{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

At forhindre tilbagefald af depression {{forumTopicSubject}}

Hej piger!

Er der ikke nogen af jer, der har haft en depression, der kan give mig nogle visdomsord, til hvordan man forhindrer et tilbagefald?

Jeg gik ned med en depression sidste år i september/oktober. Jeg startede hos en psykolog, men måtte senere se i øjnene, at medicinsk behandling også var nødvendigt. Mens jeg var allerlængst nede røg min farmor på sygehuset og døde desværre knapt tre uger senere (d. 16. december). Jeg trappede ud af min medicin i sommerferien og var helt "clean" i august.
Siden jeg stoppede på medicin har jeg frygtet, at jeg ville ende på samme måde igen. Her hvor det nu snart er et år siden, min farmor døde, kan jeg desværre mærke, at mit humør daler og daler. Jeg er trist og har let til tårer. Jeg er klar over, at det nok er en naturlig reaktion, fordi det snart er årsdagen for min farmors død, men....jeg går bare og er SÅ bange for at falde ned i det store, sorte, uendelige hul igen. Jeg magter ikke endnu en jul på den måde.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at I ikke kan give mig opskriften på, hvordan man undgår en depression, men jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle af jer selv har oplevet tilbagefald - eller hvordan I har forhindret det, hvis I har kunnet mærke, at den kom snigende igen.
Skriv evt. en privat besked, hvis I har det bedre med det.
Af frygt for at komme til at lyde som en kælling, så vil jeg bare lige sige, at jeg helst vil have svar fra nogen, der selv har haft en depression. Man kan ikke sætte sig ind i det, hvis man ikke selv har prøvet det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At forhindre tilbagefald af depression
  • #1   7. dec 2011 Hej Charlotte.
    Jeg havde en depression i sommeren 2010, som varede 6 mdr ca. Jeg gik til samtaler hos en psykolog og opfølgninger hos min læge, og fik det langsomt bedre. Jeg blev tilbudt medicin flere gange, men trode på at jeg selv havde (langt langt inde) de ressourcer der skulle til for at få det godt igen. Det gik måske det længere, men det lykkes. Har efter min " raskmelding" ligesom dig, været meget bange for at "falde ned" i hullet, men for mig hjælper det at fortælle mine behov til mine nærmeste. Fx at jeg har brug for at få luft for noget, mærke mine begrænsninger, og i det hele taget lytte til mig selv. Derudover prøver jeg at dyrke sport, i mit tilfælde zumba, da motion jo udløser edofiner, hvilket giver en lykkefølelse. Det er de "værktøjer" jeg benytter fot at holde mig oven på.


  • #2   7. dec 2011 Hej med dig, jeg har desværre ikk en opskrift jeg fik for første gang en depression i dec 05, og kom igen dec 06 så fik jeg min datter i dec 07, og var så lykkelig, og undgik en i 08 og 09 og i dec 10 fik jeg desv. En igen, og frygter som dig også den kommer igen i år, og ka også mærke den ligger liger under overfladen indimellem, men har en fantastisk mand, der er go til at mærke nÅr jeg blir deprimeret, og han gir mig som regl et bette skub og opmuntrende ord

  • #3   7. dec 2011 Tusind tak for jeres gode svar!

    Jeg må forsøge det med mere frisk luft og motion - desværre sidder jeg bare begravet i projektskrivning lige for tiden, så det er ikke fordi, jeg har særligt meget tid og overskud. smiley
    Jeg ville helst undgå at skulle til psykolog igen, både fordi det er dyrt, men også fordi jeg nok inderst inde ikke vil erkende, at jeg kan have behov for det igen. Mine forældre vil heldigvis gerne betale, men det kræver jo bare, at jeg fortæller dem, at jeg er bange for at jeg er på vej nedad igen - og det kan jeg næsten ikke nænne. smiley Jeg tror, jeg må tage en god snak med kæresten i aften og høre, hvad han har at sige. Årk smiley


  • Nanna Marie
    Nanna Marie Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 340
    #4   7. dec 2011 (Vinter)depressioner hænger tit sammen med mangel på D-vitamin, som vi får gennem solen (og fed fisk osv) Jeg er begyndt at tage ekstra tilskud af D-vitamin... (Jeg har også hang til depressioner, og er stadig på lykkepiller)
    Håber det måske kan hjælpe.. smiley

    Jeg tager D-dråber, dem man også giver til babyer, det vælter i hvert fald ikke økonomien.. smiley


  • #7   7. dec 2011 Jeg tager allerede d-vitamin smiley Jeg har dog ikke været så god til at huske det, men jeg er begyndt igen inden for de seneste par uger. Måske jeg skal undersøge det med omega 3.
    Jeg vil under ingen omstændigheder tilbage på antidepressiver igen. Der er så mange bivirkninger ved det lort, og det var nærmest umuligt at komme ud af igen. Det vil jeg godt nok meget, meget gerne undgå smiley
    Mht. motion så går jeg allerede i fitness og deltager i holdtræning 3 gange om ugen. Så jeg tror ikke, det er dér, den er gal..


Kommentér på:
At forhindre tilbagefald af depression

Annonce