{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.296 visninger | Oprettet:

Ekstrascanning i dag - puuuha en oplevelse... {{forumTopicSubject}}

Vi skulle i dag til ekstrasvanning da de ved gennemscanningen ikke kunne se det ene blodkar ved blæren. kaldet SUA
Hende der scannede mig dengang sagde at det for det meste "bare" betød at baby ikke ville vokse lige så hurtigt inde i maven, og det var meget sjældent det betød andet. Men vi skulle til kontrolscanninger for at se hun voksede normalt...

Var så til kontrolscanning i dag, hvor det var afdelingslægen der stod for scanningen, og han startede med at spørge mig om hvad jeg vidste omkring det.
Kunne jo så fortælle at jeg vidste det med 2 atterier og 1 vene i navlesnoren, hvor den ene atterie jo så manglede hos mig, at det kunne betyde kromosonfejl, misdannelser, urinvejsproblemer hos bedse. Hvilket jeg havde googlet mig til. Og sagde så at udfra hvad vi jo fik afvide til gennemscanningen så betød det oftest bare det med vægten.

Det jeg havde læst mig til var helt rigtigt, men det hende der havde scannet mig havde fortalt passede så ikke smiley det var kun meget sjældent det havde betydning for vægten, til gengæld sås SUA oftest i sammenhæng med Down Syndrom og hjertefejl... WHAT!!!! Der blev jeg godt nok halvskidt og ikke mindst bange...
Fra at tro vi egentlig bare skulle kigge efter blodkaret igen og tjekke at hun vokser som hun skal, så skulle vi pludselig igennem en længe og større undersøgelse af hjerte og tjekke alle de "normale" tegn de kan måde og se på et barn med Down Syndrom og/eller mongol.

HELDIGVIS var alt normalt, og den "ting" i hjernen og "dims" i hjertet som en barn med Down Syndrom mangler var tydelige at se på lillesøster, og alle mål var gode. Hjertet så ud som det skulle og han tjekkede også overlæben.

Men puuuha det føltes som en MEGET lang scanning...
Skal igen om 4 uger (uge 28), hvor de også laver en fuld gennemscanning samt kigger hendes vægt, og hvad jeg har læst mig til, venter der yderligere en scanning i uge 32.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstrascanning i dag - puuuha en oplevelse...
  • #2   26. apr 2012 Årh sikke en oplevelse! Godt at alt så fint ud.

  • #3   26. apr 2012 Ja, det jeg også rigtig glad for.
    Men samtidig skuffet over det hende til gennemscanningen havde sagt. Lægen sagde også at han ellers flere gange havde sagt til dem de skulle give bedre og mere fyldestgørende besked om hvad det betød - hvilket hun jo så tydeligvis ikke havde gjort.

    Dog havde jeg ikke havde haft ret ret godt de sidste 4 uger fra gennemscanningen og til i dag, hvis hun havde fortalt det med Down Syndrom den dag... men lidt bedre kunne hun godt have fortalt det - om ik andet så ladet være at sige det med vægten var det man oftest så.


  • #5   26. apr 2012 Det skal man bare når der er SUA. Mest for en sikkerheds skyld at kontrollere vægten, da det jo engang imellem ses at baby ikke vokser som den skal. Men hvorfor det er med fuld gennemscanning hver gang ved jeg ikke - der kan jo ikke pludselig opstå Down Syndrom eller andre misdannelser...

  • #7   27. apr 2012 puh ha nu fik jeg da en klump i halsen.
    var afsted i mandags og fik af vide jeg manglede et blodkar i navlestrengen (ved ikke hvilken) og fik også bare af vide det kunne påvirke vægten, og at de skulle tjekke den igen i uge 24, og igen i uge 28, måske før efter hvordan det så ud til næste scanning.

    syntes det er forkert ikke og fortælle om sådan noget, for hun sagde utrykkeligt til mig at jeg IKKE skulle være nervøs og at mange kun havde 2, der gik de bare både med livrem og seler for og holde øje med den blev ved med og vokse som den skulle...


  • #8   27. apr 2012 Godt at høre at alt gik godt og at det så ud som det skulle!

  • #9   27. apr 2012 anonym B:

    Det var noget af samme smøre hun gav mig... at de tit så det og bla bla bla...
    De har 2 atterier og 1 vene i navlesnoren. Atterierne er dem der føre ilt, blod og næring fra moderkagen til bebse - venen er den der føre affaldsstofferne tilbage til moderkagen.

    "Tilstanden" hedder SUA fandt jeg frem til da jeg googlede info egter gennemscanningen.

    Nogle små "hints" fra de 2 scanninger du har været til:
    Så i overlæben / kommenterede han/hun den?
    Har han/hun vist dig næsebenet / kommenteret det var der?
    Er der 4 hjertekamre?
    Er der 2 nyre?
    Det var i hvert fald et par af de ting han snakkede om, som også har været nævnt ved mine 2 første scanninger...


  • #10   27. apr 2012 Jo... målet på lårbenet - er det alderssvarende?

  • #11   27. apr 2012 hun fortalte ikke så meget om hvad hun så andet end hun scannede og målte på flere ting, og jeg fiik af vide alt så meget fint ud.

    er det altid den samme som du mangler der mangles? jeg ved ikke hvilken af mine det er, men fik målt gennemstrømningen og den var også fin.

    jeg er godt nok skuffet over de ikke har oplyst det du fortæller her til scanningen, for nu kan jeg gå indtil d. 15. maj og tænke om vi nu får en slem overraskelse der, eller først ved fødsel som ikke er blevet nævnt eller er overset?


  • #12   27. apr 2012 Det var sku da ringe. De gange jeg er blevet scannet, der har de altid været søde at tegne og fortælle hvad de ser...

    Ja, du kan ikke mangle venen, for så kan baby ikke komme af med noget.

    Tænker at de ting hun har kigget og målt, der har hun sikkert set efter nogle indikatorer for Down Syndrom, og når alt er fundet normalt og alle målingerne ligger indenfor stregen, tror jeg ikke du skal være så bekymret.

    Men ja, jeg blev godt nok også dybt skuffet over at de siger noget som direkte ikke passer - men samtidig, havde de fortalt sandheden, så havde jeg ikke været meget værd i de 4 ugers ventetid til ekstrascanningen.


  • #13   27. apr 2012 Og er da ked af at jeg har sat kriller i hovedet på dig nu smiley

  • #14   27. apr 2012 det er som bare rart og være lidt mere forberedt, for så ved jeg da til næste gang at jeg skal spørge mere ind til det så de ikke bare spidser det af med det kun er vægten det kan have betydning for, så selvom det er bekymrende er det da rart og være forberedt.

    hun sagde alt var fint, og hun sagde endda at hun ville have sagt hvis ikke det var, så det vil jeg da håbe for hende passer!! hun var ikke så gammel hende der scannede mig efter min bedømmelse omkring de 30 år, måske et par år +/-.


  • #15   27. apr 2012 vil det sige den scanning jeg kan forvente er en hel gennemscanning igen med tjek af alt og ikke kun væksten de skal måle på??

  • #16   27. apr 2012 Den uge 24 scanning vil være en udvidet gennemscanning med særlig fokus på de tng der er for Down Syndrom om mongolisme.
    Den vil højst sandsynligt blive foretaget af afdelingslægen og ikke bare en "scannings sygeplejerske" eller hvad de er.
    Det har jeg i hvert fald læst mig til er fast kotume - og også det der blev gjort i min situation.

    Hvad sygehus går du til undersøgelser på?


  • #17   28. apr 2012 okay, må jeg spørge hvilken side du har fået mest ud af og læse på omkring det? det ville være rart og være lidt forberedt med nogle spørgsmål evt, hvis ikke selv de siger noget næste gang heller.

    Jeg går til scanning på herning sygehus. jeg tror de er sonografer dem som normalt scanner der. de har ikke snakket om hvem der skal scanne mig næste gang,

    Jeg syntes det er helt forkert de ikke oplyser det allerede ved md scanning, selvom jeg godt ved de måske kunne gøre nogle unødvendig nervøse, men alligevel ville det jo være rart og kunne forberede sig lidt på hvordan man skulle forholde sig HVIS det viste sig der var noget galt med baby?

    Jeg er nok af den indstilling at hvis ikke det er et værdigt liv for baby, så ved jeg ikke om det skal sættes til verden, men dermed er det jo ikke bare noget som jeg selv ville tage beslutning til her og nu, det er da noget jeg nok ville få brug for og tygge lidt på så jeg blev helt sikker i mit valg hvis jeg pludselig stod i det.

    man kan jo heldigvis også blive glædeligt overrasket og bebs så ikke fejler noget, og det ville jo bare være dejligt, men glemmer man bare alle tankerne ved og få af vide alt ser fint ud på en scanning?
    Jeg tror jeg ville have frygten alligevel.


  • #18   28. apr 2012 Vil sige at de ting han undersøgte og argumenter han kom med i forhold til hjertet, hjernen og alle de konkrate ting han kunne se at bebse har eller målene er indenfor normalen, der sagde han hver gang, at en med Down ville mangle den ting, elelr den ville være meget lille.

    Med hensyn til urinvejsproblemer, der var noget med at så ville man kunne se nogle hvide pletter ved/på nyrerne, og det var der heller ikke.
    Så umiddelbart føler jeg mig ret tryg efter den scaning - men samtidig går jeg da også er og bekymret for om der kan være nogle "små" ting i vejen, som han ikke har set.


    Jeg blev også noget bleg, og tankerne for rundt... 24 uger henne - det er jo et BARN, hvis jeg fødte i morgen, så ville de jo forsøge at rede - skulle jeg have en abort ville det være en normal fødsel med et groft sagt levedygtigt barn, hvis det overhoved ville kunne lade sig gøre at vælge abort. Samtidig kan jeg bare slet ikek forholdem ig til det at have et handikappet barn, men har man først barnet kan man jo ikke sende det væk på en instituation, det er ens kød og blod, og sikke et svigt barnet ikke ville opleve... Puuuha... alle de tanker der når at fise gennem hovedet bare fra han sagde det med Down Syndrom og til scanningen var overstået og han sagde at der ingen grund var til at vi skulle bekymre os.


  • #19   28. apr 2012 Med hensyn til sider, så skal jeg lige prøve om jeg kan finde den igen - har ikke fået lagt den i mine foretrukne.

  • #20   28. apr 2012 Isabell er født med det samme smiley
    Jeg blev også nervøs dengang vi fik det afvide, men heldig is fejlede hun ikk noget smiley
    Var dog ved en af scaningerne 17 % for lille, men havde allerede 14 dage efter flyttet sig til og kun være 8% for lille, og sån lå hun til alle scaningerne smiley


  • #21   28. apr 2012 ja jeg har nøjagtig de samme tanker, men hvis man vælger barnet skal leve sender man det jo ikke bare væk efterfølgende. så er det enten man beholder det eller vælger de ikke skal kæmpe for det - hårdt sagt.

    ved min md scanning var hun meget grundig med både hjerne og hjerte som blev tjekket fra alle mulige vinkler og med farver, gjorde de også det ved jeres md scanninger som normall kutume?


  • #22   28. apr 2012 Er ærgerligt at I har gået fra scanningen og følt jer lidt misledt. Det er sgu en skam. Man vil gerne informeres rigtigt jo.

    men når det er sagt, så sagde de til min scanning at man rigtig tydeligt kunne se alle tre blodkar, de var store og flotte. Og samtidig nævnte hun at mange kun har to blodkar i navlestrengen, hvilket sjældent har konsekvenser, men blot er noget man er ekstra obs på.

    Selvfølgelig skal I informeres om potentielle risici, men de er nok heldigvis ret lave smiley


  • #23   28. apr 2012 Ja, syntes hun kiggede en del på hjertet, men om det var mere end med Mikkel kan jeg ikke huske. Hun snakkede i hvert fald ikke om noget specielt hun kiggede efter i forhold til SUA.

  • #24   28. apr 2012 ACS:
    Ham lægen der scannede mig her den anden dag, sagde lige ud at han flere gange havde haft sagt til dem der normalt scanner, at de skulle informere meget bedre, men det hørte de tydeligvis ikke efter. Men han var glad for at jeg havde læst om det og vidste lidt om hvad de gik ud på inden jeg kom.


  • #25   28. apr 2012 (link fjernet)

    Det var denne "artikel" jeg læste om det, som jeg fik mest ud af.


  • #26   28. apr 2012 Kettner,
    det er også virkelig dumt at I ikke bliver informeret rigtigt!
    hellere forvente det værste, frem for at tro det ingenting er, når der tydeligvis ER nogle risici forbundet med det.


Kommentér på:
Ekstrascanning i dag - puuuha en oplevelse...

Annonce