret 2 gange der hvor man udfører kejsersnit, så ville egentlig ikke få flere ar, de ville vel nok kunne bruge det jeg har i forvejen.. Skal til jordmorder om en lille månede, så håber jeg hun kan hjælp mig med at bestemme sig..



  • #8   20. maj 2009 da jeg fødte for lidt over 7 måneder, måtte man heller ikke selv bestemme om man ville have ks eller føde normalt...
    der måtte man kun får ks, hvis det var for farligt og føde barnet, eller farligt for moren, eller at man skulle have tvillingere, eller det var en for tidlig fødsel....


  • #9   20. maj 2009 Jeg har fået af vide af min jordmoder det er op til mig selv at bestemme hvad jeg vil, at jeg har et valg...

  • #10   20. maj 2009 altså det er ikke alle der sprækker, nogen sprækker lidt, mens andre sprækker meget....
    jeg sprækkede kun lidt og skulle kun syes meget lidt....


  • #11   20. maj 2009 Puhha det er det med at skulle syes der nede.. men selvf det er jo naturligt at føde... Skal bare væk fra de negative ting og se på alle de positive:)

  • #13   20. maj 2009 man kan altså ikke mærke at man blir syet der nede...


  • #14   21. maj 2009 Jeg har fået kejsersnit og gud hvor var jeg ærgret over det bagefter. har tudet flere gange, det er ikke lykken at føde ved kejsersnit. Man forstår bagefter hvorfor. Føler virkelig at der blev taget noget fra mig og det skal lige siges at hvis det er fordi man er bange for smerten ved at føde skal man netop ikke vælge kejsersnit.

    men vær ikke bange, når man ligger med veer tager man det hele som det kommer, man kan kun tage en ting af gangen og det gør man jo så. Når der kommer en ve skal den bare overståes -og ja det gør ondt at have veer, men vil hellere have veer igen end smerterne efter et kejsersnit helt klart.

    næste gang jeg skal føde står der at det skal være vaginalt og jeg glæder mig til at opleve det. Dem jeg kender der lige har født siger at det var den vildeste oplevelse og at de godt kan forstå jeg følte at der blev taget noget fra mig ved at jeg fik kejsersnit. De var glade for oplevelsen de fik af at føde selvom de var bange inden.

    jeg var så bange for at føde at jeg troede at jeg skulle dø. Da jeg fandt ud af at jeg blev gravid blev jeg helt fra den og græd fordi jeg troede at mit liv var forbi da jeg troede at jeg aldrig ville overleve en fødsel men at jeg ville dø af komplikationer. Jeg var så overbevist, og der ligger stadig tråde herinde fra inden jeg skulle føde hvor jeg gentagne gange skriver at jeg ved at det er dagen jeg ikke ville overleve og aldrig få mit eget barn at se. Og nu sidder jeg her og vil bare opleve at føde og prøve hvordan det er. Inden var jeg ligeglad med hvis jeg fik kejsersnit men det er jeg ikke nu bagefter


  • #15   21. maj 2009 Tina P. sådan sad frederic også - men lidt mere skråt da han sad i samme stilling som din bare med hoved i mine ribben...

    På kolding syghus skal man have en MEGET god begrundelse for ikke at føde normalt, hvis alt er som det skal være.


  • #16   21. maj 2009 Mine råd til dig er at få snakket så meget om det som muligt så du får det bedre med tanken. jeg fødte selv de to første børn og det var jeg bare super glad for ved nr 3 var det kejsersnit har aldrig oplevet noget så unaturligt i mit liv jeg følte slet ikke at han var min for han kom bare ud af den blå luft og kunne ikke holde ham de første par timer. men da jeg selv fødte var jeg med hele vejen og bare det at få sit barn op til sig med det sammen gjorde at man glemte alt det man lige havde været igennem. og 1 time efter jeg havde født rejste jeg mig og gik rundt. det gør man ikke ved kejsersnit. det tar godt 1 døgn før man begynder at bevæge sig rundt for det gør mega avs.

  • #17   21. maj 2009 Natasja:
    Det med at gå i stykker, det mæker man ikke, der sker så meget så det ligger du ikke mærke til..
    Glæd dig til at føde selv, det er SÅ fed en oplevlse, jeg elsker at tænke tilbage på Malias` fødsel..
    Selvfølgelig når man er igang med at føde, viker det ikke som en fed oplevelse, men bagefter bliver du glad for det =)


  • #18   21. maj 2009 Han er nu 8 ½ mdr og jeg kan stadig mærke det trækker i såret indeni når vi laver nogle bestemte øvelser i bodytoning i motioncenter. Og hvis jeg nyser mere end 5 gange i streg kan det også mærkes.

    Det er også svære at træne sin mave op - ad mave musklerne har været skåret over...


  • #19   21. maj 2009 Det er rigtigt man ved kejsersnit ikke får oplevelsen af en fødsel, den følelse havde jeg da også og følte at jeg var snydt for en oplevelse. jeg har altid sagt at Daniel ikke er blevet født.... selvom det selvfølgelig ikke er rigtiggt... netop fordi han bare var der uden nogen form for optræk med veer osv..

    Jeg mener så at jeg havde en god grund til at vælge kejsersnit... han lå forkert og han var den første, jeg fik af fødselslægen at vide at under fødslen ville der være 6-8 personer tilstede af hensyn til hvis det gik galt. Når han kom ud ville han være blå og måske ikke trække vejret..
    Som førstegangsfødende kunne jeg simpelthen ikke overskue alt dette og følte at jeg udsatte mit barn for fare ved en naturlig fødsel...
    Men tro mig jeg var ikke populær hos fødselslægen over min beslutning, hun gjorde sit for at jeg skulle skifte mening.
    Mit kejsersnit ændrede sig bare fra at være planlagt til at blive akut en uge før fordi jeg fik veer, og det var ikke meningen...

    Men stadig jeg fortryder intet. Jeg var også bange for fødslen anden gang, men det gik mest på om jeg kunne klare det, om jeg havde kræfter nok. Da jeg lå der fulgte jeg bare med og det hele gik af sig selv... jeg oplevede presseveerne som en befrielse/lettelse.
    Jeg sprang lidt, men mærkede det ikke... Det er en fantastisk følelse at få babyen op på maven straks efter fødslen... det får man ikke ved kejsersnit før man er syet sammen.... jeg gjorde ikke ihvertfald.


  • #20   21. maj 2009 nu var mit kejsersnit ikke planlagt, men har nu ikke haft problemer med det, var ude af alt smertestillende efter 1 døgn og har nemt trænet det hele op igen, har kun ondt når jeg svømmer, da man åbenbart bruger musklerne på en anden måde der, men det er et spørgsmål om jeg svømmer for lidt siger min læge.
    Vil absolut ikkke sidde og tale for kejsersnit men vil lige påpege at ikke alle har poblemer, kender lige så mange de stadig har problemer efter en normal fødsel.
    Men som mange andre siger, få snakket med jm eller din læge om det, det er helt kklart dem der ved bedst.
    Jeg har desværre ikke noget valg ang, om jeg vil have kejsersnit da de ikke mener jeg vil kunne gennemføre en normal fødsel..


  • #21   21. maj 2009 jeg har fået planlagt kejsersnit og født alm og aldrig om jeg vil vælge kejsersnit hvis valgte stod mig frit, det er ikke andet end bøvl bagefter med det sår amn får på maven. man kan ingen ting fordi det gør ondt.

  • #22   21. maj 2009 Natasja, jeg sprækkede lidt under fødslen, men lagde slet ikke mærke til det eller til at jeg blev syet. Tro mig det var en rus uden lige at få sit barn op på maven efter fødslen. Ja, det gjorde ondt at føde, men det er jo altså heller ingen dans på roser at gennemgå et kejsersnit som jo er et indgreb i kroppen. Jeg var hundeangst for smerten og er stadig en megakylling omkring smerte, men der er intet som ville kunne få mig til at gå tilbage i tiden og gøre fødslen om. Det var en stor oplevelse.
    Det som ofte får fødsler til at trække ud er når man går i panik over smerten og de ting der sker med ens krop. Det trækker det hele ud og gør det værre end det er. Sørg for at der er trygge rammer omkring dig til fødslen så vil det gå godt.
    Og angående at man er forandret dernede bagefter. Det er du jo også nu efter at have dyrket sex, men det afholdte dig jo heller fra sex, vel?


  • #23   21. maj 2009 det er da træls som førstegangs fødende og så ikke kunne føde normalt.
    Det er jo bedst for barnet at blive født normalt.

    Så Natasja Fries P. hvis du er en pivskid som du siger ville jeg vælge at føde normalt. Som jeg har læst fra de forskellige ja så gør det ondt at føde normalt - men smerten forsvinder når du ligger med den nyfødte i armene. Mange er slet ikke klar over de er blevet syet - fordi de ligger med den lille.
    Ved pks vil du have ondt flere uger frem. Det river og niver i såret både indeni og det udenpå, når du bevæger dig - op og ned i seng - nyse osv. Tænk på hvor meget de har skåret igennem for at komme ind til den lille - at føde normalt er noget vi er bygget til.

    Jeg var da ked af at skulle have pks. men vidste at de havde prøvet at vende ham - han ville bare blive liggende på tværs - med nummer'n ved min venstre hofte - strakte ben op til hovedet og hovedet lå han og slog i mine ribben. Men det kunne ikke være anderledes, ud det skulle han.


  • #25   21. maj 2009 Jeg fik kejsersnit for 3 uger siden da han lå skævt og hans hjerterytme dukkede. Jeg ville da aller helst have været fri for det og født ham selv:) Jeg født selv hans storbror men han lå også skævt og hans hjerterytme dukkede også men ham fik jeg ned så de kunne hjælpe med sugkop for han skulle også til og ud. Hvis jeg skal have flere børn ved jeg ikke hvad jeg vil vælge for jeg vil helst føde alm. men skulle igennem så stor smert det var til sidst og så han ikke kan komme ud alligevel ville også være meget surt. jeg synes helt sikkert du skal vælge selv at føde, for det er bare sådan en stor oplevelse, jeg er sikker på når du først har baby i armene ville du ikke have fortrydt det.

  • #26   21. maj 2009 ja har født og fået alkut kejsersnit og jeg ville hellere føde end kejsersnit jeg blev lidt ked der de sagde han desværre lå med numsen nedaf ,
    som i kan høre kan jeg bedst lide at føde den rigtige vej istedet kejsersnit , men selvfølgelig det er også fra kvinde til kvinde.

    men held og lykke smiley


  • #27   21. maj 2009 Når du læser her Natasja Fries, så se at ingen ville vælge kejsersnittet. Både af dem der har prøvet, og dem der ikke har og dem der har prøvet begge dele. Alle ville helst føde normalt så det er jeg sikker på at du selv ikke er nogen undtagelse bagefter og vil sige det samme når alle andre gør smiley

    jeg er her 3 mdr efter stadig ulykkelig over at jeg fik kejsersnit og tænker på det. Da jeg kom op 3 timer efter og så hende sagde hun mig ikke så meget. Jeg følte ikke at hun var min, og tænkte over tanken at hun kunne være byttet om med en anden en. Det lyder totalt tåbeligt det ved jeg godt, jeg havde bare ikke set hende komme ud af mig og nu stod Morten der bare med hende. jeg havde ikke set hende lige efter og mærket hende så hun kunne være en andens som de var kommet til at bytte om med en af alle de andre babyer.
    Ville gerne have oplevet den der rus man får når de kommer op til en, men det sker ikke rigtig, for hun kom først op til mig 3 timer senere hvor jeg får hende rakt over, for er ikke engang i stand til at rykke på mig selv eller nyse da det vil udløse voldsom smerte.

    ogt så skal man nærmest dopes med piller. Man får i hvert fald et lille glas fyldt op med halvstore piller flere gange dagligt der både er smertestillende og så nogen der gør så du lettere kan komme af med det for neden, for det er nemlig meget svært selvom man ikke skulle tro det


  • #28   22. maj 2009 ja, vente tid med at få dem i armene er lang synes jeg også født der ved tre tiden og hevde først ham ved mig ved ca. 11 tiden meget hårdt. og man kan ikke så meget den første dag. men jeg synes så hvis ser at komme i gang med at gå går det hurtigt frem. det værrest er at komme op og ned af sengen i starten.

  • #29   22. maj 2009 MarieCK
    Ja jeg opdagede også meget hurtigt mine begrænsninger..
    Dagen efter skulle jeg i bad, jeg har aldrig været opererer før, så jeg rejste mig fra sengen som jeg plejer... er du så færdig, det gjorde ondt, det sortnede for mine øjne og jeg landede på min bagdel i sengen igen meget hurtigt... der blev ikke noget bad den dag... hihi

    Allerede dagen efter var jeg morfinfri (jeg fik morfin som smertestillende, jeg ved ikke hvorfor). Jeg lad være med at tage panodiler, men fik skideballe af plejepersonalet, fordi jeg havde ondt... jeg ville ellers ikke have dem. Jeg tog dem dog, da jeg opdagede at de tog en del smerte fra mig.
    Så jeg kan sagtens se hvad du mener, og frem over foregik det der med at komme ud af sengen, meget mere roligt.


    Jeannie H
    Du er lidt hurtig i din konklusion..
    Der er slet ingen tvivl om at hvis nr 2 også havde ligget forkert og jeg havde valget, blev det kejsersnit igen.... det mener jeg også at jeg skriver tidligere.. men helt klart der er større gener bagefter end ved en naturlig fødsel.. det er jo også et større indgreb.

    Samtidig vil jeg sige lad være med at vælge kejsersnit, hvis det "kun" er fordi du er bange for at sprække, der er meget forskel på hvor meget man sprækker, og du mærker det ikke. Ligger barnet som det skal, skal det den naturlige vej ud... synes jeg.


  • #30   22. maj 2009 Tina P:

    Nej hvis dte ligger forkert vil det jo næsten heller ikke være muligt at føde normalt, der kan vel opstå komplikationer hvor man ikke bør tage chancen. Så der ville jeg også vælge kejsersnit.
    Men af dem der har prøvet det, hvis der ikke var synderligere grund til det end af man frygtede fødslen så ville jeg ikke vælge kejsersnit som den nemme udvej som langt de fleste tror at det er.

    Nogen gange er man jo som i dit tilfælde nødt til at vælge kejsersnit, og vil foretrække det igen for babys sikkerhed, så man ikke gambler med dets liv, for det skal man jo heller ikke. Jeg er så ked af at jeg fik kejsersnit men jeg ville helelr ikke satse min datters liv på det, da hendes hjertelyd flimrede så meget at de sagde til mig bagefter at de havde regnet med at hun skulle genoplives efter hun kom ud ved kejsersnittet. Der var så intet alligevel, men tænk hvis der havde været og hun ikke kunne tåle veerne og jeg havde ligget derinde for længe og var død. Puha nej så måtte de hjertens gerne tage hende ved kejsersnit. Jeg var også ligeglad med kejsersnit inden, for det var vel ligemeget tænkte jeg, bare de kom ud.


  • #31   22. maj 2009 ikke at jeg havde ligget for længe derinde -mener selvfølgelig hende

  • #32   22. maj 2009 Jeannie
    Så er vi helt enige..


Kommentér på:
Kejsersnit eller naturlig fødsel

Annonce