{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.344 visninger | Oprettet:

Iltmangel ved fødslen (hjerneskadet??) LANGT {{forumTopicSubject}}

Puh. Dette bliver en hård omgang for mig at skrive, men jeg prøver alligevel, og håber på at det ikke bliver alt for indviklet.

Mandag den 14.09 havde jeg termin med min søn. der var ingen tegn på at han ville ud eller noget. Men pga en blodprøve om fredagen havde vist sig jeg havde lidt graviditets sukkersyge, ringede de fra sygehuset at de gerne ville sætte mig igang om tirsdagen, men jeg skulle lige ringe tirsdag morgen.
Dette gjorde jeg så, men de havde ikke plads, så det blev flyttet til om onsdagen hvor jeg ville være 40+2
Jeg blev så sat igang med stikpiller og fik så at vide at vi kunne tage hjem igen og skulle komme hvis jeg fik veer eller vandafgang. Omkring kl 21 onsdag aften begyndte jeg at få veer. omkring midnat begyndte de virkelig at være stride. omkring 01.30 ringer jeg til fg da veerne kommer regelmæssigt og havde taget il i styrke, nogle af veerne føltes lidt som presseveer. fra omkring kl 02.00 (eller deromkring) efter jeg var ankommet til fg blev jeg undersøgt osv. veerne forsatte med at tage til. Jdm undersøgte mig indvendig, men der sad en hudkant rundt der gjorde at jeg ikke måtte presse før den var væk Men desværre var veerne så kraftige, at uanset hvor meget jeg prøvede på at lade være med at presse, føltes det næsten umuligt at lade være. Der var flere læger inde og prøve om de kunne få den der "kant" væk så hans hoved kunne komme igennem. timerne gik og på et tidspunkt var de omkring 10 læger inde på fødestuen (Dette fortalte min kæreste, da jeg ikke selv har registreret det) Det eneste jeg husker er at en madlig læge står på en skammel og trykker alt hvad han kan på mit underliv for at få babyen ud.
Undervejs ud, sidder vores "lille" (4910g) dreng fast med skuldrene, og brækker sin venstre overarm. Han er født torsdag morgen d 17.09 kl 07.54
Undervejs ud, mistede han også ilt og alt imens han blev undersøgt af flere læger, lå jeg der og ventede på at de andre blev "færdige" med mig i håb om at jeg måtte se min søn. Men næh nej. det kunne jeg godt glemme. Lægerne smuttede ud af stuen med ham og jeg nåede slet ikke at se ham.
Omkring kl 9 får jeg at vide at de er på vej fra OUH hvor vi skal indlægges, da vores dreng skal nedkøles.

Ved 11 tiden tror jeg det var, ankommer vi til OUH og finder ud af hvor vi skal være og hvor vores dreng ligger. Her skulle han køles ned til 33gr i tre døgn. I de tre døgn måtte vi ikke røre ham, Derefter skulle han langsomt opvarmes, så søndag skulle han stille opvarmes igen. søndag aften måtte vi heldigvis begynde at røre ham. Og først om mandagen måtte vi begynde at holde ham. Heldigvis.
Om onsdagen skule han så i en MR skanner for at se hvor stor en skade han havde fået pga iltmangel. Det viste sig så torsdag morgen, hvor de kunne få svaret, at være nogle "pletter" på billedet hvor hjernen havde taget skade. Desværre kunne lægen fra OUH så ikke fortælle hvad der var blevet påvirket, men han mente at det måske kunne havde betydning for vores søns indlæring eller motorik. Men det ville kun tiden kunne vise.
Samme dag bliver vi flyttet "hjem" til det sygehus hvor vi har født. Her fortæller den læge der var med til fødslen (ham der stod og trykkede på mit underliv ^^) at vores dreng var alvorligt syg osv. næsten som om at vores dreng var alvorligt hjerneskadet.
Det var ikke ligefrem den melding vi havde brug for. Ihvertfald ikke på den måde..

Så nu har jeg siden vi fik den "besked" tænkt og tænkt og grædt og grædt.
Ved slet ikke hvordan jeg skal forholde mig til dette..

Er der nogen der kan fortælle en solstråle historie som evt havde fået samme "besked" som os..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Iltmangel ved fødslen (hjerneskadet??) LANGT
  • #2   29. sep 2015 Blev lige helt tom for ord....

    Men føler med jer og håber det bedste for jer


  • Lena P
    Lena P Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 20
    #3   29. sep 2015 Jeg har igennem mit arbejde fulgt en pige, som blev født på en lignende måde. Hun vejede 5 kg, sad fast med skulderen, ligesom Mathias, og var nedkølet. Jeg kender ikke detaljerne omkring hendes MR skanning, men i følge moren var den ikke helt god.
    Jeg har fulgt pigen indtil hun blev 15 måneder og hun udviklede sig på lige fod med jævnaldrende børn.
    Jeg har ikke kontakt med familien lige nu da jeg har orlov fra jobbet det næste års tid.


  • #4   29. sep 2015 Lena
    Det var lige sådan noget jeg havde brug for at høre.

    Det går heldigvis også fremad med vores dreng nu. Han er gået fra at være helt "slap" til at begyndt at være mere aktiv med bevægelse (hoved og ben) armene er dog ikke helt på "plads" endnu. Han griber dog med fingrene, men bevæger ikke armene af sig selv + han også er lidt stiv i nakken (han vil kun kigge den ene vej, men vi øver med nogle øvelser vi har fået fra en fys.


  • #5   30. sep 2015 Sikke et forløb, du skal huske at lytte til det lægerne faktisk siger, og ikke det som du syntes (tolker) de siger.
    Husk, du altid kan få en efterfødsels samtale, så du kan få snakket igennem med læger/jdm og få svar på spørgsmål. Skriv si e spørgsmål ned- og få dem stillet.kender de ikke svaret, bed om at finde svar til dig.! Det kan skabe en enorm ro omkring dig og dit barn.
    Jeg arbejder med en pige på 21, som manglede ilt under fødslen, hun er velfungerende, arbejder i vuggestue, men har svært ved indlæring og det fin motoriske.. dvs. Skolen var svær matematisk, sprog (andet end dansk) var svært at lære.


  • Lena P
    Lena P Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 20
    #6   30. sep 2015 Den familie jeg kender har arbejdet hårdt med deres datter. Hun fik fysioterapi og forældrene har bare knoklet med hende smiley
    Hun gik 11 måneder gammel, havde et fint sprog og var sidst jeg så familien helt velfungerende og meget lækker smiley
    Rigtig meget held og lykke med Jeres Mathias!


  • Lena P
    Lena P Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 20
    #7   8. okt 2015 Hvordan går det med Jer?

  • #8   8. okt 2015 Hej hej.
    Jeg synes selv at det går fremad.
    Han bevæger dog ikke helt sine arme endnu. Men det kan skyldes mange ting.
    I søndags kom vi hjem på tidligt hjemmehold, hvilket går super godt.
    Vi var idag til kontrol på sygehuset, og fik kun ros. Han holder øjenkontakt rigtig godt og så fik vi at vide at han kun skal have flaske i dagtimerne og sonde om natten.


  • #9   6. dec 2015 Hvordan går det med lillemanden ?


  • #10   8. dec 2015 Det går faktisk rigtig godt med ham smiley efter kun 3 gange hos en kiropraktor, bevæger han begge arme og er blevet mere glad og vågen smiley

  • #11   25. dec 2015 Puha lyder som en hård omgang smiley håber at alt stadig går fremad med din basse dreng smiley

  • #12   27. dec 2015 Det var en rigtig hård omgang. Men det går simpelthen så godt med ham.
    Faktisk som en "normal" baby smiley

    Men uanset hvad, så elsker jeg ham uendelig højt smiley


  • #13   27. dec 2015 Her er der lige et billede af ham smiley

    profilbillede
  • #14   27. dec 2015 Åhhh han er da alt for skøn smiley

  • #15   27. dec 2015 Det er han helt bestemt.

    Men lægerne får lov til at æde deres egne ord når vi kommer til kontrol igen.
    For de sagde at han ville blive lam og aldrig komme til at bevæge armen. Men den flyver rundt smiley dog er den ikke 100% optimal endnu, ment på den måde at han endnu ikke rækker ud, men han forsøger.


Kommentér på:
Iltmangel ved fødslen (hjerneskadet??) LANGT

Annonce