{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Forståelse fremfor alt..hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej drenge og piger,

Jeg har, med tilladelse fra min søde kæreste, besluttet mig for at lave et indlæg herinde ang noget "bøvl" vi engang imellem kommer ud i.

Kort sagt er problemets kerne, at Jeannies ex-kæreste, som også er far til hendes datter, har givet hende et meget lavt selvværd.

Jeg vil ikke komme nærmere ind på de konkrete ting der er blevet sagt - det har i hvert fald været slemt nok. Han har overbevist hende om, at stort set alt ved hendes udseende var galt, og at hun slet ikke kunne leve op til mænds syn på den perfekte kvinde.

Dette er der nok mange der kan nikke genkendende til, og de fleste vil nok sige at det er meget normalt, med et smil på læben. Men det bunder altså dybere end det. Hendes selvværd har VIRKELIG taget et ordentligt hug, og når jeg, som udenforstående, skal sætte mig ind i hvad det er der driver dette syn hun har på sig selv, så kommer jeg sgu til kort.

Jeg ser mig selv som et meget forstående, tilmodigt og forstående menneske, og jeg VIL virkelig gerne forstå hvad det er der sker inde bag de smukke øjne, men hun kan ikke selv forklare det, og jeg har svært ved at gennemskue det.

I dag havde vi det skidesjovt, sloges for sjov, grinede, og alt var egentlig bare godt. Men pludselig skifter hendes humør, som følge af denne leg, og hun konkluderer at når jeg ligefrem prøver at undgå hende (legen gik i korte træk ud på at hun prøvede at overfalde mig, og jeg kæmpede imod, igen, med højlydt latter), så må det betyde at jeg i virkeligheden ikke bryder mig om hendes krop, eller, i dette tilfælde, specifikke dele af hendes krop.

Så, fra at have grinet, pjattet og haft det sjovt, blev stemningen pludselig meget alvorlig og dyster. Jeg blev ked af det, fordi jeg ofte føler at de søde og komplimenterende ting jeg siger, ikke bliver taget til efterretning, men lige så snart der er antydning af noget hun kunne opfatte negativt, så bliver der kørt i det. Vi fik dog snakket det igennem, og jeg fortæller at jeg simpelthen ikke kan forstå hvordan hun kan lade sin ex-kærestes forkvaklede kvindesyn diktere vores hverdag. Min logik fortæller mig jo, at man simpelthen ikke kan tro på en person der siger SÅ mange dårlige ting om een, mens stort set alle andre altid fortæller at man er pæn, flot, sød osv.

Hun foreslog at jeg skulle spørge herinde, for der var en del der havde været i samme situation, så det er hvad jeg gør nu.

Jeannie er en meget smuk kvinde, og jeg har aldrig følt mig så afslappet, afholdt og lykkelig i selskab med nogen, som jeg gør med hende. Men alligevel frygter jeg, at jeg skal gå og være bange for alt hvad jeg siger og gør i hverdagen, fordi det kan udløse en af disse reaktioner, som oftest kommer som et chok for mig.

Så, er der nogen der kan forklare mig hvad det er der sker, hvad der får hende til at tikke på den måde. Jeg ser hverken mig selv som dum eller uintelligent, og jeg er meget villig til at sætte mig ind i dette - hun har dog meldt ud, at hun ikke er i stand til at forklare hvad der sker.

Hjælp et stakkels fjols, som bare gerne vil elske sin kæreste og vise hende det smiley

(og hvis nogen ikke har noget konstruktivt at bidrage med i denne diskussion, så hold jer venligst fra at bidrage med noget som helst!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forståelse fremfor alt..hvordan?
  • #1   27. jul 2010 Puh, den blev sgu lidt lang - det beklager jeg...tak til dem der alligevel tager sig tid til at læse det igennem!

  • #4   27. jul 2010 S & M -> Ja, det er selvfølgelig rigtigt.

    Jeg har det dog sådan, at der ikke er noget der får lov til at gå mig på i mere end et par minutter før jeg siger det. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at gå rundt med noget i hovedet, uden at snakke om det og finde en løsning/få det ud af verden.

    Ang. Psykolog, så kan det da godt være at det er en løsning, men det er jo også en stor mundfuld at komme med sådan et forslag, måske fordi jeg aldrig selv har haft brug for en psykolog, og ikke ved hvor godt det virker...


  • #5   27. jul 2010 Synes denne side er ret god og har selv benyttet mig lidt af det der med at tage skeen i den anden hånd men det er jo Jeannie selv det skal gøre det og ikke noget du kan gøre udover at bekræfte hende i de positive tanker hun helst gerne skal få om sig selv smiley

    Derudover er det jo en svær situation for jer begge at stå i for jeg kan forestille mig at for Jeannie er der ingen anden måde for fyre, måske endda alle andre mennesker, at tænke på en at hun er klam og dum fordi det sidder så dybt indprintet i hende smiley

    Hun skal turde tro på hun er god nok og tror på hun er værdig at elske og at du synes hun er det mest fantastiske i takt med at du viser hende at det er sådan det er smiley

    Ellers ingen råd herfra smiley


  • #6   27. jul 2010 Hvor er det synd for hende at hun har det sådan, lille stakkel smiley Har selv haft det på samme måde, nu er mennesket indrettet sådan at hører man nok negativt, tror man tilsidst selv på at alt er negativt.
    Kan simpelthen nikke til alt hvad du skriver om hende, da jeg selv har haft en kæreste der har været ufattelig led og direkte ondskabsfuld overfor mig.
    Dette er folk der ikke har respekt for andre mennesker ! OG DE BURDE SKAMME SIG !

    Hvordan jeg kom over det ved jeg egentlig som sådan ikke, men jeg begyndte at skrive dagbog hver eneste dag, i starten var det ikke mange ord der kom ned på papiret, men lige så stille kom der mere og mere! Jeg har taget mig selv i nakken og inset hvorfor jeg har det som jeg har det. Istarten var det ubehageligt/det kom for tæt på ! men det virkede for mig.
    Du kunne jo evt. sige til hende om ikke hun måske ville snakke med sin læge om det? Det gjorde jeg også, og kom et langt skridt på vejen, folk omkring en kan gøre en masse, men man skal også selv gøre en masse smiley

    Som jeg har det idag, tør jeg tro på at min kæreste syntes jeg er smuk og dejlig som jeg er, er ikke i tvivl om at han elsker mig på nogen måde !
    Jeg har et eller andet sted nok lært at leve med at jeg er som jeg er, både på godt og ondt smiley

    Jeg føler virkelig med jer begge to ! Held og lykke med alt smiley


  • #7   27. jul 2010 Tænker på om du tit bare siger hun er lækker, sød eller lignende?

    For måske er det en ide at fortælle hende at du synes hun er en dejlig kæreste fordi hun netop gør sådan og sådan. Så kan hun tage og føle på hvilke sider af hende det netop er og hvilke ting hun gør som gør noget ved dig smiley


  • #8   27. jul 2010 Altså min kæreste har haft det på præcis samme måde, og jeg fandt så ud af jeg "bekræftede" hende på de forkerte måder...
    Kvinder lever af bekræftelse, den finder de i eks. begær, forblændelse, opmærksomhed etc. etc.

    Med min kæreste var min første taktik at give hende komplimenter hvor jeg havde lyst, men hun fik hurtig den der "Ja ja den er god med dig" indstilling selvom jeg oprigtigt mente tingene..

    Hun er så en pige der går en del op i at træne og tabe sig, og være lidt pænmed make-up, så jeg gik ind på et felt hvor jeg ingen interesse har what so ever, og komplimenterede eks. trænings resultater og lige den lille ekstra ting med make-upen hun havde gjort nogle dage, og det gjorde rigtig meget... For så går man ind og bekræfter dem i at den smule de gør for at være pæne rent faktisk hjælper smiley

    Jeg ved ikke om det giver mening, men i mange tilfælde er det bare fordi en eller anden idiots ord skal afkræftes, og det gør man ved at bekræfte de små ting der i deres verden gør dem pænere/sødere/klogere..


  • #9   27. jul 2010 Sigrids mor -> Oh, tro mig, jeg fortæller hende OFTE min mening. Der går sjældent mere end en time eller 2, uden at jeg har fortalt hende hvor højt jeg elsker hende, og hvor lykkelig jeg er. Jeg har sågar flere gange spurgt hende om jeg skulle holde igen med komplimenter og med at udtrykke følelser, da det helst ikke skulle blive en "hverdagsting". Dette siger hun dog nej til, og hun er enormt god til at bekræfte mig også.

    Så, udover det følelsesmæssige, så har jeg altid været meget betaget af hendes udseende. I mine øjne er hun det yndigste, smukkeste, lækreste og frækkeste væsen, og jeg kan stadig ikke forstå hvordan en fyr som mig, kan være velsignet med en kvinde som hende, men det er jeg, og jeg nyder hver dag.

    For at svare kortere, JA, jeg fortæller hende ofte både at jeg synes hun er smuk osv, men også hvor lykkelig hun gør mig...hvis jeg gør mere ud af det er jeg bange for at hun kaster op smiley


  • #10   27. jul 2010 Flamingotrip -> Jo, det giver faktisk glimrende mening, og jeg kan sagtens følge dig. Jeg har - desværre - slet ikke styr på mode, make-up eller hvordan kvinder skal se ud i dag, ifølge modebladene. Jeg elsker bare alt ved hende, men er nok ikke så godt rustet til at håndtere sådan nogle situationer hér, bl.a. fordi jeg har haft en ret sorgløs tilværelse i forhold til hende.

  • #11   27. jul 2010 Jacob hvad hvis du gør det lidt mindre så det ikke virker som om det bare er noget du siger?

    Det er ihvertfald sådan jeg selv har det men skal jo ikke kunne udtale mig om hendes følelser


  • #12   27. jul 2010 Jacob - Man behøver heller ikke forstå det, bare vise interesse, og på de punkter være lidt mere ven end kæreste smiley Jeg har sgu heller ikke forstand på make up og pige ting men gør spørger til det, og lytter (Eller lader som om jeg lytter alt efter emne), komplimenterer, og giver plads til vi eks. spiser anderledes allesammen i perioder hun mener hun skal træne meget, så hun føler opbakningen i det smiley

  • #13   27. jul 2010 det er der desværre alt for mange piger der har været ude for,
    og vil give de andre ret mvh terpien,
    men ka være du oså skule gøre en ja faktisk lidt simpel ting, som at skrive de føleser du har for hende og hvor smuk osv du syns hun er ned på et papir, giv hende det, og gå i et andet rum imens hun læser det, det kan sætte tankerne igang på en anden måde, og hun kan ike sige dig imod i det øjeblik hun læser det,


  • #14   28. jul 2010 Jacob, jeg kender det selv fra min eks.. Og ved mig var der også en del vold involveret, men jeg kan alligevel heller ikke hjælpe dig, fordi jeg har det som Jeannie, man kan ikke forklare hvad det er der sker..
    Min mand har også flere gange været frustreret, fordi jeg ikke har kunnet tro på hvad han sagde når han gav mig ros eller fortalte mig hvor dejlig han synes jeg er...

    Det jeg har gjort er at jeg med mig selv har gjort op ALT hvad der skete mellem min eks og jeg, og jeg har arbejdet meget med mig selv for at lære at de ting han har sagt for at knække mig jo var noget han sagde i ren ondskab.. Og derved har jeg stille og roligt fået bygget mig selv op igen! ..

    Men jeg er helt enig med dig, din kæreste er VIRKELIG en smuk pige, det synes jeg nemlig også og har tit tænkt det når jeg har luret hendes profil herinde..

    Og også et KÆMPE skulderklap til dig fordi du virkelig prøver og sætte dig ind i hvad der foregår i hendes hovede... Men det er rigtig svært og sætte ord på når man har været udsat for sådan noget psykisk terror...


  • #15   28. jul 2010 Trine & Oliver -> Der var også en del vold involveret i Jeannie's tidligere forhold. Det skal lige siges at jeg aldrig kunne finde på at krumme et hår på hendes hoved, og det er hun også klar over.

    Men hun har, udover de verbale og psykiske ting, måtte udholde trusler om fysisk vold, mord såvel som faktiske fysiske handlinger, heriblandt kvælertag, at få kastet tunge ting efter sig og lign.

    Igen kan man, som udenforstående, undre sig over at en pige som besidder en velfungerende logisk sans, ikke beslutter sig for at forholdet er for destruktivt og farligt for hende. Enhver der IKKE har været i situationen får jo straks en indskydelse der hedder "jamen så smut dog fra ham", men jeg er godt klar over, at det ikke er sådan det fungerer!

    Det hele hænger jo sammen, og hendes historie indeholder ikke "kun" fysisk og psykisk tortur fra sin datters far, mens også den foregående ex-kæreste, som hun var nødt til ligefrem at flygte fra.

    Alt i alt har det været en meget turbolent tilværelse hun har levet de sidste mange år, og jeg står med åbne arme og prøver at forstå - men mangler den personlige erfaring der kræves..


  • #musen #
    #musen # Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 51
    #16   28. jul 2010 Nu har jeg kun læst nogen af indlæggene og det kan være at det jeg skriver har været oppe, men som jeg har forstået det, så har hun ikke haft det nemt og måske en tur hos en psykolog, bare et par timer, kunne hjælpe hende (og dig) i den rigtige retning og give jer nogle redskabet til hvordan i takler de trælse situationer.
    Ved godt at i nok kommer til at betale selv, men det kunne jo være det hele værd.
    Ved at foreningen "Voldsramte kvinder" engang imellem kan tilbyde hjælpe også selvom det er nogle år siden at tingene er sket...

    Kan ikke hjælpe dig med hvad det er hun tænker og tror, for det kan jeg ikke sætte mig ind i, da jeg aldrig har prøvet det.

    Held og lykke her fra.


  • #17   28. jul 2010 Sikke en god kæreste du er, jeg synes det er flot du søger noget hjælp til at forstå en ekstremt kompliceret situation.
    Jeg har været der, hvor Jeannie er nu. Var blevet pillet fuldstændig fra hinanden rent psykisk, og havde også levet med fysiske overgreb.
    Da jeg fandt en kæreste, som ikke udøvede fysisk/ psykisk vold mod mig, gik der også ekstremt lang tid inden jeg kunne sætte mig udover de dårlige ting jeg var blevet udsat for, og forstå, at han ikke var på den måde.
    Jeg skrev dagbog, som en anden også foreslår, og med jævne mellemrum viste jeg den til min kæreste, så han kunne få et lille indblik i de tanker, som rørte sig i mit forvirrede hoved.
    Der kunne også opstå situationer, som den du beskriver, hvor vi egentlig hyggede os rigtig meget, pjattede og lo sammen, men som ved et trylleslag, kunne jeg blive bragt tilbage til det gamle forhold. Dette var naturligvis dybt frustrerende for os begge, men især for min kæreste, for jeg kunne begynde at råbe og skrige som en sindssyg af ham, og det var jo i virkeligheden ikke ham jeg var vred på.
    Min kæreste og jeg lavede den aftale, at når der var ved at opstå sådan en situation, så havde vi et kodeord, som jeg sagde og så vidste han, at han skulle stoppe lige med det samme, ikke noget med at kilde mig en ekstra gang eller lignende. For jeg kunne altid mærke når det skete, jeg fik en helt underlig følelse i kroppen, og hvis jeg så ikke fik sagt fra, så var det jeg kunne flippe helt ud. Vi brugte et kodeord, fordi ord som "stop" og "nej" jo ofte bliver brugt, når man som par tumler med hinanden i sjov, og så kunne han selvfølgelig ikke vide, hvornår jeg mente det som en del af legen og hvornår jeg mente det alvorligt.
    Håber du kan bruge det til noget, og ellers som andre siger, så tror jeg det kunne være godt for hende, at gå til en eller anden form for terapi.


  • #18   28. jul 2010 enig med linda

  • #19   28. jul 2010 Jacob - Hold da op, han lyder næsten som min eks... smiley ..
    Men ja det er rigtig, der er også et utal at mine veninder der har sagt til mig hvorfor jeg ikke bare skred fra min eks, men jeg havde sådan en indre frygt for ham, han havde også truet med at slå min familie ihjel hvis jeg smuttede fra ham osv..
    Men som sagt jeg kan heller ikke forklare det, og jeg døjer idag meget med angst, og vrede, har rigtig meget vrede indeni, som jeg har lært og kontrollere nu, men nogen gange hvis jeg føler mig provokeret kan jeg ta' mig selv i NÆSTEN at gå amok! ..

    Men hvis hun har så svært med det, så synes jeg hun skal prøve og søge noget hjælp, for hendes egen skyld, men måske også for din skyld.. En proffesionel vil måske bedre kunne forklare dig hvorfor man reagere på den måde! smiley


  • #20   29. jul 2010 Jeg har selv været i et forhold. som Jeannie har været i smiley Og jeg gennemgår nogenlunde det samme som hende .. Jeg har/er oqs' lige som hende på de punkter .. Nogle dage kan jeg have så dårligt selvværd og bare være utilfreds med ALT for sagt og uanset hvad min kæreste siger og gør , så tror jeg ikke på det smiley Det er rigtig hårdt , for ma kan virkelig se at ens fyr er meget uforstående .. For I vil jo en det bedste og vi "lukker bare af" og hader os selv endnu mere ... Men Jeannie er en rigtig køn pige ! ingen tvivl om det , og jeg synes hun virker til at være utrolig rar og imødekommende .. Kender hende jo kun her over BG , og jeg har intet negativt at sige om hende smiley

    Jeg ved ikke hvad jeg skal sige ang. terapi , det er godt for nogen og andre synes det er "meningsløst" .. Jeg høre nok under der gruppe der synes det sidste, men det er oqs' fordi jeg ikke kunne forestille mig at sidde og snakke med en fremmedperson om sådan noget , idet h*n garanteret ikke selv har prøvet det og kun snakker for at snakke ..

    Jeg ved ikke hvad mit råd til dig skal være , andet end at du må være tålmodig .. Men hvis i begge er positive indstillet på terapi , så synes jeg bestemt i skal prøve det smiley

    Men hatten af for dig, idet du opretter sådan et emne herinde smiley Det er nok de færreste mænd der ville gøre det .. Du må virkelig elske hende og du virker så oprigtig i det du skriver og det får smilet frem på mig smiley For der er mange mænd , som stikker halen mellem benene og stikker af , når det bliver svært .. Så thumps up til dig og jeg ønsker jer det bedste i fremtiden smiley

    Mange tanker herfra


  • #21   29. jul 2010 Altså vil sige, jeg kan selv have det på samme måde som din kæreste, hvilket har fået mig til, at opsøge en psykoterapuet, da jeg virkelig elsker mig kæreste, og ved det er ham jeg gerne vil være sammen med altid, men er bange for, at hvis jeg ikke snart gør noget ved mit lave selvværd, vil han måske give op (hvilket han siger han ikke gør) så nu har jeg valgt, at gøre noget selv, os for at få det bedre.. så mit råd er, prøv og snakke med hende om at komme til en psykoterapuet. (:

    men man skal have lyst til, at have hjælp før, at man kan modetage hjælpen.


Kommentér på:
Forståelse fremfor alt..hvordan?

Annonce